Airco Toshiba RAS-16BKV

Op 30 juli 2022 23:29:23 schreef testman:
[bijlage]

werkt prima, beetje dreft op de koppeling. heb ik geen f-gassen blabla voor nodig om dit lek te vinden..

Ja, duidelijk dat je geen F-gassen gecertificeerde koeltechnicus bent, dit is een lekkage die een blinde al op meters afstand hoort fluiten...

Jammer dat je zo lomp en onverzorgd blijft reageren, niet mijn fout...

Op 31 juli 2022 00:00:02 schreef kris van damme

tja, België staat dan ook niet als slechtste leerling voor broeikasgassen op de EU lijst. Die eer is voor NL.. en dat.. ondanks de papierwinkel om enkel buizen te mogen aansluiten

Is het nu echt zo moeilijk om er, als hele langzame leerling, er eindelijk eens Kris van Damme van te maken? En heb je ook een controleerbare en betrouwbare bron?

Ik dacht dat dit forum er was om elkaar te helpen en ideeën uit te wisselen.. Afzijken hoort daar niet bij.

Zeker, maar ondeskundige mensen die met Dreft-simplisme hun eigen naam al niet juist weten te schrijven, en daar vervolgens uitermate gebelgd over blijken te zijn, zijn dus geen betrouwbare toevoeging op dit forum, ongeacht hoeveel schijnbare plasjes ze over een hoop topics gedaan hebben...

Inhoudelijke kwaliteit van bijdrages zou nu eens eerder aan de beurt moeten zijn, maar ik ben bang dat ik het af moet leggen tegen anciënniteit van allerlei dominant manifeste klorussen...

Arco

Special Member

Ook in dit topic weet @LvR de inhoud helaas weer tot een bedenkelijk nivo te verlagen, net als in voorgaande topics...
Kunnen we niet on-topic blijven en niet weer verzanden in een taalcursus of alle monteurs als incompetent af te schilderen? (en de mieren erbuiten houden? :) )

Ik heb diverse malen meegemaakt dat bij gekwalificeerde bedrijven een geinstalleerde airco het binnen een week liet afweten door lekkende/leeggelopen koelleidingen.
Kan dus iedereen wel eens gebeuren... (was alleen wel heel lastig, want het was in Frankfurt en Zurich...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 31 juli 2022 02:11:29 schreef Arco
Ook in dit topic weet @LvR de inhoud helaas weer tot een bedenkelijk nivo te verlagen, net als in voorgaande topics...
Kunnen we niet on-topic blijven en niet weer verzanden in een taalcursus of alle monteurs als incompetent af te schilderen? (en de mieren erbuiten houden? :) )

Welnee, dat zit in die andere manifeste klunzen, daar heb je al het basisprobleem, jij wilt naar een 'nivo', maar daar ga je nooit enig niveau mee bereiken...

Doe gewoon aan goede, verzorgde en eenduidige taalvoering, en respecteer, net als ik, wel gewoon goede monteurs die verstand hebben van het vak wat ze lief hebben!

Ik heb diverse malen meegemaakt dat bij gekwalificeerde bedrijven een geinstalleerde airco het binnen een week liet afweten door lekkende/leeggelopen koelleidingen.
Kan dus iedereen wel eens gebeuren... (was alleen wel heel lastig, want het was in Frankfurt en Zurich...)

Tsja, zoals ik eerder al schreef, gekwalificeerde of gecertificeerde bedrijven zijn dus absoluut geen garantie voor een lekdichte installatie...
Helemaal als zo iets vaags tussen Frankfurt en Zurich zit, wordt dan wel heel erg groot...

Op 31 juli 2022 01:46:44 schreef Leeuw van Recht:
En heb je ook een controleerbare en betrouwbare bron?

tja, kijk eens om je heen. maatregelen als de bouwstop, de 100km/U grens en wat de boeren gaat overkomen zijn er niet zomaar.

Op 31 juli 2022 01:46:44 schreef Leeuw van Recht:
[...] Is het nu echt zo moeilijk om er, als hele langzame leerling, er eindelijk eens Kris van Damme van te maken?

Ik vind het als nick prima. Klachten hieromtrent kan je altijd naar het forumbeheer sturen. Zullen we voor de rest een poging doen om on topic te blijven?

@Evarist : was het een warme, vochtige dag toen de airco laatst dichtvroor?

Ik blijf het raar vinden, zelfs met te weinig koelvloeistof aan boord zou een inverter type niet zomaar mogen dichtvriezen.

Als er te weinig koelmiddel in zit daalt de temperatuur in de condensor onder nul. Hierdoor gaat het aanwezig vocht in de lucht wat normaal condenseert en afgevoerd word bevriezen aan de condensor.

Dit is niet in alle omstandigheden , bv de RV in de ruimte is laag. De temperatuur in het begin is zo hoog dat het niet opvalt.

Aangezien dit volgens TS al direct vanaf installatie het geval is kan het zijn dat er te weinig R32 in de voorgevulde buitenunit heeft gezeten. Bij de inbedrijfstelling is koelmiddel verloren gegaan.

Beste is een monteur laten komen, koelmiddel eruit pompen naar een fles op weegschaal.
Daarna maar afpersen met stikstof op 46 Bar en weer opnieuw vullen volgens instructie.

Voor een particulier kan best met dreft gezocht worden, of een speciale spuitbus met dreft onder druk voor 10 euro. En monteur heeft meestal wel een sniffer hiervoor.

Hier op het werk hangen 10tallen airco's, de monteur die deze aansluit maakt geen flare koppelingen maar soldeert deze met zilver kant en klare Danfoss flare koppelingen.

Op 31 juli 2022 11:31:35 schreef Peter112:
Als er te weinig koelmiddel in zit daalt de temperatuur in de condensor onder nul. Hierdoor gaat het aanwezig vocht in de lucht wat normaal condenseert en afgevoerd word bevriezen aan de condensor.

Over dat proces zijn we met zen allen eens geloof ik :-) .
Maar bij een inverter versie, zou het zelfs bij gebrek aan koelvloeistof niet mogen gebeuren.

Aangezien de aanvoer van koelvloeistof variabel is volgt men oa de verdampertemperatuur, aan het begin en stuurt deze bij (oa via de fan binnen) om de verdamper boven 0 te houden. Bij de blok ijs van foto TS is het duidelijk dat de verdampertemperauur diep onder nul gegaan is, en voor een langere tijd. En dat zonder enig alarm of ingrijpen van de sturing. bizar.

Evarist

Golden Member

Maar telkens als ik meet is de temperatuur tussen 4...7°.
Alleen toen ze dichtgevroren was, bleek de verdamper -4° te zijn.
Als die temperatuur nooit onder de 4° daalt, kan het niet dichtvriezen.
Hoe komt dat? Als er te weinig koelmiddel in is, is dat er altijd te weinig in, toch?

Ik zou graag hebben dat dit topic netjes blijft en geen verwijten van en naar Nederlanders of Belgen of omgekeerd. We zijn allemaal Germanen.

[Bericht gewijzigd door Evarist op zondag 31 juli 2022 16:00:38 (20%)

Nihil est verum, quod non probatur primo.

Op 31 juli 2022 12:00:08 schreef kris van dammeBij de blok ijs van foto TS is het duidelijk dat de verdampertemperauur diep onder nul gegaan is, en voor een langere tijd. En dat zonder enig alarm of ingrijpen van de sturing. bizar.

Maar meet een airco met inverter dat eigenlijk wel? Het zou me eerlijk gezegd niet verbazen dat veel van die airco's gewoon regelen op gemeten temperatuur vs gewenste temperatuur. Ik ben absoluut niet zeker dat die de temperatuur van de verdamper ook als parameter gebruiken.

GJ_

Moderator

Ik zit even het topic na te lezen en wil graag even het volgende toevoegen:

1) niet op de man spelen
2) geen taaliban
en de eerste de beste die over mensen zeurt dat ie zijn eigen naam niet kan schrijven mag daar een weekje over nadenken. Minstens.

Reply's
Antwoorden (reply's, posts) dienen binnen de doelstelling van het forum te vallen. Een kleine hoeveelheid offtopic in een antwoord wordt getolereerd, zolang die hoeveelheid niet overheerst. Voordat je een reply toevoegt wordt je geacht het hele topic te hebben gelezen.

De volgende types reply's zijn in strijd met de regels:

  • Reply's die alleen maar offtopic bevatten.
  • Reply's waarin BrEaZaH taal of 13375p33k in staat.
  • Reply's die onnodig lange quote's bevatten. (Quote alleen relevante tekst, als je reageert op de laatste post is een quote onnodig)
  • Vraag en aanbod.
  • Flames naar andere gebruikers en / of moderatoren.
  • Wannabee mod opmerkingen. Laat het modereren aan de moderators over.
  • Overmatige reclame.
  • Illegale links.
  • Zeurverhalen over taalgebruik.

Reply's die niet aan de regels voldoen kunnen te allen tijde zonder vermelding gewijzigd of verwijderd worden door een moderator. Afhankelijk van de situatie ontvangt de gebruiker een waarschuwing.

Op 31 juli 2022 16:07:18 schreef KellyDK:
[...]

Maar meet een airco met inverter dat eigenlijk wel? Het zou me eerlijk gezegd niet verbazen dat veel van die airco's gewoon regelen op gemeten temperatuur vs gewenste temperatuur. Ik ben absoluut niet zeker dat die de temperatuur van de verdamper ook als parameter gebruiken.

Bij de inverter modellen die ik ken wordt er wel degelijk rekening gehouden met de verdampertemperatuur. Vaak hebben deze 4 temp sensoren + motorstroom. Al die gegevens gaan terug naar de controller, zo weet deze de status van condensor/verdamper zonder drukmeting. (zolang er koelvloeistof aanwezig is) om in alle mogelijke omstandigheden de boel in balans te houden.

Misschien is TS zijn airco niet zo slim :-). Maar minimum is toch dat bij negatieve verdampertemperaturen de aanjagersnelheid omhoog gaat, om die temperatuur weer positief te maken.
@ Evarist, staat je fan snelheid op auto ?

Beste test is met warm weer laagste temperatuur te kiezen, fan speed maximaal, minstens 10 min laten draaien en controleren of de retourleiding wel koud word. Als deze lauw of warm is, gas laten bijvullen

Op 31 juli 2022 19:30:14 schreef smd:
Beste test is met warm weer laagste temperatuur te kiezen, fan speed maximaal, minstens 10 min laten draaien en controleren of de retourleiding wel koud word. Als deze lauw of warm is, gas laten bijvullen

inverters hebben een testmode. dan gaan ze nominaal draaien en kan je testen op capaciteit en dan zou oa de verdamper zich redelijk moeten vullen (en de retour dus koud blijven), maar alles hangt af van de binnen/buitentemperatuur.

Bijvullen van de unit, dat gaat niet zomaar, om verscheidene redenen.

eentje is dat deze op 410 draait, zeotroop. als er een deel van de vloeistof foetsie is door een lek, dan moet sowieso alles eruit en verse 410 erin, om de juiste blend te behouden. (het was een van de te vele opmerkingen van LVR, maar deze was terecht :-) )

Maar zelfs in het geval van een azeotroop koelgas of één koelgas (R32 bvb), het is niet doenbaar een airco met capillair juist bij te vullen op basis van de retourtemperatuur/druk. Ook dan : alles eruit en weer laden met het opgegeven gewicht.

maar voor als het zover zou komen..., eerst lektest , druktest etc..

Evarist

Golden Member

Op 31 juli 2022 17:36:20 schreef kris van damme:

Misschien is TS zijn airco niet zo slim :-). Maar minimum is toch dat bij negatieve verdampertemperaturen de aanjagersnelheid omhoog gaat, om die temperatuur weer positief te maken.
@ Evarist, staat je fan snelheid op auto ?

De fansnelheid staat op automatisch op auto, maar ik zet ze meestal op turbo.

Waar kom ik meer gegevens over deze airco te weten? De handleiding is heel summier. De airco heeft geen display.

Heeft deze airco een 'service mode'? Hoe schakel je deze in? Hoe lees je gegevens uit? Welke sensoren heeft deze airco aan boord?

Nihil est verum, quod non probatur primo.

Op 31 juli 2022 19:56:07 schreef kris van damme:is niet doenbaar een airco met capillair juist bij te vullen op basis van de retourtemperatuur/druk.

Maar wordt dat in de praktijk niet veel gedaan?
We hebben op kantoor een paar jaar geleden een wat oudere airco (met 410C) laten servicen door een behoorlijk grote installateur en toen ik vroeg of die de installatie niet compleet moest leegmaken zei die: ja, in principe wel... Maar dan moet je die opnieuw vacumeren en door de benodigde tijd daarvoor prijs je jezelf uit de markt. Dus we doen dat gewoon op druk; niet perfect maar close enough.

Bij auto's accepteert trouwens iedereen dat die dingen behoorlijk wat gas laten weglekken door de rubber slangen. En er zijn momenteel in onze lage landen meer auto-airco's dan huis-airco's.

Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

wow, complete manual :-)

aan sensoren geen gebrek. en pagina 40 staat beschreven wat de unit doet om ijsvorming te voorkomen: raakt de verdamper onder 6°C dan gaat in principe de compressorsnelheid naar beneden

Op 1 augustus 2022 08:54:50 schreef KellyDK:
[...]
Maar wordt dat in de praktijk niet veel gedaan?
We hebben op kantoor een paar jaar geleden een wat oudere airco (met 410C) laten servicen door een behoorlijk grote installateur en toen ik vroeg of die de installatie niet compleet moest leegmaken zei die: ja, in principe wel....

in de praktijk uiteraard wel. Ik maak geen deel uit van de Airco-politie :-). En had het vooral op de kleine airco's met capillair. grotere installaties hebben een verzamelvat en regelkleppen en die zijn iets minder kritisch.

[Bericht gewijzigd door kris van damme op maandag 1 augustus 2022 10:28:04 (59%)

Klopt Kris, 410 en 407 dacht ik ook moet je volledig hervullen en dan zelfs in vloeibare vorm... Zijn vervelende gassen..

Omdat de Toshiba airco soms invriest is het niet aannemelijk dat er te weinig koudemiddel op de installatie zit.
Denk eerder aan een slecht werkend electronisch inspuitventiel of besturing, maar het meest voor de hand liggend is een (verdamper) temperatuursensor die soms wel/soms niet de temperatuur goed meet en daardoor afwijking in inspuiting en vervolgens ingevroren verdamper.
De koeltechnische installateur kan er een laptop met software aanhangen om de data uit te lezen. En eigenlijk dan wanneer het probleem zich op dat moment voordoet.

Op 31 juli 2022 11:31:35 schreef Peter112:
Als er te weinig koelmiddel in zit daalt de temperatuur in de condensor onder nul. Hierdoor gaat het aanwezig vocht in de lucht wat normaal condenseert en afgevoerd word bevriezen aan de condensor.

Op 31 juli 2022 12:00:08 schreef kris ten damme: Over dat proces zijn we met zen allen eens geloof ik :-) .

Nee dus, en deze confrontatie vinden jullie vast ook weer heel vervelend, maar de temperatuur die in de condensor onder nul graden daalt en waar vocht aan bevriezen gaat?

Naar mijn, helaas door schrijftechnisch wat mindere goden ondergewaardeerde mening, jullie weten inhoudelijk niet waar jullie over spreken/schrijven. Iets meer respect en zorgvuldigheid zouden jullie sieren en houdt de sfeer meer en beter professioneel!

Doe nu eens wat meer je best!

Sine

Moderator

Ik gok dat Peter112 het over de verdamper heeft.

En ja, dan krijg je precies het beschreven effect.

Op 31 juli 2022 19:56:07 schreef kris van damme

eentje is dat deze op 410 draait, zeotroop. als er een deel van de vloeistof foetsie is door een lek, dan moet sowieso alles eruit en verse 410 erin, om de juiste blend te behouden. (het was een van de te vele opmerkingen van LVR, maar deze was terecht :-) ) Met alle respect, maar het lijkt me een eerlijke discussie als je ook eens aangaf van wat er van mijn beweringen niet klopt, beschaafd 'hoor en wederhoor' en zo!

{qoute}Maar zelfs in het geval van een azeotroop koelgas of één koelgas (R32 bvb), het is niet doenbaar een airco met capillair juist bij te vullen op basis van de retourtemperatuur/druk. Ook dan : alles eruit en weer laden met het opgegeven gewicht.

Twee keer mis, R32 IS een azeotroop...

En bij split-units met langere leidingen dan de standaard, ontkom je er gewoonweg niet aan om de temperatuur bij de zuigleiding zowel direct na de verdamper, als mede de oververhitting voor de compressor, en de temperatuur van het persgas te meten, en het opgenomen compressorvermogen om de juiste hoeveelheid koelmiddel (dus niet "koelvloeistof", dat zit in verbrandingsmotoren) te kunnen bepalen!

Ga eens kijken bij bijvoorbeeld 'Fieldpiece', die kunnen je de juiste gereedschappen leveren.

maar voor als het zover zou komen..., eerst lektest , druktest etc..

Helemaal eensch!

Op 2 augustus 2022 22:38:56 schreef Sine:
Ik gok dat Peter112 het over de verdamper heeft.

En ja, dan krijg je precies het beschreven effect.

Is deze site dan verworden tot een soort van betcity.nl? Of houden we er nu een professionele, betrouwbare site, met een verzorgde inslag waarbij je niet hoeft te gokken op na?

Arco

Special Member

Op 2 augustus 2022 22:59:10 schreef Leeuw van Recht:
[...]

Is deze site dan verworden tot een soort van betcity.nl? Of houden we er nu een professionele, betrouwbare site, met een verzorgde inslag waarbij je niet hoeft te gokken op na?

We houden van een professionele, betrouwbare site, met een verzorgde inslag en van forumleden die anderen met respect behandelen.
(en niet als een lompe boer door de porseleinkast walsen...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Eens, en dan lijken excuses van Peter 112 en kris van damme mij ook zeer gepast voor de essentiële verwarring en onduidelijkheid die ze in onkunde hebben veroorzaakt.