Indrukken schakelaar "pure direct" Yanaha A-S700 zorgt voor kraak in LS.

Ik heb me onlangs een Yamaha versterker gekocht model A-S700.
Deze versterker bevat een knop "pure direct" waarmee je het circuit van de toonregeling kan overslaan. Het signaal wordt dus niet meer beïnvloed door de toonregeling.

Als ik hier op druk volgt er een enorme krack in de speakers en deze zijn hier niet blij mee ( zeker de tweeter niet). Dus zet ik eerst versterker af, druk dan op "pure direct" en zet dan terug de versterker aan.

Dit is eigenlijk niet de bedoeling.

Mijn vraag is of het zou kunnen dat er stof in deze schakelaar zit dat voor die krack zorgt?

Thx

fred101

Golden Member

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Er zou geen kraak hoorbaar mogen zijn. Mogelijk b.v. ergens een DC-spanning waar deze niet hoort, iets in de toonregeling zelf niet in orde. Heb je de binnenkant van de versterker al bekeken? Veel stof, of erger nog ooit nat geweest van b.v. frisdrank of koffie?

Mijn twee centen ( ooit was er de gulden, een muntje met de waarde van 1/100 deel daarvan noemden we een cent).

Statistics are like a bikini: What they show is suggestive, but what they hide is vital.

waarschijnlijk een DC spanning over de schakeling (toonregeling), die dan een sprong maakt bij indrukken schakelaar(dat geeft een klap in de speakers). oude koppelelcootjes kunnen de oorzaak zijn. laat de versterker eens lang aanstaan, en check of het probleem dan minder wordt.

Kunnen inderdaad koppel c's zijn. Even kunst belasting op je versterker aansluiten en met een scoop of ouderwetse (wijzer) voltmeter op je schakelaar spanning meten. Zie je je wijzer of scoopbeeld naar een hogere of lagere waarde springen tijdens omschakelen? Dan heb je gelijkspanningsprobleempje.

Men kan eens kijken of er bij schakelen DC sprongen zijn rond IC801. Met de gain van de eindtrap er achter hoeft dat overigens geen grote sprong te zijn voor een flinke knal.

Elco'tjes als CC810,816,824 zouden dan verdacht zijn. Een aanwijzing kan zijn of andere bedieningsorganen ook bijgeluiden hebben.

blackdog

Golden Member

Hi,

Kijk waar de DC vandaan komt, zit het in het trapje dat Aart laat zien, of in het trapje met het toonregel circuit.

Je probleem is waarschijnlijk dubbel. ;) als je DC weg is en het niet meer zo hart kraakt kan er nog wat overblijven wat je nog hoort bij het omschakelen, dat is dan een vieze schakelaar.
Wat niet vreemd zou zijn, deze versterker is denk ik al meer dan 10 jaar oud.

Natuurlijk testen zonder signaal om te zien waar de DC spanning vandaan komt.
Op de +ingang van de OP275 (IC801 mag max 1mV staan)
Multimeter op zijn laagste bereik zetten en op pen 3 en pen 5 meten, even wachten tot de meting rustig is.
Volgende stap is meten op pin 1 en 7 van het zelfde IC, de waarden mogen iets hoger zijn, maar niet meer dan tussen 3 a 5 mV.

Een scoop meting op pin 1 en 7 van IC801 kan ook verhelderend zijn.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Bedankt iedereen al voor de hulp.

@ Kris van Damme. Als de versterker een tijdje aanstaat doet hij dit niet meer.

blackdog

Golden Member

Hi v4lover1,

Dat is bijna altijd een lekkende condensator, met als tweede optie een IC dat niet helemaal lekker meer is.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Zouden deze 2 condensatoren ook mogelijk zijn buiten diegene Aart noemde?

[Bericht gewijzigd door v4lover1 op maandag 1 augustus 2022 09:12:53 (40%)

Henry S.

Moderator

Nee, die mag je uitsluiten.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

onder andere C824 en C825 zijn de boosdoeners. Als er nog ergens anders dezelfde inzitten geen slecht idee om die meteen mee te nemen, ze zijn even oud en ziek.

Even nog feedback geven.
Versterker had zeer lang stilgestaan toen dit probleem zich voordeed. Sinds hij alle dagen aan staat nooit meer voorgekomen.
Bedankt v d hulp iedereen

koppelelcootje gaan relatief rap defect omdat de formatiespanning over de elco te laag is in bepaalde applicaties. Bv: je wil 1V DC uitkoppelen en je stopt er een 16V elco in, dan gaat die elco zich na verloop van tijd als een echte weerstand gedragen...

It's fun to finally find the failure!