Led voor Braun tondeuse

Hallo,

Ik heb hier een tondeuse Braun Exact 5 Universal, een ding uit de 70er jaren...
Ik moet daar periodiek een nieuwe accu inzetten, nu gaat het voor de derde keer een Eneloop AA modelletje worden, die dingen blijken maar 5 jaar mee te gaan, maar daar is nu de vraag niet over.

Op het printplaatje zit een ledje (laadcontrole lichtje?), wat al jaren niet meer brandt, hoewel er wel geladen werd.
Het ledje heeft een smd-achtig model: een rechthoekig blokje 3 mm. lang, 2 mm. breed en ca. 1 mm. dik.
Aan de tegenoverelkaarliggende kanten komt er een lakdraadje uit, waarmee ie op de printplaat is gesoldeerd (through-hole).
Als je er zo naar kijkt lijkt het draadje door de led heen te gaan, zit dus niet aan metalen randkapjes o.i.d. gesoldeerd.

Is er een kans dat ik zo'n ledje kan kopen (wrsch. groen licht); eerlijk gezegd lijkt het me kansloos (het zal wel een speciaalding zijn).
Op het huidige ledje staat niks -of ik zie het niet- zodat de electrische eigenschappen onbekend zijn.

Iemand met kennis der materie?

Dank van
electronono

Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
maartenbakker

Golden Member

Dat soort LED'jes was ooit inderdaad populair.

Als de accu's maar 5 jaar meegaan zou ik in elk geval aanraden om de laadstroom eens na te meten, zodat je dat eventueel als oorzaak uit kunt sluiten.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op dinsdag 2 augustus 2022 11:16:41 (17%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Sine

Moderator

Als dat een ding is uit de 70's zaten er origineel NiCD's in. Die kun je niet zomaar door NiMH vervangen, dat verklaart waarschijnlijk de accusloperij.

Voor de LED kun je natuurlijk gewoon een SMD exemplaar nemen waar je twee draadjes aan bakt.

Als je toch aan het braden bent is het wellicht het idee de hele lader (waarschijnlijn niet meer dan een weerstand en een diode in het oude ding) te vervangen door een "echte" lader.

[Bericht gewijzigd door Sine op dinsdag 2 augustus 2022 11:56:55 (27%)

maartenbakker

Golden Member

Als je hem origineel wilt houden, kan het al schelen om hem op tijd van de lader te halen - als je dat niet al deed.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Volgens de tekst op de behuizing zat er origineel een NC accu in, dat zal wel de nikkelcadmium accu zijn geweest dan.
Als de lader niet geschikt is voor iets anders, kan ik me voorstellen er weer een NiC accu in te zetten ipv. de Eneloop.
Moet er dan nog wel een kunnen vinden AA-afmeting, met soldeerlippen.

Op de printplaat zit wel wat meer dan 2 of 3 onderdelen, ik zie een klein trafootje, wat ouderwetse weerstanden, condensatortjes, een transistor o.i.d., diodes.
Op de printspoorzijde nog een reeks smd componenten (stuk of 12).

Iets daarvan ombouwen gaat mij echt niet lukken (zie mijn inlognaam, is met zelfinzicht gekozen), dus ga ik voor origineel laten.

Een ledje in de USA gaan halen lijkt me utopisch en klimatologisch ongewenst, wat dat betreft denk ik aan jullie kleinkinderen O-)

@maarten: uit luiheid/uit zicht resideren hing het ding 24/7 aan het net, dus dan zullen daar die Eneloops wel aan ten gronde gegaan zijn...

electronono

Arco

Special Member

NiMH gaat prima hoor...
Je moet alleen na het laden afkoppelen, dat met veel haar en baardspul (wil je een lange levensduur)

Je hoeft die led toch niet in USA te bestellen, er zijn zat shops die ze verkopen: https://nl.farnell.com/broadcom-limited/hlmp-6500-f0010/led-pcb-submin…

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Dat is zo met eigenlijk elk apparaat dat oplaadbaar is, op tijd van de lader halen en langere levensduur. Helaas doen de meeste mensen het nou net andersom... Ook de e-bike of GSM blijft de hele nacht of weekend aan de lader.

Uitzondering op de regel zijn lood/zuur accu, die hebben dat zelfs het liefste, blijvend op de lader. Gebruik je maar 1 percent capaciteit, dan wil die ze zo snel mogelijk terug.

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
KGE

Golden Member

Op 2 augustus 2022 17:08:35 schreef CrossFireX:
Dat is zo met eigenlijk elk apparaat dat oplaadbaar is, op tijd van de lader halen en langere levensduur. Helaas doen de meeste mensen het nou net andersom... Ook de e-bike of GSM blijft de hele nacht of weekend aan de lader.

Van een eBike en een GSM verwacht ik dat die een fatsoenlijk battery-management hebben. Is het ding vol dan stopt het laden gewoon.

Op 2 augustus 2022 17:47:20 schreef KGE:
[...]
Van een eBike en een GSM verwacht ik dat die een fatsoenlijk battery-management hebben. Is het ding vol dan stopt het laden gewoon.

In de jaren 70 was het management nog niet uitbesteed en dus onder controle van de eigenaar. :-) = ding uit het stopcontact halen als het ongeveer vol is.

@kris,
in mijn geval was het laadindicatielampje (de aangesproken led) al lange tijd kaduuk (hoe kan dat trouwens, ik dacht dat led's quasi eeuwig meegaan).
Wat kan ik aanhouden als laadtijd voor zo'n Eneloop AA accu?
Of: hoe kan ik die laadtijd uitrekenen?

Dank van
electronono

[Bericht gewijzigd door electronono op woensdag 3 augustus 2022 08:22:31 (13%)

je zou, om zeker te zijn, de laadstroom even moeten meten. Maar in de jaren 70 was een laadstroom van 50mA heel gebruikelijk. (batterijtjes waren toen 500mA/H, dus vol op +- 10 uur, één nacht laden).
Uitgaande van 50mA.. Eneloops zijn 1900mA/H dus duurt bij 50 mA 38 uur.
Je mag ook vroeger stoppen , het is bij NiMh geen noodzaak de batterijen tjokvol te duwen.

in mijn geval was het laadindicatielampje (de aangesproken led) al lange tijd kaduuk (hoe kan dat trouwens, ik dacht dat led's quasi eeuwig meegaan).

Dus niet. De allereerste leds gingen zelfs maar een paar jaar mee. Ze gaan gewoon steeds minder licht geven totdat er niets meer over is. Kijk maar op oude apparatuur uit jaren 70. De (toen nieuwe) leds hebben vaak veel van hun licht verloren. En sommige zelfs alles.

Met Oleds hetzelfde verhaal. Op het werk hadden we voor een zeer speciale toepassing de allereerste monochrome prototype oled displays uit japan opgestuurd gekregen. Officiële standtijd een jaar. Daarna zouden er pixels gaan uitvallen. Dat zou zelfs gebeuren als het display een jaar ongebruikt in een opslag blijft liggen. Dat oled materiaal was blijkbaar nog niet erg stabiel. Maar de ontwikkelingen en verbeteringen gingen zo snel dat op het moment dat wij dat proto display in handen kregen er al weer een verbeterde versie was met een standtijd van 10 jaar.

Leds van nu zijn echt supergoed. Maar eindeloos goed zal het waarschijnlijk echt nooit worden.

N.B. Ik heb het hier echt over leds en dus niet over VFD display's. Mensen verwarren dat nog wel eens met led display's. Maar ze zijn totaal verschillend.

KGE

Golden Member

Op 3 augustus 2022 00:24:34 schreef kris van damme:
[...]

In de jaren 70 was het management nog niet uitbesteed en dus onder controle van de eigenaar. :-) = ding uit het stopcontact halen als het ongeveer vol is.

Volgens mij waren er weinig eBikes en GSM's in de jaren 70 denk ik :+

De stopcontacten in de badkamer gaan bij mij mee aan met de (automatische) verlichting in de douche/badkamer. Het scheerapparaat vind dit prima (laadt vrij snel en kan ook direct op het net werken)
De elektrische tandenborstel redt het daarmee echter niet, die laadt wel erg traag en moet ik eens in de zoveel weken een keer volledig laten laden.

Op 2 augustus 2022 17:47:20 schreef KGE:
Van een eBike en een GSM verwacht ik dat die een fatsoenlijk battery-management hebben. Is het ding vol dan stopt het laden gewoon.

Ja. Maar ik leg het tegenwoordig zo uit:

De levensduur van een lithium ion accu is 10 jaar. Maar afhankelijk van de acutele spanning kan de levensduur-teller sneller lopen.

Bij 4.2V/cel: factor 2x sneller. (dan haal je maar 5 jaar).
Bij 3.8V/cel: factor 1.0 (dan haal je de 10 jaar)
Bij 3.2V/cel: factor 1.1
bij 2.8V/cel: factor 2
bij 2.5V/cel: factor 10 (1 jaar)
bij 2.0V/cel: factor 100 (1 maand)
bij 0V/cel: factor 1000 (paar dagen)
bij -1V/cel: factor 100000 (paar minuten).

Geschatte waardes. Naar beneden kan het dus HEEL snel gaan. Maar ook "volgeladen" status kost je dus van je levensduur.

Het beste is dus dat als je GSM 3 uur nodig heeft om helemaal opgeladen te worden en je je GSM om 08:00 van de lader wil halen om hem die dag te gebruiken, dan is het ideaal om hem pas om 05:00 aan de lader te doen ipv om 23:00 de vorige avond.

Idem met een fiets, liever pas opladen de dag voordat je hem nodig hebt ipv direct na het fietsen. (mits niet helemaal leeg gereden, dan WEL liever direct laden.)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Rely

Golden Member

Hallo.

Ik heb gratis voor jou deze kleine Ledjes. Ze zijn wel iets groter.
Afmeting: 3,3 x 2,3 met een rond puntje van 1,8 mm (Rood, Geel en Groen)
Ik hoor wel of je ze wilt hebben.
Gerard.

Arco

Special Member

Moet een 'rechte' led zijn. (en buigen aan de pootjes houden deze leds absoluut niet van!... ;) )

https://nl.farnell.com/productimages/standard/en_GB/42250190.jpg

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Dank voor het aanbod, heeeel aardig _/-\o_

Zoals Arco al aangeeft moeten de draadjes uit de tegenoverelkaarliggende korte kanten van het 'blokje' komen.
Ik zag op een website voor het type dat ik bedoel de naam 'axial led' voorbij komen (analogie met 'axiale electrolyt-condensatoren'?).

De draadjes bij mij zijn allebei 90 graden omgebogen (led ligt parallel met het pcb'tje), dus moeten wel buigbaar zijn.
Dus toch maar aansolderen van 2 draadjes aan de metalen kapjes van een normale smd-led (zoals de Mod in het begin van deze draad al aangaf)??

Ik zit dan nog wel met de electrische waarden van de gebruikte led (kan ik niet achterhalen) en dus van de te gebruken nieuwe led.....
Om nou met veel gepriegel iets in te solderen en daarmee het printje tot een steekvlam te prikkelen vind ik niet zo'n goed idee.

NB ik probeer een foto van het object te maken.

Dank,
electronono

Arco

Special Member

Je kunt de draadjes wel buigen als je een punttangetje tussen ledlichaam en (de te maken) bocht houdt. (zodat er geen mechanische stress op de led komt)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
maartenbakker

Golden Member

20mA is al tientallen jaren een gangbare maximumstroom voor LED's. Alleen geven moderne LED's veel te veel licht bij die stroom.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Mijn vermoeden is, dat wanneer ik nu een nieuwe smd led koop voor deze toepassing, die wel niet 50 jaar op de plank zal hebben gelegen, dus dat het een 'moderne led' zal zijn, die 'teveel licht' zal geven.

Wil dit zeggen dat ik er nog een extra weerstand tussen moet zien te frommelen of dat ik de tondeuse voortaan ook als zoeklicht zal kunnen gebruiken?

Dank van
electronono

Arco

Special Member

Hangt een beetje van de schakeling af, waarschijnlijk kun je de serieweerstand gewoon wat vergroten.
(behalve als de led deel uitmaakt van het laadcircuit: dan verander je ook de laadstroom mee...)
Er is wel veel over 't ding te vinden: https://www.akkutauschen.de/project/anleitung-braun-exact-5-6-universa…

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
mel

Golden Member

Waarom wil je een LED, doet hij het zonder niet?
Ik zou zeggen , jammer dan, dan maar geen led..

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Arco

Special Member

Ledje geeft laad status weer, lijkt me wel handig...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Nog even de beloofde fotos van het Braun ledje.
Verduidelijking: het ledje is aan de lichtvensterkant gewoon plat, dus geen neusje aanwezig.
In het printplaatje zit een rond gaatje (rechterbovenhoek op foto), daarin valt een glashelder neusje van een lichtgeleider die aan de behuizing (achterzijde) van het apparaat zit, op het moment dat het printplaatje op zijn plaats ligt in die apparaatbehuizingshelft.

electronono