smartphone in het zwembad gevallen.

Hallo,mijn broer zijn smartphone was in het zwembad,gevallen,werkte niet meer,toen kwam hij naar mijn huis,wij hebben identiek dezelfde gsm,hebben onderdelen uitgewisseld en dan aan de computer,gehangen,nu blijkt dat we de data,videos enz,hebben kunnen binnenhalen.Het is een samsung galaxy A71
Hij was al naar een gsm reparatie bedrijf,geweest maar die konden dat niet oplossen,zei hij,dus proberen we het zelf maar te doen.

pietplof

Golden Member

Da's verrekte knap.
Ik begin er niet aan en dat is ook niet nodig want ik
Gebruik een CAT S62 pro en die zou een onderdompeling kunnen verdragen,

festina lente
Hensz

Golden Member

Je had 'm ook een week lang in een zak rijst kunnen stoppen. Redelijke kans dat ie het weer gewoon had gedaan.

Don't Panic!
Arco

Special Member

Is #92 bij de Chinees: Rijst met Gsm... :)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
maartenbakker

Golden Member

Maar er zit wel een procedure aan: je moet #92 een nacht lang laten staan. De rijst trekt hongerige aziatische kaboutertjes aan die je telefoon tijdens het eten repareren.

Op 1 augustus 2022 23:03:42 schreef Hensz:
Je had 'm ook een week lang in een zak rijst kunnen stoppen. Redelijke kans dat ie het weer gewoon had gedaan.

Dat is een hardnekkig broodje aap verhaal van social media en youtube (waar je zonder speciale voorzieningen niet meer kunt zien of het advies gedownvote is). Rijst absorbeert nauwelijks water behalve tijdens het koken (anders zou het ook niet zo lang houdbaar zijn, je kunt gerust 5 of 10 jaar oude rijst bereiden). Als je persé voedsel wilt gebruiken om je telefoon te onvochten, gebruik je suiker. Niet los maar met of de telefoon of de suiker in een vochtdoorlatend zakje.

Ongeacht dat, is de beste eerste handeling na een vochtingressie, om alle spanningsbronnen los te koppelen. Ook de batterij, zelfs al is dat helaas steeds lastiger.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Sine

Moderator

Dat is inderdaad de eerste actie, accu er uit.

Als het je puur om de data te doen is kun je ook dat voor zijn met synchronisatie en backup.

Arco

Special Member

Rijst werkt wel, maar het gaat zeer langzaam. (rijst neemt vooral water op als het water in direct contact komt met de rijst)
Gemalen koffie werkt wat dat betreft een stuk beter, dat 'zuigt' waterdamp op. (daarom wordt 't ook gebruikt om geurtjes te neutraliseren...
(bonen werkt ook, maar minder door het kleinere blootgestelde oppervlak)

Daarom mag je koffie ook nooit open in een koelkast zetten: het zuigt dan alle geurtjes in de kast op en gaat daar ook naar smaken...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
GJ_

Moderator

Voor telefoon geldt het zelfde als voor alle computers: van belangrijke data moet je gewoon vaak back up maken. Daar is verder 0,0 discussie over mogelijk.
Als je iets belangrijks kwijt raakt is dat jammer, sneu, enz maar vooral je eigen schuld en geen pech.

vergeten

Golden Member

Op 1 augustus 2022 19:26:13 schreef pietplof:
Gebruik een CAT S62 pro en die zou een onderdompeling kunnen verdragen,

Gebruik ik ook :) hij is IP68 (waterdicht).
Onderdompeling OK maar de meeste zwembaden zijn dieper dan 1,5 meter, dus liever niet 100% daarop vertrouwen.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Op 1 augustus 2022 18:57:16 schreef JimA:
Hallo,mijn broer zijn smartphone was in het zwembad,gevallen,

Sommige mensen nemen hun phone ook mee naar de gekste plaatsen. Je hebt er ook die hem in de plee laten vallen.

Dat rijstverhaal is inderdaad een broodje aap. Zag er laatst nog een artikeltje over, ik dacht op nu.nl

De beste methode is om hem open te maken en zo veel mogelijk losse onderdelen er uit halen, zoals de accu en de simkaart. En dan laten drogen, maar niet te geforceerd. Dus niet op de verwarmingsradiator leggen.

Sine

Moderator

Ooh, je mag best een beetje stoken, alleen niet overdrijven.

Als je hem dan ergens in wilt leggen doe dan (droge) silicagel.

Arco

Special Member

't Is wel te begrijpen dat men een apparaat aanzet om te weten of het nog werkt, maar dat is zeer onverstandig.

We hebben het meegemaakt bij een klant waar een gesprongen waterleiding water in een tv spoot.
Na afsluiten water was het eerste wat de klant deed: testen of de tv het nog deed... (dat deed 'ie, maar wel heel kort... 8)7 )

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Net zoiets heb ik ook eens meegemaakt, maar dan door dat iemand een plant water wou geven die op de TV stond.

maartenbakker

Golden Member

Dat nu.nl artikel suggereert dat je de accu er pas na 48 uur uit moet halen... Zo te zien bedoelen ze dat niet, dus kennelijk dubbelzinnig geschreven.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Arco

Special Member

Die persoon moeten ze eens duidelijk maken wat electrolyse is... :)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
GJ_

Moderator

Op 2 augustus 2022 10:24:55 schreef KlaasZ:
De beste methode is om hem open te maken en zo veel mogelijk losse onderdelen er uit halen, zoals de accu en de simkaart.

Nou, in noodgevallen heb ik de mijne binnen een minuut in losse onderdelen. Achterklep, batterij, scherm, usb poorten, camera enz enz. Gereedschap werd meegeleverd :-)

Ik had eerst ook zo'n CAT met IR camera, maar dat bleek toch een prul van een ding te zijn die spontaan uit elkaar begon te vallen. Jammer. Bovendien was de software slecht. Ook jammer.

M'n huidige Fairphone bevalt veel beter.

Volgens mij is het beste om de telefoon zoveel mogelijk te demonteren, en te drogen. Maar het scherm is het meest kritische vaak, omdat hier soms sheets in zitten die het vocht vasthouden en daarom ook niet goed opkunnnen drogen. Bij een lcd/led tv zul je dan denk ik ook t hele panel open moeten maken hierom. Maar ik denk dat electronica in het algemeen best wel tegen vocht kan, zoals weerstanden, transistors en chips, die zijn zo compact. Schakelaartjes en dingen met lucht erin zoals relais en elco's en trafo's wordt al wat lastiger denk ik en behuizingen dus die open moeten. Een elco lijkt me ook wat lastiger omdat die ook gewikkeld aluminium folie heeft en electrolyt (is ook vocht) maar waar dus extra vocht tussen kan gaan zitten. Hoewel deze ook vaak geseald zijn. Uiteindelijk verdampt water altijd vanzelf, maar dan moet er wel lucht bij kunnen komen en warmte versnelt dat.
Maar voordeel is bij lage spanningen dat water niet geleidt, (autolichten branden vaak nog als die te water gaat) maar niet bij hoge (wissel)spanningen. Daarom is de herstelkans volgens mij groter van telefoons dan van tv's e.d.

[Bericht gewijzigd door Bart64 op dinsdag 2 augustus 2022 12:09:17 (11%)

*hier heb ik geen app voor nodig
maartenbakker

Golden Member

Een elco is hermetisch gesloten om te voorkomen dat er electrolyt uitloopt (hopen we), dus dan kan er ook geen water in.

Water geleidt voldoende dat er schade optreedt door elektrolyse, ook in telefoons, zelfs al gaat het langzamer.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Tidak Ada

Golden Member

Ik denk dat het perchloraat in het zwembad voldoende agressif is om te zorgen dat de telefoon nu echt een smart*)-foon is....

Heb wel gevallen gehoord, die het ding in de plee hebben laten vallen en zelfs in de po. Dat ging onmiddellijk sissen en bruisen en het toestel werd flink warm. NEE, géén broodje aap!

*) Niet 'slim', maar zielig dus

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 2 augustus 2022 12:05:16 schreef Bart64:

Maar voordeel is bij lage spanningen dat water niet geleidt, (autolichten branden vaak nog als die te water gaat) maar niet bij hoge (wissel)spanningen. Daarom is de herstelkans volgens mij groter van telefoons dan van tv's e.d.

??? houd eens een 9V battery tegen je tong en laat eens weten of die geleidt?
bij een 12V battery boeit het NIKS als die 2A moet leveren door watergeleiding tussen zijn polen. zelf bij 200A zouden de lichten nog gewoon door blijven branden voor 10-15min.

er zal minder stroom vloeien bij 4V dan bij 12V (of 200V), maar die stroom is er. nadeel ook dat smartphones zo compact zijn dat de printsporen en contact dermate klein zijn dat ze bij die lage stromen ook direct weg zijn door electrolyse.
die loodpolen van die loodaccu onder water zullen het wel enkel uren volhouden

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
pietplof

Golden Member

GJ; wat heb jij in vredesnaam met jouw ,,cat" uitgekuurd?
Ik gebruik dat ding nu ruim meer dan één jaar en probleemloos.
En als er iemand ruig/onverschillig met een mobiele telefoon omgaat ben ik dat wel.

festina lente

Op 2 augustus 2022 13:04:05 schreef fcapri:
houd eens een 9V battery tegen je tong en laat eens weten of die geleidt?

Spuug geleid een stuk beter dan "schoon" rivier- of zwembadwater. En dan nog, de stroom door je tong van een 9V batterij is erg klein.

Als iemand betrouwbare waarnememingen heeft van een telefoon (of auto!) ondergedompeld in spuug wil ik de details. Geen fotos :-)

Je ziet dat in bijna elke film. Phone in een bokaal met rijst, en die werkt na enkele minuten alweer...

Het is gewoon een broodje rijst verhaal...

Als je op sommige YouTube kanalen de video's met Liquid damage ziet, dan weet je genoeg. Een druppel is soms al voldoende.

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

Op 2 augustus 2022 10:24:55 schreef KlaasZ:
Dat rijstverhaal is inderdaad een broodje aap. Zag er laatst nog een artikeltje over, ik dacht op nu.nl

Ik heb dat artikel gelezen. De reden dat ze rijst afraden is dat er rijst in je telefoon kan blijven zitten en "dan ben je nog verder van huis". Sorry hoor, maar dan moet je gewoon zorgen dat er geen rijst in komt. Of het er weer uithalen als dat wel gebeurt.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/