Glasvezel trekken

mel

Golden Member

Dat hele idee van dat mantelpijpgedoe is om te voorkomen dat er , door aanwezige gaten in de fundering, gas in de meterput kan komen.Als er een glasvezel samen met een kabel door een mantelpijp kan, prima.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Lambiek

Special Member

Op 2 augustus 2022 13:24:51 schreef mel:
Dat hele idee van dat mantelpijpgedoe is om te voorkomen dat er , door aanwezige gaten in de fundering, gas in de meterput kan komen.

In de kruipruimte bedoel je denk. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
mvdk

Golden Member

Art.2.20 netcode:

In percelen waar de elektrische installatie door middel van een in de grond gelegde kabel wordt aangesloten, worden voorzieningen getroffen voor het gemakkelijk en gasbelemmerend binnenleiden van deze kabel, waaronder in ieder geval een beschermbuis waarvan de netbeheerder het materiaal en de afmetingen bepaalt, tenzij de netbeheerder uitdrukkelijk te kennen heeft gegeven zulks niet noodzakelijk te achten. In het geval een leidinginvoerput wordt aangebracht, voldoet deze aan NEN 2768:2016 ‘Meterkasten en bijbehorende bouwkundige voorzieningen voor leidingaanleg in woningen’.

Gewoonlijk word een mantelbuis na invoeren van leiding of kabel afgedicht met een rond de kabel of leiding passende prop. Ga je daar iets bij drukken, loop je kans dat het niet meer gasbelemmerend is.

Lambiek

Special Member

Ze hebben het weer afgedicht nadat de glasvezel was ingevoerd.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Hensz

Golden Member

Op 2 augustus 2022 12:35:01 schreef Lambiek:
Hier hebben ze de glasvezel gewoon door de pijp gehaald waar de elektrahoofdkabel door gaat, niets mis mee dus. Anders hadden ze een gat in de fundering moeten boren.

Dat laatste is precies wat ze hier van plan zijn. Alle leidingen en kabels komen in dezelfde hoek van de kelder binnen, maar de Poolse deskundigen hier vinden een glasvezel daarnaast schieten veel te gevaarlijk. Ze zijn, naar eigen zeggen, vooral bang van de gaspijp. Daarom gaan ze straks (volgend jaar?) aan de andere kant van het huis de kabel door de muur boren. Ze komen dan in de kruipruimte terecht i.p.v. in de kelder, waar ze toch weer naar toe moeten, want daar hangt m'n modem nu.
Rijkelijk onhandig en veel extra werk, als je het mij vraagt. 8)7

Don't Panic!

Hier waar ik woon in belgie, is de glasvezel van Telenet FTTC aangelegd.

Er zijn plannen om daar FTTH van te maken. Maar momenteel komt er een coax het huis binnen.

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
mvdk

Golden Member

@CrossFireX:
Wat bedoel je met FTTC? Fiber to the Curbstone, of fiber to the Cabinet?

Is een verschil..

Edit: ik meen uit de context te kunnen opmaken dat to the Curb bedoelt word.

[Bericht gewijzigd door mvdk op dinsdag 2 augustus 2022 18:49:00 (27%)

ja to the Curb, tot wijk verdeelkastjes.

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
RAAF12

Golden Member

Op 2 augustus 2022 17:49:41 schreef Hensz:
[...]
komen dan in de kruipruimte terecht i.p.v. in de kelder, waar ze toch weer naar toe moeten, want daar hangt m'n modem nu.
Rijkelijk onhandig en veel extra werk, als je het mij vraagt. 8)7

Of ze maken geen omweg en boren vanuit de kruipruimte naar boven toe. Die jongens die hier bezig waren kozen voor de kortste route richting woonkamer.

Hensz

Golden Member

Dat moet ik dan ook nog eerst goed gaan vinden, wat ik niet zie gebeuren. :X

Don't Panic!
Sine

Moderator

Richting woonkamer is al faal, dat hoort gewoon in de meterkast.

Op 2 augustus 2022 17:49:41 schreef Hensz:
[...]
Dat laatste is precies wat ze hier van plan zijn. Alle leidingen en kabels komen in dezelfde hoek van de kelder binnen, maar de Poolse deskundigen hier vinden een glasvezel daarnaast schieten veel te gevaarlijk. Ze zijn, naar eigen zeggen, vooral bang van de gaspijp. Daarom gaan ze straks (volgend jaar?) aan de andere kant van het huis de kabel door de muur boren. Ze komen dan in de kruipruimte terecht i.p.v. in de kelder, waar ze toch weer naar toe moeten, want daar hangt m'n modem nu.
Rijkelijk onhandig en veel extra werk, als je het mij vraagt. 8)7

De aannemer die bij mij de glasvezel door de voortuin getrokken heeft moest met zijn “raket” ook, ik meen minstens een meter van de gasleiding wegblijven. Als dat ding een steen of wortel raakt kan die zomaar naar links, rechts, boven of onder gaan. Als je de gasleiding wilt raken lukt dat niet, maar als je het niet wilt gebeurt het juist. Toen ze met de raket het fundament bereikt hadden bleek die over een afstand van 5 meter zo’n halve meter dieper te zitten dan waarop ze begonnen waren. Ze hebben daarna met de hand een gleufje van 1 meter gegraven tot de mantelbuis, ik meen van de telefoon, en de glasvezel daar doorgevoerd naar de meterkast.

Hier in het dorp zijn ze ook druk bezig met glas, ik heb zelf alvast maar even een 3/4 buis met een sierlijke bocht de meter kast in gemaakt. Deze buis zit in de grote buis waar ook de blauwe kpn doorheen gaat. Waarom die buis voor kpn minimaal 50mm moet zijn is mij een raadsel maar kwam dit keer goed uit.

RAAF12

Golden Member

Op 2 augustus 2022 21:24:08 schreef Sine:
Richting woonkamer is al faal, dat hoort gewoon in de meterkast.

Ach dat hadden ze ook al gedaan met de coax in huis. Gewoon net onder de tegels in de voortuin door de jaren 30 enkelsteensmuur naar binnen toe. Inmiddels woon ik elders waar idd de fiber in de meterkast zit.

Als je niet thuis bent tijdens de aanleg van glasvezel zou ik wel een bord neerzetten waar die naar binnen moet :-)

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op dinsdag 2 augustus 2022 22:50:38 (14%)

Hensz

Golden Member

Als ik niet thuis ben, komen ze niet binnen, moeten ze maar zien hoe ze hun raket terug krijgen. _/-\o_

Don't Panic!
RAAF12

Golden Member

Hier groeven ze destijds een sleuf tot aan de muur met het kabeltje net boven het maaiveld en later in de week werd het gat in de muur geboord en de kabel ingevoerd.

De club die de glasvezel aanlegt bestaat meestal uit meerdere teams. Graaf team brengt het glasdraadje tot aan de gevel. Hier kan hij wel een paar weeekjes liggen. Ov eigens is hier ruim van te voren al iemand geweest voor opname waar je de glas wil hebben. Daarna krijg je een kaartje thuis waarop je kunt aangeven wanneer je een keer thuis bent. Aangezien de hele wijk dorp hier moet zou dat wel een keer lukken.

Overigens blijf ik eerst wel op Ziggo draaien hier. Hele dorpen aansluiten en een hoog reclame bla bla, ik wil eerst wel eens zien dat het goed werkt.

Schimanski

Golden Member

Hier in de wijk is glasvezel ook uitgerold, paar huizen verder hebben ze zich laten verleiden tot een abonnement... Dan komt er een een ploegje om het aan te sluiten, ik heb dat om m'n gemak eens staan bekijken... Zeer vermakelijk.

Eerst komt er een mannetje om het opgeboste kabeltje op te graven en daarna een sleufje door buurman's plantsoentje tot aan te gevel te graven. Sleufje vooral niet te diep, dat is alleen maar extra werk.

Daarna komt er een ander mannetje met een Hilti om het gaatje door de gevel naar de kruipruimte te boren. Niet door de betonnen fundering (moeilijk). Gewoon door de voeg van de eerste gemetselde steen.

Kabeltje naar binnen frutten (waterdicht doorvoeren hoeft niet zeggen ze, is maar een klein gaatje en water loopt toch kruipruimte in) en dan langs de gasleiding (ruimere sparing) de meterkast in.

Buiten sleufjes dichtgooien, steentjes erin (die dan ruim 5 te hoog liggen) en net zolang met de rubberhamer meppen tot het een beetje vlak is...

Glasvezel ligt in plantsoentje bij de gevel dus effectief 5 cm onder de grond. Ik heb de buurman gezegd er een bordje bij te zetten. Over een jaar weet hij niet meer hoe diep dat kabeltje ligt en kan hij na 's-middags spitten 's-avonds geen tv meer kijken of bellen dat hij een storing heeft |:(

What, me worry? // Radiozendamateur - PA2HGJ // Stuff is the junk you keep -- Junk is the stuff you throw away // Tinkeo Ergo Sum
Lambiek

Special Member

Dan hebben ze het hier gelukkig beter gedaan, hier ligt het op zo'n 60 centimeter diep.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
mel

Golden Member

Een paar weken geleden heb ik een paar man zien graven, en met een kabel zien sjouwen.Sinds die tijd staan er onbegrijpelijke letters op de stoeptegels geschreven, en ik zie nergens een of andere kabel.
Ik zal het wel zien. Misschien komen ze hier ook nog aan huis.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Lambiek

Special Member

Ze rolden hier de glasvezel op en werd onder een stoeptegel gelegd. De tegel werd er omgekeerd in gelegd om aan te geven waar de glasvezel lag.

Paar weken later kwamen ze weer graven en invoeren.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Hensz

Golden Member

Op 3 augustus 2022 06:34:01 schreef Peter112:
Hier kan hij wel een paar weeekjes liggen.

Hier hebben ze overal tot aan de tuinmuur gelegd, dus nog op straat het bundeltje ingegraven een een stukje van 10-20 cm erbovenuit laten steken. Dat was in februari. Planning van KPN is nu nog dat ze het e.e.a. in november of december op komen graven en binnen komen aansluiten.
Ik heb geen idee in hoeverre die vezel dan aangetast is door weersinvloeden en of er nog wel genoeg lengte overblijft.

Don't Panic!
mvdk

Golden Member

en of er nog wel genoeg lengte overblijft

Ik krijg de indruk dat ze in mijn buurt overal moeten oplassen. Ik zou als opdrachtgever hebben gezegd, meet op hoeveel er nodig is bij invoeren, en leg dat op een rolletje onder de tegel. En einddopjes.

bprosman

Golden Member

Ik heb geen idee in hoeverre die vezel dan aangetast is door weersinvloeden en of er nog wel genoeg lengte overblijft.

Er zit nog een hele rol onder. Genoeg om je huis binnen te komen + een stukje extra.
Ze moeten m toch afknippen en een connector aan zetten.

[Bericht gewijzigd door bprosman op woensdag 3 augustus 2022 16:40:31 (12%)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Hensz

Golden Member

Ik weet niet in hoeverre er vocht tussen de mantels onderling en de vezel komt, hoever dat in een jaar voortschrijdt en of dat schadelijk is voor de vezel of de rest vd kabel. Een paar weken zal wel goed gaan, maar 9 maanden tot een jaar vind ik lang.
Ik begrijp dat er kabels zijn die daartegen kunnen, maar ik weet niet of ze die hier ook gebruiken.

Don't Panic!