4 polige electromotor op 5 polige schakelaar

Goedendag, ik heb een probleem. Ik heb een machine op krachtstroom gekocht, en deze heeft maar 4 fasen en een aarde draad.

Zelf heb ik echt 5 polige stopcontacten. Dus ik heb er een 5 polige stekker op gezet, en de N leeg gelaten.

Maar nu lijkt het alsof er niet eens stroom op de machine staat.

Weet iemand wat het probleem is?
Ben zelf maar minimaal wegwijs mer electra.

Excuus,correctie: machine heeft 3 fasen en een aarde draad. Geen verdere draden.

Lambiek

Special Member

En wat voor machine mag dat wel zijn dan, iets meer info is welkom :)

Staat er wel spanning op je C-form stopcontact?

Zit er ergens nog een beveiliging die niet geactiveerd is, of juist wel?

Staat de hoofdschakelaar wel aan?

En heb je de machine werkend gezien?

Zomaar een paar suggesties.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
GJ_

Moderator

Ik zou net als Lambiek eerst de bron even controleren: staat er wel spanning op die Ceeform WCD?

En daarna moeten we inderdaad meer info hebben: wat voor machine is het?

Het is een oudere figuurzaagmachine. Foto in de bijlage.

Er staat spanning op het stopcontact, heb ik gechecked. Hoofdschakelaar dus ook.

Er zit geen beveiliging op de machine zo ver ik weet, er zou iets in de schakelaar kunnen zitten, want ik heb niet zoveel kennis van dit type schakelaars.

Machine heb ik werkend gezien, toen hij draaide op 230V.
Er iets van een transformator op (foto in bijlage). Deze zat op de motor aangesloten, op twee van de fasen. Toen wou opeens de motor niet meer volledig draaien, en leek het me beter om de machine op 380v te laten draaien ipv 230.

Hij pakte een verkeerde foto, dit is de machine.

Lambiek

Special Member

Dat is geen transformator, maar een condensator. Heb je die er tussen uit gehaald?

De motor stond dus waarschijnlijk geschakeld als steinmetz.

Dus je hebt er zelf aan zitten knoeien?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Ah, die heb ik er tussen uit gehaald ja, nam aan dat dat implement zorgde dat de machine op 230 kon draaien.

Is de condensator vereist bij 380V?

Ja ik ben er zelf mee bezig geweest. Heb de condensator er af gehaald, denkende dat dit enkel voor 230v nodig was, en ik de machine op 380v wou hebben.

Om duidelijk te zijn, de machine werkte voordat ik met de electra bezig was prima, en begon toen opeens niet meer te draaien, de motor draaide 2 toeren en stopte toen. Toen ben ik gaan knoeien ?

Lambiek

Special Member

Nee, die moet er niet tussen bij drie fase 400VAC.

Heb je verder niets veranderd?

Zit alles op de PKZ ook goed aangesloten?

Is je PKZ getript soms?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Dat vraagteken achter knoeien had een smiley moeten zijn, hij pakte m niet goed...

Op de pkz schakelaar heb ik simpelweg de 3 fasen aangesloten, elke kleur/ fase, direct van onder naar boven. Zoals op de eerste fotos te zien is.

Weet niet echt wat een getripte pkz betekend... :/

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Heb je wel echt fasen?
Meten is weten, meet met een geschikte voltmeter, niet met een spanningszoeker!
Je moet 400 Volt meten, 3 metingen uitvoeren!

Het lijkt allemaal goed aangesloten. De N aansluiting in je steker gebruik je niet.

Misschien de draden niet goed aangesloten aan de onderkant van de motorbeveiligingsschakelaar.
Heb je de isolatie er wel voldoende lang afgehaald? dat is op de foto niet goed te zien

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Lambiek

Special Member

Hij heeft het even gedaan zeg je daarom mijn vraag, is je PKZ getript soms?

Zat die PKZ er altijd al tussen?

Zoja, heb je de stroom ook anders ingesteld?

Heb je de zwarte knop van de PKZ wel ingedrukt?

Op 2 augustus 2022 14:55:23 schreef WALTER NOEST:
Weet niet echt wat een getripte pkz betekend... :/

Dat betekend dat de PKZ uitgeschakeld is door overstroom.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op 2 augustus 2022 14:55:23 schreef WALTER NOEST:
Weet niet echt wat een getripte pkz betekend... :/

De schakelaar op je foto is een MBS, een Motor Beveiligings Schakelaar.
Klockner Moeller was een. an de eerste fabrikanten die ze goed (goedkoop, betrouwbaar, makkelijk aan te sluiten) maakte. Het type van Klocker Moeler was een PKZ.

Vandaar dat een motorbeveiligingsschakelaar nog wel eens een PKZ wordt genoemd.
Menig groothandel zal je kunnen vertellen dat men bij hun een PKZ van bv ABB of Schneider wilde kopen, maar PKZ is alleen maar van het huidige EATON, die (Klockner-) Moeller heeft overgenomen.

Een getripte PKZ betekend een uitgeschakelde motorbeveiligingsschakeleer, en wel uitgeschakelt door de beveiliging in de MBS. Als dat zo is dan kun je de schakelaar niet meer direkt inschakelen, die moet eerst afkoelen.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Oke als de pkz is getript is hij nu weer afgekoeld, indien dat zo werkt. Het was gister gebeurd. En ja de zwarte knop heb ik ingedrukt...

Lambiek

Special Member

En hij doet het nog steeds niet nu? Wel de zwarte knop indrukken. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Wat wil je dat ik meet? De stroom in mijn stopcontact? Ik heb wel echt 3 fase stroom, heb ernaast een formaatzaag staan.

Nee het lijkt alof er simpelweg geen stroom op staat. Alles is ver genoeg gestript en goed op het draad geklemd.

Zwarte knop indrukken heb ik al vaak genoeg geprobeerd, met een lang afkoelde pkz

Er werd nog gevraagd of ik de schakeli g had aangepast.

Ik heb enkel de condensator uit het circuit gehaald, en de draden normaal aangesloten. Zoals de op de eerste fotos te zien.

Enige dat ik me kan bedenken is dat ik een rood draadje van de pkz heb gehaald. Dacht dat deze diende voor de 230v opzet van het systeem.
Zie foto

Lambiek

Special Member

Op 2 augustus 2022 15:13:48 schreef WALTER NOEST:
Nee het lijkt alof er simpelweg geen stroom op staat. Alles is ver genoeg gestript en goed op het draad geklemd.

Meet eens op je PKZ en kijk of daar spanning op staat.

Meet tussen 1 en 3, tussen 1 en 5 en tussen 3 en 5. Daar tussen moet je elke keer +/- 400VAC meten. En dat doe je ook tussen 2, 4 en 6, daar moet je het zelfde meten.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Zal ff kijken of ik bij de buren een multimeter kan lenen

Lambiek

Special Member

Op 2 augustus 2022 15:21:54 schreef WALTER NOEST:
Zal ff kijken of ik bij de buren een multimeter kan lenen

Laat de uitkomst even weten.

Zet je de machine trouwens aan en uit met die PKZ? Of zit er nog een andere schakelaar op?

Het lijkt erop dat de isolatie van je zwarte en bruine draad tussen de klemmen van je PKZ zit. Klem 4 en 6, of het moet gezichtsbedrog zijn.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.