4 polige electromotor op 5 polige schakelaar

Kan vandaag geen multimeter regelen.
Zie wel met een spanningschecker 1,3,5 wel spanning staat maar op 2,4,6 niet. Neem aan dat het probleem daar ligt. Zal ik ff een andere pkz schakelaar erop monteren? Heb nog een andere liggen.

Deze pkz is de enige schakelaar.
Zal die draden ff checken. Erg bedankt voor de tijd en moeite trouwens!

Draden 4 en 6 zitten rubbervrij geklemd.

Lambiek

Special Member

Op 2 augustus 2022 15:36:36 schreef WALTER NOEST:
Kan vandaag geen multimeter regelen.
Zie wel met een spanningschecker 1,3,5 wel spanning staat maar op 2,4,6 niet.

Heb je de zwarte knop op de PKZ wel ingedrukt tijdens het meten op 2,4 en 6?Anders meet je inderdaad niets.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Hield knop erbij ingedrukt, geen spanning. Ik zie ook dat deze pkz maar tot 1,6A gaat. Zou dat een probleem kunnen zijn?

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op 2 augustus 2022 15:18:53 schreef WALTER NOEST:
Er werd nog gevraagd of ik de schakeli g had aangepast.

Ik heb enkel de condensator uit het circuit gehaald, en de draden normaal aangesloten. Zoals de op de eerste fotos te zien.

Enige dat ik me kan bedenken is dat ik een rood draadje van de pkz heb gehaald. Dacht dat deze diende voor de 230v opzet van het systeem.
Zie foto

Dat rode draadje moet weg.
Kun je de zwarte knop gewoon indrukken, en blijft deze dan in staan?

Je PKZ moet op 1,1 Ampere staan, overeenkomstig je motorplaatje. dat is dus goed.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Lambiek

Special Member

Op 2 augustus 2022 15:47:02 schreef WALTER NOEST:
Hield knop erbij ingedrukt, geen spanning. Ik zie ook dat deze pkz maar tot 1,6A gaat. Zou dat een probleem kunnen zijn?

Het zou moeten gaan met deze PKZ, tenzij er iets mis is met je motor. Je zou ook de stroom eens moeten meten, maar dan moet hij het eerst doen natuurlijk.

Je kunt die andere PKZ proberen, als je hem maar niet te hoog in stroom zet.

En de zwarte knop moet wel in blijven als je hem ingedrukt hebt.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op 2 augustus 2022 15:36:36 schreef WALTER NOEST:
Kan vandaag geen multimeter regelen.
Zie wel met een spanningschecker 1,3,5 wel spanning staat maar op 2,4,6 niet. Neem aan dat het probleem daar ligt. Zal ik ff een andere pkz schakelaar erop monteren? Heb nog een andere liggen.

Als je de zwarte knop indrukt, en ingedrukt blijft, dan moet je ook spanning meten op 2, 4 en 6.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

De zwarte knop bleef niet uitzichtzelf ingedrukt.
Wat betekend dat?

Lambiek

Special Member

Dat er iets niet in orde is met die PKZ.

Hij blijft ook niet staan als je eerst op de rode knop drukt en daarna op de zwarte knop?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Blijft niet ingedrukt, wat ik ook probeer. Werkt wel met mijn andere pkz. Due gaat van 4 tot 6,3A waar zal ik m op zetten?

Lambiek

Special Member

Op de laagste stand en alleen om even te proberen. Hou ook de temperatuur van je motor in de gaten, zodra je het niet vertrouwd direct uitzetten.

En zo snel mogelijk een andere PKZ er tussen zetten.

En als de motor niet wil aanlopen op een normale manier "motor bromt" ook direct uitzetten.

Het kan ook nog zijn dat er iets met de motor is waardoor de PKZ direct uitschakelt, dus wees voorzichtig!!!!!

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 2 augustus 2022 16:16:15 schreef WALTER NOEST:
Blijft niet ingedrukt, wat ik ook probeer. Werkt wel met mijn andere pkz. Due gaat van 4 tot 6,3A waar zal ik m op zetten?

Bij een PKZ kan het zijn dat de mekaniek blijft haperen door vervuiling.

Heb dat al meermaals meegemaakt, dus stekker eruit en die witte kap afnemen en dan enkele keren de mekaniek op en neer doen en kijken of die dan wel blijft zitten.
Dat komt omdat de bimetalen heel dicht bij de strip zitten bij die kleine stroommodellen.

Mogelijks werkt het ook als je de gele instelschroef eens op en neer doet zonder die witte kap eraf te doen, dus bewegen niet verdraaien.. of eens met een schroevendraaien te kloppen op de zijkant.

LDmicro user.

Op 2 augustus 2022 15:26:30 schreef Lambiek:
Het lijkt erop dat de isolatie van je zwarte en bruine draad tussen de klemmen van je PKZ zit. Klem 4 en 6, of het moet gezichtsbedrog zijn.

Ik zou het "helemaal niet verkeerd" vinden als dat ding zo ontworpen is dat we in deze hoek alleen isolatie zouden MOETEN zien.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Andere pkz werkt! Machine draait mooi! Erg bedankt voor jullie hulp! Helden!

Advies was dus zsm een andere pzk kopen met een lager ampereage? Rond de 1,1?

Moet op die plek waar het rode draadje zou hebben gezeten geen spanning staan?? Ik bedoel daarmee dat de machine bij stroom uitval niet uit zichzelf weer draaien kan gaan. Het lijkt er op.... als je googled op klöckner moeller mn21225 dan kom je een spoel tegen die er verdacht veel op lijkt om als nulspanningschakelaar te fungeren.Ik zou daar eens 2 fasen op aansluiten en kijk of de zwarte knop dan in blijft.

groeten rick

[Bericht gewijzigd door DJ RICK op dinsdag 2 augustus 2022 17:13:58 (38%)

Lambiek

Special Member

Op 2 augustus 2022 17:09:45 schreef DJ RICK:
Moet op die plek waar het rode draadje zou hebben gezeten geen spanning staan??

Nee, dat draadje zat er alleen omdat de machine eerst op 230VAC aangesloten was. Dat draadje was een doorverbinding om de stroom over de drie kontakten te krijgen van de PKZ. Anders werkt de PKZ niet goed, die moet over de drie kontakten meten.

Op 2 augustus 2022 16:30:10 schreef rew:
[...]Ik zou het "helemaal niet verkeerd" vinden als dat ding zo ontworpen is dat we in deze hoek alleen isolatie zouden MOETEN zien.

Het komt maar al te vaak voor dat er isolatie onder een klem zit en dus niet goed geleid. Zelfs als er adereind hulzen gebruikt worden, dus zo vreemd is het niet.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Daar is nochtans die aansluiting niet voor bedoeld, hier gebruiken we die aansluiting zoals ik omschreef. Heb nog even verder gezocht en ben er van overtuigd dat deze spoel die hier in zit bekrachtigd moet worden om de schakelaar vast te houden.

Op 2 augustus 2022 16:46:22 schreef WALTER NOEST:
Advies was dus zsm een andere pzk kopen met een lager ampereage? Rond de 1,1?

Je moet op het typeplaatje kijken. Daar staat iets van 1.x waarbij ik de x niet goed kan lezen. Ik denk 2, 3 of 5, maar niet "1".

Vaak kan je een PKZ instellen binnen een range. Dus je hoeft niet precies op die nominale waarde te mikken maar "iets hoger" kan ook, mits ie instelbaar is.

Daarnaast... Ik weet niet of die dingen bedoeld zijn om steeds te schakelen. Meld even hier welke je gaat kopen en dan is hier vast iemand die weet of ie daarvoor bedoeld is. Ik heb zelf nog nooit zo'n ding in handen gehad.

Alleen op een foto gezien. Bijvoorbeeld: https://www.circuitsonline.net/forum/file/85951

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Duidelijk Rew, dank je! fijn dat er zo'n behulpzame community is!

Lambiek

Special Member

Op 2 augustus 2022 17:30:21 schreef DJ RICK:
Daar is nochtans die aansluiting niet voor bedoeld, hier gebruiken we die aansluiting zoals ik omschreef. Heb nog even verder gezocht en ben er van overtuigd dat deze spoel die hier in zit bekrachtigd moet worden om de schakelaar vast te houden.

Ik heb het nog nooit gezien in combinatie met een motorbeveiligingsschakelaar, maar dat wil niet zeggen dat het niet kan.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 2 augustus 2022 17:30:21 schreef DJ RICK:
Daar is nochtans die aansluiting niet voor bedoeld, hier gebruiken we die aansluiting zoals ik omschreef. Heb nog even verder gezocht en ben er van overtuigd dat deze spoel die hier in zit bekrachtigd moet worden om de schakelaar vast te houden.

Ik ben helemaal met je mee!

En wonderlijk dat niemand nog eerder opgemerkt heeft dat TS beweert alleen de condensator uit 230V Steinmetz constructie heeft verwijderd, terwijl het ding nu in ster staat.

Dat gaat hem een, in die kennelijk toen ook in sterschakeling op 230V, en nu in ster op 400V een toch wat meer wispelturiger machien opleveren...

mvdk

Golden Member

Op 2 augustus 2022 18:48:46 schreef Leeuw van Recht:
[...]
En wonderlijk dat niemand nog eerder opgemerkt heeft dat TS beweert alleen de condensator uit 230V Steinmetz constructie heeft verwijderd, terwijl het ding nu in ster staat.
[...]

Daar heeft Leeuw toch wel een puntje... :+

Edit: Nog een Steinmetz topic gevonden...
https://www.circuitsonline.net/forum/view/139140

[Bericht gewijzigd door mvdk op dinsdag 2 augustus 2022 19:13:52 (12%)

Tsja, verzorgd schrijven is nogal een dingetje, maar begrijpend lezen dus ook... :D