4 polige electromotor op 5 polige schakelaar

Als je op het kapje van de oude PKZ kijkt dan staat daar iets over een nulspanningbeveiliging, foto 7/9.

Zou deze erop moeten zitten om de PKZ juist te laten werken ?

Of zit het ding onder de witte kap en komt de voeding gewoon op de verkeerde kant binnen ?

benleentje

Golden Member

Op 2 augustus 2022 17:09:45 schreef DJ RICK:
Moet op die plek waar het rode draadje zou hebben gezeten geen spanning staan?? Ik bedoel daarmee dat de machine bij stroom uitval niet uit zichzelf weer draaien kan gaan. Het lijkt er op.... als je googled op klöckner moeller mn21225 dan kom je een spoel tegen die er verdacht veel op lijkt om als nulspanningschakelaar te fungeren.Ik zou daar eens 2 fasen op aansluiten en kijk of de zwarte knop dan in blijft.

groeten rick

Op de foto met het rode draadje staat ook duidelijke het symbool <U. Er zit dus een onderspanningsbeveiliging op.
OP de 2 contacten van de rode draad moet dan wel 230V komen te staan. Echter is dat een probleem die heb je dus niet.

JE moet dus op de 5 poligestekker ook een kabel met 3 fase, nul en aarde zetten. Daarna heb je dan 230V ter beschikking die je op de spoel van PKZ kan zetten

https://www.circuitsonline.net/forum/file/85959

Foutje. De <U spoel op de PKZ is een 400V spoel en je moet op D1 en D2 dan ook 400V zetten anders kan de schakelaar niet inschakelen.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Een MN21225 die bij onder het kapje in de PKZ zit:
https://www.elektroparts.nl/a-65932664/kloeckner-moeller-eaton-pkzm1-m…
Nooit gezien maar het bestaat dus en zou verklaren waarom deze PKZ niet inschakelt.
Waarom staat D1 en D2 niet bij de aansluiting aangegeven?
Spoel inwendig aangesloten?

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Een nulspanningsspoel klik je op de PKZ.
Zonder deze nulspanningsspoel werkt de PKZ als van ouds.

Er hoort op deze machine eigenlijk een nulspanningsinruchting.
Maar dat is van later zorg, eerst de machine draaiende krijgen

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Op 2 augustus 2022 20:16:28 schreef OXO:
Een MN21225 die bij onder het kapje in de PKZ zit:
https://www.elektroparts.nl/a-65932664/kloeckner-moeller-eaton-pkzm1-m…
Nooit gezien maar het bestaat dus en zou verklaren waarom deze PKZ niet inschakelt.
Waarom staat D1 en D2 niet bij de aansluiting aangegeven?
Spoel inwendig aangesloten?

Ook 'mijn gedacht' en ervaring, maar gezien het aantal gefrustreerde mensen met korte tenen, en die een probleem/tekortkoming hebben met verzorgde taalvoering, hou ik me maar rustig...

Op 2 augustus 2022 17:24:41 schreef Lambiek

Nee, dat draadje zat er alleen omdat de machine eerst op 230VAC aangesloten was. Dat draadje was een doorverbinding om de stroom over de drie kontakten te krijgen van de PKZ. Anders werkt de PKZ niet goed, die moet over de drie kontakten meten.

Neen, dat verhaal kan gewoon niet kloppen. Die contacten bij dat rode draadje zijn, een mij vreemde, vorm van laagvermogen inschuifcontacten. Nog nooit eerder tegen gekomen.

Met gewoon goed kijken zie je dat over deze (hulp)contacten nooit het vermogen van een T naar een L contact met een schroefkooi kan zijn...

En dat was ook niet het voorschrift van K-M, had je een een-fase toepassing voor een dergelijk drie-fase instrument, dan mocht je kiezen. Je kon gewoon de twee paren gebruiken, of een daarvan voor de tweede keer doorlussen.

In mijn ervaring, dus geen noodzaak om over alle drie de schakel/meetbanen spanning/vermogen te zetten, twee werkte ook prima!

benleentje

Golden Member

Anders werkt de PKZ niet goed, die moet over de drie kontakten meten.

Een thermisch relais, pkz of vergelijkbaar instrument heeft in elke fase een bimetaal. Dus ook als je maar 1 fase aansluit en de nul direct aansluit dan zie hij een overstroom.

Die contacten bij dat rode draadje zijn, een mij vreemde, vorm van laagvermogen inschuifcontacten. Nog nooit eerder tegen gekomen.

Ik dan weer heel vaak. In dit geval moet er 400V op staan op de pkz te laten werken.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Ja, daar ben ik mijn hoofd ook over aan het pijnigen, hoe heeft dit ooit in die 230V Steinmetz kunnen werken?

GJ_

Moderator

Niet ieder th.relais en MBS signaleerd ook ongelijke fasestromen.

Edit: deze meet wel drie fasen. Als er maar over één of twee van de drie fasen stroom loopt tript ie. Bij enkelfase gebruik moet er dus wat worden doorgelust. Of 230Vac voldoende is voor die nulspanningsspoel is zeer de vraag. Nooit hoeven proberen.
Ik gebruik maar zelden nulspanningsspoelen, gewoon omdat die in "mijn" toepassingen meestal nutteloos zijn.

[Bericht gewijzigd door GJ_ op woensdag 3 augustus 2022 08:32:52 (74%)

Volgens mij zit er wel een nulspanningspoel in en moet het rode draadje blijven zitten deze aansluitingen zijn bedoeld om er eventueel een noodstop op aan te sluiten.
De machine is waarschijnlijk verkocht omdat hij deze niet goed aan het draaien kreeg op 230 volt omdat de motor in ster staat.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
GJ_

Moderator

Er zit een MN21225 ingebouwd, lekker handig. Meestal zitten deze lateraal aangebouwd, dan zie je ze tenminste. Op die beide aansluitingen moet voorzover ik me herinner gewoon 400V, vanaf de ingaande kant van de PKZ.
Intern is er alleen een mechanische verbinding.

Gisteren op m'n telefoon was dat allemaal niet goed zichtbaar.

Lambiek

Special Member

Op 2 augustus 2022 21:57:46 schreef benleentje:
Een thermisch relais, pkz of vergelijkbaar instrument heeft in elke fase een bimetaal.

Weet ik. Maar het is vrij normaal dat je bij gebruik van 1 fase (230VAC dus) een paar doorlussingen maakt.

Maar ook ik heb me vergist in dat rode draadje, ik zie voor het eerst een PKZ met deze functie. En ik loop toch al even mee. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

@ WALTER NOEST,
Witte kap van de unit afhalen, kan maar voorzichtig.
En even een foto maken van wat er onder zit.

Kan maar zo zijn dat rode draad een soort van noodstop functie heeft.

GJ_

Moderator

Op 3 augustus 2022 08:48:27 schreef Lambiek: ik zie voor het eerst een PKZ met deze functie. En ik loop toch al even mee. :)

Ja, die inbouwdingen zijn gewoon onhandig :-) Ik heb ze pas één keer gezien, en dat is al lang geleden. Op de plek van die sticker zit een zwarte rechthoek, bedoeld om de typesticker van de ingebouwde optie te plakken.
Volgens mij hoort er geen lusje in, maar twee lusjes naar twee van de drie voedende fases.

Volgens mij hoort er geen lusje in, maar twee lusjes naar twee van de drie voedende fases.

+1, artikel net even opgezocht.
https://www.elektroparts.nl/en_GB/a-65932664/kloeckner-moeller-eaton-p…

[Bericht gewijzigd door HD13 op woensdag 3 augustus 2022 09:03:25 (69%)

Lambiek

Special Member

Op 3 augustus 2022 08:58:41 schreef GJ_:
Volgens mij hoort er geen lusje in, maar twee lusjes naar twee van de drie voedende fases.

Ik ken die dingen verder niet, maar dat denk ik dus ook. Het lijken mij de spoel aansluitingen te zijn. Maar kan er naast zitten hoor.

Of er moet op één van de aansluitingen al spanning staan, zodat je er een schakelaar of drukknop tussen kunt zetten. Zodat het de functie van een nulspanningsschakelaar krijgt.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
benleentje

Golden Member

Op 3 augustus 2022 08:48:27 schreef Lambiek:
[...]
Maar ook ik heb me vergist in dat rode draadje, ik zie voor het eerst een PKZ met deze functie. En ik loop toch al even mee. :)

HEt is dan ook maar net in welke hoek van de techniek je werkzaam ben. JIj hebt ongetwijfelt weer heel veel gezien wat voor mij vreemd is. :P

Toen ik 20 jaar geleden as onderhoudsmonteur startte zaten dit soort kastjes vrijwel op elke machine. Vanaf dat kast je naar een 2 richtingen voetpedaal die die 3 fase hoofdstroom naar de motor direct schakelde.
En dat in een plaatwerkerij met metaal platen van 0,6 tot ca 2mm. Vooral die 0,6mm rvs platen gingen zonder al te veel moeite door een kabel zelfs door ymvk-as kabels als je ze maar hard genoeg op de grond neerzet, want men was niet altijd heel erg voorzichtig ;). Die ymvk-as of grondkabel hadden dan wel de aarde in de buiten mantel dus er is verder nog nooit iemand onder stroom komen te staan.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Lambiek

Special Member

Op 3 augustus 2022 20:50:54 schreef benleentje:
HEt is dan ook maar net in welke hoek van de techniek je werkzaam ben. JIj hebt ongetwijfelt weer heel veel gezien wat voor mij vreemd is. :P

Van een antagon zal jij wel nooit gehoord hebben denk. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Ik ook niet.

* Hormoon onderdrukker, wordt gebruikt bij fertiliteitsproblemen.
* Theater groep in Frankfurt.
* HR bedrijf in portugal.
* Massage therapie in Zurich,
* kunstmest?

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Lambiek

Special Member

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
benleentje

Golden Member

Van een hamer molen trouwens ook niet en we hebben toch zeker 6 molens hier in Schiedam ;).

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Lambiek

Special Member

Op 4 augustus 2022 01:06:39 schreef benleentje:
Van een hamer molen trouwens ook niet en we hebben toch zeker 6 molens hier in Schiedam ;).

Maar een hamermolen doet wel het zelfde als een windmolen, alleen werkt deze iets anders en kost meer energie.

Een hamermolen is een elektrisch mechanische molen die bestaat uit een soort vliegwiel waar allemaal stukken geharde metalen strips (de hamers) aan gemonteerd zijn. De strips zijn +/- 100mm lang, 10mm dik en 60mm breed. Er zitten twee gaten in, aan de uiteinden van de strip. Daar worden de hamers mee aan het vliegwiel gemonteerd, doordat er twee gaten in de strips zitten kunnen de strips omgedraaid worden als deze versleten zijn. Het vliegwiel heeft een diameter van +/- 1 meter, maar er zijn er ook die kleiner zijn. De hamers worden met een lange geharde stalen pen aan het vliegwiel gemonteerd, er zitten +/- 6 van de hamers naast elkaar, maar ook dat kan verschillend zijn.
De rij erboven en eronder verspringen iets om geen gaten tussen de hamers te krijgen.

Het vliegwiel zit in een afgesloten behuizing die bekleed is met een soort loodvervanger (heel vroeger was dat echt lood) de loodvervanger is een stuk slijtvaster en niet giftig. Ook deze slijt dus en moet af en toe ook vervangen worden.

De molen werd aangedreven door een 200kW motor, deze werd opgestart met een zware ster / driehoek. Dat opstarten gebeurde in een zogenaamde spertijd, dat was als de boeren klaar waren met melken, in de spertijd werd het minste stroom verbruikt. De magneetschakelaars waren zo'n 150 x 150mm en +/- 180mm hoog. Het opstarten duurde ongeveer een minuut. Bij de tegenwoordige hamermolens zit er een softstarter voor.

Met de hamermolen wordt ook gewoon graan, gerst, mais, enz. gemalen, alleen staat zo'n molen vaak in de mengvoederindustrie.

En wat die antagon betreft, die doet niet anders dan de product toevoer regelen. Zodat de hamermolen het niet te zwaar krijgt. En die toevoer regelen kan op verschillende manieren, het kan met een vibrator, trilplaat, regelschuif of een toevoerrol. Ik ken alleen die gene met een toevoerrol. De stroom van de motor wordt continue gemeten, als de stroom oploopt gaat de rol langzamer draaien en als de stroom weer afneemt gaat de rol weer sneller draaien.

Aan de onderkant van de hamermolen komt het meel eruit, dat meel komt op een schutzeef terecht om de niet gemalen korrels ( en andere vervuiling) eruit te zeven. Als het product klaar is wordt het opgeslagen in een silo.

Het is echt een geweld als je zo'n ding aan de gang ziet. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
benleentje

Golden Member

En wat die antagon betreft, die doet niet anders dan de product toevoer regelen.

OK het is me nu duidelijk.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.