Marifoon Sailor Sailtron RT144 programmeren 1978

Beste allemaal,

Wil graag kanaal 31 programmeren (havens) die jiet standaard op het wiel zit.

Alle control knoppen hebben een schroefje, maar weet iemand hoe je de squelch knop los krijgt? En welke 4 schroeven moeten nu precies los: als ik de uiterste 4 doe komt er een hele bak aan de achterkant er mee naar voren uit.

Bijgesloten foto, handleiding was meer dan 5mb en mocht niet uploaden.

Dank,

M

EricP

mét CE

Steek er niet teveel tijd in. Die dingen zitten vol met contacten van oa. kleine relais die ellende op gaan leveren na verloop van tijd. Ook de kanalenkiezer is mechanisch, ook dat gaat na verloop van tijd ellende opleveren.

De squelch knop is een 'span tang knop'. Dopje op de voorkant eraf peuteren, moer losdraaien, spantang ff naar binnen drukken tov. de knop en dan pak je 'm er zo af.

Het is een tijd geleden dat ik zo'n ding geopereerd heb. Inmiddels krijgen ze een enkele reis ronde archief: je blijft repareren aan alle contacten, financieel is het niet meer de moeite waard,

Er zijn er ook veel die zeggen dat ik m nooit weg moet doen en hij doet het ook goed nu ik de zekering heb vervangen. Dank voor de uitleg van de squelch.

Jinny

Golden Member

Dingen zijn hun tijd reeds lang voorbij..
Neem alvast 13 fets in de voorraad, die kan je alle 13 gaan vervangen.
Oude meuk.
Lomp grof en doof.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Frederick E. Terman

Honourable Member

De schroeven die eerst los moeten zijn aangegeven met de 'stralen' (streepjes). Dan komt alleen de buitenbak eraf.
Daarna kun je rustig kijken waar je nog meer bij wilt komen.

e: Dat is in dat filmpje ook te zien.

[Bericht gewijzigd door Frederick E. Terman op dinsdag 2 augustus 2022 22:31:10 (10%)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
High met Henk

Special Member

Die dingen zijn goud.
Heb er aantal vervangen omdat ze kleine defecten hadden en commercieel zijn ze Total loss

Voor een hobbyist zijn ze makkelijk te fixen.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
mel

Golden Member

Volgens mij zijn ze niet meer toegestaan aan boord van schepen, maar ik kan me vergissen.Ze zijn bijna niet stuk te krijgen, ik moet ergens ook nog een schema hebben indien nodig.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
EricP

mét CE

Heb er aantal vervangen omdat ze kleine defecten hadden en commercieel zijn ze Total loss

Dan zijn het geen kleine defecten. Immers... een klein defect fix je in een uurtje. En daarvoor heb je geen nieuwe...

Voor 'buiten' is de regel doorgaans 'wat zit mag blijven zitten' zolang het z'n werk doet. En dan mag je het ook nog repareren. Opnieuw ergens in knopen kan formeel niet meer. Hoe het binnen zit, dat weet ik niet.
Ik ben meer fan van de opvolger. Ook 25 jaar oud, maar wel digitaal. En die blijft het in de tijd wel gewoon doen.

Schimanski

Golden Member

Op 3 augustus 2022 06:29:39 schreef mel:
Volgens mij zijn ze niet meer toegestaan aan boord van schepen, maar ik kan me vergissen.Ze zijn bijna niet stuk te krijgen, ik moet ergens ook nog een schema hebben indien nodig.

i.d.d. deze heeft geen ATIS, is sinds 1996 verplicht in het scheepvaartverkeer.

What, me worry? // Radiozendamateur - PA2HGJ // Stuff is the junk you keep -- Junk is the stuff you throw away // Tinkeo Ergo Sum
EricP

mét CE

Neen. Alleen in (een deel van) de binnenvaart.
Als je met ATIS op bijvoorbeeld de Oostzee loopt te roeptoeteren, dan komt de betreffende kustwacht in de lucht. Of je die ellende ff uit kunt zetten, zo leert de praktijk.

Henk H.

Golden Member

ATIS kan toch ingebouwd worden? Mijn broertje heeft ook zo'n ding (in ieder geval eentje met zo'n grote kanelenkiezer) en volgens mij had hij ATIS in laten bouwen.

Jinny

Golden Member

Als je echt wilt, zoek even op VRM Marine Brielle, Richard v Rijn.
Die droomt in die gebakjes.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Maar waarom opnieuw programmeren?
Wil je hem soms ombouwen naar de 2mtr. amateurband?
Ik denk dat het apparaat nu ergens rond de 155MHz en de 175MHz zit.
Wil je de PLL opnieuw instellen dan moet je zijn bij de draaischijf daaronder zit een klavier met schakelaars en die contacten moet je hebben.
Eens heb ik zo'n tranciever gerecycled, leuke zend transistoren zitten daarin 2N5961 of zo iets drie achter elkaar voor 25Watt.

Telefunken Sender Systeme Berlin
mel

Golden Member

Heeft dat ding wel PLL? ik dacht aparte kristallen.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Frederick E. Terman

Honourable Member

Het enige wat @TS wil, lees ik in de startpost, is kanaal 31 programmeren op een van de vijf 'privekanalen'-posities. Dat doe je door in de juiste gaatjes schroefjes in te draaien op die plaats van de kanalenschijf; het handboek is heel duidelijk.

--
Totaal off topic, maar het ding gebruikt bij ontvangst ondermenging. Zou je dus bijvoorbeeld op kanaal 4A (156,2 MHz) luisteren, dan staat de oscillator 10,7 MHz lager, dus op 145,5 MHz. Ga je zenden, dan springt de oscillator naar de eigenlijke zendfrequentie van 156,2 MHz.
Het grappige is nu, dat als je eenvoudig de zend-ontvanglijn voor de synthesizer omdraait, de oscillator bij zenden op 145,5 staat, en bij ontvangen op 156,2 - wat prima werkt om 145,5 MHz te ontvangen met bovenmenging.
Met andere woorden, het ding is dus vrij gemakkelijk bruikbaar voor de tweemeterband - even afgezien van het opnieuw afregelen van de HF-kringen voor de ontvanger en zender, waarbij voor de ontvanger weleens enkele extra keramische C-tjes nodig waren.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Op 3 augustus 2022 18:13:46 schreef mel:
Heeft dat ding wel PLL? ik dacht aparte kristallen.

Hij is te programmeren zonder nieuwe kristallen

Op 3 augustus 2022 20:30:56 schreef Frederick E. Terman:
Het enige wat @TS wil, lees ik in de startpost, is kanaal 31 programmeren op een van de vijf 'privekanalen'-posities. Dat doe je door in de juiste gaatjes schroefjes in te draaien op die plaats van de kanalenschijf; het handboek is heel duidelijk.

--
Totaal off topic, maar het ding gebruikt bij ontvangst ondermenging. Zou je dus bijvoorbeeld op kanaal 4A (156,2 MHz) luisteren, dan staat de oscillator 10,7 MHz lager, dus op 145,5 MHz. Ga je zenden, dan springt de oscillator naar de eigenlijke zendfrequentie van 156,2 MHz.
Het grappige is nu, dat als je eenvoudig de zend-ontvanglijn voor de synthesizer omdraait, de oscillator bij zenden op 145,5 staat, en bij ontvangen op 156,2 - wat prima werkt om 145,5 MHz te ontvangen met bovenmenging.
Met andere woorden, het ding is dus vrij gemakkelijk bruikbaar voor de tweemeterband - even afgezien van het opnieuw afregelen van de HF-kringen voor de ontvanger en zender, waarbij voor de ontvanger weleens enkele extra keramische C-tjes nodig waren.

eerste alinea klopt, tweede vast ook maar is hogere electro kennis

Frederick E. Terman

Honourable Member

Ja, dat is wel zo.. was ook 'off topic', alleen leuk weetje voor de zendamateurs.
Dat programmeren lukt wel, toch?

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Op 3 augustus 2022 22:36:06 schreef Frederick E. Terman:
Ja, dat is wel zo.. was ook 'off topic', alleen leuk weetje voor de zendamateurs.
Dat programmeren lukt wel, toch?

Ja heb al gelezen hoe t moet, maar zijn dat speciale schroefjes?

High met Henk

Special Member

Op 3 augustus 2022 06:42:48 schreef EricP:
[...]Dan zijn het geen kleine defecten. Immers... een klein defect fix je in een uurtje. En daarvoor heb je geen nieuwe...

Een krakende luidspreker/slechte microfoon maakt zo'n ding commercieel Total loss.

Wordt niet eens naar gekeken. Zelfs een schema of onderdelen zoeken en evt open maken kost al meer en dat weet je zelf ook, dus wat je nu zegt is in een bedrijfsomgeving totale onzin. Er zit geen businessmodel meer in een VHF repareren.

Overigens hanteer ik dat ca overal: onder ca 1000 euro vervangen en niet fixen. Zelfs een kleien ups met een defecte accu.. (tot 1000 VA) moet je je afvragen of rendabel is commercieel. Accu opzoeken, bestellen, goedkeuren, quoten, bestellen bij leverancier, leveren, installeren...
Kost allemaal tijd van verschillende mensen. En al paar keer gehad dat de Ups met nieuwe accu's nog een fout gaf.. Ga ik dan voor die paar 100€ meer niet beter een andere ups plaatsen??

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 3 augustus 2022 23:26:12 schreef mmbertels:
[...]
Ja heb al gelezen hoe t moet, maar zijn dat speciale schroefjes?

Het zijn metrische schroefjes, ik weet niet meer of het M2 of M2.3 was.

Maar als er niet in de set gerommeld is, zit er een zakje schroefjes in de kast.

Ook zijn normaal gesproken de vijf P-kanalen geblokkeerd, ieder met een schroefje. Voor kanaal 31 heb je maar drie schroefjes nodig, dus hoef je alleen maar van twee andere P-kanalen het blokkeerschroefje te 'oogsten'.
(Die andere twee zijn dan niet meer geblokkeerd, dus voorzichtig dat je de set niet per ongeluk daarop probeert te gebruiken.)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org