beltrafo Holec meterkast

Bavelt

Golden Member

Ik wil de beltrafo verwijderen uit mijn Holec Meterkast, om daar een automaat te plaatsen. Heeft iemand een idee hoe dat ding is bevestigd en je hem los krijgt? (ter voorkoning dat ik het hele spul afbreek?)

Fouten zijn het bewijs dat je het probeert..
McAwesome

Golden Member

https://pl.eaton.com/image?doc_name=mas_tr_2&locale=nl&type=big

Ik denk dat er onderaan een tabje zit met gleuf dat je met een schroevendraaier naar beneden kan trekken. Je kan dan de beltrafo gewoon van de rail nemen door deze naar boven te roteren. Zie tekening hierboven uit de datasheet van de trafo.

Bavelt

Golden Member

Het is al gelukt! Het waren idd de tabjes!

[Bericht gewijzigd door Bavelt op donderdag 4 augustus 2022 16:49:40 (81%)

Fouten zijn het bewijs dat je het probeert..
Bavelt

Golden Member

Nu nog het volgende: Ik wil er dus een automaat bijplaatsen. Aan de "input zijde moet hij worden verbonden met een hoofdgroep.
In het plaatje zie je dat men dat doet met verbindingsstukjes tussen de automaten. Maar hoe splits ik er nu eentje zodat de nieuw groep daar ook bij kan? Is daar een speciaal verbinding/split stukje voor?

Fouten zijn het bewijs dat je het probeert..
Bavelt

Golden Member

Ze hebben allerlei kammen, maar allemaal bedoeld voor automaten naast elkaar.
Mijn nieuwe groep zit een rail lager. Ik moet dus van een automaat (bv de laatste in de rij) naar 'beneden'.
Ik kan dat natuurlijk met een vd draad doen, maar dan moet hij in het gat van de bovenliggende automaat EN de daarin zittende kam. Dus 2 dingen in één opening. Of dat mag, weet ik niet...

Fouten zijn het bewijs dat je het probeert..

Ik heb iets soortgelijks gedaan 2 maanden terug, ook de beltrafo verwijderd in een standaard Holec kast. Zelfde brugjes.

Onderin zit nog een verdeel rail van 4 schroeven/fase(en N). Op de eerste foto van de post nog te zien.

Maar dat kon niet achter de bestaande aardlek want daar zaten al 4 groepen op, en dat 2x. Dus mag niet.

Ik heb er dus een ALS (Alamat oid) van 30mA bij gezet en NA de hoofdschakelaar en VOOR de bestaande aardleks aangesloten omdat de ingebouwde verdeelrail ook geen mogelijkheid meer had om er twee draden bij te zetten. Er zat namelijk nog een kast naast.

Dus van ellende twee draden onder een adereindhuls gezet die in de bestaande ALS zit (onderin uiteraard). Je moet wat af en toe.

@jeffrey: Die dingen zitten/zaten al in de kast waar de beltrafo op hangt, die heb ik eruit gemikt.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Hoe moet dat dan als je een aardlekschakelaar hebt en je wil daar vier automaten op aansluiten een etage lager? Dan moet je ook met draad naar de eerste automaat en kun je de andere drie met twee kamrails op de eerste aansluiten. Dan heb je ook een draad en een rail in een klem.
Het zit nu trouwens ook zo, in de eerste automaat een draad en een rail. En in de tweede automaat zitten de rails dubbel.

[Bericht gewijzigd door NordRack2 op vrijdag 5 augustus 2022 03:36:55 (18%)

Bavelt

Golden Member

Op 5 augustus 2022 02:50:25 schreef NordRack2:
Hoe moet dat dan als je een aardlekschakelaar hebt en je wil daar vier automaten op aansluiten een etage lager? Dan moet je ook met draad naar de eerste automaat en kun je de andere drie met twee kamrails op de eerste aansluiten. Dan heb je ook een draad en een rail in een klem.
Het zit nu trouwens ook zo, in de eerste automaat een draad en een rail. En in de tweede automaat zitten de rails dubbel.

Het is gelukt. Het blijkt dat je idd kam en draad er samen in mag doen.
Formeel schijnt het zo te zijn, dat je de 'input' kant van de automaat met draden van 4 mm2 moet aansluiten.
Maar wat voor zin heeft dat, als de bedrading achter de automaat 2,5 mm2 is?
(er zit maar 1 wandcontactdoos op de groep).

Fouten zijn het bewijs dat je het probeert..

De bedrading aan de ingang van de automaat koppelt meerdere automaten aan een aardlek/hoofdschakelaar. Elk van die automaten kan in theorie 16 A afnemen. Dus dan heb je dikker draad nodig.

Die kant van de bedrading zit ook achter een grotere hoofdzekering, meestal 25A.

De draad-dikte moet zodanig zijn dat 1) hij niet smelt van te veel stroom (zie deKees z'n argument) en 2) Dat de volgende automaat/zekering gegarandeert uitfloept als er kortsluiting zou zijn.

Voor 16A zekeringen in een normaal huishouden is daar bij 2.5 mm2 draad aan voldaan. Is je hoofd zekering bijvoorbeeld 35A, dan is de algemene regel dat je dikkere draden moet gebruiken. Tuurlijk Die 30cm 2.5mm2 is ook dik genoeg daarvoor, maar voor zo'n kort stukkie: liever gewoon netjes doen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/