Voeding voor 12v motortje

Welke stekker/adapter kan ik voor dit motortje gebruiken?
Ik wil van 220v naar 12v om dit motortje te laten draaien.

Mvg Ron

Arco

Special Member

Ligt eraan hoeveel het motortje gebruikt. (in de data staan 3 amperewaardes, maar helaas is de tekst Chinees voor mij... :) )

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

De stroomopname wordt niet genoemd. Als je het motortje even laat draaien op de accu van bijv. een auto,dan kun je met een ampèremeter meten wat het ding trekt als het belast wordt.

Dus 150mA zonder belasting, 600mA onder belasting en 1.65A als ie vastslaat

Standaard 12V adaptertje van 12V/2A is dus prima, kost je een paar euro in de grabbelbak bij een kringloopwinkel als je die niet al ergens hebt liggen.

Ervanuitgaand dat ie niet vastloopt kan een 1A voeding ook meer dan prima.

Op 4 augustus 2022 20:01:01 schreef DJSmiley:
Dus 150mA zonder belasting, 600mA onder belasting en 1.65A als ie vastslaat

Standaard 12V adaptertje van 12V/2A is dus prima, kost je een paar euro in de grabbelbak bij een kringloopwinkel als je die niet al ergens hebt liggen.

Ervanuitgaand dat ie niet vastloopt kan een 1A voeding ook meer dan prima.

Kijk daar heb ik Iets aan. Dan ga ik die opzoeken en bestellen.
Dank voor de snelle service

Als ik zo'n stekker gebruik en ik knip het stekkertje er af , zitten er dan een + en - draad aan?

Ja, klopt.
Kan je dus gebruiken om je motor direct aan te sluiten.
Als + en - vewisselt op de motor dan draait deze de andere kant op.

Ik heb deze nog liggen , maar dat is te licht volgens mij, klopt dat?

het antwoord staat al hierboven :-)

Op 4 augustus 2022 20:01:01 schreef DJSmiley:

Standaard 12V adaptertje van 12V/2A is dus prima,

Bij dit soort voedingkjes zou ik toch wat beschermingselectronica bijknutselen. Ik weet niet of zo'n voeding het lang volhoudt met zo'n vonkend motortje over de klemmen.

Dat lijkt onwaarschijnlijk, kunt u dat aannemelijk maken?

Ter info: Ik vond een tabel voor deze motoren die IETS hogere stroomwaardes noemt. Dus 2.19A voor een vast staande motor.

Je loopt zowiezo het risico dat bij het opstarten een schakelend voedingkje zegt: Sorry overbelast, ik ga uit. Het is een race, Wat gebeurt er eerder? De motor die op toeren is of de adapter die zegt: Te veel stroom!

Een low-ESR 1000UF condensator alsmede een keramische 1uF of zoiets... kan geen kwaad. Maar een echte onderbouwing daarvoor heb ik niet. Ik zou het ook zomaar zonder kunnen bouwen en constateren: Werkt, afblijven!

[Bericht gewijzigd door rew op vrijdag 5 augustus 2022 08:29:31 (24%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Dus als ik deze besteld dan moet het gaan lukken?

Het motortje met 5rpm wil ik gaan gebruiken voor een schuifdeurtje voor een kippenhok

pa3gws

Golden Member

Op 4 augustus 2022 22:12:51 schreef Ronnie1971:
Ik heb deze nog liggen , maar dat is te licht volgens mij, klopt dat?

Die is 12V en 2A dus dat lijkt mij prima bruikbaar.
Gewoon aansluiten en even in de gaten houden of hij niet te heet wordt.
Ik neem aan dat de kippendeur niet continu in gebruik is.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Op 5 augustus 2022 09:17:41 schreef pa3gws:
[...]
Die is 12V en 2A dus dat lijkt mij prima bruikbaar.
Gewoon aansluiten en even in de gaten houden of hij niet te heet wordt.
Ik neem aan dat de kippendeur niet continu in gebruik is.

Wordt alleen gebruikt als het savonds donker wordt en sochtends weer licht wordt

Die club die verkoopt "stuff uit china". Voor "adapters" en "accus" blijkt dat 99% van de kopers niet kan testen of de specs wel kloppen.

Dus bij dat soort producten loont het voor de chinezen de moeite om er een "2A" sticker op te doen terwijl ie 0.5A is: de klanten kunnen het toch niet testen. En... Al kan je het wel testen, dan roepen ze: "ok sorry, stuur maar terug". Dan kan je 25 euro verzendkosten gaan betalen om je 3 euro adapter vergoed te krijgen.

Deze ZIET er uit als een 0.5 of 1.0A adapter. Ik heb er geen vertrouwen in.

Ik heb pas (in 3 pogingen) 12V 2A adapters proberen te kopen en dat was de laatste keer pas goed gegaan. Die liggen hier als "grijpvoorraad". Als je er 1 wil hebben mag je mij 9 euro plus verzendkosten sturen en dan koop ik wel weer een nieuwe. (ze staan op Aliexpress voor veel minder, maar ze verrekenen een deel van de productkosten in de verzendkosten! Als je er meer dan 1 koopt zie je de verzendkosten onrealistisch hard omhoog gaan).

Degene die ik heb heb ik getest en doen bijna 2A.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Daarom dat ik liever een voeding uit de 'archieven' haal, of voor een paar euro van de kringloop.

Die zijn vrijwel allemaal veel betere bouwkwaliteit (en veiliger) dan die goedkope importrommel die dan 'nieuw' is.

Digitale decoders en modems gebruiken je vaak 12v en 2a. Vraag eens rond bij vrienden of ze toevallig een oude hebben liggen van een oude modem of decoder die ze niet meer gebruiken.
Vaak mag je bij modem of decoder wissel naar nieuwe model de oude houden en af afvoeren naar recupelbak of wecyclebak. Of vraag eens bij electronica winkel ze niets in de bak hebben liggen wat je mag hebben (weet bij lokale Telenet dealer dat ze met bakken weg gegooid worden en als je vriendelijk om vraagt je er eentje krijgt)
Vaak zijn die van fatsoenlijke kwaliteit en niet discutabele of zelfs levensgevaarlijke China brol. Adapters, laders koop ik nooit via iets als AliExpress of eBay.

Wij hadden vorig jaar een nieuwe ziggo modem gekregen en mijn vrouw had de oude bewaard ??
Daar zat deze bij , die lijkt mij oke

Zie dat hij wel uit China komt???

Is dit een goede?

Arco

Special Member

Als je alles wat uit China komt weg zou gooien, is je huis praktisch leeg waarschijnlijk... :)
Die adapter is prima te gebruiken...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 8 augustus 2022 19:54:15 schreef Ronnie1971
Wij hadden vorig jaar een nieuwe ziggo modem gekregen en mijn vrouw had de oude bewaard ??

Tsja, op deze vraag kunnen wij geen antwoord geven, zo intiem zijn wij niet. Vraag het even bij haarzelf na...

Op 8 augustus 2022 20:50:48 schreef Leeuw van Recht:
[...]Tsja, op deze vraag kunnen wij geen antwoord geven, zo intiem zijn wij niet. Vraag het even bij haarzelf na...

Die vraagtekens hadden er niet moeten staan. Foutje???