TDA8953TH stuk?

Van een Stagepas 400i versterker van Yamaha geeft een kanaal vrijwel geen output meer. De verdachte is het output ic TDA8953TH. Een stevige switcher voor 2x 210 Watt output.
Op beide ingangen staat hetzelfde signaal ( de plus zijde van C406 en C408). Op de plus zijde van C405 en C407 staat geen signaal. Bij een versterker is de gain, gemeten na het filter, 30dB en dat is volgens de specificatie. OP de andere uitgang staat vrijwel geen signaal.
Voor het filter is op beide uitgangen een blokgolf 80Vpp aanwezig, freq. ca 330KHz.
Ook met een primitief filtertje met een R en een C naar aarde voor het outputfilter is op het ene kanaal gewoon audio aanwezig en het defecte kanaal niet.
Alle signalen zoals mute,protectie etc.zijn verder voor beide kanalen gemeenschappelijk.
Zie ik nog iets over het hoofd?

De TDA zit aan de onderzijde van de print en als die print eruit is kun je niets meer meten, omdat de print is aangesloten met multipole connectoren.
Het IC lijkt overal uitverkocht en wordt door NXP niet meer geproduceerd. De Yamaha is van2014, dus niet echt oud. Een Chinese copie vind ik bij dergelijke ic's nogal tricky. Wat dat betreft heb ik slechte ervaringen met de Sanken hybrides.

Arco

Special Member

Het goede nummer opgeven wil wel wat handiger zijn... :) (TDA8959...)   (TDA8953...)

[Bericht gewijzigd door Arco op vrijdag 5 augustus 2022 18:39:43 (18%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 5 augustus 2022 15:34:33 schreef Arco:
Het goede nummer opgeven wil wel wat handiger zijn... :) (TDA8959...)

Het is een TDA8953TH !

De header kan ik niet corrigeren.
https://www.nxp.com/part/TDA8953TH#/

Edit:
De TDA8954 lijkt de opvolger te zijn, alleen zijn daar een paar not connected pins in gebruik genomen.

Deze IC's gaan inderdaad vaak (spontaan) stuk, heb er al flink wat vervangen door de jaren heen in verschillende apparaten. Eigenlijk altijd stoppen ze met geluid produceren. Heb er slechts 1 gehad welke in sluiting stond.

Als je ampje piept en kraakt, is DJohnny die hem maakt... Kom alleen niet om garantie, want dan is DJohnny met vakantie!

Op 5 augustus 2022 18:10:37 schreef DJohnny:
Deze IC's gaan inderdaad vaak (spontaan) stuk, heb er al flink wat vervangen door de jaren heen in verschillende apparaten. Eigenlijk altijd stoppen ze met geluid produceren. Heb er slechts 1 gehad welke in sluiting stond.

Hoe kan ik contact met je opnemen?

Nog een vraag over de Yamaha stagepas 400.
Na weken wachten heb ik eindelijk het juiste en originele eind_ic binnen
Om ic's los te solderen heb ik een tooltje gemaakt, waarmee ik het hele ic in een keer los kan solderen. Dat zal echter niet lukken als het gelijmd is voor het soldeerbad. Het ic is de enige component aan de onderzijde van de print. Verder zitten alle SMD's en de throughole onderdelen aan de bovenzijde. Er is nog een kans dat het ic in een later stadium geplaatst is op de compleet bestuckte print, dat weet je natuurlijk niet.
Is er iemand die ook al eens een stagepas 400 gerepareerd is en die weet of het ic gelijmd is?

Voor hen die altijd willen weten wat er nu was.
Het IC is vervangen en beide kanalen doen het weer.
Het ic zit inderdaad gelijmd, maar waarschijnlijk is de lijm zodanig dat die een iets hoger smeltpunt heeft als soldeer. Ik heb een tooltje gemaakt voor de soldeerbout, dat alle pootjes gelijktijdig raakt. Met soldeerhars als vloeimiddel en een vooraf vertind tooltje kwamen de pootjes al meteen los en zat er een beetje beweging in het ic, om daarna geheel los te komen en het bleef daarbij aan het tooltje hangen. Operatie gelukt, geen enkel soldeereilandje beschadigd.
Het ic heeff een fijne pitch, maar was nog net met de gewone soldeermethode te solderen.

De soldeerbout is een zgn PIT bout van Philips, een stevig exemplaar. Je kunt er eenvoudig allerlei soldeerstiften in zetten, ook zelf gemaakte. Temperatuur regelen gaat op de trafo met spanningsstapjes van een volt

Arco

Special Member

Da's zo te zien een bout gemaakt door Zeva... (die maakte allemaal van die vrij forse modellen met 45 graden hoek)
(Philips PTI gebruikte de originele Zeva versie...)

[Bericht gewijzigd door Arco op donderdag 2 maart 2023 18:06:06 (26%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 2 maart 2023 17:59:14 schreef Arco:
Da's zo te zien een bout gemaakt door Zeva... (die maakte allemaal van die vrij forse modellen met 45 graden hoek)
(Philips PTI gebruikte de originele Zeva versie...)

Dat is natuurlijk niet onmogelijk, maar dan zijn ze wel voor Philips gemaakt. Het aluminium elementhuis heeft duidelijk de merknaam Philips.

Op 2 maart 2023 22:14:04 schreef buzzy:
[...]
Dat is natuurlijk niet onmogelijk, maar dan zijn ze wel voor Philips gemaakt. Het aluminium elementhuis heeft duidelijk de merknaam Philips.

daar zit zo'n witte bloktrafo bij met een 6 bussen op de bovenkant waar de boutstekker ingaat, levert 12,5A dacht ik..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Arco

Special Member

Zeva (nu Soltec) was tot WO2 'hofleverancier' voor Philips met soldeerapparatuur. (en na 1968 weer)

Na de oorlog ging Philips ze zelf maken, omdat de patenten van Zeva toch waren afgelopen.
In 1968 besloot men bij Philips dat ze de fabricage van soldeerapparatuur niet meer zelf zou doen, maar weer aan Zeva uitbesteden...

Kan dus best zijn dat deze bout door Philips zelf gemaakt is...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
maartenbakker

Golden Member

Waar het merk dan weer niet heel veel over zegt; als je genoeg producten bestelt wil de OEM vaak jouw merk er wel op zetten.

Overigens interessante achtergrondinformatie.

@Testman of een zwarte in metalen kastje, dacht ik.

@Buzzy: mooi dat het gelukt is!

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op vrijdag 3 maart 2023 13:09:24 (12%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."