Airco Toshiba RAS-16BKV

Sine

Moderator

Op 2 augustus 2022 22:59:10 schreef Leeuw van Recht:
[...]

Is deze site dan verworden tot een soort van betcity.nl? Of houden we er nu een professionele, betrouwbare site, met een verzorgde inslag waarbij je niet hoeft te gokken op na?

Dit is een hobby forum met hobbyisten en professionals, dus je kunt ook antwoorden uit beide hoeken verwachten.

Je mag best iemand op wijzen, echter de manier waarop je dat doet maakt het verschil. Een *beetje* subtiliteit kan geen kwaad.
Dat helpt ook weer in het stukje respect waar je het over had, respect moet je immers verdienen ...

Op 2 augustus 2022 23:14:06 schreef Leeuw van Recht:
Eens, en dan lijken excuses van Peter 112 en kris van damme mij ook zeer gepast voor de essentiële verwarring en onduidelijkheid die ze in onkunde hebben veroorzaakt.

Case and point.

Overigens ... Peter weet echt het verschil tussen een condensor en verdamper wel, iedereen kan zich vergissen/verschrijven. Dat hoeft niet meteen "grove onkunde" te zijn.

Heel fijn dat je dat ook beseft, en nu zo definieert!

Ben je nu al ingevoerd als teamlid op de hoofdsite?

Op 2 augustus 2022 22:54:07 schreef Leeuw van Recht:
[...]Twee keer mis, R32 IS een azeotroop...

lees eens goed alvorens te reageren. Ik schreef dus dat R32 een Azeotroop was.

Op 2 augustus 2022 22:54:07 schreef Leeuw van Recht:

En bij split-units met langere leidingen dan de standaard, ontkom je er gewoonweg niet aan om de temperatuur bij de zuigleiding zowel direct na de verdamper, als mede de oververhitting voor de compressor, en de temperatuur van het persgas te meten, en het opgenomen compressorvermogen om de juiste hoeveelheid koelmiddel (dus niet "koelvloeistof", dat zit in verbrandingsmotoren) te kunnen bepalen!

Normaal volg je de (bij)vultabel voor lange leidingen, zeker voor units met capillair. Jaja, koelmiddel geen koelvloeistof. maar zeker geen koelgas, that was the point.

Op 2 augustus 2022 22:54:07 schreef Leeuw van Recht:

[...]Helemaal eensch!

oeff.

Op 2 augustus 2022 22:30:17 schreef Leeuw van Recht:
[...]

[...]Nee dus, en deze confrontatie vinden jullie vast ook weer heel vervelend, maar de temperatuur die in de condensor onder nul graden daalt en waar vocht aan bevriezen gaat?

Doe nu eens wat meer je best!

uiteraard bedoelde Peter de verdamper. dat was zo klaar als een klontje dat niemand zich de moeite getrooste hem daar op aan te spreken. ( dat het de verdamper betrof begrijp je uit de rest van de discussie)

[Bericht gewijzigd door kris van damme op dinsdag 2 augustus 2022 23:31:59 (20%)

Sine

Moderator

Op 2 augustus 2022 23:21:49 schreef Leeuw van Recht:
Heel fijn dat je dat ook beseft, en nu zo definieert!

Het is een gave :)

Ben je nu al ingevoerd als teamlid op de hoofdsite?

Al jaren.

Nu ja, voor de gemoederen bij die kleingeestige heethoofden weer te hoog oplopen, (die doe ik nog weleens bij een kopje thee met twee vingers in de neus), zou Evarist nu al eens een echte koeltechnicus met een gepaste lekzoeker langs hebben laten komen?

Want dat lijkt me toch, alles overziende, toch de meest gepaste en effectieve aanpak.

Arco

Special Member

Kun jij niet gauw terugkruipen onder de steen waar je onder vandaan komt?...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Sorry, ik wil het graag beschaafd en technisch inhoudelijk houden, maar jouw reactie voldoet daar niet aan!

En hoe durf je het te beweren, het is zo klaar als een klontje dat twee andere forumleden gewoon heel dom en zonder kennis aan het kletsen waren...

Ik hoop dat onze overactieve moderatoren dat ook eens opmerken!

[Bericht gewijzigd door Leeuw van Recht op woensdag 3 augustus 2022 00:33:58 (30%)

GJ_

Moderator

Sinds mijn laatste waarschuwing zit er in iedere post een vervelende sneer en een negativiteit die de sfeer niet ten goede komt en die andere, ook minder gewenste recties oproepen.
Dit is echt een laatste waarschuwing, ik ben er nu ook wel een beetje klaar mee.

Op 3 augustus 2022 00:01:40 schreef Leeuw van Recht:
zou Evarist nu al eens een echte koeltechnicus met een gepaste lekzoeker langs hebben laten komen?

Want dat lijkt me toch, alles overziende, toch de meest gepaste en effectieve aanpak.

lees het topic nog eens door, er zijn nog andere denkpistes.

Inverter gestuurde airco's horen niet dicht te vriezen, zelfs bij gebrek aan koelmiddel. dus het dichtvriezen is geen sluitend bewijs voor een gebrek aan koelmiddel.
Een capaciteitstest helpt alvast om dat te achterhalen. Staat keurig beschreven in de manual waarin iemand naar linkte. Denk dat Evarist daarmee aan de slag is.

Arco indachtig...
waarschijnlijk draait ie intussen wat muziek van Bram Vermeulen.. ( https://www.youtube.com/watch?v=1gEF2b3x8pg&t=2s )

Evarist

Golden Member

Op 3 augustus 2022 08:58:26 schreef kris van damme:

waarschijnlijk draait ie intussen wat muziek van Bram Vermeulen.. ( https://www.youtube.com/watch?v=1gEF2b3x8pg&t=2s )

Nee, België. :-)

https://www.youtube.com/watch?v=MTVnMO6cRfg

Vanavond kan ik weer testen, ik ben nu afwezig.

Nihil est verum, quod non probatur primo.
Evarist

Golden Member

De airco is weer bevroren.
Ik had op aanraden hier, de ventilator op volle toeren gezet.

Nadat de airco bevroren was heb ik de verdamper temperatuur gemeten: -4°.
Ik heb dan de airco niet uitgeschakeld maar op 30° gezet. De compressor valt stil nu maar de fan blijft blazen. Op 3 min was het ijs weg.

Weer op 24° gezet. En nu regelmatig de temp gaan meten. Ik kan om praktische redenen niet na de verdamper meten, maar wel op de fan. En die varieert enorm.
Soms tot -1° en dan weer +4 of +7°.

Die sensor dan maar?

Nihil est verum, quod non probatur primo.

Op 26 juli 2022 21:08:37 schreef EricN:
[...] Op 26 juli 2022 18:31:52 schreef Evarist:
Met een spuitbus met perslucht krijg ik maar weinig stof weg. Ik heb het er aan de aanzuigzijde afgeplukt

Is er nu stof of niet? Wat bedoel je met afgeplukt? Lijkt alsof er pak op ligt maar dicht zit. Met spuitbus verwacht ik ook geen wonderen.

Toch niets banaals? Stof afgeplukt en persluchtbusje klinkt als: veel stof maar half werk

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Op 4 augustus 2022 18:53:03 schreef Evarist:

Weer op 24° gezet. En nu regelmatig de temp gaan meten. Ik kan om praktische redenen niet na de verdamper meten, maar wel op de fan. En die varieert enorm.
Soms tot -1° en dan weer +4 of +7°.

Die sensor dan maar?

als de "fantemperatuur" ,ik vermoed dat je uitblaastemperatuur bedoelt ?, al -1 C° is en de fan op max staat, dan moet de verdamper al op -5 ..-8 C° zitten. Logisch dat deze dan aanvriest. Wijst idd op een sensor of ander controleprobleem, want volgens de beschrijving van de werking van dit model wordt de in principe compressor bijgeregeld om aanvriezen te voorkomen. en dat Blijkt niet te gebeuren.

Is het een 10 k thermistor die op de verdamper zit en meet?

kijk ook eens in de service manual naar de capaciteitstest. In die mode hoort de verdamper zich quasi volledig te vullen met kokend koelmiddel. (en dus helemaal, tot het einde koud te worden). Via die test ben je ook zeker dat er voldoende koelmiddel inzit. Want, je kan altijd met een gecombineerd probleem zitten :-)

-4 is te laag, maar jou verdamper vriest niet geheel dicht.. Ik blijf het toch houden op te weinig gas.. Maar wat doet test programma??

[Bericht gewijzigd door smd op vrijdag 5 augustus 2022 22:32:52 (13%)

Evarist

Golden Member

Ik heb de manual helemaal gelezen en gevonden hoe je foutcodes oproept.
Foutcode 11, dat zou de fan zijn, maar die draait normaal. Op hoge snelheid laat de airco de gordijnen wapperen.

Nihil est verum, quod non probatur primo.

Eens met smd.

Maar lukt het je niet om die, herhaaldelijk geadviseerde, capaciteitstest uit te voeren?

Anders kun je nog vier pagina's elektronisch gefilosofeer hebben, maar ik denk toch dat er een koeltechnicus met een goede lektester en een manifold aan te pas moet komen, vrij waarschijnlijk dat dit toch een hardcore en bekend mechanisch probleem is (gewoon lek).

Heeft fan een tacho terugkoppeling van de binnenunit?? Hoe detecteert airco een probleem met de fan?? Kan ook de buiten fan wezen en dan KAN je ook zulke verschijnselen krijgen...

Volgens SM is E11 een fout in de fan vd binnenunit (fan buiten unit is freq gestuurd)en volgens schema zit er een hall element op.
E11 kan ook gewoon een remanente fout zijn. Het hard blazen kan ook een gevolg zijn van ontbrekende terugkoppeling maar nog steeds weinig verband met dicht vriezer tenzij de ventilator uit valt tijdens dichtvriezen maar daar lijkt TS niets over te melden. Mss mogen we geen veronderstellingen maken en achter de harde feiten aan gaan. Onmogelijk als communicatie op deze manier blijft verder gaan.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Op 6 augustus 2022 23:04:46 schreef EricN
Onmogelijk als communicatie op deze manier blijft verder gaan.

Ook mee eens, je kunt in hulp doorgaan met maar basale vragen te blijven stellen, maar als daar geen concrete antwoorden op komen...

Evarist lijkt zich niet te beseffen dat die installatie (kennelijk zonder pressostaten) waarschijnlijk steeds leger raakt en op enig moment in onderdruk gaat draaien. Met lucht, en meer kwalijk, vochtindringing als gevolg. En zeker met de POE smeerolie krijg je dan echt problemen, dat geeft pas echt dikke olie!

Op zo'n setje een oliewissel uit moeten voeren is geen pretje, en meestal ook maar met beperkt succes...

RVL: uiteindelijk mag je het allemaal niet te ernst nemen en is het ook maar tijdvermaak. Als je het te ernstig neemt raak je (ik dus ;-) , maar anderen vermoedelijk ook) gefrustreerd door gebrekkige communicatie of niet medewerking/stroefheid. Uiteindelijk is ieder verantwoordelijk voor eigen actie (of niet actie). Zie het eerder als pingpong bv (of een andere transpirante bezigheid). Gezien de vereiste beweging mss surplacen?

Edit: dit negeren. Was bedoelt voor boiler topic:
A propos, hoe zit het eigenlijk naar veiligheid toe als je oude gasapparaten blijft reanimeren? Kraanvet en andere dichtingen hebben ook hun levensduur limiet. 35j lijkt me een gevaarlijke grens.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Op 6 augustus 2022 23:46:11 schreef Leeuw van Recht:
[...]

Evarist lijkt zich niet te beseffen dat die installatie (kennelijk zonder pressostaten) waarschijnlijk steeds leger raakt en op enig moment in onderdruk gaat draaien. Met lucht, en meer kwalijk, vochtindringing als gevolg. En zeker met de POE smeerolie krijg je dan echt problemen, dat geeft pas echt dikke olie!

quasi alle kleinere splits doen het al heel lang zonder rechtstreekse drukmetingen, er zitten wel her en der temperatuursondes. zolang er koelmiddel en gas aanwezig is (ook als er te weinig inzit) blijft temperatuur in relatie tot de druk een vast gegeven. Dus, via de temperatuur wordt de druk onrechtstreeks gemeten. Nu zijn die units wel zo slim dat als er veel te weinig koelmiddel inzit (en de temperatuurrelaties niet meer kloppen) het ding binnen de minuut definitief stil te leggen (tot je de foutcode reset) met de errorcode gerelateerd aan te weinig koelmiddel of iets dergelijks. zover is het dus nog niet.

Op 6 augustus 2022 23:46:11 schreef Leeuw van Recht:
[...]

Ook mee eens, je kunt in hulp doorgaan met maar basale vragen te blijven stellen, maar als daar geen concrete antwoorden op komen...

Ja, buiten het feit "hij is vandaag weer bevroren " komt er niet veel antwoord op de vragen.

Evarist

Golden Member

Van een capaciteitstest staat niets in de manual.

Nihil est verum, quod non probatur primo.
Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik zie daar uitgelegd hoe de modulatie gestuurd wordt in functie vh verschil in gewenste en werkelijke temperatuur. Het noemt capacity controle.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
Evarist

Golden Member

Ik heb pagina 39 gelezen, maar hoe kan ik deze waarden controleren?

Nihil est verum, quod non probatur primo.