Boiler Sentry - storing

De boiler bij de lokale vereniging is defect. Er hebben 2 installateurs naar gekeken en die komen beide niet verder dan "printplaat defect".
Oudere boiler (Remeha Sentry) en remeha heeft geen spare onderdelen meer.
Daarom toch zelf even de stoute schoenen aangetrokken.

Probleem:
Zodra de boiler aangezet wordt dan schakelen er enkele relais aan/af en binnen 2 seconden gaat het lampje "main flame failure" branden en stopt alles. Het gaat echter allemaal zo snel dat de ontsteking niet eens tijd krijgt om in te schakelen.

De "air pressure sensor" doorgemeten die lijkt goed.
De ventilator begint te draaien, lijkt ook goed.
Alle andere relais getest en werken.
Solderingen lijken goed, geen sporen van koude solderingen, al ga ik alles wel door solderen voor de zekerheid.

Er zit 1 relais tussen dat zwart is, die even los gesoldeerd en getest die werkt nog wel en stuurt de ventilator aan (die ook begint te draaien). Relais wel nieuw besteld want contact punten zijn dermate zwart.

Maar goed, er moet meer aan de hand zijn. Er zit eigenlijk bijzonder weinig spannende electronica op. 3x een transistor BC182LB en een thyrisor X0402DF. Die transistor lijkt me een regulier ding, die thyristor kan ik niet zo goed inschatten welke vervanger ik mogelijk preventief kan vervangen of hoe ik die thyristor kan testen.

Iemand wellicht ervaring met een vergelijkbare boiler? Of een suggestie wat ik nog zou kunnen proberen?

Heb je de mogelijkheid om de capaciteit van de elco’s te checken?

mel

Golden Member

Grote kans dat de vlamdetector niet goed meer werkt..Als het gaat, eruithalen en schoonmaken.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

elco's zijn allemaal nog binnen 5% spec.
Nu ze eruit zijn vervanging ik ze wel preventief.

Vlamdetector ga ik begin volgende week even schoonmaken.
Is er nog een methode om die te testen? Is dat weerstand naar aarde o.i.d?

En weet iemand gangbare vervangers voor de:
- BC182LB
&
- thyrisor X0402DF

Alvast bedankt.

Hoe oud is die boiler wel dat men geen onderdelen meer kan leveren?

nou ja onderdelen. Een nieuwe printplaat konden ze niet meer leveren.
Een vlam detectie zal vast wel (universeel) te vinden zijn.

Mag ik wat opperen?

Ik zou denken dat er een sensor ergens niet goed werkt.

Tijdens de "opstartprocedure" is er een sensor die rapporteert dat er iets niet goed is. Daarom wordt de opstartprocedure onderbroken... denk ik. Dus kijk welke sensoren er zijn en wat voor signaal ze afgeven.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Arco

Special Member

Dit is zo te zien een iets nieuwere versie van de print.
Je wordt wel even stil als je de prijs ziet... :X
https://www.techniekwebshop.nl/sentry-onderdelen-gastoestellen-s102205…

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

jammer dat je geen complete foto van de print hebt, en zo'n zelfde foto van de onderkant van de print.

De vlamdetectie mag pas iets detecteren na de ontsteking. Als er wat gedetecteerd wordt tijdens opstart (vals kontakt, kruipstroom, detectiecircuit) dan gaat het direct mis. Begin eens met vlam detectie stekker eens los te leggen en zo te starten. Van de moment dat hij verder gaat in het proces en wel ontsteekt direct stil leggen.

Ik mis nog wel iets van temperatuur terugkoppeling. Waar zit die?

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Niemand die dat zwart geworden relais aan de rand van de foto ziet zitten?

Ik zou daar zeker eerst naar kijken: controleer of die contacten nog wel leven want aan het uiterlijk van het kapje te zien heeft die al een zwaar leven gehad.

Laat maar...

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

de ground van de ontsteking en print is ook belangrijk bij deze. kan zijn dat er een massa losgerammeld is, schroefverbinding los bijv.

ik neem aan dat de stekker omdraaien ook al is geprobeerd?

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Meet pulstrafo eens door, eens gehad dat de onstekingsspoel oneindig geworden is en de meting van vlamdetectie is op straat.. Ontsteken doet boiler wel maar dooft vlam weer.. Op te lossen met een simpel universeel trafootje (Philips)

mvdk

Golden Member

En gewoon een universele Siemens branderautomaat?
€ 70,-
Ik zou niet eens aan reparatie beginnen.

In aanvulling op testman en smd, deugt de aardaansluiting van het WCD nog? Kabelhaspel en wat andere stopcontacten uitproberen...

Is dit iets voor douches bij een sportvereniging? Heb je meer info zoals een typenummer, inhoud en capaciteit? Hoe oud is het echt, en is de opofferingsanode van deze plaatstalen geëmailleerde boiler ook tijdig vervangen?

Als de tank nog de moeite waard is, kun je hem mogelijk nog als buffer gebruiken. Simpel condenserend keteltje en een platenwarmtewisselaar en je kunt weer even verder, met mogelijk een veel beter rendement dan dit soort gedateerde en erg dure toestellen. Zeker qua onderdelen, daar schrok ik ook wel even van...

menig van dit soort gasboilers tegengekomen ( zowel in HR als open vlam ) in de staat boilervat doorgeroest waardoor er een warm zwembad in de technische ruimte stond. dan moest er snel gehandeld worden, voor een nieuwe als de brander eenmaal vol lekwater liep was het over en uit ermee. de anodestaaf wegens besparing om de 3 jaar vervangen zorgt dat dit soort boilers de 10 jaar niet halen, in een regio met weinig kalk in het leidingwater.

de printen van de oude modellen waren doorgaans niet spannend, heb er zat van de onderdelen ontdaan. relais en een paar ic's printtrafo. de ontsteking moest elke zoveel tijd vervangen worden bij die boilers.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
harry64

Golden Member

Op 6 augustus 2022 16:52:22 schreef EricN:
De vlamdetectie mag pas iets detecteren na de ontsteking. Als er wat gedetecteerd wordt tijdens opstart (vals kontakt, kruipstroom, detectiecircuit) dan gaat het direct mis. Begin eens met vlam detectie stekker eens los te leggen en zo te starten. Van de moment dat hij verder gaat in het proces en wel ontsteekt direct stil leggen.

Ik mis nog wel iets van temperatuur terugkoppeling. Waar zit die?

Lijkt mij dat de vlamdetectie een thermokoppel is, gezien de eenvoud van de elektronica op de print. Een opgebrande geeft dan meestal een hoge of oneindige verbinding. Loshalen van de verbinding doet dat ook.

Als het een thermokoppel is kan je beter meten of hij nog (voldoende) spanning afgeeft.

Het lijkt mij vanuit oogpunt van beveiliging ook gewenst dat bij een defect thermokoppel de ketel direct in storing gaat. Gas blijven geven terwijl er gewacht wordt op de vlamdetectie is 'boem' uiteindelijk.

Dat zou idd veel verklaren maar het schema laat toch wat anders uitschijnen. Zo beeld men toch geen thermokoppel af?

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Er staat "elektrode" dus dat zal wel een ionisatiemeting zijn. Er wordt een redelijk hoge spanning tussen de vlamdetectie-elektrode en de massa gezet. Als er een vlam is, verandert de geleidbaarheid van lucht enigszins en loopt er een beetje stroom. Door die stroom te meten kan je bepalen of de vlam aan is of niet.

harry64

Golden Member

Op 7 augustus 2022 07:56:53 schreef EricN:
Dat zou idd veel verklaren maar het schema laat toch wat anders uitschijnen. Zo beeld men toch geen thermokoppel af?

Normaliter heeft een thermokoppel ook geen losse draden maar een dunne koperleiding. Of het zou moeten zijn dat er een ionisatiemeting wordt gedaan tijdens het vonken waar de vonktrafo, of een hulpwikkeling daarvan, de ionisatiespanning levert.

Of dat betrouwbaar te realiseren is met twee transistors en een thyristor lijkt mij sterk.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Ionisatiebeveiliging

mvdk

Golden Member

Bestaat dat, een ventilatorbrander met thermokoppel of ionisatie beveiliging?
Dacht dat er dan een UV meting toegepast word, net zoals bij oliebranders.

Oei. Wiki toont foto van een thermokoppel bij een ionisatie topic.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
mvdk

Golden Member

Brander beveiliging gaat in klasses. Een kachel of geyser mag met thermokoppel. Heeft een lage veiligheid, want is traag. Een wat grotere atmosferische brander heeft daarom ionisatiebeveiliging.
Er is sprake van een ventilator, is dat een rookgasventilator, of een branderventilator? Bij ventilator op de brander werkt ionisatiebeveiliging niet, vlam is te onrustig.

Edit: met de gasprijzen van dit moment douchen clubs niet meer na het sporten.
Badjas aan, daarover je jas, en naar huis.

De locale golfclub misschien wel.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?