Airco Toshiba RAS-16BKV

Evarist

Golden Member

Op 6 augustus 2022 23:46:11 schreef Leeuw van Recht:
Ook mee eens, je kunt in hulp doorgaan met maar basale vragen te blijven stellen, maar als daar geen concrete antwoorden op komen...

Ik heb een heel druk leven en ben er ook niet altijd mee bezig.
Maar nu neem ik de tijd.

Op 24 juli 2022 21:16:36 schreef EricN:
Luchtdoorstroming? Ventilator verstropt? Toerental te laag? Verdamper verstropt? Filters?
Blaas eens met perslucht door de verdamper. Kuch.

Dat had ik al gedaan voor ik dit topic opende. Geen stof.

Op 24 juli 2022 21:28:55 schreef KellyDK:
Meestal is dat een symptoom van een TEKORT aan gas. De installatie zal mogelijk een klein beetje lekken.

Soms werkt de airco een ganse dag goed. Kan dat dan nog aan de gas liggen?

Op 24 juli 2022 21:59:52 schreef Leeuw van Recht:
Vriest die hele verdamper dan in, of alleen het beginstukje waar het capillair overgaat naar de verdamper?

De bovenste helft vriest dicht. Zie foto.

Op 26 juli 2022 21:08:37 schreef EricN:
Is er nu stof of niet? Wat bedoel je met afgeplukt? Lijkt alsof er pak op ligt maar dicht zit. Met spuitbus verwacht ik ook geen wonderen.

Er hingen kleine plukjes stof aan de buitenunit. Die heb ik er af geplukt. Met de perslucht lukte het niet om het te verwijderen.

Op 30 juli 2022 21:21:10 schreef Leeuw van Recht:
Kun je hem er nog op aanspreken dat ie het nu wel eens volgens de regelen der kunst, gaat aansluiten?
Dan krijg je ook attesten over de druk-, vacuüm-, en lektesten.

Hij is zeker nog aan te spreken. De man heeft allicht TSO gedaan (Technisch Secundair Onderwijs).
Hogere natuurkunde kent hij allicht niet.

Op 31 juli 2022 10:21:10 schreef kris van damme:
@Evarist : was het een warme, vochtige dag toen de airco laatst dichtvroor?
Ik blijf het raar vinden, zelfs met te weinig koelvloeistof aan boord zou een inverter type niet zomaar mogen dichtvriezen.

Ja, maar vandaag ook al dichtgevroren terwijl de luchtvochtigheid heel laag is.

Op 2 augustus 2022 12:38:01 schreef Hajostrato:
De koeltechnische installateur kan er een laptop met software aanhangen om de data uit te lezen. En eigenlijk dan wanneer het probleem zich op dat moment voordoet.

Ik zie geen USB stekker in de unit.

Op 6 augustus 2022 23:04:46 schreef EricN:
E11 kan ook gewoon een remanente fout zijn. Het hard blazen kan ook een gevolg zijn van ontbrekende terugkoppeling maar nog steeds weinig verband met dicht vriezer tenzij de ventilator uit valt tijdens dichtvriezen maar daar lijkt TS niets over te melden.

Wat bedoel je met remanente fout?
De ventilator draait zeer regelmatig. Ik zit kort bij de airco en zou het horen.

Nihil est verum, quod non probatur primo.

Een fout die in het geheugen zit uit een verder verleden. Geen verband hebbend met huidig probleem. Mss eens kijken in de SM of het geheugen wisbaar is en dan kijken of er een nieuwe fout terug in komt. Als de tacho vd ventilator stuk is dan gaat het minderen in snelheid geen stabiel effect hebben. Kun je op minimum fan of "silent" een mooi reagerende ventilator (toerental) horen? Ik verwacht daar niet direct een verband met je fout maar als de ventilator toch moest wat inhouden terwijl de koeling op volle kracht verder gaat....wie weet. Een gastechnisch probleem kan altijd maar als leek kun je wel eerst de andere basics checken alvorens het grote (dure) geschut boven te halen. Ventilator en ntc...

Kan iemand de capaciteitstest eens inkijken wat er exact dient te gebeuren?

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Op 7 augustus 2022 18:23:56 schreef EricN:

Kan iemand de capaciteitstest eens inkijken wat er exact dient te gebeuren?

Ja, er komen enkele ideale dagen aan om dat te testen.

op een warme dag, zet het ding op 16C°, zodanig dat die aan 100% moet gaan draaien . Wacht een tijdje (een uurtje is voldoende, ) dan is alles op druk en temperatuur (ook de temperatuur/druk in de condensor) . zorg er uiteraard voor dat het binnen warmer blijft dan 16C° , zodanig dat ie op 100% blijft draaien.

Check of de compressor idd aan vol vermogen blijft . ( kan door meting, maar met wat ervaring kan je het ook horen aan het toerental).

Als de compressor aan vol vermogen draait moet in principe de verdamper quasi volledig gevuld worden. Vriest die nu toch slechts gedeeltelijk dicht, dan is waarschijnlijk een gebrek aan koelmiddel de oorzaak.

test ook de indoor fan,... toggle tussen de posities auto en max. In principe mag je geen verschil horen.

Wat als de buitenunit bij zulke temperaturen (35+) in volle zon ligt te bakken? Maakt dat verschil in testresultaat? Welke conclusie kun je dan met zekerheid maken?

En, is dit het geval in deze case?

[Bericht gewijzigd door EricN op zondag 7 augustus 2022 20:24:30 (10%)

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Nee, in principe moet een airco tot een graad of 50 kunnen werken... Die van ons heeft met 42 graden buiten temperatuur prima gedraaid..

Op 7 augustus 2022 20:23:59 schreef EricN:
Wat als de buitenunit bij zulke temperaturen (35+) in volle zon ligt te bakken? Maakt dat verschil in testresultaat? Welke conclusie kun je dan met zekerheid maken?

En, is dit het geval in deze case?

Het is een inverter met capillair. dat maakt dat er heel wat factoren zijn die de zaak beïnvloeden. gevolg is dat de graad van een juiste vulling niet zomaar uit te maken is met het aansluiten van een manifold.
de vulling is berekend op extreme omstandigheden, die komen er deze week aan.
ter herinnering:
De vraag is: wat is de oorzaak van het af en toe gedeeltelijk aanvriezen van de verdamper.

bij een eenvoudige airco is de kans groot dat een gebrek aan koelmiddel de oorzaak is.
Bij een inverter is het een andere zaak, er kan een fout zitten in het monitoren van de sensors of de sensors. Ik heb het al meermaals geschreven, zelfs bij gebrek aan koelmiddel horen inverters niet zomaar dicht te vriezen. Bij ernstig gebrek aan koelmiddel gaan ze uit zichzelf wel zeggen stop, binnen de minuut, ik doe niet verder..

en als er al getwijfeld wordt aan voldoende koelmiddel is de enige goede oplossing.. eventueel lek opsporen, vacumeren , druktest en opvullen volgens opgegeven gewicht. Ik schrijf eventueel lek opsporen, want deze unit was voorgevuld. Er bestaat de kans dat een deel ervan verloren is gegaan bij het installeren zonder lek achteraf.

Door eenvoudigweg de 2 sensoren (2 dezelfde) in de indoor unit van plaats en stekkerpositie te wisselen zou op sensorniveau (als daar de fout zit) een fout op te speuren moeten zijn.

Edit: sensoren die onderhevig zijn aan grote temperatuur verschillen gaan meestal sneller sneuvelen dan die met kleine verschillen.

[Bericht gewijzigd door EricN op maandag 8 augustus 2022 08:12:22 (27%)

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
Evarist

Golden Member

Ik probeer je laatste tip morgen uit.

Nihil est verum, quod non probatur primo.
Evarist

Golden Member

En van dat uitproberen is niets terecht gekomen. Sinds het laatste bericht is de airco niet meer bevroren.
Ondertussen heeft ze al als verwarming gediend. Het is een kleine ruimte met passieve zonne-energie. Dat moet zuiniger zijn dan CV op gas in gans het huis.
Update volgend jaar.
Tnkx.

Nihil est verum, quod non probatur primo.

ik ben er zeker van dat de groep nog gaat vastvriezen, maar deze keer buiten :-)

Evarist

Golden Member

Als het aan de sensor in de binnenunit ligt, hoeft dat niet zo te zijn.

Nihil est verum, quod non probatur primo.

Op 28 september 2022 13:15:03 schreef Evarist:
Als het aan de sensor in de binnenunit ligt, hoeft dat niet zo te zijn.

toch wel (staat helemaal los van de sensor in de binnengroep), maar nog een beetje geduld, tot het wat kouder wordt. buitengroepen vriezen sowieso dicht in heating mode, maar dat is normaal. Als het eenmaal dichtgevroren zit gaan ze (automatisch) de-icen.