Antireflectie bij monitoren en lcd tv's

Arco

Special Member

Bij aanschaf van monitoren en tv's is het steeds lastiger om relevante informatie te vinden.

Vroeger stond er altijd bij wat voor scherm het was: 'glossy', 'semi-glossy', of 'matte'. Dat staat er tegenwoordig bijna nooit meer bij. (vaak ook niet in datasheets)
En dat is heel vervelend, want ik heb een gruwelijke hekel aan 'glossy' schermen waar alles in reflecteert... :(

Is er nog ergens een site waar je dat soort info wel kunt vinden? (om alle winkels af te lopen is ook zo omslachtig...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
RAAF12

Golden Member

Je kan hier eens zoeken op anti glare monitors
https://www.coolblue.nl/monitoren/anti-glare-scherm

Ik heb ook een hekel aan die glimdingen mijn laptops zijn ook allebei uitgerust met matte schermen.

anti glare is licht mat echt super matte schermen voor monitors zou ik ook zo niet weten.
Hier nog wat so called matte monitors
https://www.imore.com/best-matte-monitors-mac

Als het wat mag kosten zou ik voor een Eizo gaan die zijn populair bij architecten en 3D software ontwikkelaars.

https://www.kamera-express.nl/eizo-cg319-4k-31-inch-monitor?channable=…

'Perfecte ontspiegeling'

flash2b

Special Member

Arco

Special Member

Ik heb nu de IIyama Prolite gevonden met anti-reflectiescherm. (helaas zijn bijna alle schermen tegenwoordig glimmend... :( )

Zelfde zoek ik voor een 50" lcd tv. Iets voor de zolder met ambilight, dus dat wordt waarschijnlijk Philips (iets als de 50PUSxxxx...)
Helaas staat er nergens bij of die glanzend zijn of niet.

Ik heb wel ergens gelezen dat MVA panels altijd een matte afwerking hebben, is dat zo? (of een broodje 'internet aap'? :) )

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Sine

Moderator

Bij monitoren valt het gelukkig in de regel wel mee. Laptops is een ander verhaal, vooral voor de budget doosjes wil men vaak een LCD van het type "scheerspiegel" gebruiken.

een mat scherm, en matte rand om het scherm kijkt wel fijner ja. tijd terug een iiyama prolite ub2493 gekocht welke een mat scherm had. wilde toch een ips paneel en die heb je niet zoveel met glans had ik het idee.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
fred101

Golden Member

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Arco

Special Member

Wel heel fijn schuurpapier nemen dan... :) :)

Heb contact gehad met de Philips helpdesk.
Die weten het wel, maar mogen niks zeggen ("wij mogen alleen after sales doen, dus alleen als U de tv gekocht hebt mogen wij U helpen. Moet U maar in een winkel gaan kijken"...)

Alsof ik er dan nog wat aan heb... :( (als ' ie voor me staat kan ik het zelf ook wel zien...)

Misschien heeft iemand iets als een 50PUS8506 en kan vertellen of die een spiegelend scherm heeft?

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Sine

Moderator

Weer een reden om geen TV te kopen met een flips opdruk (alsof je daar nog meer redenen voor nodig had)

Arco

Special Member

Ik wil ook niet perse filips, maar wel Ambilight... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Arco

Special Member

Site gevonden waar wel alle tv/monitor schermeigenschappen staan vermeld: www.displaydb.com

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 30 juli 2022 11:03:14 schreef Arco:
Ik wil ook niet perse filips, maar wel Ambilight... ;)

Ik heb wel eens gehad dat de ambilight van mijn TV per ongeluk was uitgezet. Ik geloof dat ik het pas na een week merkte! Dus bij mijn volgende TV is het geen vereiste meer ;-)

flash2b

Special Member

De coating stond ook op de door mij gelinkte site.

bprosman

Golden Member

Op 30 juli 2022 11:03:14 schreef Arco:
Ik wil ook niet perse filips, maar wel Ambilight... ;)

Dan heb je weinig keuze ;)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Arco

Special Member

Er zijn wel losse ambilight kits te koop maar die zijn duur...
Bijna alle tv's hebben ' glossy ' schermen helaas. (behalve Samsung, maar die heeft weer als nadeel dat ze geen Android ondersteunen, maar hun eigen ' Tizen' OS

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
RAAF12

Golden Member

Daar heb ik geen problemen mee, maar ik gebruik voornamelijk een settopbox op de glasvezel.
Die van mij uit 2016 heeft een moth eye coating op het scherm met verbazend weinig reflectie. Maar ik heb indirecte verlichting 's avonds dus dat scheelt een hoop. https://news.samsung.com/global/ultra-black-technology-for-those-of-us…

raar topic, in witgoed categorie..

@ Sine; :) _/-\o_ LCD van het type scheerspiegel... :P

Mooi en onwerkbaar terzelfder tijd...

[Bericht gewijzigd door CrossFireX op zaterdag 30 juli 2022 18:59:37 (26%)

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

Op 30 juli 2022 12:44:41 schreef Roland11:
[...]
Ik heb wel eens gehad dat de ambilight van mijn TV per ongeluk was uitgezet. Ik geloof dat ik het pas na een week merkte! Dus bij mijn volgende TV is het geen vereiste meer ;-)

Heb ook Philips met ambilight. Ik vind het niet bezwaarlijk dat het er op zit, was destijds wel een plusje dat het kan, dus leuk om eens mee te spelen.
Maar ik heb het altijd uit staan. Het moet geen kermisattractie zijn.
Ik las bij een ander topic dat @Arco juist geen kermisattractie wou..., waarom dan wel Ambilight? ;)

Arco

Special Member

Ik vind Ambilight duidelijk een verbetering, geen 'kermisattractie'... :)
(als je het gewend bent en uitzet dan ziet 't er kaal uit...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Arco

Special Member

Ik ben maar voor de Philips 43pus8536 gegaan. Prima beeld, alleen het geluid viel tegen (erg dof waardoor zachte spraak moeilijk te verstaan)
Gelukkig makkelijk p te lossen, 2 schuine schotjes aan de achterzijde (moet ik nog wel netjes maken)

De luidsprekers zitten aan de onderkant, het geluid kaatste terug van kast eronder en de balk van de standaard, en de hoge tonen verdwenen achter de tv.
Nu is het uitstekend qua hoge tonen. (tip voor anderen)

Je vraagt je wel af waarom ze dat bij Philips zelf niet hebben gemerkt. (je hoeft niet echt een geluidstechnicus te zijn om te zien waar het probleem vandaan komt...)

De 42pfl8404 die ik hiervoor had was qua geluid wel in orde zonder wijzigingen. (toen was Philips nog Philips... :) )
Maar die slurpte nogal veel stroom (max 200W t.o.v. nu 65W), da's in deze tijd wel bedenkelijk veel.

En hij had al iets van 32000 uur erop zitten, dat gaat ook niet lang meer goed waarschijnlijk.
Het lijkt er trouwens op dat die urenteller maar tot 32768 telt o.i.d. (vorig jaar stond 'ie op 31000+, en nu op 350, lijkt een 'roll-over')

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Arco

Special Member

Nu vervangen door halve cylinder van speaker grille plaat, exact goed.
(met de dichte plaatjes werden de lage tonen te veel naar voren gericht. De ronde grille zorgt als een diffuser voor mooi verspreid geluid.)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
RAAF12

Golden Member

Gewoon een paar goede luidsprekers links en rechts van de TV plaatsen.

Arco

Special Member

Hoeft voor mij niet, als het geluid 'natuurlijk' klinkt ben ik tevreden.
(muziek kan ik ook direct via mijn geluidsinstallatie en de itv ontvanger afspelen)

Het gaat erom dat de verhouding hoog/laag goed is (anders wordt de spraak ook lastig te verstaan)
Zonder de 'diffuser' eronder verdween het meeste van de hoge tonen achter de tv... (weerkaatste op de kast eronder en de balk van voetsteun)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
RAAF12

Golden Member

Klinkt een mannenstem nog wel natuurlijk? Het lagere deel van het spraakgebied zal wat minder luid worden weergegeven. Veel personen zijn gewend geraakt aan het magere geluid van platte TV's....