Wago 2006 rijgklem + adereindhuls

EricP

mét CE

Daarnaast zou je je af kunnen vragen hoe erg een beetje 'extra' overgangsweerstand is. Ik denk dat het voor 99% als het niet meer is geen moer uitmaakt. Alleen als het serieus belast wordt, dan speelt dat een rol. Een stapel I/O ofzo is mA werk. Niet spannend, als het maar contact maakt.
Voor de draden waar meer stroom loopt, zou je de overweging dan nog een keer kunnen maken. Dat zal ook het spul zijn wat doorgaans niet los hoeft.

benleentje

Golden Member

Daarnaast zou je je af kunnen vragen hoe erg een beetje 'extra' overgangsweerstand is.

Ik ken toch geen adereindehuls tangen die de huls geheel rond knijpen en behouden. Er zitten vrijwel altijd wel ergens 2 platte kanten aan de geknepen huls. Dus een vermindert oppervlak is er nauwelijks.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Op 3 juni 2022 22:42:54 schreef benleentje:
[...]Ik ken toch geen adereindehuls tangen die de huls geheel rond knijpen en behouden. Er zitten vrijwel altijd wel ergens 2 platte kanten aan de geknepen huls. Dus een vermindert oppervlak is er nauwelijks.

dan moeten die platte kanten wel net goed in de klem zitten, wat zeker niet standaard zo is. t voordeel met huls is wel dat je ze zo in een railklem kunt steken, net als VD draad. echter ik zet er ook geen hulzen op, wel bij schroefklemmen. in een wago soepel lasdop zet je ook geen aderhulzen, feitelijk hetzelfde ding. echter zit stugge VD daar weer slechter in, duw de las terug in de doos en vd komt vaker los. daar hadden de oude wago soepel geen last van.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Volgens Phoenix contact zou het net beter zijn om adereindhulzen te gebruiken, ook voor steekverbinding als je tussen de lijnen leest. Zo interpreteer ik toch de tekst in onderstaande link. Natuurlijk weet ik ook dat elk voor zijn eigen winkel reclame maakt en staat er weinig technische info in, maar waar halen jullie de info om het tegen te spreken? Intuïtie, ervaring (al dan niet met foute krimpverbinding), technische studie ?

En als je het over ervaring en intuïtie hebt, over hoeveel krimpen spreken jullie dan dat je jaarlijks of dagelijks maakt al dan niet in combinatie met steekverbinding ?

En bij hoeveel loopt het mis wat slechte overgangsweerstand betreft in steekverbinding met adereindhuls?

https://www.phoenixcontact.com/nl-be/adereindhulzen

het punt met overgangsweerstand is dat het heel wat jaren kan duren voor het gaat etteren. de recente gevallen die ik heb gezien met railklemmen die uitgefikt waren binnen korte tijd na installatie waren allen met de VD afgaande. als die niet recht gestript zijn gaat het ook snel fout. ofwel niet de kabel geheel doorknippen afstrippen en meteen de ader strippen, dat deel is altijd krom.

in 80's en 90's schakelkasten heb ik vaak zat de oude schroefklemmen gezien in uitgefikte toestand, veelal licht vermogen erop en duurde jaren. vanaf installatie al niet goed vastgezeten.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Zal ik anders zo'n wire nut gebruiken ? >:) (graptje hé)

https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQ0tNybXu6ewKsb4jLiIcFENzSFrJ4HZLxgM1j1XabAYla0Bggx94tTGHW4k3-v_rpO7pI&usqp=CAU

heb je dat knopje op je perstang al eens verzet? dat is om tussen grote en kleine aderhulzen te schakelen.

die wire nuts zijn rommel, china spul heeft ze ook. al vaker gehad dat er niks te zien was, maar wel onderbroken in zo'n ding. nu ja als ze een model nemen 4x te groot voor de draden dan vraag je er wel om 8)7

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 4 juni 2022 10:12:19 schreef testman:
heb je dat knopje op je perstang al eens verzet? dat is om tussen grote en kleine aderhulzen te schakelen.

Knopje is voor >10mm². Ik zal het schroefje + - eens proberen bijstellen.

Stomme is, ik had de Weidmuller PZ6 roto in bestelling staan, maar na 6 weken heb ik hem geannuleerd en die Knipex besteld.

GJ_

Moderator

Op 4 juni 2022 09:10:05 schreef Robbe de Smet:
En bij hoeveel loopt het mis wat slechte overgangsweerstand betreft in steekverbinding met adereindhuls?

Nooit meegemaakt. En ik maak er duizenden per jaar.

Ik heb wel geregeld diverse problemen gehad door het niet gebruiken van hulsje.

Schroefklemmen waren wel geregeld oorzaak van problemen.

Op 4 juni 2022 12:06:42 schreef GJ_:
[...]

Ik heb wel geregeld diverse problemen gehad door het niet gebruiken van hulsje.

wat je nooit doet moet je ook eerst leren :P :P

ik maak er ook enige honderden in een jaar, geen problemen mee gehad. koud erin steken levert weleens haren op die erlangs gaan, licht twisten werkt prima.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
GJ_

Moderator

Op 4 juni 2022 13:10:54 schreef testman:
[...]

wat je nooit doet moet je ook eerst leren :P :P

Ik gebruik altijd hulsje eigenlijk. De problemen kunnen op vele manieren ontstaan.

Inderdaad: haren die terugvouwen, vooral gevaarlijk bij motoraansluitingen en zo.
Maar ook te kort gestript en de ver ingestoken zodat de klem net op de isolatie pakt. En dan zijn de ergste de verbindingen die net wel/net niet verbinden.
Ik heb een keer een hele ploeg elektriekers terug laten komen om een lijn van boven tot onder opnieuw aan te sluiten mét hulsjes omdat er dagelijks meerdere problemen mee waren die allemaal bleken te komen door het ontbreken van hulsjes. Na een anderhalve dag zelf lopen speuren had ik er wel een beetje genoeg van.

Op 4 juni 2022 13:10:54 schreef testman:
ik maak er ook enige honderden in een jaar...

Da's amper één machientje of zo.

Ik heb eens contact opgenomen (via een online contactformulier) met een willekeurige fabrikant (phoenix contact) over wat zij te vertellen hebben over de overgangsweerstanden en het gebruik van adereindhulzen in combinatie met soepele geleiders en veerkrachtklemmen. Natuurlijk spreekt ieder voor zijn eigen winkel: een minimale reactie op een kleine vraag maar toch dienen ze je van antwoord.

vraag:

[klik]

antwoord:

[klik]

Hier een link betreffende aansluittechnieken:
https://www.phoenixcontact.com/nl-be/technologieen/aansluittechnieken

Op 3 juni 2022 09:33:53 schreef mel:
Maar sommige samengeslagen draad kan idd soms moeilijkheden geven met hulzen.

Bij Alliander mag het duidelijk niet, zie blad: E-10002 Montagevoorwaarden installateurs: Bedrading aansluiten/wijzigen kWh meters, pt.4, samengeslagen draad.

Ieder (Mini)Wattje is er een...

Op 6 augustus 2022 22:47:22 schreef keebrev:
[...]

Bij Alliander mag het duidelijk niet, zie blad: E-10002 Montagevoorwaarden installateurs: Bedrading aansluiten/wijzigen kWh meters, pt.4, samengeslagen draad.

een nieuwe aansluiting heeft standaard 4x 10mm2 vds uit het meterbord steken met doppen erop. men wacht niet tot de meterkast hangt, de slimme meter moet op voeding staan dus heb je vaak bij nieuwbouw al voeding voor de meterkast hangt.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Jinny

Golden Member

Op 7 augustus 2022 00:37:55 schreef testman:
[...]

een nieuwe aansluiting heeft standaard 4x 10mm2 vds uit het meterbord steken met doppen erop. men wacht niet tot de meterkast hangt, de slimme meter moet op voeding staan dus heb je vaak bij nieuwbouw al voeding voor de meterkast hangt.

Ik kan dat conformeren...

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Toeternietoe

Dubbelgeďsoleerd

@ Robdesmet
Naast overgangsweerstand is er ook een mechanische verbinding, jammer dat je hier niet naar gevraagd hebt, en dus ook geen antwoord op hebt gekregen.

@keevbrev
Een samengeslagen ader is heel wat anders dan een soepele ader.
Elk heeft zijn specifieke toepassingen en afwerkingen.
Adereindhulzen zijn NIET voor samengeslagen aders.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Op 7 augustus 2022 09:15:17 schreef Toeternietoe:
.
Adereindhulzen zijn NIET voor samengeslagen aders.

Klopt, dat zeg ik ook niet, zie de link naar Alliander. Mel kwam er mee aan. Overigens kom ik ze soms wel tegen, de samengeslagen draad met een finaal kapot geknepen/ geschroefde adereindhuls in de meterkast.
Ik zit alleen in oude groepenkasten te wroeten, van één- naar driefasen, of vernieuwen van de kast. Van nieuwbouw groepenkasten weet ik te weinig af. Dus... worden de samengeslagen draden netjes terug gedraaid tot een vlak en dan de dop erop gezet, of is het dop erop, klaar?

Ieder (Mini)Wattje is er een...
Jinny

Golden Member

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

de netbeheerder gebruikt weinig aderhulzen heb ik gemerkt. vaker gezien dat vds zo in de meter zat zonder hulzen.

[Bericht gewijzigd door testman op zondag 7 augustus 2022 21:24:02 (59%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer