Boiler Sentry - storing

deze boiler heeft een luchtdruk schakelaar, ofwel als de fan niet goed werkt of luchtinlaat verstopt geen vlam. dit ding werkt nog met een mechanische thermostaat. de gasboilers die ik ken waren van eind 90's en die hadden al een dubbele ntc voor de water temperatuur, waren AO smith modellen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Volgens TS komt hij zelfs niet tot aan dat punt. 2 seconden is niet veel. Hoe werkt zo'n mechanische thermostaat (elektrisch deel) eigenlijk? Ik zie op het schema nergens geen aangesloten op de print. Hij moet toch iets schakelen?

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

die stekker met gele en oranje draden is de thermostaat zo te zien. die zou 0 ohm moeten meten gezien de boiler koud is. ik meen dat een fan die niet ten behoeve van HR is, dus alleen beluchting even moest draaien voor de brander open ging. dat was ook zo bij grote cv ketels. de luchtdruksensor maakt dus kans, vermits de fan niet is gaan lopen. of de luchtdruksensor is staat al in, en dat pikt de besturing ook niet, dat mag niet als de fan niet loopt.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

pulstrafo als in ontsteking? dan zou de fan al moeten lopen en de luchtdrukschakelaar omgeschakeld zijn voor die ontsteekpuls komt. het is niks als contacten bij dit ding, veel is zo door te meten.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

De hoofdgasklep krijgt direct al spanning voordat er ionisatie is! en treed de beveiliging in werking.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

Het is IDD een schakeling van niets, dus duidelijk te volgen. Eerst condensatoren en relais..

mvdk

Golden Member

Lijkt mij ontsteektrafo defect, zoals ook al door anderen geopperd.
En sorry, nu pas het schema bestudeerd, ik zie ionisatiebeveiliging.

Dank voor alle hulp. Hij draait weer.
Uiteindelijk was de draad van de ontsteking doorgesleten op een plek dat voor overslag zorgde. Hierdoor vond er geen ontbranding plaats.
Het was dus helemaal geen printplaat probleem :)