Uitleg buizenversterker schakeling

benleentje

Golden Member

Wat je verteld is toch niet juist? De opgegeven spanningen zijn op basis van 120V.

Nee de opgeven spanning zijn de spanningen die vermeld worden. Als je 120V aansluit op de 120V aansluitingen dan krijg je de getoonde secondaire spanningen. Hetzelfde als je 100V aansluit op de 100v aansluitingen.
En zelfs als je secundair 5V aansluit op de 5V aansluitingen krijg je de overige opgegeven spanningen.
Theoretisch dan dan want door verliezen in de transformator is de wikkelverhouding primair zo aangepast dat bij belasting de opgegeven waarden gehaald worden.
En het totaal bruikbare vermogen voor de gehele trafo is dan het vermogen van de 5V wikkelingen van 10VA

Het is een ander verhaal als je 120V op 100V wikkelingen gaat zetten dan kloppen de opgegeven spanningen niet meer.

Het enige wat steeds anders is zijn de stromen bij nominaal vermogen. Als je 100V gebruikt zullen de stromen iets hoger zijn dan op 120V en de koperverliezen zullen dan iets groter zijn. dat je een deel van de wikkelingen niet gebruikt maakt niets uit. Behalve in de prijs dan je heb betaald voor koper wat je niet gaat gebruiken :).

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Op 11 juni 2022 14:05:11 schreef rob040:
[...]

Maak daar, zoals Blackdog al aangeeft, maar 100kHz van.

[...]

Zo is het inderdaad. Grondtonen boven de (theoretisch) 20kHz horen mensen niet, maar de harmonischen (bijvoorbeeld geproduceerd door een muziek instrument) bepalen de klankkleur. En dat is wel goed waar te nemen.
Je wilt dus niet dat er ergens in de keten afbreuk wordt gedaan aan de hoge frequenties.
De tweeter is het zwakste punt, maar als je dan ook nog eens andere componenten in dee keten beperkt in de hoogweergave telt de verzwakking uiteraard op en klinkt de installatie ineens niet natuurgetrouw meer.

Echte muziek wordt opgenomen met microfoons.
Wijs mij eens een microfoon, die mooi lineair weergeeft boven -zeg- 25k.
Aan die microfoon hangt een kabel met een zekere capaciteit.
Die heeft beslist ook impact op de hoogweergave. Dan de hele opnameketen... Wat blijft er bij reproductie dan over van die vleermuisfrequenties? Ik snap dat niet zo...

Echte muziek wordt opgenomen met microfoons.

Wat een rare bewering? Waarom eigenlijk. Een straatzanger, een ouderwets draaiorgel en iemand met een panfluit of een viool is dus geen muziek. Ik zie dan namelijk nergens microfoons.

Sine

Moderator

Zo moeilijk is dat toch niet? We hebben het hier over reproductie.

Dus met "echte" muziek doelt Frits op geluiden opgenomen in de echte wereld, en niet elektronisch gegenereerd (ofwel fysieke instrumenten tegenover synthesizers ed.)

Je hebt bij reproductie van echte geluiden al een conversie gehad naar iets anders dan drukgolven in de lucht.

Op 16 juli 2022 07:21:54 schreef Ex-fietser:
[...]

Wat een rare bewering? Waarom eigenlijk. Een straatzanger, een ouderwets draaiorgel en iemand met een panfluit of een viool is dus geen muziek. Ik zie dan namelijk nergens microfoons.

Er staat: "Echte muziek wordt opgenomen met microfoons".
Er wordt geen uitspraak gedaan over muziek die niet opgenomen wordt. Er wordt ook geen uitspraak gedaan over onechte muziek. Volgens deze bewering kan ook onechte muziek opgenomen zijn met microfoons of met bomen of met willekeurig wat dan ook.

Even een heel andere vraag.

Momenteel ben ik bezig om alle onderdelen te verzamelen voor de versterker. Ik heb een nieuwe Hammond smoorspoel welke 10H zou moeten zijn. Wanneer ik deze meet op een goedkope LCR meter meet ik 6.5H. Ik was altijd in de veronderstelling dat de meter wel redelijk correct was maar begin nu toch te twijfelen. Ik kan me moeilijk voorstellen dat een A-merk smoorspoel zoveel afwijkt, of toch?

Hubie

Special Member

Ik denk dat je LCR-meter in de fout gaat.de fout ingaat. De inductie van die Hammond smoorspoel zal best wel kloppen.

Edit\ Die Hammond smoorspoelen hebben een tolerantie van 15 %.

https://www.retroamplis.com/Hammond-choke-159P-10H-125mA

Kijk ook even naar de specs. van je LCR meter...

Op 6 augustus 2022 02:00:47 schreef Hubie:
Edit\ Die Hammond smoorspoelen hebben een tolerantie van 15 %

Dan klopt het precies. 10H - 15% = 8,5H. Dan heb je nog de afleesfout dus wordt 6,5H afgelezen. :+

Frederick E. Terman

Honourable Member

@Ωπ: is dat nou 'fuzzy logic'? ;)
--

Op 6 augustus 2022 01:25:29 schreef Bukkum:
... Wanneer ik deze meet op een goedkope LCR meter meet ik 6.5H.

Welke meter, en - als er verschillende meetfrequenties op zitten - welke meetfrequentie? Misschien is daaruit nog iets interessants te verzinnen om dit te verklaren.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Hubie

Special Member

Goedkope "L" meters bakken er meestal niets van als ze nano Henry's of juist hele Henry's moeten meten....

Bij de Hammond 300 mA choke staat in de "bijsluiter" ;-)

Proper Henry testing requires an LCR meter in junction with a 25A power supply that does allow for DC bias as well a higher applied AC drive voltage to meet the test specifications.

Lust u nog peultjes? ;-)

Het is dan ook geen wonder dat een goedkope "okkiewokkie"meter zomaar "ïets" aanwijst...

[Bericht gewijzigd door Hubie op maandag 8 augustus 2022 05:20:15 (11%)

Sine

Moderator

Tegenwoordig kun je met actieve elektronica overigens vergelijkbare of betere resultaten behalen dan een smoorspoel.

Beter in de zijn van rimpel en prijs, niet beter in zin van efficiëntie (een gyrator of stabilisatie schakeling verstookt wat vermogen.
Maar vermogen is in een buizen bak in de regel toch niet je eerste probleem.

blackdog

Golden Member

Hi,

Zoals Sine al aangeeft is een dikke smoorspoel achterhaald.
En vergis je niet, de smoorspoel is niet zonder verliezen, de verliezen van een goede electronische oplossing en een goede smoorspoel ontlopen elkaar niet zo veel.
Een goed opgebouwde electronische oplossing, doet het beter wat onderdrukking betreft.

Maarja, dat zal het "Buizen Geluid" wel weer aantasten... :+

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Henry S.

Moderator

Elektronische oplossingen zijn tegenwoordig haai-end, want die kan je in epoxy stoppen en voorzien van een fancy label.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Bedankt allemaal voor de input, de versterker is inmiddels enkele maanden klaar en ben er erg tevreden mee, geluid klinkt geweldig. Hier een plaatje:

blackdog

Golden Member

Hi Bukkum,

Jij zat er dan "warmpjes" bij als je muziek aan het spelen bent. :+

Op welke luidsprekers speel je met deze buizen versterker?
Oja, mooi dat het naar tevredenheid werkt!

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Frederick E. Terman

Honourable Member

Ahhhh... net stoommachines: het blíjft fantastisch spul.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Op 27 april 2023 13:26:55 schreef blackdog:
Op welke luidsprekers speel je met deze buizen versterker?

Klipsch F1 speakers heb ik aan deze buizenversterker. Deze heb een gevoeligheid van 93dB, dus i.c.m. 300B ruim voldoende volume.

Op 27 april 2023 14:33:00 schreef Frederick E. Terman:
Ahhhh... net stoommachines: het blíjft fantastisch spul.

Ja leuk he. Al die in epoxy gegoten trafo's hoeven van mij niet, goede trafo's en smoorspoelen mogen ook gezien worden.

revado

Honourable Member

Een hele mooie versterker heb je gebouwd!
Ziet er gaaf uit.
Daar zal je jarenlang plezier van hebben.

fred101

Golden Member

FET, de ideale geluid installatie, een buizen versterker gevoed uit een generator aangedreven door een compound stoom machientje.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Zoals gezegd ben ik erg tevreden met de set i.c.m. de Klipsch F1 speakers. Voor het formaat van de driver 6.5” vind ik het laag ook goed vertegenwoordigd in de meeste gevallen…….Voor sommige muziek genres zou ik wel wat meer laag willen hebben. Daar heb ik nu al een 15” subwoofer voor die gevoed wordt door een 600W versterker.

Maar hoe leuk zou het zijn om hier ook Triodes voor te gaan gebruiken ? 600W uitgangsvermogen hoeft het niet te worden maar 200-300W zou ik waarschijnlijk wel kunnen gebruiken. Klasse A schakeling is dan niet meer realistisch lijkt me. Ik zit nu te denken aan een 300B die 2stuks Triode 211 in Klasse B gaat aansturen, dit zal ongeveer 250W kunnen opleveren. Wellicht heeft iemand nog tips voor andere buizen?

Aangezien deze versterker een subwoofer gaat aansturen is het hoog bereik niet relevant, kan ik hierdoor op bepaalde dingen bezuinigen, eindtrafo?

Henry S.

Moderator

Op 1 mei 2023 21:45:23 schreef Bukkum:
Daar heb ik nu al een 15” subwoofer voor die gevoed wordt door een 600W versterker.

Ik vermoed dat het geen echt 600 Watten zijn. Voordat je een groot kapitaal uit gaat geven even goed kijken, en meten.

Ondanks de kleinere woofer komt de F1 behoorlijk laag, mede door de bassreflex poort.

Hoe recht is de karakteristiek van je versterker?

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Op 27 april 2023 14:33:00 schreef Frederick E. Terman:
Ahhhh... net stoommachines: het blíjft fantastisch spul.

Er is niemand die zegt dat dat niet kan hoor. Naast het krassen van de naald hoor je dan ook een hoop gepuf en gepruttel.

Dat ziet er gaaf uit! Een 'grammofoon' op stoom.
Ik hoor de stoker, of is het diskjockey, al denken: "Als m'n manometer goed staat weet ik wel dat alles goed gaat¨.

Aangezien deze versterker een subwoofer gaat aansturen is het hoog bereik niet relevant, kan ik hierdoor op bepaalde dingen bezuinigen, eindtrafo?

De omvang - en daarmee ook de kost - van de uitgangstransformator wordt juist vooral bepaald door de laagste weer te geven frekwentie. Bv. als men een uitgangstransformator heeft van een 100W gitaarversterker, laagste frekwentie +/- 80Hz, en men wil die toepassen in een basgitaarversterker, dan gaat de laagste frekwentie een octaaf lager, oftewel naar de helft, zijnde zo'n 40 Hz, en daarmee kan men ook maar 50W meer door diezelfde transformator pompen.