Hoe kom ik er achter waar de laadelektronica zit?

Tidak Ada

Golden Member

Ik heb hier een kleine Parkside accuschroevendraaier.
Best een handig ding, ware het niet dat de laadsteekker is verdwenen. Die is vermoedelijk per ongeluk mee gegaan naar de kringloop met een stapel overtollige laderjes.
Het was er een met een gewone magnetische trafo. Ik weet niet of een merk als Parkside gewend was om de laadelktronica bij een magnetische trafo in te bouwen. In de schroevendraair zit het een en ander aan elktronica en en 18650 accu.
Volgens de handleiding is het ladertje 6V 400mA dc.

Kompernas gecontacteerd en die zeggen dat het in de trafo zou zitten. Ik twijfel aan de juistheid en dat de persoon er vanuit ging dat het een electronische trafo was. Daar was hij te zwaar voor.

Iemand die me iets zinnigs kan vertellen? Ik zou het ding graag willen blijven gebruiken.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
EricP

mét CE

Nou ja, voor de 'accu' klinkt het als iets LiIon - maar de manual of het label geven daar vast uitsluitsel over.
Als je weet wat voor een technologie het is, dan heb je ook een idee over hoe het laden zou moeten verlopen. Als je dat weet, dan weet je ook wat je aan 'lader' kunt verwachten.
Daarmee kun je eens kijken wat er in zit en of dat zou kunnen doen wat je verwacht.

Persoonlijk verwacht ik dat de 'lader' niks meer dan een trafo, brugcel, elco is. Dat is goedkoop te koop. En als je toch wat met electronica moet om te ver ontladen te voorkomen, dan ligt het voor de hand dat je je laad meuk daar ook bij stopt.

Dag Tidak Ada,ik heb zelf een kleine Topcraft elektrische schroevendraaier ook met één cel van 3,6 en wat elektronica intern, in de schroevendraaier dus. De (relatief zware) trafo die er bij hoort levert 6 Volt, 300mA gelijkstroom.
Gr.Douwe

Tidak Ada

Golden Member

Op 8 augustus 2022 10:35:17 schreef EricP:
Nou ja, voor de 'accu' klinkt het als iets LiIon - maar de manual of het label geven daar vast uitsluitsel over.
[....]

Dat is dus het probleem. Daar staat niets over in de handleiding, behalve dat het Li-Ion is en dat had je kunnen weten omdat ik het over een 18650 accu had.
Het is dus omdat het een Li-Ion accu is, dat ik mijn vraag stelde. Met een ordinair NiMh-tje zou ik geen probleem hebben. Daar is de kans op vuurwerk een stuk kleiner....

@Douwe

3,6 V, is dat geen NiCad? Ik heb hier ook nog van die NiCad schrovndraaiers van Aldi liggen, alleen kan ik A. geen NiCad's meer krijgen en B. zitten die in een dichtgelijmde houder, die nit is te openen. ('t Waren overigens fijne schroevendraaiers).

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Dat er 6V/400mA op de adapter staat impliceert eigenlijk al dat de laad-elektronica in de schroevendraaier zit.
Kun je bij de aansluitingen van de accu? Dan zou je de accuspanning kunnen monitoren terwijl je een labvoeding (6V) aan de ingang hangt.
Als het goed is loopt de accuspanning niet verder op dan 4.2 V en zal de laadstroom dan 0A zijn geworden.

Tidak, nog even apparaat open geschroefd. Zit een 18650 cel van 3,7 V in met een laadprint van ong. dezelfde lengte.

EricP

mét CE

Daar staat niets over in de handleiding, behalve dat het Li-Ion is

Dat is dus het meest essentiele :)

en dat had je kunnen weten omdat ik het over een 18650 accu had.

Dat garandeert niks over de technologie. Al is het wel voor de hand liggen...

Het is dus omdat het een Li-Ion accu is, dat ik mijn vraag stelde. Met een ordinair NiMh-tje zou ik geen probleem hebben. Daar is de kans op vuurwerk een stuk kleiner....

Dan kun je toch ff kijken wat er aan electronica op zit? Of is het alleen een zwarte 'blob'? (dat zou ook zomaar kunnen hoor).
De NiCd varianten heb ik van NiMh voorzien. Wel een model uitgezocht wat grote stromen kan hebben. Dat gaat inmiddels al een jaar of 6 goed...

Tidak Ada

Golden Member

@Erik
Nee, alleen een aantal kleine printjes. Cocomponeneten grootte ligt benden mijn visus. Ik denk in ieder geval voor de motorsturing en -omkering en ook iets voor de LED-jes voor de on-spot verlichting. Maar het kan ook één geheel zijn, maar wegens vorm van de behuizing in stukken geknipt.

@zonnepaneltje:nalopen
Ik denk dat je gelijk hebt. Mijn gevoel zegt ook zoïets. Ik zal je tips eens nalopen bij geopnde machine.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Ik heb zelf een ouwe NiCd Bosch omgebouwd naar LiIon en er een powerbank laadprintje ingezet (printje uit een 2200mAAh powerbankje, cel uit een Ikea schroevendraaier waarvan laadprint ontploft was). Werkt al 10 jaar prima. Opladen dus gewoon met een USB lader en micro-USB aansluiting.

Inmiddels voor volgende projecten 10 van die printjes gekocht bij ome Ali.

Maar daar is omdraaien van de draairichting e.d. allemaal met mechanische schakelaars.

[Bericht gewijzigd door r-p op maandag 8 augustus 2022 14:37:30 (11%)

Arco

Special Member

Ik heb nog zo'n ding van de Aldi liggen. Nooit gebruikt, want het is (bijna) nergens goed voor...
Heeft te weinig kracht om schroeven los of vast te zetten (je moet eerst met een gewone schroevendraaier de schroef helemaal los draaien, anders doet 'ie het niet)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Tidak Ada

Golden Member

@r-p:
Kan je natuurlijk slopen powerbankje slopen. Die werden en paar jaar geledn werk is hij goeduitgedeeld inplaats van balpoints of muizen, Heb je geelijk de accu ;)

Arco,

Die van mij ziet er degelijker uit en voor het kleinere werk voldoet hij.

Voor het grove werk gebruik ik mijn Hitachi.

Die Aldi met nicads ziet er heel anders uit. Kan nu geen foto maken.

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op maandag 8 augustus 2022 15:38:20 (46%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

TP4056 is een leuke module om een lithiumcel mee te laden. Je hebt er kant-en-klare printplaatjes voor met een USB-aansluiting eraan.

Schimanski

Golden Member

Op deze site een exploded view. Check onderdeel 11, 12 en 16.

Volgens de omschrijving:

11 - Akku Li-Ion 3,6V
12 - Ladeanzeige
16 - Li-Ion Platine

Het lijkt erop dat een laadcircuit niet in de adapter zit.

Laders zijn in Duitsland i.i.g. ook los te koop

https://der-rasenmaeher.de/Ladegeraet-fuer-Parkside-Werkzeug-Akkuschra…
https://ersatzteil-shop24.de/Ladegeraet-fuer-Parkside-Werkzeug-Akkusch…

Nog een forum waar iemand problemen met laden heeft, staat foto van de print op. Die lijkt mij niet in de adapter te passen.

Hoe weet ik dit allemaal: gezocht in Google op parkside pas 3.6 a1 ladegerät en pas 3.6 A1

p.s. Een nieuwe voeding zou ik niet kopen, voor €1,78 extra heb je een nieuw machientje.
https://www.lidl.nl/p/parkside-4-in-1-accu-schroefmachine/p100344339

en het kan nog goedkoper ook zelfs :)
https://www.lidl.nl/p/parkside-accu-schroevendraaier/p100335528

What, me worry? // Radiozendamateur - PA2HGJ // Stuff is the junk you keep -- Junk is the stuff you throw away // Tinkeo Ergo Sum

Op 8 augustus 2022 15:23:22 schreef Tidak Ada:
@r-p:
Kan je natuurlijk slopen powerbankje slopen. Die werden en paar jaar geledn werk is hij goeduitgedeeld inplaats van balpoints of muizen, Heb je geelijk de accu ;)

Accu uit een powerbank zal het niet trekken ;) Ik heb wel eens beweerd dat ik de accu uit de (1800mAh, niet 2200mAh) powerbank had hergebruikt, maar dat was een vergissing. Vandaar ook dat de accu niet roze maar blauw is in onderstaande foto's. Volgens mij is de Ikea schroevendraaier waar de accu volgens mij WEL uitkomt, inderdaad met een ouderwetse blik-trafo.
(Foto van de powerbank is niet het printje dat in de schroevendraaier is geëindigd maar is wel vrijwel identiek).

@TS:

Over het algemeen is het antwoord redelijk eenvoudig: Er moet 230V->laagspanning conversie gedaan worden. Daar moet een terugkoppeling in zitten om de spanning te regelen. Die terugkoppeling die is makkelijk uit te breiden naar "ook stroom regelen" hetgeen je voor een lader nodig hebt. Dus over het algemeen zal dat in de adapter zitten.

Zou je het in het accupack willen doen, dan moet daar ineens ook een DCDC converter in gaan zitten. Allemaal exhtra verliezen en duur.

En als dat niet zo is, dan raad ik aan om TOCH slechts 16.8V (voor 4S) aan te bieden ook al zit er wel een DCDC converter in je accupack.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Tidak Ada

Golden Member

Ha Mans,

Inderdaad goi informatie ik wil alleen achter een niuw trafo'tje aan. Vandaar mijn vraag.
Helaas geen geschikte in mijn bak met laders, dus even door zoeken.
Ik heb er nu eenmaal een hekel aan dingen weg te gooien als ze nog
(voldoende)goed werken.

Voordeel van die ouwe Aldi dingen was dat ze een instelbare torsie hebben.

Ik ga ook jouw aanbiedingen nog eens bekijkijken....
Die losse laders voor €25 is natuurliijk "rechter whaaaansinnn....!" (naar Zbygniew Prlwytzkofsky)

Nee ik ben niet lui, maar heb momenteel genoeg andere dingen aan m'n kop.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †