Circuits online voeding 2016

Waar zoek ik als de uitgangsspanning op maximum blijft staan en niet meer regelbaar is? Waarschijnlijk overbelast of lang kortgesloten.

Met proberen ben ik getrouwd geraakt.
mel

Golden Member

Een transistor in sluiting?

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Dacht ik ook maar welke heeft de meeste kans? Natuurlijk meten is weten, ik kan maar proberen ( zie paswoord).

Met proberen ben ik getrouwd geraakt.
rob040

Golden Member

De power tor(ren)?
Heb je de extra beveiligingstransistor destijds ook ingebouwd, die zou moeten voorkomen dat de regeltor het loodje legt?

Weet je per toeval wealke dat zou zijn? Ik kijk na.

Met proberen ben ik getrouwd geraakt.
rob040

Golden Member

Q2 en Q3 (beide BDW93C).

Allemaal uit de glazen bol, ik kan niet zien wat jij destijds gebouwd hebt. ;-)

Edit: Ik ben toevallig met die voeding bezig, hier een stukje schema:

Nog een edit: Ik zie nu dat jij de 2006 noemt, ik ken alleen de 2016 en 2019 versies.
Stukje schema is van de 2016...

[Bericht gewijzigd door rob040 op zondag 31 juli 2022 17:06:55 (24%)

Sorry, inderdaad 2016. Ik kijk morgen na, en laat iets weten.

Met proberen ben ik getrouwd geraakt.

Q2 en Q3 zijn aanwezig op een wat moeilijke plaats op het koel- profiel.
Morgen demonteren en meten!!

Met proberen ben ik getrouwd geraakt.

Je hoeft hem niet te demonteren voor je meting. Als de collector-emittorspanning tegen de nul volt is dan zijn de transistoren defect. Is de spanning hoger dan ca 4V, dan zijn de transistoren hoogstwaarschijnlijk nog goed en is er iets anders defect.

De collector -emitterspanning op de drie transistoren ( Q1-Q2 Q3) is inderdaad OV. Q1 is een onbekent type voor mij en vind zelf geen datasheet van terug ( 1K47AB 75345P ). Het schema en print heb ik ook al gezocht, maar door de zeer uitgebreide uitleg nog niet gevonden.

Met proberen ben ik getrouwd geraakt.
bprosman

Golden Member

Deel 1:
https://www.circuitsonline.net/forum/view/message/1781983

Deel 2:
https://www.circuitsonline.net/forum/view/130947

Deel 3:
https://www.circuitsonline.net/forum/view/134174

74345P (Q1) is een MosFet:

75345G-ONSemiconductor.pdf

Schema:

CO PSU Guido 2015 Schema.pdf

Bijsluiter:

Bijsluiter 2016 co psu.pdf

Die 74345 heb ik nog wel liggen, weliswaar uitgesoldeerd maar OK. Kwamen destijds van de BACO "blokken".

[Bericht gewijzigd door bprosman op vrijdag 5 augustus 2022 11:46:50 (11%)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Voor een MOSFET in verzadiging is het normaal dat je (praktisch) geen spanningsval meet natuurlijk.

Die TIP142 zit ook in mijn voeding thuis.

[Bericht gewijzigd door hardbass op vrijdag 5 augustus 2022 13:44:39 (19%)

PE2BAS
Sine

Moderator

De mosfet schakelt enkel de trafo wikkelingen, ik zou niet verwachten dat die defect is.

Als de darlingtons defect zijn dan liggen die waarschijnlijk C-E vol in sluiting.

Die BDW is lastig te krijgen, een (wat stevigere) vervanger is een TIP142

Ik heb een (serieuse) bouwfout gevonden. De transistoren en de mosfet staan gemonteerd op de koelribben met een isolatie-tussenplaatje. Echter, via een niet geisoleerde montage-schroef, wat dus wil zeggen dat de - van de mosfet verbonden is met de + van de transistoren (middenste aansluitpunt), het is onbegrijpelijk dat de voeding jaar gewerkt heeftzonder problemen. ik zie ook dat de weerstanden R7 en R8 lichtjes gekleurt (verbrand) zijn. Ik ga deze allemaal vervangen (tip142) maar hoe kan ik deze mosfet uitmeten of voor de zekerheid, wat type hetgeen makkelijk verkrijgbaar is ( CON..)

Met proberen ben ik getrouwd geraakt.
Sine

Moderator

De mosfet hoeft niet op een koelplaatje. Ben je zeker dat die defect is? Die is namelijk nogal moeilijk te slopen.

Om te testen G met S verbinden, dan moet hij niet geleiden (D mag niet doorlaten naar S) andersom zit er een parasitaire diode, dus van S mag er altijd stroom naar D.

[Bericht gewijzigd door Sine op maandag 8 augustus 2022 15:00:38 (43%)

Toch niet waar, er zaten isolerende rondelletjes (kraagje) tussen.......
Ik moet de TIP 142's toch bestellen, voor zekerheid ook de mosfet. Welk type graag.

[Bericht gewijzigd door Opabob op maandag 8 augustus 2022 16:58:04 (37%)

Met proberen ben ik getrouwd geraakt.
rob040

Golden Member

In de CO-2016 voeding zit de HUF75345P3.
In de CO-2019 de PSMN8R7.
Bouw je nu ook de extra 2N3904 (of BC547) in om herhaling te voorkomen?

Rob, waarom zou ik dat doen? Is dat een verbetering?

Met proberen ben ik getrouwd geraakt.
rob040

Golden Member

Het beschermt de voeding beter tegen een kortsluiting.
De regeling is wat te traag en het gevolg kan zijn defecte torren, zoals in jouw geval.
Zo'n extra tor grijpt meteen in, maar je moet het wel even dimensioneren. Dan doet de transistor niets bij normaal gebruik, maar bij een stroom van pakweg 1,5x de max. toelaatbare stroom gaat die 2N3904 in geleiding en regelt met de snelheid van het licht de voeding terug.

Kan je mij daarvan een schematje geven, hoe ik die extra 2N3904 of BC547 moet inbouwen?

Met proberen ben ik getrouwd geraakt.
Sine

Moderator

Precies zoals in het schema van Rob hierboven, twee weerstanden en een transistor.

Is dat Q4 dat jullie bedoelen?

Met proberen ben ik getrouwd geraakt.

Neen, lees de beschrijvingen... Het is een EXTRA transistor.

Zie schema van ROB bovenaan.

[Bericht gewijzigd door CrossFireX op dinsdag 9 augustus 2022 17:02:21 (21%)

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

Ja, gevonden, wat ik ook zie is dat de weerstanden R3 en R4 470 ohm zijn en niet 150 ohm. In elk geval, ik voeg die extra transisror toe.

Met proberen ben ik getrouwd geraakt.