Scheiden 12V accu's met gemeenschappelijke belasting.

Wat is de beste manier om 200A te 'schakelen' met zo weinig mogelijk verlies?

Achtergrond:
Ik heb een garage zonder netaansluiting. Ik heb hier al 230V LED verlichting op een klein 200W sinusomvormertje en wil daar ook soms wat gaan klussen (3000W Victron omvormer).

Daarvoor heb ik verschillende accu's verzameld van verschillende opbouw (AGM en natte loodaccu's).

Ik wil (1) af van de parallel schakeling van al deze accu's en (2) af van de standaard PWM solar acculader die er overdag 14,4V induwt.

Voor dit laatste wil ik simpele DC-DC converters gebruiken zodat de accu's altijd aan 13,5V hangen (aangeraden laadspanning voor continu laden van de AGM's, 24V=>13,8V converters met een serie Schottky op 4 afzonderlijke 120Wp 20V zonnepanelen).

Maar hoe scheid ik de accu's van elkaar? In eerste instantie had ik drie Schottky's van iirc 75A (1000A piek) uit een oude Winchester (?) voeding hiervoor bedacht (en ook gebruikt) maar dat was nog in de veronderstelling dat ik misschien eens 50A zou gaan trekken uit deze accu's, niet 300...

Zijn dit soort dingen van ome Ali (ideale diode) geschikt?

Huidige kast met 100A zekering, drie Schottky's en 75A relais wat alles afschakelt.

Extern is er nog 100+100Ah aan erg oude loodaccu's en 200+160Ah aan wat nieuwere AGM's. Ik heb nu de accu's niet continu aan elkaar zitten en laad ze ook niet continu op om te voorkomen dat ze te veel slijten.

[Bericht gewijzigd door Sine op maandag 8 augustus 2022 18:12:52 (1%)

Even rekenen: 25mOhm * 300A = 7.5V , 7.5V * 300A = 2250W.

Wel goed koelen, maar dan kan het best. :-)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Arco

Special Member

Accu's zo strak in een kastje zetten is meestal geen goed idee...
Als er eentje bol gaat staan (niet echt denkbeeldig) dan zit alles muurvast in de behuizing en kun je de boel eruit gaan bikken...

(ventilatie voor afvoer van vrijkomende gassen is ook wel aan te raden...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Idd, dat is al met al een nogal brandenswaardig boeltje...

benleentje

Golden Member

Even rekenen: 25mOhm

Volgens mij zijn ze 250µΩ en ik kom dan uit op 22,5W.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Op 8 augustus 2022 19:00:56 schreef Arco:
(ventilatie voor afvoer van vrijkomende gassen is ook wel aan te raden...)

Thanks voor de tip.

Er zitten ook ventilatieroosters in de zijkanten en de aansluitingen aan de bovenkant (zie plaatje, dit zit helemaal bovenop) zijn bewust iets verhoogd zodat waterstof op het hoogste punt zou kunnen ontsnappen.

Op 8 augustus 2022 19:09:17 schreef Leeuw van Recht:
Idd, dat is al met al een nogal brandenswaardig boeltje...

Hoe dat zo? In tegenstelling tot bv. een Renault Espace waar een 60A zekering een 0,5mm^2 draadje moet beschermen die langs de brandstofleiding loopt, heb ik die kast wel volzitten met passende zekeringen.
En ja er zit hout in (o.a. ook als elektrische isolatie) maar vooralsnog heb ik weinig accu's in vlammen ziet uitbarsten en dat is inclusief diverse aan gort geladen accu's, al dan niet met kortgesloten cellen.
Ik sta open voor uitleg waarom dit echt niet kan maar ik vind van mezelf daat ik een aantal overwegingen heb gemaakt waar ik nog steeds achter sta. Als ik dingen over het hoofd gezien heb, dan hoor ik dit uiteraard graag. Ik zie liever niet mijn garage in de brand gaan omdat ik te eigenwijs ben en denk alles te weten _/-\o_

Dat is een prima plek voor dat opstijgende waterstof om te ontsnappen en zich te mengen met zuurstof tot knalgas, en ook nog eens meer dan vonkgevoelige componenten op dezelfde plek!

Op 8 augustus 2022 18:48:41 schreef rew:
Even rekenen: 25mOhm * 300A = 7.5V , 7.5V * 300A = 2250W.

Wel goed koelen, maar dan kan het best. :-)

Het ging vooral om het principe: veel van dit soort dingen hebben meerdere FET's parallel staan om de weerstand te beperken.

Sowieso zou elke accu of accublok van dezelfde leeftijd zo'n 'schakelaar' krijgen, dus da's waarschijnlijk al 5 van die dingen. Ik zei 200A omdat ik ze flink overgedimensioneerd wil hebben en je niet helemaal weet welke accu het meeste gaat leveren.

Arco

Special Member

Wat betreft bol staan:
Ik heb al diverse malen accu's uit een UPS moeten 'bevrijden' met hamer en beitel, omdat ze muurvast zaten, de kast zat zelfs een bult in gedrukt.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
benleentje

Golden Member

Ik sta open voor uitleg waarom dit echt niet kan maar ik vind van mezelf daat ik een aantal overwegingen heb gemaakt waar ik nog steeds achter sta. Als ik dingen over het hoofd gezien

Ik zie ook niet hoe een loodaccu zo warm kan worden dan een stuk hout in de buurt vlam kan vatten.

Ik denk dat een loodaccu heel extreem 120 graden kan worden, net iets het als het kokende water in de cel. Als het water eenmaal is verdamp kan er geen stroom meer lopen en kan er ook niets meers warm worden.

IK zou met zoveel accu wel meer aandacht aan eventueel knalgas geven en vanaf de ruimte waarde accu's staan een directe buis naar buiten maken. Knalgas word pas gevaarlijk als het net boven de lel-waarde komt (lowest explosion level)

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

in ups kom je dat het meeste tegen idd, bol en soms nog lek ook. meestal vanwege de te hoge laadspanning icm heersende temperatuur.

klussen betekent meestal machines met motoren die nodig zijn, piekstromen die hoger als de nominale stroom zijn dus. dat ga je met wat gammele accu's niet halen en dan nog zeg 10min ook nog. beter een setje accu's met gelijke achtergrond en leeftijd in serie zetten, zodat je de stroom kunt halveren. dat betekent wel een 24V of 36V omvormer helaas. nu heb je agm en startaccu's parallel staan. een natte accu op 14,4V houden is zeker niet goed.

hier staan een stapel 12V 65Ah accu's parallel. elke accu heeft een zekering van 15A, zowel bij de accu als in de verdeelkast. elke 2 accu's zitten met anderson stekkers en 6mm2 solar kabel gekoppeld ( omdat deze kabel mechanisch sterk is ) ervaring leert dat een agm accu die altijd aan de lader hangt ineens een cel in sluiting kan hebben liggen, waardoor de boel daar wat warm kan worden. jaarlijks test ik de accu's op capaciteit, minder als de helft nog over aan capaciteit dan gaat ie weg.

bij een telefooncentrale accubackup nog gemaakt door de ptt in de 80's had men een grote aparte stalen kast waar de loodzuur accu's in stonden. die kast had een aparte 80mm buis naar buiten lopen voor de beluchting. ook in de grote datacenters waar de halve kelder onder het pand met accu's is gevuld zit een hele luchtbehandeling om te zorgen dat de boel niet explosief word door het knalgas.

edit: dat een poolklem oxidatie vertoont zegt niet altijd iets. heb een verzameling 24Ah agm's gehad uit dezelfde batch. de beste van die stapel die na jaren nog over waren hadden er altijd last van gehad. het is iets met kruip langs de poolklem af. vaseline helpt tegen slechte verbindingen daardoor.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Sine

Moderator

Meestal beginnen ze te knoeien bij de polen voordat ze echt de geest geven ... en dat zie ik ook bij de min pool van de victron accu.

Op 8 augustus 2022 19:51:32 schreef benleentje:
[...]Volgens mij zijn ze 250µΩ en ik kom dan uit op 22,5W.

Op de plaatjes van ome Ali staan 12 zwarte blokjes. Aangenomen dat dat inderdaad de N-Fets zijn waar de datasheet van aangehaald word.

Die FETS hebben een Rdson van 1.5mΩ. Met 12 parralel is 250µΩdan inderdaad reeel.

Detail is wel dat het FET's zijn, en ze dus een gate drive nodig hebben, die boven de 12V van de accu moet zitten. Om de gestelde weerstand te halen moet die gatespanning 10V boven de source liggen, dus pak-em-beet 24V boven ground.

Tweede detail is dat ze een body-diode hebben. Als je ze met source aan de accu hangt en drain aan de bus, dan zal ie normaal sperren.
Tenzij je een accu hebt die fors leger is dan de rest en je de rest met de bus verbind. Dan zal de bus hoger zijn dan de lege accu en dus de lege accu opladen via de bodydiode.

Als die dingen andersom schakelt, zal de bodydiode altijd geleiden van accu naar bus. Kan goed gaan, waarschijnlijk wil je de volste (hoogste spanning) accu het meest belasten en dat is dan ook de default.

Op 8 augustus 2022 19:51:32 schreef benleentje:
[...]Volgens mij zijn ze 250µΩ en ik kom dan uit op 22,5W.

Hmmm. Ik was kennelijk een beetje in een "kan niet lezen" bui. Ik had de " 0. " in de object-titel gemist. En ik had 300A gelezen waar (nu?) 200A staat. Maar het blijkt 0.3 mOhm te zijn inderdaad (zie "actual testing" foto onderaan).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
mel

Golden Member

Ik weet wel dat je moet uitkijken met accu,s die lange tijd standby staan,
ik heb bij de Goereese sluis meegemaakt dat er een aantal ontploften. Daar zijn ze in serie geschakeld tot 110 Volt.Ze staan in een aparte geventileerde ruimte op rekken waar ze echt vrij staan.De scheider is een uit de kluiten gewassen klapzekeringhouder.
Dat is niet voor niks.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 8 augustus 2022 21:01:54 schreef r-p:
vooralsnog heb ik weinig accu's in vlammen ziet uitbarsten

Wees maar blij, ik heb Chinese lipo en lifepo4 accus van 2.5 tot 3.5kWh in de fik gekregen, en als dat brand.... :o

Beetje veiligheid in ogenschouw nemen bij accu's is geen luxe.

[Bericht gewijzigd door Antoine op dinsdag 9 augustus 2022 09:15:46 (14%)

ik ken het van een noodstroomgenerator die werd getest, ding liep net en knal ging de startaccu. toch kunnen die stby loodaccu's ook oud worden. bij de hoogspanning schakelstations staan ook veel accu's om spanningloos te kunnen schakelen. die accu's bij sommige stations zijn vlot 20 jaar oud. als dat niet verstandig was op zo'n plek waren ze allang vervangen geweest.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Arco

Special Member

Laatst ook nog bij een autoaccu gehad (12v/85Ah), die stond aan beide zijkanten ruim een cm bol...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Jinny

Golden Member

Ontploffende accu heb ik ook wel meegemaakt..

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Weet iemand of knalgas onder standaarddruk detoneert? Ik heb er wel eens naar gezocht maar kon er niks over vinden.
(detoneren = als het vlamfront zich sneller verplaatst dan geluid)

[Bericht gewijzigd door NordRack2 op dinsdag 9 augustus 2022 14:52:37 (23%)

Arco

Special Member

Het heeft niks met de druk, maar met de mengverhouding lucht/waterstof te maken. Als die goed is ploft 't bij elke druk...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Het heeft niks met mengverhouding te maken want die is 1:2.
Mijn vraag gaat over of het detoneert of niet. In een gas is de afstand tussen moleculen per definitie groot. Hoe hoger de druk hoe kleiner de afstand dus hoe sneller het vlamfront zal gaan.

Op 9 augustus 2022 14:57:49 schreef Arco:de mengverhouding lucht/waterstof

Hoho, het gaat over zuurstof en waterstof, 1:2 :)

Maar ik bedenk me net dat onder hogere druk ook geluid in lucht sneller gaat. Dus het is nog niet zo eenvoudig maar wel off-topic ;)

[Bericht gewijzigd door NordRack2 op dinsdag 9 augustus 2022 15:51:48 (39%)

Op 8 augustus 2022 22:57:59 schreef Sine:
Meestal beginnen ze te knoeien bij de polen voordat ze echt de geest geven ... en dat zie ik ook bij de min pool van de victron accu.

Dat is een AGM die uit een accubak gevist is en nog enigszins acceptabele waardes gaf 2 jaar geleden (op een Chinese accutester). Ik heb ook een stuk nieuwere 160Ah en 200Ah, de laatste zat bij de 3000W omvormer inclusief 70mm^2 bekabeling :)
Vandaar ook dat ik probeer de accu's te scheiden.

Ik ben voor 12V gegaan om (1) hem makkelijk in de (momenteel niet in bezit zijnde) camper te kunnen plaatsen en zowel de Senseo alsook een dakairco (niet tegelijkertijd) te kunnen gebruiken en (2) omdat ik er voor een nette prijs tegenaan liep ;)

Op 9 augustus 2022 14:50:02 schreef NordRack2:
Weet iemand of knalgas onder standaarddruk detoneert?

Ja het detoneert.

Je hoort het ook. Geeft een veel scherpere knal dan een ontploffing.

Leesvoer: (ik heb het niet gelezen, trigger op de de titel).
https://deepblue.lib.umich.edu/bitstream/handle/2027.42/37308/69006011…

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 9 augustus 2022 16:51:58 schreef r-p:
[...]

Ik ben voor 12V gegaan om (1) hem makkelijk in de (momenteel niet in bezit zijnde) camper te kunnen plaatsen en zowel de Senseo alsook een dakairco (niet tegelijkertijd) te kunnen gebruiken en (2) omdat ik er voor een nette prijs tegenaan liep ;)

dat ken ik, heb er ook 1 liggen uit een boot die ietwat lek was. de victron omvormer van 2500W was ook dood. het ding schakelt niet meer vanzelf om tussen walstroom en accu's maar als gewone 12V omvormer werkt het ding nog prima. om dat apparaat te testen moesten alle labo voedingen parallel gezet worden, een omgebouwde servervoeding 13,5V 80A erbij en nog een 50A agm accu. een dikke 220A was nodig :7

waar rook was, werkt nu iets niet meer