Led tl ombouwen naar tl

Hoi,

Kun je een LED TL armatuur terugbouwen naar een gewone TL armatuur? Wij hebben in de stallen een paar armaturen die in de afgelopen jaren kapot zijn gegaan en die willen we graag weer vervangen met gewone TL omdat dan het licht hetzelfde als de andere lampen en omdat we nog een hoop TL buizen hebben liggen. Is het mogelijk om LED armaturen om te bouwen aangezien gewone armaturen niet meer te krijgen zijn?

Groetjes

Sine

Moderator

Een vreemd idee om dat terug te bouwen als je het mij vraagt. Maar goed.

Een led buis heeft helemaal niets nodig, daar kan gewoon direct 230V op. Een TL heeft een voorschakelapparaat nodig en een starter. Dat of een elektronisch voorschakelapparaat.

Ofwel: Nee, dat is niet simpel, zeker niet als de armaturen echt gebouwd zijn voor led, dan mis je simpelweg onderdelen.
En gezien TL al bijna een jaar niet meer verkocht wordt zijn ook de onderdelen langzaam eindig.

Zeker in een stal (met waarschijnlijk niet te weinig lampen) is TL vergeleken met led een energieverslinder. Een LED buis gebruikt zo ongeveer 2x minder energie dan een TL

[Bericht gewijzigd door Sine op dinsdag 9 augustus 2022 15:28:23 (27%)

komt nog bij dat in de winter je amper licht hebt van zo'n tlbak. eerst 10min branden voor de buizen maximaal licht geven. overigens geven retrofit tl bakken met led tlbuizen slecht licht in vergelijk met een echte ledbak waar vaste led inzit.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Dat LED beter is als TL snap ik maar 4 armaturen vervangen is makkelijker dan de hele boel laten vervangen voor led

Als je dan toch nog wil veranderen in TL buizen, installeer dan een elektronische ballast. Zuiniger, sneller, minder hitte, en langere levensduur.

De beste zijn diegene die werken volgens soft start principe, staat er meestal op vermeld.

Voorbeeld;

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

Op 9 augustus 2022 15:51:50 schreef CrossFireX:
Als je dan toch nog wil veranderen in TL buizen, installeer dan een elektronische ballast. Zuiniger, sneller, minder hitte, en langere levensduur.

De beste zijn diegene die werken volgens soft start principe, staat er meestal op vermeld.

osram quicktronic. met warm start. die hebben het voordeel dat ze als 1 buis kapot is nog werken op de andere buis. andere merken stoppen geheel als er 1 buis van een dubbele tlbak stuk is.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Philips HP performer II, is minstens even goed. Licht zodra de schakelaar sluit zonder knipperen.

Ik heb nog oude TL bakken hangen en overal omgebouwd naar Philips HPF.

Als de TS bij Osram of Philips blijft, zal het zeker goed werken. Kies geen verdacht chinees no name of spot goedkope ballast!

[Bericht gewijzigd door CrossFireX op dinsdag 9 augustus 2022 16:13:15 (11%)

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
Sine

Moderator

Op 9 augustus 2022 15:50:44 schreef Jonas2000:
Dat LED beter is als TL snap ik maar 4 armaturen vervangen is makkelijker dan de hele boel laten vervangen voor led

Dan vervang je toch alleen die vier?

De led bakken wil je toch al kopen, dus dan die dingen ombouwen naar TL is een beetje assbackwards.

[Bericht gewijzigd door Sine op dinsdag 9 augustus 2022 16:36:15 (17%)

Op 9 augustus 2022 16:06:53 schreef CrossFireX:
Philips HP performer II, is minstens even goed. Licht zodra de schakelaar sluit zonder knipperen.

Ik heb nog oude TL bakken hangen en overal omgebouwd naar Philips HPF.

Als de TS bij Osram of Philips blijft, zal het zeker goed werken. Kies geen verdacht chinees no name of spot goedkope ballast!

het grappige is dat beiden merken niet meer bestaan. philips loopt nog een paar jaar op de oude naam en dan is het over met philips licht. osram is ook al niet meer, is ledvance geworden die nog even draait op de oude naam.

ik zou ook de bakken vervangen, zie je meteen hoeveel licht dat scheelt. als het bakken met kap zijn, zijn die doorgaans toch al een eind rot van de ammoniak en uv. oa de pragmalux zeus zijn bakken van 50W led in 120 en 150cm als 1 op 1 vervanger van 2x 36/58W tl-d. 5 draads doorlussen is er ook al in voorzien.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

@Testman klopt het dus wat je zegt; Dat zo een vervang TL buizen met led erin niet zo goed zijn. En je beter meteen een led tl bak koopt zonder eigenlijk TL buizen erin? Wist ik niet.

Ja juist wat je zegt, de meeste oude TL bakken in plastic brokkelen gewoon in stukjes kapot.

[Bericht gewijzigd door CrossFireX op dinsdag 9 augustus 2022 16:39:43 (21%)

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
Arco

Special Member

osram is ook al niet meer, is ledvance geworden

Is toch overgenomen door AMS?(nu AMS-Osram)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
KGE

Golden Member

Op 9 augustus 2022 15:51:50 schreef CrossFireX:
Als je dan toch nog wil veranderen in TL buizen, installeer dan een elektronische ballast. Zuiniger, sneller, minder hitte, en langere levensduur.

De beste zijn diegene die werken volgens soft start principe, staat er meestal op vermeld.

Voorbeeld;

[bijlage]

Zijn die electronische ballasts wel 'stal bestendig' ?
Andere electronica in stallen (camera's, accesspoints, laders) heeft meestal ook geen lang leven..

Dan zou ik dus beter mijn oude TL bakken buiten gooien en een Echte LED TL-bak ervoor in de plaats.

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

@Jonas2000: je zou eerst eens kunnen kijken wat er in die armaturen zit. Zijn het oorspronkelijk TL armaturen die later zijn omgebouwd naar led? Dan zitten het voorschakelapparaat en de starterfitting er misschien nog in. Dan zijn ze eenvoudig terug te bouwen.
Zo niet, dan volg ik het advies van de anderen, houd het bij led, dat is zuiniger.

Ik ben in elk geval overtuigd, weg die oude TL buizen. Jammer wel ik heb er ook nog in voorraad staan. Grofvuil geworden, hopeloos verouderd.

Maar met de huidige energie prijzen, kies ik voor echte LED bakken.

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
Sine

Moderator

@KlaaZ
Als ik het goed begrijp wil de TS LED armaturen kopen en die ombouwen naar TL.

Is het mogelijk om LED armaturen om te bouwen aangezien gewone armaturen niet meer te krijgen zijn?

Wat is er kapot aan de huidige armaturen? Elektrisch probleem, of plastic gebroken?
Als het een elektrisch probleem is, zal het hoogstens even complex zijn om het te herstellen als het is om een nieuw LED armatuur om te bouwen.

Als het armatuur gebroken is: je vindt er zoveel je wil tweedehands, omdat heel veel mensen net de omgekeerde beweging maken.

https://www.2dehands.be/v/huis-en-inrichting/lampen-plafondlampen/m185…

Jonas, een led balk ombouwen naar tl wordt zeer moeilijk omdat ook de trafo's steeds slechter te krijgen zijn.
Ik zou als ik jou was eens bij een groot installatiebedrijf gaan vragen ofdat je de oude door hun vervangen balken mag hebben of voor een prikje mag overnemen.

oude tlbakken worden op de sloop lokatie opgehaald door een oud ijzer boer doorgaans. de tijden dat je die dingen nog 6x in je handen had zijn geweest. ik bewaarde nog wel evsa's maar zelfs die heb je nog amper nodig. er zijn wel wat klanten die tegen een renovatie aantikken en je dus nog wat oude tl bakken herstelt tegen beter weten in. tl8 is doorgaans beter voor herstel vatbaar als tl5 bakken. de lampvoetjes zijn doorgaans rot.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
maartenbakker

Golden Member

Op 9 augustus 2022 16:27:58 schreef testman:
[...]

het grappige is dat beiden merken niet meer bestaan. philips loopt nog een paar jaar op de oude naam en dan is het over met philips licht.

Achter een product zitten 2 dingen. Een merknaam en een fabrikant. In geval van Philips zijn die beide onveranderd, al is de naam van de fabrikant nu wel veranderd in Signify (algemene lampen en armaturen) respectievelijk Lumileds (autolampen). Beide zijn identiek aan de oude afdelingen van Philips Lighting en van Philips hebben ze de naam voorlopig nog in licentie. Dat ze door veranderingen in de toekomst verder weg zouden kunnen komen staan van hun oude "DNA" is weer een ander verhaal, maar voorlopig is het "for all intents en purposes", behalve voor de aandeelhouders en andere kortetermijnprofiteurs, Philips.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op woensdag 10 augustus 2022 00:06:58 (18%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
joopv

Golden Member

Een co lid uit Krimpen had 2 jaar geleden een grote partij gebruikte professionele led Balken te koop. Ik heb er destijds 6 van hem overgenomen. Volgens mij heeft hij er nog steeds.

Nl fabrikaat van http://www.ledlightingbv.nl/