aarding van weggehaalde radiator

Achter een weggehaalde radiator zit een ijzeren tussenstuk met twee draden die m.i. voor aarding zorgdragen (zie foto). Eén draad heb ik af moeten knippen, omdat ik de schroef niet loskreeg.

Kan ik deze draden zonder problemen wegknippen of moeten ze toch verbonden blijven. Ik kan beide draden bijvoorbeeld aan elkaar binden en boven het plafond plaatsen, maar ik kan ze ook los van elkaar boven het plafond leggen.

Wat heeft de voorkeur? Er staat geen stroom op.

Arco

Special Member

Als je niet weet waar die aarddraden heen gaan is het onverstandig ze los te knippen, er kan ergens iets zonder aarde komen te zitten...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Dank je. Kan ik de draden gewoon aan elkaar draaien of moet ik ze met het oorspronkelijke tussenstuk weer verbinden?

liep die draad wel door het radiator blokje heen dan? normaal steekt de draad een beetje door maar eindigt die wel bij dat blokje. gezien de andere kant geoxideerd lijkt te zijn en dus een einde was? dit zal op de badkamer zijn neem ik aan? want door heb je vereffening op de radiator..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Je kunt die draden niet zomaar in elkaar draaien. Als je ze gaat verbinden, gebruik dan een soortgelijke klem. Maar pak wel een nieuwe, deze is te veel verroest.
Maar eerst uitzoeken waar ze vandaan komen of naar toe gaan, dan weet je of het zin heeft om ze te verbinden

Sine

Moderator

En als je niet weet waar ze naartoe gaan zeker weer met elkaar verbinden.

mvdk

Golden Member

Ik schat zo in dat er een plaatradiator is weggehaald, en er zo'n mooie handdoekradiator voor in de plaats is gekomen.
Moet die dan niet geaard/vereffend worden?

Aan de sleuven van de schroeven te zien is er geen beste schroevendraaier gebruikt,maar dat terzijde.
Het blokje is gemaakt voor het aftakken van aarde aan een doorlopende draad. Het zou dus zomaar kunnen, dat er bijv 6mm2 gebruikt is als doorlopende aarddraad en daarop een aftakking naar de radiator.
Het is in de installatie techniek niet toegestaan om bijvoorbeeld de radiator aan een zijde te aarden, om vervolgens aan de andere zijde de aarde door te trekken naar het volgende punt.
Door het simpel wegnemen van een machine of ander geaard object, mag een aarde niet onderbroken worden. Het is dus zaak om uit te zoeken waar beide draden vandaan komen cq naartoe lopen.

Op 9 augustus 2022 19:22:19 schreef buzzy:
Aan de sleuven van de schroeven te zien is er geen beste schroevendraaier gebruikt,maar dat terzijde.
Het blokje is gemaakt voor het aftakken van aarde aan een doorlopende draad. Het zou dus zomaar kunnen, dat er bijv 6mm2 gebruikt is als doorlopende aarddraad en daarop een aftakking naar de radiator.
Het is in de installatie techniek niet toegestaan om bijvoorbeeld de radiator aan een zijde te aarden, om vervolgens aan de andere zijde de aarde door te trekken naar het volgende punt.
Door het simpel wegnemen van een machine of ander geaard object, mag een aarde niet onderbroken worden. Het is dus zaak om uit te zoeken waar beide draden vandaan komen cq naartoe lopen.

normaal lus je niet door om dit te voorkomen, alles rechtstreeks naar het CAP. in oa appartementsgebouwen heb je dit wel, hoofdaarding mag niet onderbroken worden en dus word de 25mm2 hoofdaarding door de aardrailen per flat heen geregen zonder knippen. of een aftak persverbinding wat handiger werkt.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
mvdk

Golden Member

Zoals ik al heb gezegd in m'n vorige post: moet die nieuwe radiator dan niet vereffend worden?
Ik begrijp het wel, je hangt zo'n strak ding op, en daar zit dan geen lipje aan om dat blokje op te schroeven...

Edit: bij mij hangt ie ook nog steeds los...

[Bericht gewijzigd door mvdk op dinsdag 9 augustus 2022 19:44:34 (11%)

Henry S.

Moderator

Bij veel radiatoren kan je nog steeds een blokje op de onderste rand schroeven (dag lak), maar netter is een klem om een aansluitmoer of kraanmoer.

https://henkenfred.nl/inhoud/uploads/DRK-Toepassing.jpg

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Op 9 augustus 2022 20:00:00 schreef Henry S.:
Bij veel radiatoren kan je nog steeds een blokje op de onderste rand schroeven (dag lak), maar netter is een klem om een aansluitmoer of kraanmoer.

[afbeelding]

een design radiatorklem, 18€ zo'n ding. zijn die messing kroonstenen toch een stukje goedkoper. als de leidingen niet minder geleiden als 500kohm de meter dan hoef je niet te vereffenen. ook als de radiator hangt op een muur waar geen elektrische leidingen doorheen lopen, of de muurbeugels zijn van niet elektrisch geleidend materiaal.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
maartenbakker

Golden Member

Hoe dan ook, inelkaardraaien is geen oplossing (tenzij je het strak doet en in een lasdop). Beter kun je dan nog de beide draden verbinden met het oude blokje, ook als het niet meer op een radiator zit.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ik vermoed dat dit in een oude badkamer is, uit de tijd van voor het cap en het aardmatje in de vloer. Toen kwam de aarde uit de meterkast en werden bad ;loden putje ;waterleiding en cv vaak doorgelust. als het om een renovatie gaat, maak dan een cap met alle vereiste vereffeningen.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?