Temperatuursensor oven is uitgevallen ?

Vandaag gaf onze Bosch HBN3673/02 warmeluchtoven plots de melding ER4.
Wanneer ik bij de foutcodes kijk lees ik : De temperatuursensor is uitgevallen. Wanneer ik de oven direct na het aanzetten terug uitzet blijft de koelventilator draaien dus ik veronderstel dat deze sensor iets blijft meten.

Kan ik dergelijke sensor uitmeten of is dat meteen vervangen ?

Ik zou het net logisch vinden dat hij koelt als hij NIET weet wat de temperatuur is. Worst case reactie.

Het is een PT500 dus bij kamertemperatuur iets in die richting ohms (500). Op google temp curve met hopen te vinden. Bij andere waarden gewoon delen of vermenigvuldigen. Bv PT1000 :2

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Probleem gevonden denk ik.
Met wat kan ik best deze blote draden terug wikkelen ? (hittebestendigs tape ??)

Het eerste wat me te binnen schiet is het kale tussenstuk laten bedekken door de beschermende (glas?)vezel van verderop te schuiven richting de sensor. Dan kun je vervolgens het kale deel dat nu verderop ontstaat afschermen met ander materiaal, dat minder goed tegen de hitte kan. Ander kijken of je ergens "fiberglass braided sleeving" kunt vinden met de juiste diameter.

Van elk bezoek aan CO leer ik weer meer...

Doorschuiven is geen optie daar de overige vezel vast op de draad zit.
Misschien eens in een speciaalzaak(elektrowinkel) gaan vragen voor dergelijke fiberglass braided sleeving.
Eventueel Hittebestendige tape
https://www.bol.com/be/nl/p/hittebestendige-tape-5mm-x-33m-sublimatie-…

[Bericht gewijzigd door benny1 op woensdag 10 augustus 2022 01:56:56 (32%)

Waar bevindt zich dit probleem? Foto vd toestand als alles gemonteerd zit?Als het ergens halfweg in de lucht is zou ik het gewoon zo laten en zoveel mogelijk ergens van af houden. Zit het tegen het ijzeren buisje dan heb je pech. Zulke vuurvaste sleeves zijn wel te vinden.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Het wordt achteraan in de oven in een gaatje van 5mm geschoven dus zonder isolatie erin steken gaat sowieso problemen geven en gaan de draden elkaar raken.

Zit de draadisolatie los over de draad? Dan zou ik verderop waar de blote draad handelbaar is de witte isolatie vd draad doordoen en die opwaarts schuiven tot aan de blote draad bovenaan bij de sensor. Wel de metaaldraad wat rechter maken.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Isolatie zit vast op de draad en kan niet doorgeschoven worden.
Misschien toch maar kijken voor Hittebestendige tape, lijkt me de makkelijkste oplossing.

Probleem is intussen opgelost.
Hier in de buurt bij de elektrohandel tape gaan halen bestand tot 280 graden.

Als je de reparatie vakkundig wilt uitvoeren, dan zou ik een nieuwe sensor nemen. Nu geluk gehad dat de draden tegen elkaar zaten, volgende keer aardsluiting en pats!! electronica om zeep... en die is gegarandeerd duur!!!

GJ_

Moderator

Op 10 augustus 2022 19:02:41 schreef smd:...volgende keer aardsluiting en pats!! electronica om zeep... en die is gegarandeerd duur!!!

Zou dat werkelijk? Zo beroerd is dat spul toch niet bedacht?

Sensor kost €72.
Oven is 22 jaar oud zag ik net.

Dan nog de moeite waard, is een degelijk ding.. Tenzij je de keuken wil vernieuwen??