Scheiden 12V accu's met gemeenschappelijke belasting.

Bedankt Rew, erg interessant document.
2830 m/s (10000 km/u) bij 1 bar en kamertemperatuur is een behoorlijke snelheid. Had ik niet verwacht voor een gas eerlijk gezegd.
Ik heb ook wel eens belletjes knalgas door een slangetje in een halfvolle emmer geleid en met een aansteker in de fik gestoken. De enorme knallen van die kleine belletjes kwamen erg onverwacht.

Dat is dus de reden dat het laden van een loodaccu nooit in een kleine dichte ruimte mag gebeuren want als het misgaat vliegt alles je om de oren en hoe!
Aan TS dan ook de tip - maar waar bemoei ik me mee - om de deur van die kast nooit dicht te doen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Sine

Moderator

Waterstof / zuurstof in een goede mengverhouding is eng ...
Jammer is nou dat bij elektrolyse beide in zo ongeveer ideale verhouding vrijkomen.
Maar ook bij minder ideale verhouding klapt waterstof prima ...

Hoe veel accu je je dan zorgen over moet maken is een andere vraag. De meeste UPS-en hebben ook de elektronica (inclusief relais) boven op de accu zitten.
En bij bepaalde modellen zit er toch een niet onaardige hoeveelheid accu's in.

Moderne loodaccus (zeker die in UPSen zitten) die hebben een catalysator aan boord waardoor het combineren van zuurstof en waterstof tot water onder vrijlating van energie "rustig" gebeurt. Dan hoeft er ook geen ventilatie op de accu en is het alleen bij fors overladen dat er knalgas vrijkomt. Dan is er toch al wat mis...

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

ups hebben altijd agm accu's aan boord. daar zit geen vloeibare accuvulling in. overkoken levert een stuk minder explostie gevaarlijke gassen op als dat je bij een overkokende tractie accu hebt. anders mochten die dingen niet in een 19" rack met veel schakelende onderdelen gezet worden.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

@testman: AGM accus (en gel-accus) hebben wel degelijk vloeistof aan boord, anders zou de hele werking van een accu niet kunnen.

Verschil is dat de vloeistof ge-immobiliseerd is met een fiberglas mat, of met een gel-makende vaste stof.
Daardoor kan de vloeistof er niet uitlopen, kun je ze op zijn kop gebruiken etc. Maar er zit wel degelijk water is, en ze kunnen wel degelijk knalgas maken.

Maar omdat er ook (zoals rew al aangaf) een katalysator in zit die er voor zorgt dat (kleine hoeveelheden) knalgas rustig afgebroken worden hoeven ze niet te ventileren.

Als je ze echter overbelast ploffen ze net zo hard als "gewone" lood-accus.

Arco

Special Member

Daardoor kan de vloeistof er niet uitlopen, kun je ze op zijn kop gebruiken etc.

Defecte gel accu's loopt wel degelijk uit de platen vrijgekomen electrolyt uit (de cellen zijn met een rubber dopje afgesloten, en bij oplopende druk wordt het daarlangs naar buiten geperst.)
Daarom is het beter accu's altijd rechtop te plaatsen. (gebeurt veel dat je bij defecte accu's het electrolyt gewoon hoort klotsen als je er mee schudt)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 11 augustus 2022 03:12:59 schreef Arco:
[...]
Defecte gel accu's loopt wel degelijk uit de platen vrijgekomen electrolyt uit (de cellen zijn met een rubber dopje afgesloten, en bij oplopende druk wordt het daarlangs naar buiten geperst.)
Daarom is het beter accu's altijd rechtop te plaatsen. (gebeurt veel dat je bij defecte accu's het electrolyt gewoon hoort klotsen als je er mee schudt)

recent nog een defecte agm accu gehad, ding was zo heet aan de oplader, kon je niet vast houden. toch geen rotte eier lucht zoals bij een loodzuur accu die staat te koken. de plastic plaat over de doppen eraf en de helft van de rubber doppen steeg vanzelf al op.

idd een agm accu beste rechtop monteren. je komt ook weinig anders tegen eigenlijk. heb er zat gezien die door de aanwezige hitte openscheurden, de metalen bak was aan het rotten daardoor. dat was ook een merk gebonden probleem. de yuasa agm hadden er altijd last van, de accuwand was van te dun en hard kunstof. hitachi en sonnenschein agm konden goed bol staan maar scheurden niet open.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Even buiten het explosie gevaar met accu's (Helaas heel realistisch, buiten het feit dat een goede accu zeker het potentieel heeft om aardig gedegen electrische explosies te veroorzaken)

Ik heb ooit een "Battery isolator" ontwikkeld in een duister verleden.
Deze isoleerde de verschillende boord batterijen in een ambulance.
(Motor aan, alle accu's laden tot ze op voltage/stroom zijn, worden afgeschakeld als ze vol zijn of de dynamo uit is.

Dit werkte met (Parallel) mosfets in anti-serie, ACS stroomsensoren, MCU om alles te regelen + een paar DC-DC converters om de highside NMOS fet's te sturen.

Op zich makkelijk zelf in mekaar te vogelen, maar hou er rekening mee, het gaat om hoge amperages, elke verhitting heeft het potentieel voor catastrofes.
Met 200+ Ampere werden zelfs de M10 bouten oncomfortabel heet.

"Stupidity is also a gift of God, but one mustn't misuse it." - Pope John Paul II