hf rubriek =piratentijd?

Dit topic is gesloten

RAAF12

Golden Member

Op 9 augustus 2022 09:47:47 schreef EgbertG:
Als marktplaats dit zonder gene aanbiedt .... wie is CO/wie zijn wij als CO
om de wereld te verbeteren?

ik zie hier vanuit mijn kamer elke dag heli’s aan en uitvliegen op het ziekenhuisdak. Dan wil je echt geen idioot in de buurt hebben die met zendertjes loopt de knutselen, gezien de vraagstelling hier hebben ze geen idee wat voor rotzooi eruit komt. Ik hoop dat er gestraft wordt jaartje of 5 in de bak, minstens.

Sine

Moderator

Op 9 augustus 2022 12:47:22 schreef maartenbakker:
En als mp het onder de huidige omstandigheden zou verbieden, dan zouden ze heiliger willen zijn dan de paus, want er is niet echt een wettelijke grond. Heiliger willen zijn dan de paus is ook ongewenst gedrag dat je niet moet kopieeren.

Een beter milieu begint bij jezelf ;)

Henry S.

Moderator

Op 9 augustus 2022 17:39:54 schreef harry64:
Bij mijn beste weten is bezit van een zendinstallatie, of een deel daarvan, zonder vergunning i.i.g. strafbaar dan wel verboden.

Dat was sinds de 1998 niet meer het geval, en recent wel weer (1-1-2019).

Voor die tijd was zelfs de verkoop van zenderonderdelen aan onbevoegden strafbaar. Evenals het in het bezit hebben daarvan, als was het maar een 'zendtor'. Verder was het in bezit hebben van zenderonderdelen vanaf oscillators etc strafbaar, met uitzonderingen van 'meetzenders'.

Tot 1998 was het in bezit hebben van complete (dus inzetbare zenders strafbaar), maar werd alleen bij een bezoekje de boel in beslag genomen. Ook als het geen heterdaadje was, als je eerder uitgepeild, en op een lijst gezet was dan werd met bijvoorbeeld de 'kerstactie' de apparatuur (indien nog aanwezig) alsnog in beslag genomen. (Bron: Familie)

Het bouwen en/of het in bezit hebben is dus lang niet strafbaar geweest, evenals de verkoop daarvan. Het stond ook iedereen vrij om zendapparatuur te kopen, er zou ook nooit om je papiertje vraagd worden.

Blijft over het gebruik, dat is buiten vergunningen om altijd strafbaar geweest, en nu nog steeds.

Per 1-1-2019 zijn er wat zaken veranderd! Het gebruik en bezit is nu strafbaar. Dit nadat jan en alleman (vooral) porto's ging kopen en gebruiken. Maar vooral om de grote piraten aan te pakken, in de voorafgaande periode werden bijv dwangsommen ontweken door bijvoorbeeld de mast net aan de andere kant van het hek te zetten.

Maar nu de dikke maar: Alleen overlast heeft prioriteit, tegen het bezit en verkoop wordt niet actief opgetreden:

Importeurs en distributeurs

Ook voor (particuliere) ondernemers geldt de richtlijn voor het in de handel brengen van uitrusting en radioapparaten die niet voldoen aan de eisen. Zij dienen zich ervan te vergewissen dat de apparaten voldoen aan de voorschriften.

Dat kan je intepreteren als een 'gedoogbeleid'.

Maar handhaven is weer een ander verhaal.

Precies, zeer vrijblijvend.

Dat is naar wat ik begreep wel dé reden waarom b.v. de RVV zendertjes alleen als bouwpakket worden verkocht, dan is het een hoopje onderdelen en een print en dus (nog) geen zender.

In principe was dat sinds 1998 geen reden meer voor, aangezien toen de Telecomwet aangenomen werd waarin vergunningen anders gedefineerd werden: Die gingen voor de 'frequentieruimte' gelden, en niet voor het bezit.

NB: Ook zendamateurs zijn niet roomser dan de paus, N-amateurs houden zich vaak ook niet aan alle voorschriften die voor hun gelden, vooral het zendvermogen is een grijs gebied.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
Hubie

Special Member

Op 9 augustus 2022 17:39:54 schreef harry64:
[...]
Bij mijn beste weten is bezit van een zendinstallatie, of een deel daarvan, zonder vergunning i.i.g. strafbaar dan wel verboden.

Maar handhaven is weer een ander verhaal.

Dat is naar wat ik begreep wel dé reden waarom b.v. de RVV zendertjes alleen als bouwpakket worden verkocht, dan is het een hoopje onderdelen en een print en dus (nog) geen zender.

De telecommunicatie wet(ten) is/zijn taaie kost in ambtenarentaal.

Hier bijvoorbeeld: https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stb-2022-95.html

Pas op pagina 5 vraag ik mij dan af: waar gaat dit eigenlijk over?? 112 bellen of over 5G ?? Werkelijk geen idee. 8)7
Het is een diaree van woorden met verwijzingen naar sub\lid\artikel zoveel en nog wat..

Op 9 augustus 2022 00:58:27 schreef harry64:
[...]
Kan altijd erger... :P
https://www.marktplaats.nl/v/telecommunicatie/zenders-en-ontvangers/m1…

Niet alleen de advertententie maar ook de opbouw sowieso de smps die gebruikt wordt om de zooi te voeden. :r

Lijkt me nog altijd beter om hier een goede gereguleerde voeding in te bouwen.

Niet storen a.u.b ben al gestoord genoeg!
maartenbakker

Golden Member

Maar hij is er wel heel erg eerlijk over. Hij verkoopt een stuk afval tegen net iets meer dan de ijzerprijs, zeg maar.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
harry64

Golden Member

Op 9 augustus 2022 19:36:38 schreef Henry S.:
[...]
Dat was sinds de 1998 niet meer het geval, en recent wel weer (1-1-2019).

Voor die tijd was zelfs de verkoop van zenderonderdelen aan onbevoegden strafbaar. Evenals het in het bezit hebben daarvan, als was het maar een 'zendtor'. Verder was het in bezit hebben van zenderonderdelen vanaf oscillators etc strafbaar, met uitzonderingen van 'meetzenders'.

Van wanneer tot wanneer was die periode dan? IK weet alleen dat rond 80-85 er gewoon complete stentor 'meetzenders' verkocht werden. Evenals RF-power torren, duur uiteraard. Jaren daarna hoorde ik een keer ergens iets dat bezit ook verboden was.

Tot 1998 was het in bezit hebben van complete (dus inzetbare zenders strafbaar), maar werd alleen bij een bezoekje de boel in beslag genomen. Ook als het geen heterdaadje was, als je eerder uitgepeild, en op een lijst gezet was dan werd met bijvoorbeeld de 'kerstactie' de apparatuur (indien nog aanwezig) alsnog in beslag genomen. (Bron: Familie)

Dat lijst afwerken, daar heb ik ook wel eens verhalen over gehoord. Ook dat het uitpeilen vaak niet eens nodig was omdat van een eerder bezoek de locatie al bekend was.

Het bouwen en/of het in bezit hebben is dus lang niet strafbaar geweest, evenals de verkoop daarvan. Het stond ook iedereen vrij om zendapparatuur te kopen, er zou ook nooit om je papiertje vraagd worden.

Blijft over het gebruik, dat is buiten vergunningen om altijd strafbaar geweest, en nu nog steeds.

Niet meer dan logisch.

Per 1-1-2019 zijn er wat zaken veranderd! Het gebruik en bezit is nu strafbaar. Dit nadat jan en alleman (vooral) porto's ging kopen en gebruiken. Maar vooral om de grote piraten aan te pakken, in de voorafgaande periode werden bijv dwangsommen ontweken door bijvoorbeeld de mast net aan de andere kant van het hek te zetten.

Maar nu de dikke maar: Alleen overlast heeft prioriteit, tegen het bezit en verkoop wordt niet actief opgetreden:

Maar er wordt volgens mij nu wel harder gestraft. Ik snap soms niet waar de 'onverbetelijken' de dwangsommen vandaan halen. Of ze betalen gewoon niet. Maar dan volgt er loonbeslag en beslag op goederen.

[...]

Dat kan je intepreteren als een 'gedoogbeleid'.
[...]
Precies, zeer vrijblijvend.
[...]
In principe was dat sinds 1998 geen reden meer voor, aangezien toen de Telecomwet aangenomen werd waarin vergunningen anders gedefineerd werden: Die gingen voor de 'frequentieruimte' gelden, en niet voor het bezit.

NB: Ook zendamateurs zijn niet roomser dan de paus, N-amateurs houden zich vaak ook niet aan alle voorschriften die voor hun gelden, vooral het zendvermogen is een grijs gebied.

Dank voor je uitgebreide reply. :)

harry64

Golden Member

Op 9 augustus 2022 17:49:17 schreef RAAF12:
[...] ik zie hier vanuit mijn kamer elke dag heli’s aan en uitvliegen op het ziekenhuisdak. Dan wil je echt geen idioot in de buurt hebben die met zendertjes loopt de knutselen, gezien de vraagstelling hier hebben ze geen idee wat voor rotzooi eruit komt. Ik hoop dat er gestraft wordt jaartje of 5 in de bak, minstens.

Daar is dan nog een groep debet aan, de groep die er voor zorgt dát die heli's elke dag meerdere keren moeten uitvliegen. Misschien wel een strak plan om de leden van die groep 50 jaar de bak in te gooien. Wordt het op den duur een stuk rustiger met die heli's.

harry64

Golden Member

Op 9 augustus 2022 21:38:41 schreef daandc:
[...]

Niet alleen de advertententie maar ook de opbouw sowieso de smps die gebruikt wordt om de zooi te voeden. :r

Lijkt me nog altijd beter om hier een goede gereguleerde voeding in te bouwen.

Tsja, goedkoop. Dat verziekt wel vaker e.e.a. Goedkope SMPS'en verzieken hier ook mijn LW, MW en KG luisterplezier. En de officiële zendermast vlakbij verziekt m'n FM ontvangst met de totale dikke 1,5 Megawatt die dat ding van laag tot hoog uitstraalt.

harry64

Golden Member

Op 9 augustus 2022 19:45:26 schreef Hubie:
[...]

De telecommunicatie wet(ten) is/zijn taaie kost in ambtenarentaal.

Hier bijvoorbeeld: https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stb-2022-95.html

Pas op pagina 5 vraag ik mij dan af: waar gaat dit eigenlijk over?? 112 bellen of over 5G ?? Werkelijk geen idee. 8)7
Het is een diaree van woorden met verwijzingen naar sub\lid\artikel zoveel en nog wat..

Daarvan vraag ik mij wel eens af of zo'n rechter nog weet waar het over gaat. Bij sommige uitspraken van rechters denk ik wel eens dat die ook maar wat doen. :P

GJ_

Moderator

Op 9 augustus 2022 19:45:26 schreef Hubie:
Pas op pagina 5 vraag ik mij dan af: waar gaat dit eigenlijk over?? 112 bellen of over 5G ?? Werkelijk geen idee. 8)7
Het is een diaree van woorden met verwijzingen naar sub\lid\artikel zoveel en nog wat..

Op 10 augustus 2022 03:12:50 schreef harry64:
Daarvan vraag ik mij wel eens af of zo'n rechter nog weet waar het over gaat. Bij sommige uitspraken van rechters denk ik wel eens dat die ook maar wat doen. :P

Als je je in wetten wil verdiepen is enige voorkennis wel van belang.
Wat je hier uit de hoge hoed tovert is geen wet. Wetten zijn waarschijnlijk niet de meest ideale vakantielectuur maar leesbaarder dan dit :-)
Dit is een opsomming van wijzigingen van de wet per AMvB, en die zijn bijna per definitie onleesbaar.
De wet zelf is na wijziging weer prima leesbaar én in overeenstemming met de van toepassing zijnde EU richtlijnen. Die laatste kun je dus ook inzien, gewoon bij Eur-lex. Het gaat in de brij die jij gevonden hebt om dit heldere werkstukje. Lezen vanaf pagina 63, alles daarvoor is de (lange) preambule. Me dunkt dat dat beter leest.

Dat leken denken dat rechters "maar wat doen" komt omdat het een ingewikkeld vak is. Die zelfde rechter zal bij het aanschouwen van een elektriekert misschien ook wel eens bekropen worden door het gevoel dat dié maar iets aan het doen is.

bprosman

Golden Member

Als je je in wetten wil verdiepen is enige voorkennis wel van belang.

Sterker nog, het zijn aparte vakken op de universiteit, hoe wetten, wetteksten en rechterlijke uitspraken "begrijpend te lezen".

Die zelfde rechter zal bij het aanschouwen van een elektriekert misschien ook wel eens bekropen worden door het gevoel dat dié maar iets aan het doen is.

Waarbij een elektriekert of een electronicus nog eens iets kan experimenteren, daar heeft een rechter niet echt gelegenheid toe.

[Bericht gewijzigd door bprosman op woensdag 10 augustus 2022 09:43:22 (41%)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
maartenbakker

Golden Member

Wat niet betekent dat ze niet soms knoeiwerk leveren. Soms moet er voor het einde van het jaar nog een stapel dossiers weg, soms kennen ze simpelweg de wet niet totdat een eventuele advocaat ze erop wijst.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
GJ_

Moderator

Natuurlijk kennen ze de wet niet. Niemand kent de wet, zo simpel is het. Dat is juist de taak van advocaten.

Op 10 augustus 2022 09:41:35 schreef bprosman:
[...]
Sterker nog, het zijn aparte vakken op de universiteit, hoe wetten, wetteksten en rechterlijke uitspraken "begrijpend te lezen".

Ja, het blijft een beetje een dingetje als je het er maar een beetje bij doet. Gelukkig zijn alle officiele stukken wel volgens vaste regels opgesteld, dat scheelt weer. Helaas zijn ook die vaste regels weer vastgelegd in een boekje van bijna 300 pagina's: de interinstitutionele schrijfwijzer. Heb ik altijd bij de hand, kijk er nooit in :-)

ai, we (ik) gaan een beetje off-topic geloof ik.

Op 8 augustus 2022 12:01:11 schreef Arco:
...Piraten vind ik de 'achterhoekers', die het geen moer kan schelen of ze storen, als hun signaal maar harder is als van de buurman......

Ehm, dat je het niet op piraten hebt vind ik een ding (sta ik aan jouw kant), maar om de Achterhoek nou met piraterij te associëren is regelrechte discriminatie. En da's tegen de regels van CO.
Verder vraag ik me af of je überhaupt wel weet waar de Achterhoek ligt want het staat nou niet erg bekend om piraterij. Dat komt veel meer voor in Twente en Drenthe.
Verder is het maar een kansloze discussie, is al vele malen eerder gevoerd. Blijkbaar is het CO standpunt dat het niet illegaal genoeg is om er tegen op te treden, hoewel het team er blijkbaar niet unaniem over is, da's dan wel weer mooi om te lezen :-)

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Hubie

Special Member

Toch denk ik dat het een stuk minder is dan vroeger.De boete voor zo 'n delict was € 45000,is nu €15000 en een strafblad.

https://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/154929/maximale-boete-radiopiraten-fl…

De meeste werkgevers zijn ook niet blij met iemand die een strafblad heeft...

Ik begrijp die mensen ook niet,wat is er nu zo leuk aan plaatjes draaien?? Het is meestal nog k*tmuziek ook...

[Bericht gewijzigd door Hubie op woensdag 10 augustus 2022 22:09:28 (17%)

De jaarlijkse discussie is weer losgebarsten.
Op de website van Broadcast Partners kan ik gewoon zenders bestellen die zij ook bij radio 1, 2, en 3 gebruiken. Zou niet weten waarom er dan hier geen 3 meter zenders behandeld mogen worden.

De grens tussen illegaal en legaal is bij mijn weten ook nergens duidelijk vastgelegd.
Ik lees hierboven bezit is strafbaar.
Een meetzender mag ik gewoon bezitten.
Er staat nergens hoeveel vermogen er uit een meetzender kan of mag komen.

GJ_

Moderator

Intussen is er in deze sectie een eindeloze off-topic discussie ontstaan die hier eigenlijk niet thuishoort.

@TS de discussie word achter de schermen ook wel eens gevoerd, maar een echte gezamelijke stelling is er nooit uit gekomen.
Zelf heb ik er geen &^#&%^# verstand van maar de deskundigen van het team zullen ongetwijfeld de topics in de gaten houden en als er echt stoute en/of gevaarlijke dingen ondernomen worden zal er worden ingegrepen.

Zover deze discussie.

Dit topic is gesloten