Hoe kijken we tv met glasvezel?

High met Henk

Special Member

Ik ben dus onlangs omgegaan van koper naar glasvezel.
Provider: KPN / XS4ALL

Zelfde modem: fritz.box
Zelfde topbox: Motorola (denk ik)
Alleen andere ingang in modem en kastje van glas naar ethernet..

TV kijken gaat op exact zelfde manier dus.

Wat wel opvalt is dat tv kijken (en dus ook terugkijken) heel anders werkt als YouTube via de topbox. Dat is echt niet goed te doen en reageert heel slecht en traag. Als filmpje eenmaal loopt gaat het wel goed.
Video on demand werkt ook wel (heb een zgn plus pakket) en ook Netflix via de topbox gaat ook goed.

YouTube via pc is wel prima. (staat ook op TV)
Lijkt puur in processor/GUI te zitten dus waardoor het heel sluggish qua bediening overkomt.. Het is nog net werkbaar, maar wel frustrerend traag.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Hier komen ze eind dit jaar ook met glas binnen. De opties zijn 1Gbit en IPTV of 500Mbit en een coax uit zodat je geen settop box nodig bij je TV maar je eigen TV tuner kunt gebruiken.

Dus 500 Mbit wordt opgesoepeerd door de volle DVB-C verdeling.
Maar hoe gaat dat dan? Is dat die extra glasverbinding of gaat dat zoals hierboven gesteld over een aparte fiber?
Maar dat is toch veel meer data als 500 Mbit als je ziet hoeveel kanalen er nu op de kabel zitten?
Wat voor techniek zit daar dan in?

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
maartenbakker

Golden Member

Het zijn dus kennelijk 2 vezels, die of apart of gestapeld gebruikt kunnen worden.

Als je de ene vezel gebruikt voor een DVB-C signaal dan past daar gewoon het normale kabelspectrum van 40MHz-1GHz overheen. Je moet dat als een analoog gebeuren zien, net als de Ziggoglasvezel en coax.

Dat suggereert dat je er met de juiste modulatie ook nog wel een gigabit aan internet per vezel uit kunt halen (en mitsdien ergens anders een bottleneck creeren), maar het plaatje klopt wel ongeveer. DVB-C is gewoon vrij efficiënt.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

En nog wel meer dan 1 Gbit ook, met Docsis 3.1.
Maar ik veronderstel dat ze ofwel 1 Gbit over Ethernet opleveren, ofwel een coax "node" plaatsen waarbij je internet dan via een klassieke coax-modem wordt afgeleverd. Twee verschillende manieren dus.

Op 11 augustus 2022 00:04:28 schreef maartenbakker:
Als je de ene vezel gebruikt voor een DVB-C signaal dan past daar gewoon het normale kabelspectrum van 40MHz-1GHz overheen. Je moet dat als een analoog gebeuren zien, net als de Ziggoglasvezel en coax.

DVB-C gebruikt QAM-256 oid en dat kan alleen als je medium een behoorlijk lineair gedrag heeft. Dat is ook de reden waarom DVB-S (satelliet) QPSK gebruikt, het medium is niet echt lineair bij een SAT verbinding en de kanalen zijn vrij breed (30Ms). Geen idee of glas een redelijk "analoog" lineair gedrag heeft met zijn omzetting. Of er wordt een bepaalde modulatie techniek gebruikt en terug geconverteerd?

@KellyDK: het is inderdaad OF / OF. Maar dan denk ik wel in 1 kastje.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Op 10 augustus 2022 23:16:35 schreef henri62:
Hier komen ze eind dit jaar ook met glas binnen. De opties zijn 1Gbit en IPTV of 500Mbit en een coax uit zodat je geen settop box nodig bij je TV maar je eigen TV tuner kunt gebruiken.

Dus 500 Mbit wordt opgesoepeerd door de volle DVB-C verdeling.
Maar hoe gaat dat dan? Is dat die extra glasverbinding of gaat dat zoals hierboven gesteld over een aparte fiber?
Maar dat is toch veel meer data als 500 Mbit als je ziet hoeveel kanalen er nu op de kabel zitten?
Wat voor techniek zit daar dan in?

Ligt aan de gebruikte techniek. Het kan best dat je bij 1Gbit op een AON (P2P, dus normale optic) geprikt wordt en bij 500Mbit + TV op GPON gezet wordt.

Bij Gpon deel je bandbreedte met een groepje, maar daar wordt vaker een CATV overlay toegepast, dan wordt er 1 vezel gebruikt maar een aparte kleur voor TV.

Technisch kan P2P ook met CATV, allemaal over 1 vezel, maar er zijn maar weinig providers die dat doen. Daarnaast is dat iets lastiger omdat er verschillende golflengtes gebruikt worden voor 1 of 10Gbit, dus het vergt combi-muxen voor dit soort geintjes.

Doordat gpon een shared medium is is de bandbreedte dus ook wat beperkter. Meest gebruikt is 'normaal' gpon, dat is 2.5Gbit download en 1.25Gbit upload per segment (32 of 64 gebruikers maximaal)
Er is tegenwoordig ook XGS-GPON, dat is een stuk sneller, maar lang niet overal nodig/beschikbaar.

DVB-C modulatie kan varieeren per provider. Sommige doen QAM-256, net zoals Docsis 3.0 downstreams, maar er zijn ook genoeg providers die QAM-64 doen. Dat is iets minder gevoelig voor een slechtere SNR (Scheelt uit mn hoofd 3dB)

Met Docsis 3.1 en 4.0 heb je geen fixed QAM-256 meer, maar is het dynamisch. Ipv 1 transponder van 8Mhz heb je dan hele kleine ODFM kanelen van 50Khz die ieder een eigen modulatie kunnen hebben. Een klant met een hele strakke lijn kan dan dus met bv QAM4096 online komen terwijl een andere klant op dezelfde tap ook verbinding houd, maar met QAM256 omdat zijn kabeltje wat brakker is.

Maar op glasvezel is er alleen een downstream (over het algemeen). Retourband (RF) via glasvezel is er wel maar wordt voornamelijk gebruikt in een HFC netwerk, en niet op de last-mile.
In sommige nieuwere netwerkontwerpen is het allemaal IP, tot aan de straatkast, en wordt daar pas er RF van gemaakt (Edge-QAM). Op die manier heb je een veel betere SNR (wat dus ideaal is met oog op de uitrol van Docsis 3.1+)
Een SNR van 35-40dB is vrij normaal in een goed netwerk, maar met Edge-QAM kun je 40-43dB zonder al teveel problemen halen.

Ik heb enkele jaren geleden hier glasvezel abonnement genomen omdat er in dit gat waar ik woon wel overal glasvezel ligt. Het netwerk is van een coöperatie en niet van een grote partij als KPN. Voor mijn gevoel vind ik dat een stuk fijner.
De abonnement prijzen vond ik ook wel schappelijk. Iets beter als vergelijkbaar bij Ziggo, maar dan uiteraard met zelfde up en download snelheid.
Wat ik vooral prettig vond is dat ik in de meterkast gewoon een kastje heb waar glasvezel in gaat en ethernet uitkomt maar ook gewoon Coax.
Gezien in mijn huis naar elke kamer al coax lag en ik een hekel heb aan allerhande setop boxjes erg makkelijk. Ik ben niet zo al al die extra toeters en bellers. Opnemen en terug kijken, vind ik vandaag de dag niet meer zo interessant. Ik heb nog ene NL ziet abonnement en een chromecast en dat gebruik ik wel voor on demand of terug kijken. Het zou bijna genoeg zijn om überhaubt tv te kijken, al is het simpel zappen op de tv gewoon wel makkelijk.

mel

Golden Member

Als je glasvezel hebt,dan is er altijd iets nodig om het signaal om te zetten, Die vraagt voeding. Dus als je telefoon via glas hebt, moet je ook een voeding hebben. Ik heb gewoon KPN als provider, komt koper mn huis in, en ja er zit ook een modem die een voeding nodig heeft.Als de spanning eens uitvalt, dat gebeurt hier nogal eens,,Dan werkt het niet meer. Ook de telefoon niet.Maar dan kan ik een vaste telefoon pakken en die op de inkomende lijn aansluiten, dan werkt het wel.
Dat is een van de redenen waarom ik geen glasvezel wil.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Ik heb al vroeger ondervonden dat wat Ziggo in NL doet, wordt overgenomen door Telenet hier.

Het stemt me gerust, en dat wou ik weten, dat er bij jullie daadwerkelijk opstellingen bestaan waar er glasvezel binnenkomt en nog gewoon DVB-C beschikbaar is ook.

Een beetje voor m'n eigen comfort natuurlijk... Ik neem wel vaker dingen op om te bewaren, zeker oude series. M'n forumnaam is niet voor niks "Beeldbuisje".
Ik bezit een Vu+ ontvanger met een DVB-C tuner. CI+ kaart of niet om Telenet kanalen te decoderen, maar ik kan met de opnames doen wat ik wil eens ze gedecodeerd zijn.

Als straks DVB-C verdwijnt, ben ik die prachtige mogelijkheid kwijt. DVB-S gaat ook nog wel, maar het signaal is naar mijn aanvoelen minder stabiel (vaker blokjes).

Laatst las ik iets over Docsis 4.0 https://tweakers.net/nieuws/197010/telenet-test-docsis-40-en-wil-dit-v….
Uit dat artikel kan ik begrijpen dat er ook Telenet glasvezel in de centrale straatkast toekomt en dat men verder met coax de huizen binnengaat vanuit die kast.
Dit lijkt me eigenlijk dé oplossing. Ik zie m'n eigen situatie: als hier glasvezel moet binnenkomen moet de hele gracht voor de deur opengehaald worden. Wachtbuizen liggen daaronder.

De upload is hier maar zielig (40MB). Op zich mag hoger wel wegens snellere toegang tot bewakingscams. Docsis 4.0 lijkt een goeie te zijn daarvoor... Klopt deze veronderstelling?
En dan blijft DVB-C ook mogelijk.

Op 11 augustus 2022 09:32:47 schreef mel:
Als je glasvezel hebt,dan is er altijd iets nodig om het signaal om te zetten, Die vraagt voeding. Dus als je telefoon via glas hebt, moet je ook een voeding hebben.

Precies deze reden hebben m'n ouders lang tegengehouden om alles om te zetten naar Telenet: die modem die constant stroom nodig heeft. Geen stroom, niks meer.
Maar goed, voor die enkele keren op een jaar dat dat gebeurt is er nog steeds je mobiel, of een UPS die de modem van stroom kan voorzien.
Een urgent telefoontje kan dus nog steeds.

Arco

Special Member

DVB-S gaat ook nog wel, maar het signaal is naar mijn aanvoelen minder stabiel (vaker blokjes).

Dan is er toch wel wat mis met je schotel(uitrichting)...
Ik krijg hooguit een paar keer per jaar blokjes of uitval, en dan moet het echt bar en boos afgrijselijk weer zijn...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik heb een schotel staan van meer dan een meter met 4 koppen op.
Er heeft een tijdje een officiële TVV kaart in de Vu+ gestoken. Een zwaar onweer hier, of boven de plek waar de signalen de lucht werden ingeschoten en de Vlaamse zenders waren gedurende de tijd van dat onweer altijd gestoord. Die periode waren er nog geen terugkijk apps. Frusterend als je net iets aan het volgen bent.

TVV heeft me toen behoorlijk in de zeik genomen (excuus voor woordgebruik, maar ben er bijna 10 jaar later nog steeds pissed over) en ben toen meteen overgegaan naar Telenet.
Beperkter in mogelijkheden, maar behoudens begin dit jaar dankzij wegenwerken, werkt dat altijd. Weer of geen weer, nooit blokjes. En dat met twee CI+ modules in mijn Loewe tv & in de Vu+

Persoonlijk vind in beeld komend vanaf de schotel scherper en beter van kwaliteit dan via de kabel, vermoed dat het meer met de bitstream te maken heeft..

Op 14 augustus 2022 11:48:01 schreef smd:
Persoonlijk vind in beeld komend vanaf de schotel scherper en beter van kwaliteit dan via de kabel, .

Dat is inderdaad met veel zenders waarheid. Ik heb het gevoel dat het erg wisselend is.
De zenders van de VRT zijn lang via de schotel beter geweest, een tijdje later waren ze precies zo goed via de kabel, nu is die laatste weer minder.

Met het nieuwjaarsconcert kon je enige tijd terug perfect het onderscheid maken. Op NPO1 via de schotel prima beeld, kan niet beter, dan één via de schotel, dan die laatste via de kabel.
Geen idee waarom dat telkens wisselt. ?

Arco

Special Member

HD zenders op kpn itv hebben een bitrate van 7.3Mbit/s (op glasvezel 12.5MBit/s), de satelliet downstream is 22Mbit/s.
Bij gedetailleerde beelden is het verschil héél duidelijk te zien...

Bij dartwedstrijden was het goed te zien: via satelliet kon je de aparte sisalvezels van het dartboard zien, bij kpn niet... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Werkt KPN in Nederland niet zoals Proximus hier, ttz via VDSL?

Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 14 augustus 2022 20:46:42 schreef Arco:
HD zenders op kpn itv hebben een bitrate van 7.3Mbit/s (op glasvezel 12.5MBit/s), de satelliet downstream is 22Mbit/s.

Bedoel je echt bits/seconde of symbols/seconde? Dat maakt nogal wat uit. De gewoonte is meestal om "symbols" te gebruiken. Samen met de errorcorrectie (FEC) (en mod. techniek) weet je dan de werkelijke bitrate.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Henry S.

Moderator

De netwerk bitrate van een gemiddeld M7 transponder is rond de 60Mb/s, dat moet wel over meerde (4-7) HD kanalen plus nog een handvol SD kanalen verdeeld worden. 8PSK Symbolrate 29900, FEC 3/4
https://en.kingofsat.net/pos-23.5E.php

Variabele bitrates maken weer heel veel goed.

Op 10 augustus 2022 20:08:05 schreef High met Henk:
Ik ben dus onlangs omgegaan van koper naar glasvezel.
Provider: KPN / XS4ALL
Lijkt puur in processor/GUI te zitten dus waardoor het heel sluggish qua bediening overkomt.. Het is nog net werkbaar, maar wel frustrerend traag.

Dat was tien jaar geleden ook al zo, omslachtige trage rotboxen (zeker als je ze met een Vu+ vergelijkt). Boottijd 5min...

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Op 11 augustus 2022 08:24:08 schreef Stijnos:
Ik heb enkele jaren geleden hier glasvezel abonnement genomen omdat er in dit gat waar ik woon wel overal glasvezel ligt. Het netwerk is van een coöperatie en niet van een grote partij als KPN. Voor mijn gevoel vind ik dat een stuk fijner.
De abonnement prijzen vond ik ook wel schappelijk. Iets beter als vergelijkbaar bij Ziggo, maar dan uiteraard met zelfde up en download snelheid.
.

dat heb ik 15 jaar gehad, tot die cooperatie door kpn werd overgenomen en de jaarlijkse 4-5% prijsstijging standaard werd. voorheen was de prijs in 12 jaar niet veranderd, wel was de snelheid vertienvoudigd. nu is de abo snelheid/prijsverhouding wat scheef aan het raken. echter heb ik naar die ene aanbieder van 1 gbit glasvezel gekeken, maar daar is geen goede review van te vinden. nu werkt het iig stabiel voor vele jaren en dat heb ik liever.

waar rook was, werkt nu iets niet meer