Energie monitor systeem

Hoi,

Ik heb dankzij m'n laadpaal zicht op wat ik nu in totaal verbruik en produceer (PV), maar ik zou graag wat fijnmaziger zien wat er passeert op een aantal circuits.

Ik dacht bv. aan de Emporia Vue V2

https://assets-global.website-files.com/5fff2b7694451e66ba2f5a3d/602301d0b67054f20266b255_Gen-2--Vue-with-16-CTs.png

Deze bestaat met 8 of 16 CT klemmen. Het valt me op dat deze bijna altijd min. 50A zijn. Bestaan er geen kleinere varianten ? Meeste van m'n automaten zijn 16 A of 10A.

Want 8 of 16 van die rommelige CT dingen in m'n kast duwen is niet goed voor m'n perfectionistisch georganiseerde verdeelkast 8)7

Shelly heeft betaalbare wifi relays met ingebouwde power monitoring, 16a. Werkt heel aardig en integreert makkelijke met allerlei andere systemen.
Die relays kan je achter wandcontactdozen plaatsen.
Ze hebben ook materiaal op din rail, is iets prijziger.

Op 11 augustus 2022 12:12:49 schreef kojazz:
Shelly heeft betaalbare wifi relays met ingebouwde power monitoring, 16a. Werkt heel aardig en integreert makkelijke met allerlei andere systemen.
Die relays kan je achter wandcontactdozen plaatsen.
Ze hebben ook materiaal op din rail, is iets prijziger.

Yes die ken ik. Als relais zou ik ze nooit durven gebruiken, al veel rare dingen zien passeren van Shelly. Voor EM zou ik het nog durven, maar kleinste CT is ook 50A.

Die Emporia biedt wel veel metingen voor in één toestel

Zo'n CT die 50A aankan, waar je max 16 van gebruikt... dat is geen probleem. Tja. In theorie had de schaling zo kunnen zijn dat er 3x meer resolutie was.

Maar nu: als je een grote motor aanzet die een seconde lang 25A gebruikt.... dan kan je dat meten. (En een zekering/automaat zal dit normaliter gewoon toestaan).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Als je de stroomdraad 2 keer door de CT laat lopen wordt het meetbereik 25A. Moet het gat wel groot genoeg voor zijn.
In een groepenkast is het meestal al zo vol dat je daar geen 16 van die CT's kwijt kan. Je kan dan een extra kast boven je groepenkast zetten waar je ze in onderbrengt.

Mijn kast is best groot en er is nog wel wat ruimte vrij.
Met 8 à 10 CT klemmen heb ik eigenlijk méér dan voldoende.

Ik zou bv wel extra wago topjob klemmen kunnen steken ?
Nu zit er steeds zo'n klem om van VOBst naar VOB te gaan. Een extra klem op de te meten circuits en zo al deze CT's mooi proberen te verzamelen op één plaats in de kast.

Moest ik die Emporia kunnen uitrusten met van die mini CT's, dat zou top zijn. Maar ik veronderstel dat het meetbereik/opgewekte voltage afgestemd is op de 50A CT's?

[Bericht gewijzigd door spacekiek op donderdag 11 augustus 2022 16:10:14 (20%)