Welk vermogen heeft deze (defecte) halogeen staanlamp ?

Ik heb hier een defecte halogeen staaflamp die ik wil vervangen door één met hetzelfde vermogen. Fitting R7S, 230V werkspanning. Lengte 11.8 cm.
Spijtig genoeg staat het vermogen er niet op vermeld met de letter "W" achteraan. Bijvoorbeeld : 50W, 50watt dus.
Wat er op vermeld staat is:
K28 240V
Q150 T2 1/2CL
HUNGARY H1

Zou de Q hier voor het vermogen staan ?

pa3gws

Golden Member

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Arco

Special Member

Q is vermogen, in geval van een gloeilamp gelijk aan Watts... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Lucky Luke

Golden Member

In aanvulling op Arco

P is reëel vermogen, Q reactief vermogen en S schijnbaar vermogen (de som van reëel en reactief).
Er slingert ergens een plaatje met een bierglas: S is het hele glas, P het bier en Q het schuim.

Wat droger uitgelegd https://nl.wikipedia.org/wiki/Driefasespanning#Werkelijk_vermogen,_sch…

Anyway, een weerstand (zoals ook een halogeenlamp) verstookt alleen reëel vermogen, dus Q is dan 0, en P=S.

Ze hadden dus P of S kunnen kiezen, maar gebruiken net precies de Q.

Zou het soms gewoon ‘productielijn Q’ zijn oid? Dus dat ze gewoon helemaal geen letter voor of achter het vermogen zetten?

Anyway. Die lamp zit in een armatuur. Daar staat als het goed is op vermeld welk vermogen er maximaal in mag en welke fitting/lampvorm het moet zijn. Zo lang je een gelijk of lager vermogen kiest in die fittingsvorm zal het passen.

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
pa3gws

Golden Member

Mmm in het geval van @Arco ga ik voor de real power. :-p

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
mel

Golden Member

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Arco

Special Member

Voor een resistieve belasting kun je naar de Engelse pint kijken... :)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Hensz

Golden Member

Maar dan is het wel raar dat voor de 99,99% resitieve belasting van een halogeen lamp ze de letter Q gebruiken.

Don't Panic!

Heb toevallig eenzelfde lamparmatuur bij de buren toch ook hier stond niks op vermeld van het vermogen van de halogeen lamp. Zelfde model.
Heb de halogeenlamp er uitgenomen en eens gewoon ohms gemeten. Was 27 ohm. Heb van het kleinere model halogeenlamp (78mm) echter verschillende vermogens in huis en het bleek dat daarvan een 150W 26 ohm gaf en een 60W 75ohm. Het is een gewone ohmse meting van de lamp toch mogelijk dat het toch om een lamp gaat van 150W ??

Arco

Special Member

Dat kan. De weerstand van een koude lamp is veel lager als van een werkende lamp (kan factor 10...15 schelen)
Bij halogeen scheelt 't meer als bij een gewone gloeilamp (halogeen wordt heter)

[Bericht gewijzigd door Arco op donderdag 11 augustus 2022 17:39:45 (27%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Wat meteen ook de reden is waarom "de truc met de gloeilamp" prima werkt als je aan het experimenteren bent met netspanning.

Zou het dus om een 150W gaan omdat ik 27 ohm meet en de lamp waarvan ik weet dat ze 150W is 26 ohm meet ?

Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
benleentje

Golden Member

26 en 27 ohm zijn wat mij betreft exact dezelfde waardes. Nu zijn er in een automatisch proces waarbij ze lampen maken er altijd wel kleine verschillen onderling. Dat zie je eigenlijk bij alles producten. Ook een rode 20mA heeft meetbare verschillen. Als de verschillen te groot worden dan kan soms een hele batch van zeg 4 uurwerk worden vernietigd omdat er een machine was die te laat onderhoud oid kreeg.

Een 60W halogeenlamp meet duidelijk anders dus daar zie je ook aan dat het kleine verschil gewoon om eenzelfde type gaat.
Ok de ene lamp lamp zal precies 150W zijn en die ander 153W over dat soort verschillen hebben we het.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Arco

Special Member

Het kan ook nog verschillen als de (kleur)temperatuur van 2 lampen verschillend is.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Dank voor de bevestiging van wat ik dacht en al de hulp.

Over die ene ohm verschil ga ik ook niet vallen. Het zou inderdaad een toeval wezen moest het exact dezelfde waarde zijn. Kleine verschillen zijn hier wel normaal en aanvaardbaar. Maar het geeft mij toch de bevestiging dat het bijvoorbeeld hier niet gaat over een vermogen van bijvoorbeeld 50W, 100W, 200W , ....

benleentje

Golden Member

K28 240V
Q150 T2 1/2CL
HUNGARY H1

Hoe moeilijk kan het zijn er staan 2 herkenbare getallen 240 en 150. Dus wat maakt het dan uit welke letters er verder voor of achter staan.
Heel veel smaken in vermogens heb je nu ook niet in die lampen. IK wist niet eens dat er een 60W versie bestond maar volgens mij is dat daarna 150W, 300W, 500W en 1000W.
En je hebt ze dan ook nog in 48V dat is wel even oppassen. Maar van al die getallen komt alleen 240 en 150 overeen. 150V zal in Nederland wel niet.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Tidak Ada

Golden Member

Ik heb een 600W gehad. Die wilde niemand op V&A heebben en is dus naar de kringloop gegaan.....

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Arco

Special Member

600W is ook niet echt gezellig in de woonkamer. (tenzij je in een vuurtoren woont... :) )

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Tidak Ada

Golden Member

Helaas vaak ook minder licht

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Die halogeen staanlampen worden over het algemeen gedimd gebruikt als sfeerlamp. Wat minder licht van een ledlamp is op zich dus geen probleem, maar hoogstwaarschijnlijk kan de bestaande dimmer de led-vervanger niet dimmen, en zit je uiteindelijk toch met meer licht dan de bedoeling was. Ook het gele effect van de gedimde halogeenlamp draagt bij aan de sfeer.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 11 augustus 2022 17:27:18 schreef Arco:
Dat kan. De weerstand van een koude lamp is veel lager als van een werkende lamp (kan factor 10...15 schelen)
Bij halogeen scheelt 't meer als bij een gewone gloeilamp (halogeen wordt heter)

Je ziet vaak dat halogeen 3000 K is (ongedimd, natuurlijk).
Bij gloeidraadtemperaturen is de temperatuurscoëfficient hoger dan bij kamertemperatuur, m.a.w. de weerstand verloopt niet meer lineair met de temperatuur, maar iets harder. De weerstandverhouding van 3000 t.o.v 300 K is iets van 16,3 (beetje afhankelijk van het lijstje dat je vindt; hier vind je datasets van drie verschillende onderzoekers).

Bij jullie metingen lijkt die verhouding lager te liggen. Dat kan gewoon betekenen dat de lamp niét voor 3000 K is, maar wat koeler brandt - 2700 K bijvoorbeeld, of zelfs nog roder.
Maakt niet uit; grappig is dat zelfs hieraan valt te rekenen. :)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org