IPA waar koop je het?

Ja.
Ipa, methanol zijn betrekkelijk goedkoop omdat er geen accijns over geheven word, ethanol, omdat het geschikt voor consumptie is wel.
Het is qua reinigen vergelijkbaar.

McAwesome

Golden Member

Ethanol kan in vergelijking met IPA wel plastics meer aantasten/oplossen. Naast accijnzen heeft IPA daarom wel de voorkeur omdat dat wat zachter is voor diverse materialen. Er bestaat ook gedenatureerde ethanol en die is een pak goedkoper.

Gewoon voorzichtig proberen zou ik zeggen.

Op 11 augustus 2022 13:22:11 schreef r-p:
Is dit eigenlijk geschikt voor (elektronisch) schoonmaakwerk?

.

kan , maar wel zonde om het daarvoor te gebruiken :-)

Volgens mij was dat de drank voor Deense zeerovers op weg naar Groenland.

electronono

Arco

Special Member

Niet alle IPA is ook geschikt... :)

[Bericht gewijzigd door Arco op maandag 11 december 2023 03:33:04 (58%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

IPA trekt water aan. Derhalve zit er een datum op want het diffundeert door de fles. Zuiver IPA is nml. 99,9%. Voor onze doeleinden maakt het niet uit of het na jaren dan misschien 99,5% is geworden.
IPA in kleinere hoeveelheden kun je momenteel goedkoop bij Amazon bestellen, komt uit Duitsland. 2x1 ltr. Voor Eur. 20 incl. verzenden.

Arco

Special Member

Als je het rechtstreeks in Duitsland bestelt (hoefer) krijg je een liter meer voor minder geld... :)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 11 augustus 2022 15:15:01 schreef electronono:
Volgens mij was dat de drank voor Deense zeerovers op weg naar Groenland.

electronono

Je zit in de buurt... Zweedse studenten die aan het (inmiddels opgeheven?) MASS toernooi in Nederland deelnamen gaven me dit als dank cadeau. Het jaar daarvoor had ik ze mijn fietskar, een autoradio met speakertjes en een subwoofer+versterker uitgeleend en de accu uit hun leenbus gehaald zodat ze met muzikale begeleiding van sportevenement naar evenement konden lopen...

McAwesome

Golden Member

Zweedse studenten én alcohol, dat verbaast me nu eens niks ;) :9

-.-.-

electronono

[Bericht gewijzigd door electronono op vrijdag 12 augustus 2022 10:02:03 (87%)

RAAF12

Golden Member

Zijn er nog goedkopere adresjes om IPA te kopen? Ook Höfer is sinds de Covid19 en de tekorten aan IPA flink in prijs gestegen.
Deze fles is bijna leeg....

revado

Honourable Member

Ik gebruik spuitbussen van 400 mL merk Multicomp, die zijn iets meer dan 4 euro per stuk ex btw.bij Farnell.

Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Laatst nog gescoord op Amazon.de, 6 flessen 1L IPA 99.9 procent voor 17 euro. Jammer genoeg is die nu vervangen voor bijna dubbele prijs. Ik kan weg voor een tijdje nu niettemin.

Flessen moet je altijd koel, droog en uit het licht bewaren in een extra plastiek zak. Dan komt er geen water bij na maanden staan.

[Bericht gewijzigd door CrossFireX op zondag 10 december 2023 21:17:55 (27%)

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
RAAF12

Golden Member

Oké, goeie tip. Ik ga ook wat overhevelen in een lege sproeiverpakking van Glassex. Dat is wel handig voor wat grotere vlakken op een PCB.

Op 10 december 2023 22:10:15 schreef RAAF12:
Oké, goeie tip. Ik ga ook wat overhevelen in een lege sproeiverpakking van Glassex. Dat is wel handig voor wat grotere vlakken op een PCB.

M.b.t. het vernevelen van Isopropanol...
Lees a.u.b. de Isopropanol Material Safety Data Sheet...

Op 10 december 2023 17:17:14 schreef revado:
Ik gebruik spuitbussen van 400 mL merk Multicomp, die zijn iets meer dan 4 euro per stuk ex btw.bij Farnell.

Ik ben aan het kijken bij Farnell maar deze verkopen ze niet meer helaas.

revado

Honourable Member

Op 11 december 2023 18:10:13 schreef Joris:
[...]

Ik ben aan het kijken bij Farnell maar deze verkopen ze niet meer helaas.

Ze verkopen ze zeker nog, maar in januari weer op voorraad.
Artikelnummer 1206535

Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com