Schrikdraadapparaat monitoren

Hallo,

Voor onze weide op 50km afstand ben ik op zoek naar een monitoring systeem voor de elektrische afspanning. Met sms waarschuwing als er te lage spanning staat.

Nu heb ik al een en ander gevonden, spanning meten met arduino is al geen probleem. Echter werkt het schrikdraadapparaat op 10000 volt, daar zit het probleem.

Dit veilig omzetten naar max. 3.3 volt voor mijn esp32 board is geen makkie.
Ik zou voltage divider nodig hebben, optocoupler,...

Zou het elektromagnetisch veld kunnen gemeten worden ? Rekening houdend met de puls, het apparaat geeft maar een korte puls 1 keer per seconde.

Ook weet ik niet hoe ik dit kan testen, apparaat hangt bij de weide. Kan ik met een zelfgemaakt apparaat een 10kV puls namaken ?

Alvast bedankt voor de hulp.

neon lampje aan het schrikdraad met een vette weerstand ervoor en dan LDR laten kijken naar dit neon lampje flits het, goed... geen flits meer... sms alarm..

300 gram motivatie -> kop van de hamer!

Die vette weerstand moet dan wel geschikt zijn voor 10kV, en dat is dus best wel een exotisch ding.

Ik zou het proberen met een stukje metaalfolie om een kort stukje PVC buis waar je de draad doorheen legt. Een weerstandje van een paar megaohm naar de ground of 3v3, afhankelijk van de polariteit van de puls (is het +10kV of -10kV), en snelle clamping diodes naar de ground en 3v3. Eventueel kan daar nog een envelope detector bestaande uit een seriediode, condensator en weerstand bij, als de puls te kort is om direct te meten.

De folie een stukje van de uiteinden van de buis vandaan houden en ingieten met kunsthars of zo, om te voorkomen dat er een pad ontstaat bij regen.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

heeft de schrikklok zelf niet al een lampje wat aan/uit gaat met de hoogspanning? kwestie van een ldr erop plakken die een externe module weer aanstuurt.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 11 augustus 2022 10:16:39 schreef testman:
heeft de schrikklok zelf niet al een lampje wat aan/uit gaat met de hoogspanning? kwestie van een ldr erop plakken die een externe module weer aanstuurt.

Klopt, 10 lampjes zelfs. 1 per kV.
Ik zoek even een en ander op ivm deze mogelijkheid.

Thevel

Golden Member

Op 11 augustus 2022 10:02:15 schreef SparkyGSX:
Die vette weerstand moet dan wel geschikt zijn voor 10kV, en dat is dus best wel een exotisch ding.

Exotisch valt wel mee, ik heb zelf een schrikdraad meter en daarin zitten een stuk of wat speciale weerstanden in serie om de spanning te verlagen.

De prijs van die hoogspanningsweerstanden valt reuze mee.

Wat ook uitstekend werkt is doormiddel van een stukje draad ook wel antenne genoemd een NE555 triggert. Of reset afhankelijk wat je wilt. Het veld wat schrikdraad genereert is daar sterk genoeg voor.

De spanning zal tussen de 4000 en 6000 volt zijn.
Zo als testman al aangeeft, de meeste spanning gevers hebben wel 1 of meerdere controle lampjes daar staat al een lagere spanning over. Wil je echt de spanning op de draad meten, is een bobine een mogelijkheid om de puls af te nemen.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
Thevel

Golden Member

Op 11 augustus 2022 11:11:52 schreef Hunebedbouwer:
De spanning zal tussen de 4000 en 6000 volt zijn.

Vaak veel hoger, soms zelfs >10kV (onbelast).

Op 11 augustus 2022 11:05:26 schreef brabander:
Wat ook uitstekend werkt is doormiddel van een stukje draad ook wel antenne genoemd een NE555 triggert. Of reset afhankelijk wat je wilt. Het veld wat schrikdraad genereert is daar sterk genoeg voor.

Daar is ooit een topic over geweest.

KGE

Golden Member

Misschien kun je ook de stroom door de grondkabel meten ?

10000 Volt is toch niet zo hoog?
Gewoon een spanningsdeler maken uit 1M weerstanden.
Een neon lampje heeft een ontsteekspanning van ca. 60 Volt.
Indien die spanning ook nog gepulst is kun je met een condensator en diode de spanning gelijkrichten, de spanning is dan de helft lager.

Telefunken Sender Systeme Berlin
jerome

Golden Member

En zelfs als de spanning voldoende is breken de dieren nog uit de weide omdat de mais ernaast veel lekkerder is dan dor gras deze tijden. Met deze droogte is de grond een heel hoge weerstand geworden waardoor de koeien het niet of amper voelen. De boer die hier vandaag was met zijn toestel ter controle heeft het opnieuw meegenomen. Deed een vonk van 8mm. Ik denk niet dat een ldr gaat reageren op een neon lampje. Ons oog is dermate traag dat wij het lampje veel langer zien branden dan werkelijk. Een puls is heel kort en van ldr's weten we dat ze niet zo snel zijn.

fatbeard

Honourable Member

Tijdens de velddagen hadden we last van een sterke tik op zowat alle banden, bleek het schrikdraad te zijn van een nabije (lege) weide; de boer was nergens te bekennen. Een tentharing en een krokodilsnoertje loste dat op...

Een open CMOS-ingang op een meter afstand zal dus de puls waarschijnlijik prima kunnen detecteren, geheel contactloos. Zonodig een draadje van een paar cm eraan, en een serieweerstand van enkele tientallen kilo-Ohms.

Als alternatief kun je een uiterst simpele diode-ontvanger maken met een willekeurige spoel en condensator plus een germanium diode.

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Op 12 augustus 2022 09:44:25 schreef fatbeard:
Een open CMOS-ingang op een meter afstand zal dus de puls waarschijnlijik prima kunnen detecteren, geheel contactloos. Zonodig een draadje van een paar cm eraan, en een serieweerstand van enkele tientallen kilo-Ohms.

Hoe gaat dit in zijn werk, is hier schema van ?

fred101

Golden Member

Op 11 augustus 2022 06:55:47 schreef Elektroshock:
Hallo,

Voor onze weide op 50km afstand ben ik op zoek naar een monitoring systeem voor de elektrische afspanning. Met sms waarschuwing als er te lage spanning staat.

Is dat gerelateerd aan de accu spanning ? In dat geval zou je ook de accu spanning kunnen meten. Als het om de HV gaat dan kun je waarschijnlijk ook de stroom meten.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

als het de accu is die leegraakt zou ik een extra accu bijmaken en het ding om laten schakelen als de 1e leeg is. echter ik kan me indenken dat een omheining voor dieren vaak zat word bezocht gezien de dieren ook eten en drinken nodig hebben. miss een lokale indicatie van een leeg rakende accu middels een led die knippert zodat je alvast een accu meeneemt de keer erop met voeren.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Frederick E. Terman

Honourable Member

Het gaat vermoedelijk eerder om het wegvallen van de 'tik' op de draad door sluiting (boom eroverheen) of draadbreuk.
Zoeken op 'electric fence monitoring' levert een boel voorbeelden van koopspullen op.

Er is op Hackaday ook een LoRa projectje dat schrikdraad monitort.
https://hackaday.com/2019/08/28/monitoring-an-electric-fence-with-lora…

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Op 12 augustus 2022 13:22:19 schreef fred101:
[...]

Is dat gerelateerd aan de accu spanning ? In dat geval zou je ook de accu spanning kunnen meten. Als het om de HV gaat dan kun je waarschijnlijk ook de stroom meten.

Is zonder accu, draait op 220volt.

Op 12 augustus 2022 14:50:02 schreef Frederick E. Terman:
Het gaat vermoedelijk eerder om het wegvallen van de 'tik' op de draad door sluiting (boom eroverheen) of draadbreuk.
Zoeken op 'electric fence monitoring' levert een boel voorbeelden van koopspullen op.

Er is op Hackaday ook een LoRa projectje dat schrikdraad monitort.
https://hackaday.com/2019/08/28/monitoring-an-electric-fence-with-lora…

Als ik kijk naar commerciele toepassingen kom ik al gauw op 1000 euro.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Kijk nog wat verder. Maar bovendien: Om ze als voorbeeld te bekijken hoef je ze niet te kopen.
Je kunt eraan zien hoe verschillende makers het probleem aangepakt hebben.

Oplossingen als 'een draadje als antenne gebruiken om een CMOS-poortje te laten schakelen' klinken vrij fragiel, en vertellen je niet zoveel over de eigenlijke spanning.
Het Hackaday-project gebruikt gewoon delerweerstanden. Hierboven zag ik al links naar bruikbare weerstanden.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
mvdk

Golden Member

Als je de tik met een radioachtige ontvanger gaat oppakken, moet je vóór ingebruikstelling wel eerst een nulmeting doen.
Je wilt stilte registreren. Als er in de nabijheid nóg een veldje omheind is met elektriese draden, bemerk je nog niets als je eigen apparaat uitvalt.

jerome

Golden Member

Stel, een sparkplug van 5 a 7mm in een gesloten kamertje in serie met meerdere MOhm en in serie met een pulstrafotje die naar massa gaat. Met de secundaire van de trafo kan dan gescheiden een monostabiele worden gestart die ingesteld wordt op pakweg 1 min. Wanneer nu de spark gedurende de tijd van de monostabiele niet geïoniseerd heeft, zal de uitgang hoog of laag worden afhankelijk van de opbouw.

Hallo, projectje uit dit topic terug vanonder het stof gehaald https://www.circuitsonline.net/forum/view/159068.

Deze week verder mee gedaan, een voltage divider gesoldeerd. Nu zou ik een ac puls van zo'n 60 volt hebben. Neon lichtje knippert prima. Echter om verder te kunnen gaan zou het lichtje moeten blijven branden en niet knipperen. Dacht een condensator ertussen zal het oplossen, maar knippert drie keer en dan volledig gedaan.

Alvast bedankt voor de hulp.

Het moet dus een µC in? Men zou met een fototransistor op het knipperende lampje een interrupt kunnen triggeren. Een LDR zou wat traag kunnen zijn.

En dan een alarm geven als deze te lang uitblijft?

[edit] Contoleer goed of de interrupt inderdaad enkel triggert op het licht, en niet op interferentie :+
Het zou mij niets verbazen als dat hier aandacht nodig heeft bij de opbouw.

AC koppeling van het signaal naar de pin ligt voor de hand en maakt het eenvoudiger.

[Bericht gewijzigd door Aart op zondag 18 juni 2023 11:09:45 (40%)

Zou uiteindelijk de bedoeling zijn om de ac spanning te meten met sensor die naar arduino gaat. Niet enkel branden of niet branden.