LED's toevoegen in bestaand schema

l.S

Dit leest misschien als een overbodige vraag ,maar ga deze toch stellen
Ik heb een schema gevonden die ik voor een Arduino wil gebruiken ,maar wil daar graag wat ledjes in kwijt
1;dat er stroom op staat op het schema (print)
2;dat die geactiveerd is
Heb voor dit schema alles in huis .
Wie wil mijn wat aanwijzingen geven , ik weet niet de zoek opdracht welke ik kan gebruiken

Alvast bedankt
Koen

Arco

Special Member

Nogal cryptische vraag 'ik wil er wat ledjes in kwijt'. (de topictitel kon ook niet veel vager: 'vraag')
Wat wil je weten?...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
RAAF12

Golden Member

In plaats van het relais een LED met serieweerstand zetten? Een contact van het relais gebruiken om LED's te schakelen?

bprosman

Golden Member

Op 12 augustus 2022 20:43:02 schreef RAAF12:
In plaats van het relais een LED met serieweerstand zetten? Een contact van het relais gebruiken om LED's te schakelen?

Of een led met serieweerstand parallel aan de spoel van het relais.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
blackdog

Golden Member

Hi Arjuna,

Ik denk dat je het volgende bedoeld, en ik heb even een schema getekend voor je.
Het is op twee manieren mogelijk een LED aan te brengen om te zien of het relais wordt aangestuurd.

https://www.bramcam.nl/Diversen/LED-Relais-01.png

.
Je hoeft maar 1 positie van de LED aan te brengen en mijn voorkeur gaat uit naar de positie van LED-2.
Dan weet je dat in princiepe de transistor wordt aangestuurd en het relais aangetrokken moet zijn.

Ik heb de LED weerstand berekend op 5V Voeding en een Rode LED(1,6V) en rond de 3mA LED stroom.
De basisweerstand van de BC547b heb ik verhoogt naar 10K, dat is bijna 0,5mA basis sturing.
Dit moet ruim voldoende zijn om een BC547b aan te sturen, trekt je relais meer dan 100mA, dan kan je beter een andere transistor kiezen en de basis weerstand verlagen naar 4K7.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Frederick E. Terman

Honourable Member

Kijk, dat is nog eens een leesbaar schema! :)

--

Op 12 augustus 2022 20:31:53 schreef Arjuna:
1;dat er stroom op staat op het schema (print)
...

Als je in het mooie schema van @blackdog ook nog een led (met een weerstand in serie) tussen +5V en GND aansluit, dan brandt dié led altijd als de voeding aan staat.
Weet niet of je dat met punt 1 bedoelde, maar in elk geval dat kan dus ook nog.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Heren

Bedankt voor de antwoorden.
Nu ik de vraag terug lees snap ik de vaagheid ,maar dat kan ik zelf nooit lezen ,er zijn wat verkeerde aansluitingen in mijn hooft

Nogmaals bedankt en als ik weer een vraag heb laat ik deze wel door iemand anders samen stellen

Arjuna

@Bram, ik zou ze er allebei inzetten. Led1 laat zien dat de arduino een signaal uitstuurt naar de transistor. Led2 laat zien dat de transistor werkt. Als je later wat meer vertrouwen in je soft en hardware-vaardigheden krijgt ga je componenten weglaten. Zo zijn er bij mijn schakelingen wel wat leds weggesaneerd nadat ik er wat vertrouwen in kreeg. Gr A

Op 13 augustus 2022 06:56:31 schreef Arjuna:
..Nu ik de vraag terug lees snap ik de vaagheid...

Nu zie je het blijkbaar wel, waarom toen gelijk niet? Lees een post altijd zelf even opnieuw door, zou ik zeggen. Er is een edit knop.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
blackdog

Golden Member

Hi,

Arjuna, laat je niet door b.v. een taalprobleem niet tegenhouden, die heb ik ook en ben er op dit forum ook heel open over.
Vele forum lezers hebben mijn kromme zinnen gelezen en ik vraag af en toe om correcties, om de uitleg die ik doe zo begrijpbaar mogelijk te maken.

Mijn teksten haal ik ook vaak door een word processor, hier is dat dan Microsoft Word om de bulk van de fouten er uit te halen, dat is niet perfect, maar dat ben ik ook niet. ;)
Blijf vooral vragen stellen, laat je niet tegen houden door b.v. taalproblemen, probeer met foto's en tekeningen je vraag zo duidelijk mogelijk te maken.
Dat maakt het voor ons makkelijker om je te begrijpen en je creëert er hopelijk wat meer structuur bij je zelf mee.

Even afstand nemen van wat je net geschreven hebt werkt voor mij uitsteken, dit om de soms zeer kromme zinnen die ik maak uit de tekst te halen.
Regelmatig begrijp ik zelf niet wat ik heb geschreven en zie dat pas na een paar minuten als ik dus wat afstand heb genomen van wat ik heb geschreven.

Het anderen laten lezen helpt bijna altijd, maar niet iedereen die je het laat lezen, is technisch onderlegt.

Tip
Het helpt als je in het begin van je vraag al zo snel mogelijk je onderwerp duidelijk maakt, wat wil je graag bereiken, wat is het doel en dit kort en bondig omschrijven zover als jij het op dat moment kan.
Als dat onderwerp dan duidelijk is, dan omschrijf je zo goed mogelijk de voorwaarden die aanwezig zijn, aangevuld met foto of tekening van wat je al hebt gedaan of wilt gaan doen.

anne2
Je mag er zo veel LED in zetten als wat voor jou comfortabel is, maar hou wel rekening met het verbruik als je b.v. met batterijen werkt.
Wat ik in het bijgewerkte schema laat zien is een LED stroom van ongeveer 3mA, die waarde heb ik gekozen omdat ik niet weet wat voor LED's jullie in het laadje hebben liggen.
Vroeger hield men rond de 20mA aan voor een LED, wat voor de meeste moderne LED's nu onzinnig is.

Hier hou ik zelf vaak een LED stroom aan van 1mA of minder, de moderne LED's zijn nog fel genoeg bij die 1mA.
Voorbeeld, zeg dat iemand 12 uitgangen wil voorzien van een LED, dat vraagt dat wel heel veel stroom als alle uitgangen tegelijk aan staan voor de voor de signaal LED's alleen al.
Bij mijn 1ma die ik veel toe pas, is dat totaal 12mA, bij de 10mA LED stroom die ik nog regelmatig tegenkom in allerlei schema's op het Internet is dat wel 120mA.
Voed je die LED's nu direct uit een Arduino dan vind die Arduino chip dat ook niet echt leuk...
Vooral als je de ADC van je Arduino gebruikt, moet je zo min mogelijk stroom trekken uit de uitgangen van je Arduino, dit om je 10 bit resolutie te kunnen halen.

Dus denk goed na als je LED signalering toepast, ik zeg niet dat je het niet moet doen, juist wel als het voor de gebruiker extra inzicht oplevert, maar pas het goed toe.
Kies de weerstand die in serie staat met de LED goed uit, koop LED's die lekker helder zijn bij lage stromen.

Iedere kleur LED heeft een andere spanning, dit is vanaf 1,2V voor en IR LED, tot ongeveer 4V voor een witte LED en je hebt ook nog Lasers, maar die laat ik hier buiten beschouwing.
De stromen voor iedere kleur zijn ook anders, voor wat ik omschreef als stroom voor een signaal LED rond de 1mA kan niet meestal niet gebruikt worden voor een IR LED.
Een IR LED wordt vaak gepulst met meerdere Ampères, omdat de pulsjes maar kort zijn levert de IR LED dan heel veel signaal zonder te warm te worden, denk hierbij aan b.v. afstand bedieningen.

Dus de serieweerstand wordt bepaald door de drempelspanning van de LED, het rendement van de LED, de helderheid die je nodig hebt en de voedingspanning die beschikbaar is.

Bijgewerkte schema
https://www.bramcam.nl/Diversen/LED-Relais-02.png

.
LED-3 is er bijgekomen en die laat zien dat er voeding is aangesloten.
Er is nog een kleine aanpassing in het schema, ik heb de volgorde van de LED en de weerstand omgedraaid, de weerstand hangt nu bij de drie LED's aan de + kant van de LED.
Voor de werking maakt dat niet uit, maar voor b.v. storing zoeken kan dat makkelijk zijn en bij het lezen van het schema is het ook prettiger.

Groet,
Bram

PS
Ik corrigeer regelmatig mijn teksten een dag later, want dan zie ik beter de fouten die ik gemaakt heb, maar zeker niet alles :-)

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

@Bram

Bedankt voor het schema, en de aanmoediging

Heren

Nu ik Bram zijn schema heb ontvangen, ga ik proberen het in fritzing te plaatsen.
Het programma ziet er leuk uit,volgens YouTube ,dat wordt een leuke puzzel

Arjuna

Ps
Out is toch een analoge pin.

De arduino (de standaard met AVR processor) heeft geen "analoog uit".

Die heeft PWM on iets wat een beetje analoog is te kunnen maken.

Daarnaast zou het kunnen dat je de "analog pins" bedoelt. "A0 ... A5", alias "D14...D19". Die kan je gewoon ook digitaal gebruiken. Geen probleem.

Als je 1 onderdeel wil besparen, dan kan je de led ook in serie met de weerstand tussen de "OUT" en Q1 zetten.

Het nadeel hiervan is dat je dan niet meer onafhankelijk de stroom door Q1 en door de led kan instellen.

Een goede moderne led geeft zat licht bij zeg 1mA. Blackdog heeft nu de R2 uitgerekend op 0.5mA.
En de stroom door de led op 2.5mA.

Ik zeg: Met 2.5mA doet de tor het ook prima. Kan ie hebben. Het originele schema mikte op 3.6mA.

Oh.... Bij nader inzien. Ik had een rekenfout gemaakt: Ik dacht dat ik het met blackdog eens was dat 0.5mA voldoende is. Bij nader inzien reken ik graag iets grover en kom op wat meer marge uit.

Ik weet niet wat je voor relais hebt, maar deze gebruiken ongeveer 70mA. Dat rond ik dan af naar 100mA. Vervolgens zeg ik dat de tor minimaal 100x versterkt, dan heb je dus 1mA aan de basis nodig.

In de praktijk versterkt een BC547 vast ruim 200x. Dus 0.5mA gaat ook werken.

Zie maar.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
blackdog

Golden Member

Hi rew,

Omdat de TS aangaf dat hij dat hij de BC547b heeft, die heeft minimaal 200 als hFE, meestal is het voor de "b" typen ruim 300.
Er is wel een punt als de belasting tegen de 100mA aan komt, wat ik trouwens wat veel vind voor een klein signaal transistor.
Bij de grotere stromen, dus tegen de 100mA zakt de hFE in en dan wordt de hFE lager.

Handiger zou b.v. dan een BD139-16 wezen of een TO92 transistor die daar voor geschikt is zoals de BC327-40.
Als de TS al een handvol BC547b in zijn bezit heeft en een hoge relaisstroom,
dan is het meest handige zoals je aangeeft gewoon de basis stroom te verhogen naar 2mA voor de relais drivers.

Maar de TS zal zoals ik al eerder aangaf, let wel op de totale stroom die kan kan lopen niet te hoog wordt.
Ik heb geen idee wat de totale situatie is en geef daarom wat punten aan waarop gelet moet worden. :)

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.