Oude munt telefoon Kimus 1a

Beste forumlezers,

Ik ben nieuw hier en dit is mijn eerste bericht. Ik heb sinds kort een oude PTT kwartjes telefoon Kimus 1a en die wilde ik graag weer gebruiken. Nu weet ik dat je een pulse / tone omvormer nodig hebt en die heb ik inmiddels aangeschaft. Maar het lukt mij niet om de telefoon aan de lijnverbinding aan te sluiten.
Want volgens mij moet het mogelijk zijn om deze telefoon gewoon op de vaste netlijn aan te sluiten zodat je gebeld kunt worden. Het monteren van de pulse to tone omvormer komt dan later wel, maar ik wil eerst weten of de telefoon werkt en je gebeld kunt worden.
Daarom ben ik benieuwd of er iemand is die het wel gelukt is om zo'n oude munt telefoon te laten werken zodat je er gewoon mee kunt bellen.

mel

Golden Member

Het werkt alleen als je op een oude netlijn zit.De belspanning is nogal aanzienlijk.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Wat is de aansluitfactor? Is die niet te hoog?

En ik meen te herinneren dat je bij de oudere toestellen de EB aansluiting aan de A of B moest zetten voordat ie ging rinkelen (of zoiets)

pa3gws

Golden Member

Om een T65 aan het bellen te krijgen moest er inderdaad een brug tussen B en EB.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Arco

Special Member

Moet op een moderne ATA poort ook werken, mits de lijnspanning hoog genoeg is (24 volt doet het niet (goed))
De accucel in de telefoon moet ook wel heel zijn en opgeladen (gaat automatisch na aansluiten), anders kunnen er ook rare dingen gebeuren.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Zojuist heb ik B doorverbonden met EB en heb ik met de mobiele telefoon naar mijn vaste telefoonnummer gebeld: Hij werkt en wat een geluid maakt zo'n ouderwetse telefoon. Ongelofelijk en dat alles zonder lijnversterker !

Ik kan dus gebeld worden en is de telefoon in orde. Nu kan ik verder gaan met het inbouwen van de pulse>>tone omvormer; de 141101-C.

De voeding ervan moet worden onderbroken zodra de hoorn op de haak gelegd wordt dus moet er "ergens" in de telefoon een punt zijn waar de spanning wegvalt als je de hoorn op de haak legt. Alleen kan ik dat punt bij deze telefoon niet vinden. Hopelijk weet iemand de oplossing. Ik ben benieuwd !

Arco

Special Member

Grofweg kun je de inbouwinstructies voor de T65 wel volgen. (kiesschijf is hetzelfde)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik heb ook zo'n ding aan de wand hangen. Telefoon is volledig nieuw en hoogstwaarschijnlijk één van de eersten. Er zit nog een origineel krulsnoer aan wat na al die jaren niet verdraait.

Uit de tijd dat er in Nederland nog geen vandaaltjes waren die alles kapot moesten maken blijkbaar.

Helaas zijn bij deze telefoon alle lintkabels afgeknipt. Nou moet het niet zo moeilijk zijn om deze te volgen naar de aansluitingen maar waar koop ik deze lintkabels nog ?

Als @Johannes2 wat duidelijke foto's kan maken van de aansluitingen van de de lintkabels zou dat erg mooi zijn.

Thanks !!

I love it when a plan comes together !

Op 12 augustus 2022 12:33:45 schreef Johannes2:
Zojuist heb ik B doorverbonden met EB en heb ik met de mobiele telefoon naar mijn vaste telefoonnummer gebeld: Hij werkt en wat een geluid maakt zo'n ouderwetse telefoon. Ongelofelijk en dat alles zonder lijnversterker !

...

Gaat dit dan ook werken op een Ziggo aansluiting ?

I love it when a plan comes together !
Arco

Special Member

Als het een normale ATA poort is: ja...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Wow :-) Eerst even zoeken op internet :-)

https://wiki.techinc.nl/Kimus_1a

Op mijn telefoon zit een sticker dat vanaf dit toestel 06-8008 niet bereikbaar is :-) :-)

https://www.google.com/search?q=06-8008&oq=06-8008&aqs=chrome.…

I love it when a plan comes together !

Hallo Ritmeester,

Ik heb deze modem / router in gebruik. https://www.jonaz.nl/modems/zte-f668a-v1/ Kennelijk is het signaal dat mijn Kimus 1a ontvangt sterk genoeg om de bel luid te laten rinkelen.

Als het goed is heeft u reeds een duidelijke tekening van de lintkabels.
Ik zal morgen een paar duidelijke foto's plaatsen van het verloop van de lintkabels.

P.s. ik ben er nog steeds niet achter op welk aansluitpunt ik de voeding van de pulse/tone print moet aansluiten; op dat punt moet de voedingsspanning wegvallen zodra de telefoonhoorn op de haak wordt gelegd. Op een T65 is dat aansluiting 6, maar bij de Kimus 1a is het anders.....
Als zo'n aansluiting er niet op zit, dan monteer ik wel een microswitch die door de hoornhaak wordt bediend.

Arco

Special Member

Losse unit die ik heb is toch simpeler... :)   (geen geknoei in de telefoon, kun je ervoor steken)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Dag Arco, dat is zeker handig. Maar ik heb al een omvormertje dus moet ik nog even verder hobbyen........
Hopelijk gaat het werken en is de teruglooptijd van de kiesschijf niet te traag, waardoor er een te lange tijd ontstaat tussen de dtmf tonen.

Arco

Special Member

Kiesschijfsnelheid is vast: 10pps

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Rob W.

Honourable Member

Op 12 augustus 2022 19:26:18 schreef Arco:
Losse unit die ik heb is toch simpeler... :)   (geen geknoei in de telefoon, kun je ervoor steken)

Heb je een linkje van dat ding?
Ik heb ook nog ergens een T65 zwerven. Als ik die met dat kastje zo kan aansluiten.. makkelijker dan ombouwen :)

Leest mee sinds 19 augustus 2001..
Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Tidak Ada

Golden Member

Hoe zit het met die accu?
Als dat een NiCad is zul je iets moeten verzinnen om hem te vervangn met iets moderners, liefst Li-Ion als de spanning klopt.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Ik kan in deze Kimus 1a geen accu ontdekken en hij werkt kennelijk gewoon zonder accu. Ik kan er mee gebeld worden en de bel klinkt luid.
Ik zie ook geen aansluiting voor een eventuele accu. Daarom ben ik benieuwd waar die accu dan hoort te zitten.

Zodra ik de puls>>tone omvormer (zie foto) heb gemonteerd zal blijken of de telefoon werkt zonder een accu. De wonderen zijn de wereld nog niet uit...... :)

Lucky Luke

Golden Member

Op 12 augustus 2022 22:38:11 schreef Tidak Ada:
Hoe zit het met die accu?
Als dat een NiCad is zul je iets moeten verzinnen om hem te vervangn met iets moderners, liefst Li-Ion als de spanning klopt.

Eerder NiMH, anders moet je ook weer een net laadcircuit verzinnen.

(Als die accu vanaf de telefoonlijn geladen wordt zal de laadstroom wel erg laag zijn, dus NiMH word niet stukgeladen. En zelf een li-ion ladertje verzinnen voor laden uit telefoonlijk is niet heel triviaal. Of je zou op 4,15 V ofzo (niet helemaal vol, langere levensduur) kunnen gaan shunten, maar netter zou zijn het laden dan echt te stoppen, ook kwa belasting van de telefoonlijn, en dat wordt onsimpel. Oh, en je zit al met de belspanning ook.)

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
pa3gws

Golden Member

Voor zover ik weet eet dat picbasic schakelingetje uit het telfoonnet.;-)

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Tidak Ada

Golden Member

Fijn dat er geen accu in zit.
Ik las ergens in een van de voorgaande posts dat er eentje in zou zitten. Gezien de ouderdom van het toestel dacht ik direct aan NiCad....

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

@Ritmeester:

Zoals beloofd plaats ik een paar foto's van de lintkabel. Deze is aan de onderzijde verbonden met de hoofdprintplaat (foto 1) Deze printplaat heb ik er voor de duidelijkheid even uitgeschoven.
Het linker gedeelte van de lintkabel zit vast aan het printplaatje waar de kiesschijf en de bel op is aangesloten.

Het gedeelte rechts-boven van de lintkabel is verbonden met de printplaat van de muntgeleider (foto 2).
Het gedeelte rechts-onder van de lintkabel is verbonden met de aansluitschroefjes waar de netlijn en de hoorn aan zit (foto 3).

Hopelijk is het een beetje duidelijk. Mocht je geen lintkabel meer vinden dan is het met wat monnikenwerk ook van dunne draadjes te maken.....

Vraagje: heeft uw telefoon toevallig wel een accu? Die van mij heeft er geen.

mel

Golden Member

Waarom zou er in zo,n telefoon een accu zitten? Die hingen vroeger gewoon aan de telefoonlijn.Alleen moest er geld in om te kunnen bellen.
Opgebeld worden kunnen die dingen ook, maar aangezien in cellen zaten, weet niemand het nummer.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..