Type motor

Ik wil weten wat vooreen motor het is

mel

Golden Member

een 2 toeren dahlander of gescheiden wikkelingen.

[Bericht gewijzigd door mel op vrijdag 12 augustus 2022 15:08:19 (38%)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Dat is een 3 fase 380/400 V twee toeren motor met gescheiden wikkelingen (6 polig en 4 polig dus ong. 1000 omw/m en ong. 1500 omw/m.) beide wikkelingen in driehoek aangesloten.

Gr.F_S

[Bericht gewijzigd door F_S op vrijdag 12 augustus 2022 17:48:36 (13%)

Bij motoren met gescheiden wikkelingen zijn beiden steeds in ster geschakeld.
Of er een Δ/Δ dahlander versie bestaat weet ik niet.
Misschien geeft het typenr motor of schema vermogenkring opheldering

GJ_

Moderator

Ik denk dat het gewoon gescheiden wikkelingen zijn. Op de positie in het typenummer met het pooltal staat een "1", ik weet niet wat ze daar mee bedoelen. Normaal met een enkel toerental staat daar bijvoorbeeld gewoon een "4"of zo.

De typecode is incompleet: de "Z" aan het einde betekend dat het een special is en daar horen nog aanvullende codes bij, die we niet hebben.
Het is dus een speciaal bestelde motor.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Ik denk dat het een elektromotor is

Op 12 augustus 2022 15:06:33 schreef mel:
een 2 toeren dahlander of gescheiden wikkelingen.

Geen Dahlander!
Dalander heeft een toerentalverhouding van 1 : 2 laag /hoog.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

https://elektromotorendevier.nl/blog/23/schakelschema-s-voor-elektromo…

Misschien een gescheiden wikkeling (type 4) waar je beiden in ster/driehoek kunt laten aanlopen?

GJ_

Moderator

Blijft gokken zolang we niet alle gegevens van deze special hebben.

Ohhh. Aan de toerentallen te zien: hij is 2 poolparen / 3 poolparen gewikkeld.

De lol van Dahlander is dat je alle koperwikkelingen voor de ene stand kan hergebruiken voor de andere stand. Of dat hier mogelijk is weet ik niet. Ik vermoed van niet.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

het kan ook een pamwikkeling zijn, dan kan je 2 verschillende toerentallen hebben, die niet het dubbele moeten zijn als een dahlander. degene die wij hadden kon je nog in ster schakelen ook

Heeft de motor 6 of 12 aansluitklemmen?
Bij een motor met gescheiden wikkelingen kun je geen verbinding meten van de hoog en laag onderling.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

Dan toch een gescheiden wikkeling waar je beiden in ster/driehoek kunt laten aanlopen.
Maar om beide snelheden nu met plaatjes vast in driehoek te schakelen?
Als je zo op de ene snelheid draait gaan er in de wikkelingen van de andere snelheid toch ongewenste inductiestromen lopen.
Toch de reden waarom motoren met gescheiden wikkelingen steeds in ster staan, zonder plaatjes. Niet?

GJ_

Moderator

Waarom ongewenst? Die motor heeft altijd zo gedraaid. En als het ongewenst was zaten die plaatjes er dus niet in.

Er zitten ook nog "wat extraatjes" in die motor die we niet weten, het is een special. Zonder de bijbehorende documenten weten we helemaal niks zeker.

mel

Golden Member

Hij kan natuurlijk ook op een Belgisch 3 x 220 net hebben gezeten, daarom in driehoek.Het lijkt me beter op de aansluitingen in ster te zetten ..

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Motor kan niet op een 3*220 V net de spoelspanning is minimaal 380/400 V.
Wat is het met de fascinatie voor een sterschakeling ,dit ding moet gewoon op 380/400 V in driehoek.

Gr.F_S

Kan en mag dus in beide toerentallen met een ster-driehoek schakeling aanlopen.

Als je net sterk genoeg is kan je ook gewoon in driehoek inschakelen.

Goed. Schattig motortje. :-)

Met dat aansluitschema blijkt dus dat er op het typeplaatje de "delta" varianten ontbreken. Gek. Maar goed.

Het is dus een soort van Dahlander motor waarbij ik niet "dahlander" mag zeggen omdat de toerental verhouding dan 1:2 zou zijn. Hier zijn ze dus 2:3.

Ik was het even met OXO eens: "er zullen rare dingen gebeuren met de andere wikkeling als je hem in delta zet en de plaatjes laat zitten". Maar bij nader inzien: De andere wikkeling zal "in de juiste fase" drie spanningen opwekken (van een onbekende spanning) die rond de delta opgeteld precies op nul uitkomen. Gaat goed!

Let op: De motor is zo geconfigureerd voor een belgisch 3*230V net. Wij hebben hier in Nederland (en op sommige plekken in belgie) een 3*400V net. Als je hem zo aansluit op 400V gaat ie kapot.
ik had het verkeerd onthouden.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
benleentje

Golden Member

Let op: De motor is zo geconfigureerd voor een belgisch 3*230V net.

Dat is al eerder in dit topic tegen gesproken.
Dit is dan eigenlijk een 690/400V - ster/driehoek motor. En kan niet eens op 3 x 230V.

Met dat aansluitschema blijkt dus dat er op het typeplaatje de "delta" varianten ontbreken. Gek. Maar goed.

Op het motor type plaatje staat enkel de delta variant en daarvoor staat 380V. OP een 690V net ( die bestaan ook in de industrie) moet de motor in ster.

[Bericht gewijzigd door benleentje op zaterdag 13 augustus 2022 19:11:17 (20%)

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.