Motor geeft teveel spanning > ruis in speakers

Hoi allen,

Ik ben momenteel bezig met de electra in mijn boot en zit met een probleem waar ik niet uitkom. Misschien dat één van jullie een tip voor me heeft.

In mijn boot ligt een 12V accu welke rechtstreeks staat gekoppeld aan de motor. Zodra de motor wordt gestart en deze draait stationair is er niks aan de hand. Maar zodra ik gas geef loopt de spanning op naar circa 14v.

Op de accu zit ook een auto versterker aangesloten en een bluetooth kastje om draadloos signaal te ontvangen. Deze werken goed en zonder ruis als de motor uit staat of stationair draait. Zodra de spannin oploopt komt er een ruis op de lijn van de versterker/speakers.

Mijn vraag: kan dit het gevolg zijn omdat de spanning naar 14v oploopt of heeft dit een andere oorzaak? Ik hoor het graag!

Groeten,
Tom

mel

Golden Member

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
pa3gws

Golden Member

Nu is ruis een breed begrip. :-)
Probeer het geluid eens beter te omschrijven.
Is het echt ruis of meer een knetterend of fluitend geluid.
Het kan namelijk best wel veer oorzaken hebben.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

De ontvangen van de bluetoothmodule ontvangt wel signaal en kan ook afspelen, maar geeft inderdaad een fluitend signaal waardoor de muziek niet meer goed te verstaan is.

Ik heb ook al eens getest zonder bluetoothmodule en gewoon bekabeld via AUX en dan geeft het geen probleem. Verterker doet het dus prima, maar die bluetooth adapter gaat mankementen vertonen zodra de spanning hoger wordt.

pa3gws

Golden Member

Kijk dat is zinvolle info dat fluitende geluid wordt waarschijnlijk veroorzaakt door de dynamo.
Misschien dat daar een ontstoring set voor verkrijgbaar is.
Maar dat weten andere mensen hier op het forum beter dan ik er komt er misschien nog wel eentje langs. ;-)

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Lambiek

Special Member

13.8 tot 14V is een normale laadspanning voor een 12V systeem. Je zegt zelf al dat het zonder bluetoothmodule wel goed werkt, waar zou het dan aan liggen denk je. :)

Komt die module soms van ome Alie?

Je kunt nog proberen om er een filter tussen te zetten, even zoeken op internet.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Bedankt voor jullie reacties! Ik dacht zelf inderdaad dat de laadspanning van 14V ook geen probleem moet zijn, aangezien de versterker wel gewoon werkt.

Bluetooth adapter komt niet van Ali, ik heb er maar liefst €50,- voor moeten neerleggen. Neemt niet weg dat het rommel is aan de binnenkant natuurlijk.

Heb je enig idee wat voor filter dat moet zijn? Ik zou dat wel willen proberen. En waar zou ik die dan tussen moeten zetten?

Lambiek

Special Member

Ik zit op mijn telefoon nu, link copieren gaat niet.

Even zoeken op ontstoren auto dynamo's.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
High met Henk

Special Member

Als je zegt dat het zonder bt goe werkt..

Probeer eens met een ground loop isolator in de audio weg.
Schijnt dat ethernet trafo's ook voldoen

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

De bluetooth module hangt misschien via een vaste USB aansluiting in de boot aan dezelfde nul als de stekker van de audio aansluiting.

Probeer hem eens op een powerbank aan te sluiten?

Op 14 augustus 2022 14:58:59 schreef maus0611:
De bluetooth module hangt misschien via een vaste USB aansluiting in de boot aan dezelfde nul als de stekker van de audio aansluiting.

Probeer hem eens op een powerbank aan te sluiten?

Klopt. De module is aangesloten op de remote van de versterker zodat deze ook aan gaat zodra ik de versterker inschakel. Met een powerbank of andere accu is er inderdaad geen ruis.

Sine

Moderator

Dan heb je een aardlus waarmee je storing oppikt, dan kun je of de signaalweg scheiden met een audio transformator.
Of de voeding scheiden met een geïsoleerde DCDC omvormer.

Ik zou zelf waarschijnlijk het laatste doen.

Of die remote verbinding ertussenuit, is te proberen. Ik heb bij mij de remote via een losse schakelaar lopen, eventuele bluetooth module verbruikt amper iets en gaat mee uit met de hoofdschakelaar van de boot.

Ik geef toe, dit gaat een matig advies worden :-) ...maar toch even: die aardlus is er nu. Het zou kunnen helpen om die lus zo klein mogelijk te maken, misschien is dat net genoeg om het niet storend (letterlijk) te laten zijn. Dus zo kort mogelijke kabel voor voeding en audio. Zo kort mogelijk, dus geen cm meer dan dat.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Pak anders een fatsoenlijk merk auto usb adapter en zet daar de bt module op. Een goeie adapter heeft meestal goede filtering.

benleentje

Golden Member

IK neem aan dat vanaf je bluetooth adapter een audio kabel loopt naar de versterker. Deze audio kabel moet zo ver als het kan uit buurt blijven van kabels waar 14V op staan en pas bij de versterker in de buurt komen.

Alternatief is een betere audiokabel die afgeschermd is.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.