3 fase aderdikte laadpunt

Voor een 3 fase laadpunt heb ik een 6 meter YMvK kabel gebruikt. Ik wil 11 kW transporten en heb een 16 A alamat genomen, ook 3 fasen natuurlijk. Waar ik mee zit wat de minimale aderdikte moet zijn.

Als ik https://www.elektramat.nl/kabel-calculator/ gebruik kom ik op 1,5 mm2 uit. Maar ik vraag me af of dat wel klopt. Want had ik niet 3*16 A ipv 16 A moeten invullen? Dan kom je uit op 4 mm2...

GJ_

Moderator

Minimaal 1,5 zal best kloppen. Ik zou zelf alleen sowieso nooit minder dan 2,5 gebruiken. Die 1,5mm is een minimum. Bij andere kabelsoftware geven ze ook die 1,5mm, maar ook 2,5mm als extra betere keuze.

En zo heb je er nog een derde keus bij >:)

Op 14 augustus 2022 11:31:32 schreef MarkR: Want had ik niet 3*16 A ipv 16 A moeten invullen?

nee.

KGE

Golden Member

Op 14 augustus 2022 11:31:32 schreef MarkR:
Voor een 3 fase laadpunt heb ik een 6 meter YMvK kabel gebruikt. Ik wil 11 kW transporten en heb een 16 A alamat genomen, ook 3 fasen natuurlijk. Waar ik mee zit wat de minimale aderdikte moet zijn.

Als ik https://www.elektramat.nl/kabel-calculator/ gebruik kom ik op 1,5 mm2 uit. Maar ik vraag me af of dat wel klopt. Want had ik niet 3*16 A ipv 16 A moeten invullen? Dan kom je uit op 4 mm2...

En de volgende auto kan misschien met 22 kW laden dus ik zou liever te dik dan te dun kiezen (4 mm2)

Op 14 augustus 2022 11:45:20 schreef KGE:
[...]

En de volgende auto kan misschien met 22 kW laden dus ik zou liever te dik dan te dun kiezen (4 mm2)

Dat niet alleen, een 5x1,5mm² wordt heel warm met een langdurige 16A last, een 5x2,5mm² wordt al een stuk minder warm en een 5x4mm² wordt amper merkbaar warm

Deze warmte kost ook geld dus tel uit je winst (verliezen) en ga als het kan voor 5x4mm² ;)

Daarom dat ik destijds voor 5x10mm² ben gegaan voor de 32A aansluiting van de werkplaats, kon ook met 4mm² maar ik merk dat ik zelfs de 10mm² vaker voelbaar warm heb gekregen met 'maar' 35A als hoogst gemeten belasting.

Laadpunten, PV omvormers en andere hoog vermogen apparatuur met een langere inschakelduur kan je het beste met een zwaardere kabel als noodzakelijk aansluiten om kabelverliezen zo veel mogelijk te beperken.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Laat (of laad) ik dan voor het zekere gaan.
Leg een kabel van 25 qmm, kun je straks ook een 2e auto op aansluiten, een jacouzie en je terrasverwarmers......

Nee hoor,
Neem 2,5 qmm dat is dik zat.
De lengte is ook maar een kippe-eindje.

Formeel mag je met 1,5 qmm installeren, maar dat is af te raden. Je zit dan net op het randje van wat wel en niet mag. Voor de kosten hoef je het niet te doen of laten.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Hier in BE mag 1,5mm2 achter een C16A automaat.
Zeker weten dat hierbij de aderisolatie niet ontoelaatbaar warm wordt.
Toch gebruik ik achter een 16A automaat altijd minstens 2,5mm2.

Deze warmte kost ook geld dus tel uit je winst (verliezen)

De kost van de warmte verliezen over 6m kabel zijn peanuts.
Tochwel 3W per meter voor 1,5mm2 bij 16A.

ben gegaan voor de 32A aansluiting van de werkplaats, kon ook met 4mm²

En de volgende auto kan misschien met 22 kW laden dus ik zou liever te dik dan te dun kiezen (4 mm2)

22kW is 32A. En 32A moet toch 6mm2
4mm2 mag hier tot een automaat van 25A.

En de volgende auto kan misschien met 22 kW laden

Gaan we die ook niet liever met 11kW (of nog minder) opladen als in de toekomst onze rekening op basis van het piekverbruik wordt gemaakt?

Als je bv een Alfen laadstation met een vaste kabel hebt, is dat een 5G2,5 kabel (met twee extra stuurkabeltjes) voor een 16A laadstation, en een 5G6 kabel voor een 32A laadstation.
Gebruik dat maar als richtlijn...

Super response, dank jullie _/-\o_

Helaas ligt de 1,5mm kabel er inmiddels al. Op zich kan dat dan wel, maar ik realiseer me nu dat een 2,5 of 4 mm beter was geweest ivm dissipatie kabel. Inderdaad ook wanneer ik in de toekomst naar 22 kW zou willen gaan.

Ik ga het even aanzien en uittesten. In de praktijk laad ik primair op zonne-energie en zal dan in mijn geval niet boven de 8 A uitkomen. Als de kabel toch echt te warm wordt zit er niets anders op om de kabel te verzwaren.

Merci,

Mark

Knap dat je de kabel in 7 min gehaald en geinstalleerd hebt, het tijdverschil tussen de eerste en de tweede post. :+

Kortom je had die kabel dus al? Moraal: beter vooraf wat advies kunnen vragen ipv achteraf met de mosterd na de maaltijd komen.

Ik geef de rest overigens gelijk 2.5 mm2 is beter.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
mvdk

Golden Member

Hoe dik zijn de aders van de aansluitkabel eigenlijk? De kabel van laadpaal naar auto?
Is het echt zo erg, die 1,5qmm?

benleentje

Golden Member

Die 1,5mm2 is wat dat betreft helemaal niet erg en zo heel warm zal die kabel niet worden. Echter als een auto aan de lader hangt kan hij die stroom wel een aantal uren achter elkaar trekken waarbij er significante verliezen zijn in de kabel, daarom is het raadzaam om een dikkere kabel te nemen omdat je die gewoon vrij snel terug verdient.

Het gaat hier dus niet zozeer als enkel de kabel berekening maar ook om de toepassing.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
mvdk

Golden Member

Vroeger maakte ik nog weleens een grapje in de trant van: voor dat prijsverschil van die kabel, kun je heel wat kWh'tjes verstoken.
Met die prijzen van nu blijf ik maar stil..

Alhoewel kabel duur is, is de prijs daarvan nihil vergeleken met de prijs van een elektrische auto. Op de totaalprijs van je mobiliteit is dat kleine stukje kabel misschien 1%.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
GJ_

Moderator

Da's dan wel een heeeel goedkoop autootje

benleentje

Golden Member

Of een dure kabel.
https://www.laadkabeldiscounter.nl/ratio-mobiele-lader-type-1-naar-sch…
Kabel 420,- auto 42.000,- is precies 1% :)
Voor 42k zal je toch wel een E-auto hebben?

Heel gek ver zit ledlover er denk niet vandaan

[Bericht gewijzigd door benleentje op zondag 14 augustus 2022 20:23:59 (47%)

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Op 14 augustus 2022 20:22:28 schreef benleentje:
Kabel 420,-

Dat is een complete laadkabel.
We hebben het hier over een gewoon stuk YmvK Euro: 2.82 vs 1.20 (bij Elektramat) dus: 1.62 * 6 m = 9.72 euro bespaard. Zinloze besparing dus. Nihil volgens ledlover, inderdaad als we toch aan het muggeziften zijn: 9.72/42.000 = 0.023 %

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
KGE

Golden Member

Op 15 augustus 2022 20:18:06 schreef henri62:
inderdaad als we toch aan het muggeziften zijn: 9.72/42.000 = 0.023 %

Het is muggenziften :+

Tidak Ada

Golden Member

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Die 1,5mm2 is wat dat betreft helemaal niet erg en zo heel warm zal die kabel niet worden. Echter als een auto aan de lader hangt kan hij die stroom wel een aantal uren achter elkaar trekken waarbij er significante verliezen zijn in de kabel, daarom is het raadzaam om een dikkere kabel te nemen omdat je die gewoon vrij snel terug verdient.

Ik heb het gisteren kunnen meten. Bijgevoegd zie je de temperatuurstijging van de kabel tussen de meterkast en het laadstation wanneer je er 10kW door jaagt (3 fasen 1,5 mm2 kabel):

Hoe dik zijn de aders van de aansluitkabel eigenlijk? De kabel van laadpaal naar auto?

Die kabel is beduidend dikker, 6mm2.

Is het echt zo erg, die 1,5mm?

Het is dat die kabel er al ligt, anders was ik door dat stukje van 6 meter voor 2.5mm2 gegaan. Ik denk dat ik nu niet meer de moeite neem het te vervangen.

Op 15 oktober 2022 10:03:36 schreef MarkR:
Die kabel is beduidend dikker, 6mm2.

Is dat dan geen laadstation dat tot 22kW kan leveren? De kabels die bij een auto geleverd worden zijn doorgaans 2,5mm.

mel

Golden Member

Als er een 16 A zekering zit, kan je nooit meer dan 16 A trekken. Dus is 2,5mm wel prima.( het moet ook geen honderden meters worden natuurlijk).Maart voor een paar meter is het goed.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 15 oktober 2022 11:22:22 schreef KellyDK:
[...]
Is dat dan geen laadstation dat tot 22kW kan leveren? De kabels die bij een auto geleverd worden zijn doorgaans 2,5mm.

Het is inderdaad een laadstation die 22kW kan leveren, een zappi. Door mij afgezekerd op 3x16A in de meterkast.

16A door koperdraad van 1,5mm2 diameter over 6 meter geeft een verlies van 0,5% energie. Hierdoor wordt de kabel een beetje warmer. Achteraf gezien had ik beter 2,5mm2 kunnen nemen. Of zelfs 4mm2, mocht ik ooit de boel willen verzwaren naar 32A/22kW.

Ik verwacht overigens dat ik mijn auto typisch op maar 2 tot 5 kW zal laden.