Droger Compressor

Wie kan mij meer vertellen over deze Compressor van Highly uit een onbekende Droger Wat ik graag weten wil is welke aansluiting is wat je heb C = zwart Die gaat door een ik gok warmte zekering en dan R = 2x rood en bruin en de S = blauw welke kabel is waar voor en hoe krijg ik hem werkend? er zat ook Ergens nog een condensator op of tussen die er als foto bij zit

voor wie het wil weten heb ik er nog geen plannen mee maar wil hem wel werkend hebben wil wel nog is zelf een airco maken maar dat zou denk ik Hier niet mee lukken

ik weet dat hij gevuld word met gas nu ben ik ook benieuwd nu hij leeg is kan hij nu door vocht van het gas gaan roesten de motor die er in zit?

en als ik hem ooit wil gebruiken wand ik heb ook de radiator nog waar kan en Mag hij mee gevuld worden?

Ikke!

Ik ga je het niet vertellen, hier heb je de doopceel van het ding wat je zelf kunt lezen:
http://www.ries-gmbh.de/temp/explorer/files/import/kataloge/Kaelte/Ver…

Op 14 augustus 2022 21:01:01 schreef modeltreiner

voor wie het wil weten heb ik er nog geen plannen mee maar wil hem wel werkend hebben wil wel nog is zelf een airco maken maar dat zou denk ik Hier niet mee lukken

Dat snap ik ondertussen, maar ik ben een beetje bang dat je nu nog te weinig kennis van de materie hebt om dit tot een goed einde te brengen.

ik weet dat hij gevuld word met gas nu ben ik ook benieuwd nu hij leeg is kan hij nu door vocht van het gas gaan roesten de motor die er in zit?

Nou, nu hij leeg is, zit het originele koelgas er niet meer in. Dat bevat (als het allemaal juist gemonteerd was) ook geen vocht.

Zoals je in de specs kunt lezen, mag deze scroll-compressor dus ook niet langer dan een half uur aan de buitenlucht bloot gesteld worden. Die tijd heb je denk al ruim overschreden. Het is dus nu zaak om deze compressor zo snel als mogelijk te laten vacuümeren, en daarna afgesloten onder stikstofdruk weg te zetten voor je er eindelijk wat mee gaat doen. Zoals het nu zit gaat dat fout. Laat gelijk even dat stukje stalen pijp verwijderen.

en als ik hem ooit wil gebruiken wand ik heb ook de radiator nog waar kan en Mag hij mee gevuld worden?

De onjuistheid van de 'radiator' (= condensor) besprak ik al in die andere draad. Maar wat heb je als verdamper, dus het ding dat de warmte in je treinenkamer op moet nemen?

En heb je het capillair ook nog? Het aanloopvermogen van deze compressor is te gering om met een thermostatisch of elektronisch expansieventiel te werken. Het ding mag namelijk niet vaker dan tien keer per uur starten, nadat de druk verevend is. En dat gaat, op deze schaal, alleen met een capillair expansieorgaan.

En, zoals je eigenlijk zelf al op de foto van de scroll kon zien, dit ding is ontworpen voor het koelgas R134A.

Dat is helaas een koelgas wat wegens zijn slechte GWP uit gefaseerd wordt, wordt ook gaandeweg duurder.

Als je, naar ik nu constateer, je geringe kennis over koeltechniek, dan adviseer ik je daar verder in te klimmen, en dit ding direct om te bouwen naar R600.

Ik hoor het al ik er niks aan de anderen onderdelen heb ik niet
ook weet ik niet wat u met R600 bedoel

dit lijkt me nog al ingewikkeld

Bestaat er iets wat hier op lijkt waar ook een motor in zit wat een in en uitgang heeft wat met water gevuld kan worden ?

dan kan ik zoiets gebruiken om een eigen airco te maken

Nou, met R600 bedoelde ik eigenlijk R600A, iso-butaan, ook wel bekend als methylpropaan.

Dat is het veel milieuvriendelijker koelgas wat in deze toepassing als vervanger voor R134A gebruikt wordt.

En, inderdaad het is erg ingewikkeld...

Uit je vraagstelling naar een 'motor met een ingang en een uitgang wat met water gevuld kan worden om een airco te maken' blijkt helaas zonneklaar dat je nog niet het natuurkundige inzicht hebt hoe of een koelinstallatie natuurkundig werkt.

Het antwoord is misschien wel een pijnlijk, maar feitelijk 'nee'. En voorlopig zal je op de treinenkamer gewoon met de stofzuiger aan de gang moeten...

Bedankt voor uw eerlijkheid
Ik weet hier inderdaad te weinig over ik wou het eerder met 3 Peltierelementen proberen maar die gebruiken rond de 5A per stuk

Ik dacht het wel te kunnen maken met een goede koelblok waar de 3 opkomen Met de 2 buitenste de koude kant naar boven en bij de middelste andersom Zodat de middelste de fan onder de koelblok zou helpen de warme kant goed Te kunnen koelen maar dacht altijd dat dan van de middelste de warmte de 2 koude zou tegen werken dan op de Peltierelementen een lege olie of verf blik te maken die vullen met water en met een los pompje het water door een Kan even niet op de naamkomen een soort koel rooster wat lijk op de verdamper uit de droger wat ook in watergekoelde computers zit

Ben er nooit aan begonnen omdat ik niet wist of het zou werken straks bevriest het water weer of gaat het ergens anders fout

Heb hier op de site gezocht maar kon niks vinden over dat er al iemand en Peltier airco heeft gemaakt zie wel op internet hoe mensen er een koelkastje mee maken voor blikjes en kleine flesjes

benleentje

Golden Member

ik wou het eerder met 3 Peltierelementen proberen maar die gebruiken rond de 5A per stuk

Dat zijn dan wel de kleintjes ;). Nee dat niet maar je hebt er ook die veel meer stroom trekken.

Maar met een peltier een ruimte koelen zoals een slaapkamer. Het rendement is ca 10%. Voor een slaapkamer te koelen moet je al gauw 3000W aan koelvermogen hebben dus je zou 30kW aan peltier elementen moeten gaan koppelen. En dan nog ergens een 30kW voeding vinden en ook nog je energie leverancier vragen om een zwaardere aansluiting. Het kan wel maar ik denk dat je het niet moet doen ;).

Met de 2 buitenste de koude kant naar boven en bij de middelste andersom Zodat de middelste de fan onder de koelblok zou helpen de warme kant goed Te kunnen koelen maar dacht altijd dat dan van de middelste de warmte de 2 koude zou tegen werken

Als je het goed doet werkt er niet tegen maar je moet wel voor 2x een luchtstroom zorgen. je hebt dus minimaal 2x een fan nodig 1 voor de warme lucht circulatie naar buiten en 1x voor de koude lucht circulatie in je slaapkamer.
Hetzelfde heb je in zo een mobiele airco met een slang naar buiten.

Een peltier element is leuk als je bv een chip of zoals vroeger de ccd-chip van een camera moet koelen. Oude camera koelden zo soms de ccd-chip tot -40°C. ZO een chip heeft zelf maar ca 500mW aan warmte en dat is dus prima met een peltier te koelen.

Een CPU chip in een PC kan op vol vermogen al gauw 200W verbruiken maar gemiddeld is dat vaak maar 40W dat is eventueel nog met een peltier element koel te houden, maar dan is een compressor koeler toch al snel een stuk efficiënter.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.