Gezocht droger filterstof/materiaal

Hallo allemaal

Ik ben al tijdje opzoek naar het materiaal of gaas wat gebruikt word voor de Filters voor drogers in de maat 40 bij 40 cm of groter wie weet waar ik het Kan vinden en hoe het heet?

Geen idee waar je dat voor nodig hebt. Mss als we dat weten dat de zoektocht dan makkelijker wordt? Mijn eerste ingeving: interieur (professionele, geen heytens of quantum of drg) winkel. Gordijnen zijn soms even fijnmazig maar of dat aan je eisen voldoet weet ik niet.

De grootste filter die ik ken is die van aeg (ronde) maar 40x40 is die zeker niet.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
Arco

Special Member

Een onverwachte bron als filter: de herbruikbare boodschappentasjes van Action... :)

Het is zeer fijn gemaakte kunststof 'mesh' en bijna onverwoestbaar. Ik was 't steeds uit, en het is nauwelijks te zien dat het gebruikt is (en dat na 2 jaar)
Enige nadeel: er staat Action op... (40x40 gaat makkelijk uit 1 zijkant)
Het filtert fantastisch: https://www.action.com/nl-nl/p/action-draagtas/

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Anoniem

Er van uitgaand dat ik correct begrepen heb wat u bedoelt met filter voor drogers, volgens volgende site zijn deze gemaakt van polyurethaan:
https://www.euro-filter.at/en/dryer/

Polyurethaanschuim kan u in "vellen" kopen maar dit bestaat in zoveel verschillende dichtheden (en dus luchtdoorlatendheid) dat het inderdaad misschien best zou zijn als u uw toepassing toelicht.

Via de Chinese koopsites kan u zeker grotere vellen vinden in verschillende diktes.
Europees heb ik tot nu toe vooral groothandels gevonden van hardere, dichte varianten (waarschijnlijk niet geschikt als filter maar u kan altijd bedrijven mailen of dit klopt).

Googelen op polyurethane foam brengt een lijst verschillende aanbieders naar boven.

Zoek op "filtermatten" (of filterdoek) en je vind ze massaal. Vaak op rol.

De fijnheid is van belang, uitgedrukt in Gx waarbij volgens mij G4 en G7 (het fijnst) vaak gebruikt worden voor luchtbehandeling in kantoren.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Ik dank dat TS de deurfilterstof bedoelt?. De ultra dunne witte fijnmazige synthetische gordijnachtige....

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Bedankt allemaal ik ben echt opzoek naar de filtermateriaal zoals van de filter hier op de foto mijn droger heeft alleen deze filter en dacht van een foto zou niet nodig zijn sorry hier voor

ik wil het gebruiken voor aan de achterkant van deze fan die van een grote Koelkast komt wil het gebruiken om mijn kamer wat te koelen en om te voorkomen dat hij in de kamer met me modeltreinen het stof rond blaast vandaar dat ik echt het zelfde materiaal zoek en niet iets wat er op lijkt

Hopelijk is dit los tekoop

Arco

Special Member

Zo'n Action tasje kun je er compleet omheen schuiven. Als 'ie vol is kun je hem zo weggooien... :)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Dat weet ik maar vind dat filter spul mooier en veeg je zo schoon plus bied Ook bijna geen weerstand voor de motor en heb je een beteren lucht stroom Als met zoon tasje
Plus ik ben ook wel eigenwijs moet ik toegeven

met zo'n fijnmazige filter komt er niet veel lucht meer doorheen. maar dat filterdoek zoek je het beste in een afgedankte wasdroger. dan zit er ook een mooi frame omheen

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Anoniem

Ik had het dus bij het verkeerde eind in mijn vorig bericht.

Als u echt iets met identieke openingen wil:
1)teken een vierkant van 1 inch op 1 inch op uw filtermateriaal
2)tel (mbv een loep) de gaatjes langs de x- en y-as van dat vierkant.
3)vermenigvuldig de 2 getallen die u krijgt, u heeft nu een getal X.
4)zoek via google op "X mesh screen", deze bestaan in verschillende materialen, voor uw toepassing zal nylon wel volstaan.
Screen eventueel vervangen door cloth of fabric om meer resultaten te krijgen.
In het Nederlands zoeken kan ook (X mesh filterdoek bijv.) maar beperkt wel sterk de resultaten die u krijgt.
Bemerking: in Europa worden deze meestal benoemd met micron als maat dus u moet even een conversietabel er bij nemen om "X mesh" om te zetten naar "Y micron".
Iets als deze bv.:

opruiming

U komt wel met een lastige berekening tevens heb ik het filtermateriaal nog niet maar ben ik er nog naar opzoek

leime

Golden Member

Kun je hier misschien iets mee? Net geen 400x400. Deze is kleiner maar gemaakt om te combineren met een ventilator.

Arco

Special Member

Als het de motor uit het andere topic betreft: een (bijna) 300W motor is wel héél erg overkill voor een simpele fan.
(en een enorme energieslurper/geluidsproducent)

Filter is normaal ook niet nodig.
Als er bij het aanzetten stofwolken rondvliegen duidt dat op een diepliggender probleem: er wordt zelden of nooit afgestoft wordt. (anders valt er niks rond te blazen... ;) )

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Anoniem

Op 15 augustus 2022 14:36:23 schreef modeltreiner:
... tevens heb ik het filtermateriaal nog niet maar ben ik er nog naar opzoek

Tellen zou u moeten doen bij de filter van uw droger natuurlijk.

Op 14 augustus 2022 22:22:40 schreef modeltreiner:
...vandaar dat ik echt het zelfde materiaal zoek en niet iets wat er op lijkt
...

Als u echt iets identiek wil aan uw drogerfilter zal u eerst moeten achterhalen welke maat van gaatjes zij gebruiken, het materiaal lijkt mij van secundair belang.
Verschillende materialen van de juiste fijnmazigheid (is dit een woord?) zullen even goed werken.

Als u niet zelf wil tellen kan u proberen of de fabrikant van uw droger u een MSDS van dat filtermateriaal kan bezorgen.
Als ze hem hebben zou de relevante info er in moeten staan en dan kan u gericht zoeken.

Nog simpeler, gewoon verschillende doeken aanschaffen met verschillende grootte van mazen en proberen welke u best bevalt.
Het hangt er gewoon van af hoeveel tijd en geld u wil besteden aan het exacte materiaal vinden.

Ha treiner in het klein!

Toevallig ook je andere draadjes gelezen, en ik snap wat je bedoeld. Maar buiten de eerdere opmerking om gewoon aan stofafvoer te doen, Ik ben bang dat je nu nog te weinig kennis van de materie hebt.

Het ding wat je laat zien met de ventilator, is trouwens geen radiateur (> auto) of radiator (> CV), maar een luchtgekoelde condensor (dus ook geen condensator).

Dat ding dient dus om de opgenomen warmte weer af te staan aan de buitenlucht, teneinde het gecomprimeerde koelgas weer tot vloeistof te condenseren.

Nu is het zeker in exploitatie zinnig om ook een condensor schoon te houden, maar dit onderdeel komt dus niet in je treinkamer terecht, het ding heeft dus ook geen condens opvang/afvoer.

Wat heb je wel als verdamper? En uit welke/wat voor installatie heb je deze componenten gehaald?

Ik zal ook nog even in je andere draadjes reageren.