anemometer

hallo, ik ben op zoek naar een geschikte AD converter voor een windmeter, het hoeft niet heel nauwkeurig te zijn. Welke kan ik het beste gebuiken? Eigenlijk ben ik ook op zoek naar een schema..iemand?

De meeste micro's hebben een ingebouwde A/D converter. Meestal is die wel goed genoeg.

Maar het hangt er wel vanaf welk signaal je binnenkrijgt en wat je ermee wilt doen.

heb zelf nog een dc motor liggen die wil ik gebruiken....micro, bedoel je microchip?

Arco

Special Member

Microcontroller. Merk mag je zelf kiezen... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

De topic titel is "anemometer", ofwel, windmeter. Als je de windsnelheid wilt meten, snap ik niet wat je met een A/D converter moet. Je meet immers de rotatiesnelheid van een "molentje", dus gewoon pulses tellen per tijdseenheid (of tijd tussen de pulsen).

[edit] oh, lees er overheen, dc motor... lijkt mij niet zo handig eigenlijk. Wat is er nou simpeler dan pulsen tellen?

[Bericht gewijzigd door flipflop op maandag 15 augustus 2022 19:13:09 (19%)

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Geeft een dc motor niet wat teveel weerstand? Ik verwacht niet dat je dan windkracht 1 kan meten. Of je moet wat grotere 'wieken' gebruiken..

Geeft een dc motor niet wat teveel weerstand?

IK dacht dat anemometers vroeger meestal iets dynamo of tacho achtigs was. Dat pulsen tellen is meer iets met de opkomst van goedkope cpu's.

Een dynamo is dus helemaal niet zo vreemd. En ja meeste cpu of microcontroller smaken hebben wel een variant met een ad omzetter er in.

Er is wel een kans dat je wat moeite gaat krijgen met het stabiel houden van je referentie spanning als je je apparaat gaat blootstellen een grote temperatuur verschillen.

fatbeard

Honourable Member

Het probleem met een motortje is niet zozeer de mechaniche weerstand, maar de zeer hoge spanning die kan worden opgewekt bij hoge windsnelheden...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Op 15 augustus 2022 20:23:42 schreef Hubie:
Elektor deed het zonder bewegende delen en een analoog metertje ;-)

https://www.elektormagazine.nl/news/wie-het-kleine-niet-eert-afleverin…

Jammer dat dan de vraag onder het artikel van Elektor niet beantwoordt wordt.
nl. Hoe zeer temperatuurgevoelig de schakeling is.

Domoticz en ESP8266, goede combo!!!

Op 15 augustus 2022 20:02:06 schreef Ex-fietser:
..Dat pulsen tellen is meer iets met de opkomst van goedkope cpu's...

Ja juist, zo'n 30 jaar geleden :-) Tegenwoordig is het gebruik van een micro nauwelijks nog een drempel. En die micro was er al, want de TS wil iets analoogs naar digitaal omzetten, dus dan heb je al een micro zou ik denken. (ok, hoeft niet perse).

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Een hot wire of thermische anemometer is een gekend principe. Deze schakeling regelt op een constante temperatuur.

Als er flink hard gestookt wordt is een relatief klein temperatuurverschil tussen de werkelijke luchttemperatuur en de referentiesensor niet zo een bezwaar. Een echte hot wire doet dat nog wat extremer, met hogere temperaturen.

Nadeel is dat de warmteoverdrachtscoefficient toeneemt met de wortel van de luchtsnelheid. Het werkt daarmee vooral gemakkelijk nauwkeurig bij lage snelheden.

Zon en vooral regen kunnen nogal flink verstoren.

GJ_

Moderator

Op 15 augustus 2022 19:48:17 schreef kojazz:
Geeft een dc motor niet wat teveel weerstand? Ik verwacht niet dat je dan windkracht 1 kan meten. Of je moet wat grotere 'wieken' gebruiken..

Windkracht 1 meten is misschien niet wat TS wil :-) Dat is toch eigenlijk ook al niet echt voelbaar.

Een motortje geeft weinig weerstand zolang je geen stroom verbruikt.

Pulsjes tellen is inderdaad beter natuurlijk. En als het echt goed moet neem je bijvoorbeeld een ultrasone meter. Dan moet TS alleen zijn budget een beetje aanpassen.