Op 15 augustus 2022 17:46:23 schreef Arco:
Als de kabel er strak in zit, hoeft de soldeer de bewegingen niet op te vangen, dat doet de kabel zelf.
De kabel beweegt idd zelf en dat is nu net het probleem want de verbinding kan helemaal niets bewegen. Precies daar waar de soldeer ophoud gaan de afzonderlijke adertjes breken. Je zult dan toch minstens een trekontlasting moeten aanbrengen zodat de kabel alleen kan bewegen op een plaats waar geen soldeer meer zit.
Mijn ervaringen qua solderen bij (vibrerende/trillende) autobedrading zijn behoorlijk slecht. De knelverbinding bij persen maakt geen scherpe overgang, zeker niet in het merendeel van de aders. Anders leg het maar eens onder de microscoop, de kromming van de geperste bus tov een ader is behoorlijk geleidelijk. Soldeer trekt in de kabel (capilair) en de overgang soldeer/geen soldeer is erg scherp/kort (en voor iedere ader) Daar mag het niet bewegen.
Ik weet niet of koper van dit soort persen harder wordt, de druk is over een groot gebied verdeeld. Als het zo extreem hard was dan zou je aders doorsnijden. En aangezien het intern voornamelijk zacht koper tegen zacht koper is kan ik het me niet voorstellen. Als dat zo was dan zou je volgens deze stelling dus ook beter geen aderhulzen kunnen aanpersen maar ze solderen.
Dat rotten heb ik ook bij oude HP en Tek scoops gezien. Veel gesoldeerde draden aan potmeters waren zwart en braken bij de minste beweging compleet af. Geen idee van de reden. Misschien hoge spanning en luchtvochtigheid ? In autos en boten is er plenty vocht.