Te dunne kabel voor koelkast op boot deels verdikken

Ik heb een koelkast op mijn boot die door de vorige eigenaar heel vervelend is ingebouwd. Hierdoor kan ik hem er niet uit krijten zonder schade te maken aan de boot.
Nu is mijn probleem: de kabels naar de koelkast zijn net te dun. (1.5mm2, en volgens kabel berekenaar zouden ze 4mm2 moeten zijn. De spanningsval over de kabel is dus vrij groot, en dat merk je ook, want de koelkast gaat al vrij snel in spanningsbeveiliging terwijl de accu nog niet leeg is.
Ik wil de kabel dus vervangen, maar kan er dus niet goed bij.
Ik kan de draden tot 10cm voor de koelkast doorknippen. Verder dan dat kom ik niet
Mijn vraag:
Kan ik een kabel deels verdikken, en 10cm dunne kabel laten zitten. Zou dit helpen? Of is de ketting zo sterk als de zwakste schakel?

De spanningsval is U = I * R. I bepaalt de koelkast.

De R is de weerstand van de draad. Als er meerdere draden in serie staan tel je de weerstanden bij mekaar op. Nu is dat dus 10cm 1.5mm^2 draad voor zeg 0.1 ohm en nog eens 190cm 1.5mm^2 voor nog eens 1.9 Ohm. Samen 2.0 Ohm. Als je die 190cm nu vervangt door dikkere draad van 0.1 Ohm, dan kan je een factor tien verbetering verkrijgen. In dit rekenvoorbeeld had je een factor 20 kunnen krijgen door ook nog dat laatste stukkie te vervangen, maar een flinke verbetering kan in ieder geval wel.

Tip: Knip de draden niet te kort af. Als je ze te kort knipt en dan toch de hele koelkast moet uitgraven ben je de sjaak.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 16 augustus 2022 12:01:01 schreef Christiaan371:
Ik heb een koelkast op mijn boot die door de vorige eigenaar heel vervelend is ingebouwd. Hierdoor kan ik hem er niet uit krijten zonder schade te maken aan de boot.
Nu is mijn probleem: de kabels naar de koelkast zijn net te dun. (1.5mm2, en volgens kabel berekenaar zouden ze 4mm2 moeten zijn. De spanningsval over de kabel is dus vrij groot, en dat merk je ook, want de koelkast gaat al vrij snel in spanningsbeveiliging terwijl de accu nog niet leeg is.
Ik wil de kabel dus vervangen, maar kan er dus niet goed bij.
Ik kan de draden tot 10cm voor de koelkast doorknippen. Verder dan dat kom ik niet
Mijn vraag:
Kan ik een kabel deels verdikken, en 10cm dunne kabel laten zitten. Zou dit helpen? Of is de ketting zo sterk als de zwakste schakel?

Geen probleem, 1,5mm² heeft per meter een hogere weerstand als 4mm² en dat betekent meer spanningsval maar als dit maar een kort stukje is en de rest 4mm² dan valt de spanningsval over dat stukje 1,5mm² waarschijnlijk zelfs in het niet tegenover het stuk 4mm² tussen accu en de overgang naar 1,5mm².

Zie het een beetje als een tuinhuis wat achteraan een lange tuin staat. Tussen de groepenkast en de lasdoos in het tuinhuis heb je 4mm² (wegens de spanningsval over deze lange kabel), maar de bekabeling in het tuinhuis is 2,5mm² want dat zijn maar korte stukken.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Hoe lang is deze kabel?
Op welke spanning werkt de koelkast, en wat is de nominaalstroom?

[Bericht gewijzigd door Toeternietoe op dinsdag 16 augustus 2022 12:27:53 (59%)

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Condensator plaatsen? Meestal trekt de koelkast maar een paar ampere, maar is het de opstartstroom van de compressor die t nekt en dus een dikkere kabeldiameter vereist.
Met wat geluk kun je met een stevige condensator die dip overburggen.

Of beide kabels parallel (3mm2) en de massa vanaf het chassis, maar bij een boot is dat lang dat de - aan het chassis ligt (ivm galvanische corrosie)

.

[Bericht gewijzigd door ohm pi op dinsdag 16 augustus 2022 18:39:47 (97%)

benleentje

Golden Member

Ja dat kan prima. Waarschijnlijk is de interne bedrading in de koelkast ook maar 1,5mm2.
Als je kijk naar bv elektrisch gereedschap zeg een boormachine dan is het de kabel soms maar 0,75mm2 en dan maakt in het hele verhaal maar heel erg weinig uit. Het is behoorlijk lastig als er aan je boormachine een hele zware kabel zit. En meestal past een 1,5mm2 er niet eens op laat staan een 2,5mm2 kabel.

Het is dus best wel iets wat vaak voorkomt dat het laatste stukje kabel wat dunner is en het maakt op de totale lengte van alles wat ervoor zit nauwelijks iets uit.

Op 16 augustus 2022 12:27:13 schreef Toeternietoe:
Hoe lang is deze kabel?
Op welke spanning werkt de koelkast, en wat is de nominaalstroom?

Ik gok dat het een 12V of 24V installatie is en dan is 1,5mm2 wel wat dun.

De lengte van de kabel voor de koelkast ben ik wel nieuwsgierig naar want ik ga ervan uit dat dat redelijk lang is. Als dat bv maar 1 meter is dan telt die laatste 10cm wel heel erg hard mee als dat 10 meter is dan is dat laatste stukje te verwaarlozen.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Op 16 augustus 2022 12:50:30 schreef DJSmiley:
Met wat geluk kun je met een stevige condensator die dip overburggen.

Koop jij die condensator voor hem?

Stel het systeem is 12V en de "afslag" staat op 10V.

Als we dan 0.1 sec 10A moeten leveren met een max spanningsval van 1V (van 11 bij de accu naar minimmaal 10 bij de koelkast) dan heb je een condensator van 1F nodig.

Duizend van deze zal wel werken.
https://nl.farnell.com/rubycon/25zlj1000m10x20/cap-1000-f-25v-20/dp/18…

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Of gewoon één 1F/5F/whatever auto condensator? Die zijn redelijk gangbaar in de automotive wereld.

https://www.lakro.nl/juice-car-audio-jw2d-vermogenscondensator-24-fara…
https://www.bol.com/nl/nl/p/renegade-rx1200-1-2-farad-condensator-powe…

Ik durf niet te zeggen of er neppers tussen zitten die een stuk lagere capaciteit hebben. Maar het is een product dat al 20 jaar op de markt is.
Oordelend aan deze vonk lijken ze wel enige stroom te kunnen leveren: https://www.youtube.com/watch?v=NjI1z_D2w9U

EDIT:

ik ben nu even in de war. Gaat de koelkast er uit door de startstroom van de compressor en de daarmee geassocieerde spanningsdip, of gaat hij uit doordat de accuspanning inzakt terwijl de koelkast al normaal draait?

In het eerste geval is een grote elco een potentiële oplossing, in het tweede geval heb je echt dikkere kabel nodig.

Let ook even op met je huidige situatie qua veiligheid. Als je huidige kabel erg lang is, kan het zomaar zijn dat je onvoldoende stroom kan laten lopen om je zekering snel door te laten branden bij kortsluiting. Dat is heel gevaarlijk!
Als je afgezekerd hebt met 15A, dan is minder dan een ohm al teveel kabelweerstand. Een kortsluiting zal de zekering dan niet laten doorbranden.

[Bericht gewijzigd door Ledlover op dinsdag 16 augustus 2022 20:19:07 (41%)

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
buckfast_beekeeper

Golden Member

Nergens staat dat het een compressor ding is. Het kan net zo goed een absorptie zijn. Dan trekt die bijna continu 10A. En daar wordt heel vaak 4mm² of 6mm² aanbevolen.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
bprosman

Golden Member

Kun je de huidige kabel niet gebruiken als trekdraad voor een nieuwe ?

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.