lijm voor trafo

Hallo,

Ik heb een trafo (230 volt => 7 volt) waar het isolatiepapier heeft lostgelaten. Nu heb ik nog wel isolatiepapier (tot 300 graden), maar waar lijm ik dat mee vast? Kan dat gewoon met bizon kit universele supersterke contactlijm? Ook is klein stukje van de lak van één van de koperdraden af. Kan dat gewoon met blanke lak bijgewerkt worden?

groeten,
Robert

Arco

Special Member

Ik zou het gewoon zo laten, zolang je niks aanraakt geen probleem.
De lak kun je met wat hittevaste lak bijwerken, maar ook dat hoeft niet als de 'kale' plek niets anders raakt.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
mel

Golden Member

Er bestaat zgn, isolatielak.Dat kan je er gewoon opsmeren.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Arco

Special Member

Als je er toch wat omheen wilt, kun je er mylartape omheen wikkelen (om de hele trafo). Niet zo mooi maar wel efficient.

https://ae01.alicdn.com/kf/HTB1CJDuGVXXXXb3XVXXq6xXFXXXh/122391959/HTB1CJDuGVXXXXb3XVXXq6xXFXXXh.jpg

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Dank voor jullie snelle reacties. Misschien dat ik er die tape om draai en anders laat ik het zo!

groeten,
Robert

Op 16 augustus 2022 13:06:59 schreef RobertoElektro:
Dank voor jullie snelle reacties. Misschien dat ik er die tape om draai en anders laat ik het zo!

groeten,
Robert

Goede isolatietape is voldoende. Geen selloappe, omdat de lijm die daar op zit niet altijd zuurvrij is. Verder zou ik de trafo als die los gebruikt wordt in een behuizing bouwen. De windingen zijn erg kwetsbaar zoals ze op de afbeelding staan.
Controleer of de winding waar de lak vanaf is, verder geen sluiting maakt met een andere winding. Een kortgesloten winding betekent het einde van de transformator.

Arco

Special Member

Zo te zien mist de primaire wikkeling trouwens op de foto... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Gelukkig is het de secundaire die mist. Het is een ex-magnetrontrafo.

Ik gebruik voor dit soort dingen wel eens kapton tape. Dat gele mylartape zal ook prima werken.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
vergeten

Golden Member

@RobertoElektro;
Ik weet niet wat je ermee wil gaan maken (punt/spot lasser?) maar bedenk dat deze trafo niet geschikt is als "gewone" trafo door 24/7, of lang in bedrijf te zijn.
De kern is relatief klein voor zijn vermogen, en raakt magnetisch verzadigd waardoor er veel warmteontwikkeling ontstaat.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Effe denken.... dat zou betekenen dat "onbelast" juist een probleem is. Dus voor de puntlas: Primair schakelen. (dan gaat het om 10-20A ipv om 600-1000A, dus dat is makkelijker).

Maar "van een uur achtereen aan" (dan is thermisch de boel wel in evenwicht), mag ie wat mij betreft niet kapot gaan.

IK zou het vervelend vinden als ie kapot gaat als ik zeg "ineens 20 man te eten" heb (kerst), en altijd gewend ben voor 4 personen soep 12 min(*) in de magnetron opte warmen, dan moet ik voor 20 man 5x een batch in 12 minuten kunnen opwarmen. Of bedenk een scenario waarbij verschillende gerechten achter mekaar d'r ingaan.

(*) Dat is 1.9kg soep in een magnetron van 1000W output, koelkast (5C) tot bijna aan de kook (95C).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Veel magnetrontimers gaan tot een uur, mijn huidige zelfs tot 99 minuten.
Als dat gevaarlijk zou zijn voor de trafo, dan zouden er ongetwijfeld veel klachten over komen. Ik denk wel dat de trafo heel heet wordt, te heet om aan te raken - maar als het goed is kunnen veel soorten isolatie dat hebben. Soms zit de trafo ook in de luchtstroom van een ventilator.

[Bericht gewijzigd door Ledlover op woensdag 17 augustus 2022 13:19:16 (14%)

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!