Bouwlift hek a40 bedrading

Ik heb een tweedehands bouwlift gekocht, het betreft een hek a40 lift.
Volgens mij klopt van de bedrading niet veel. Het 380 gedeelte klopt wel naar mijn idee.
Als je het relais handmatig bedient dan komt de motor/lift in beweging.

Ik heb wat foto's bijgevoegd. Wilde eerst proberen om de bestaande situatie werkend te krijgen.
Alhoewel ik nu denk dat ik beter de kast opnieuw kan indelen en aansluiten.

Het gaat dus om een 380v motor,
knop omhoog / neer met noodstop, twee eindschakelaars (een beneden en een boven) normal closed

Wie kan me hierbij helpen.

bestaande componenten (zie foto's)
lc1-d18
la1-d22 a65

lc1-d123 a65
la1-d22 a65

omron k8ak

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Zo heb je er niet veel aan, wij ook niet.
Er zal eerst een stuurstroomschemaatje gemaakt moeten worden.
Zoiets van wat er allemaal op zit.
Noodstop, knop omhoog / neer, eindschakelaars, kabelbreukbeveiliging, overbelasting etc.

Als je je woonplaats invult in gegevens is er misschien iemand in de buurt die je helpen kan.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

bedankt voor je bericht, het zou fijn zijn als iemand me op weg kan helpen. Kan het allemaal wel redelijk volgen maar het is geen dagelijkse kost voor me

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

In het midden zit in elk geval:
van links naar rechts: Fasebewakingsrelais, Hoofdschakelaar, Magneetschakelaar Op (of neer) en Magneetschakelaar neer (of op)
F1 zijn voor de motor, F2 en F3 vermoedelijk voor de beveiliging van de Trafo primair, en F4 secundair, en daarnaast zit T1, de stuurstroomtrafo.
Je motor zal waarschijnlijk een elektrische rem hebben.

Ik mis een thermische beveiliging, misschien zit er nog een klixon oid in de motor.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

deze komt me bekend voor, die stekkers onderin hebben een veiligheidsfunctie. alle eindschakelaars, thermische beveiligingen en stopknoppen staan in serie bij deze dingen. als de relais niet schakelen is de kans groot dat er een schakelaar oid niet meeschakelt en de veiligheidslijn dus niet gesloten is, dan werkt de besturing ook niet.

er mist hier vanalles, hangt los dus opnieuw beginnen is zo gek niet eens. het hoofdstroom circuit lijkt wel intact te zijn, dat kan blijven zitten.

werkt dat zwarte fase symetrie relais wel links in de kast? gaat het ledje power aan en het ledje ry ook? als power wel aangaat maar ry niet, draai eens 2 fasen om van de voeding..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 16 augustus 2022 17:32:19 schreef testman:
deze komt me bekend voor, die stekkers onderin hebben een veiligheidsfunctie. alle eindschakelaars, thermische beveiligingen en stopknoppen staan in serie bij deze dingen. als de relais niet schakelen is de kans groot dat er een schakelaar oid niet meeschakelt en de veiligheidslijn dus niet gesloten is, dan werkt de besturing ook niet.

er mist hier vanalles, hangt los dus opnieuw beginnen is zo gek niet eens. het hoofdstroom circuit lijkt wel intact te zijn, dat kan blijven zitten.

werkt dat zwarte fase symetrie relais wel links in de kast? gaat het ledje power aan en het ledje ry ook? als power wel aangaat maar ry niet, draai eens 2 fasen om van de voeding..

die werkt wel ja beide branden

1 Meet je wel 24 volt op de trafo?
2 Zijn F2;F3enF4 gecontroleerd?
3 Zijn alle externe beveiligingen ingeplugd?
4 Is de hekschakelaar boven in gesloten gezet?
5 controleer de draden op klem 7 boven en onder, deze lijken niet goed in de klem te zitten!
6 Er zijn zo te zien losse draden te zien met een faantje waar zijn die voor.
7 lopen de drie fasen wel via hoofdschakelaar?
Trek je wel het gehele stuurstroomcircuit er uit ,probeer dan eerst uit te tekenen hoe het nu zit.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

Op 17 augustus 2022 11:46:41 schreef Hunebedbouwer:
1 Meet je wel 24 volt op de trafo? zit een 42v trafo in, die meet ik ook
2 Zijn F2;F3enF4 gecontroleerd? ja
3 Zijn alle externe beveiligingen ingeplugd? deze zijn gebypassed
4 Is de hekschakelaar boven in gesloten gezet? zie vorige vraag
5 controleer de draden op klem 7 boven en onder, deze lijken niet goed in de klem te zitten! bypass
6 Er zijn zo te zien losse draden te zien met een faantje waar zijn die voor. idem
7 lopen de drie fasen wel via hoofdschakelaar? ja
Trek je wel het gehele stuurstroomcircuit er uit ,probeer dan eerst uit te tekenen hoe het nu zit.

ik heb het idee dat er iemand aangemodderd heeft, zo komen de bedieningsdraden binnen op 2 en 5 maar daar gaat geen kabel weg. Ik heb ook geen schema van deze installatie dus dat maakt het er voor mij niet makkelijker op

Lambiek

Special Member

Op 17 augustus 2022 13:38:46 schreef rick_koole:
ik heb het idee dat er iemand aangemodderd heeft,.....

Hoe kom je daar nu bij, het is zo'n net kastje. :)

Persoonlijk zou ik de kast opnieuw maken, kijk wel of je nog componenten kunt gebruiken om de prijs laag te houden. Maar aan de andere kant moet je ook niet bezuinigen voor de veiligheid.

Als de prijs goed was en de lift is mechanisch verder in orde, dan is het opnieuw bedraden een goede optie.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
waar rook was, werkt nu iets niet meer