cheapy vape device lader, hoort die zo te zijn?

Bij uitzoeken van e-waste aanwinsten kwam ik zo'n standaard cheapy vape device lader tegen. Even gemeten en er kwam 5v uit. Hmm, hoort die zo te zijn of is dit een typische geval van "china special"
Ik rook namelijk niet dus weet ook niet of de laad ic in een vape device zelf zit. Maar met dit soort cheapy spullen weet je het maar nooit 8)7
Eens opengemaakt uit nieuwsgierigheid want verwachtte eigenlijk een pcbtje met standaard tp laadchippie. Maar er zat alleen een led, transistor en wat weerstanden in. Maar er lijkt ruimte voor meer onderdelen op de pcb.

benleentje

Golden Member

JE hebt dus een onbekende lader voor een onbekend apparaat en je vraagt of dat zo hoort te zijn? Uiteraard hoort dat zo te zijn want anders hadden ze er wel 2 wielen onder gezet.
Vaag topic vage antwoorden.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Waarschijnlijk een Joyetech 5VDC laderaansluiting voor hun pen-model vape e-sigaretten.
De pen-modellen hebben een opschroefbare lithiumaccu en daarin zit een eigen stukje laad- en beveiligingstechniek. De accu schroef je op deze 5VDC aansluiting, die heeft een USB connector welke in een USB 230V adapter gaat.

Misschien heb ik me niet goed uitgedrukt maar ik weet dat dit soort laders met deze schroefdraad een veelgebruikte standaard is bij e-vape devices. Dus het is niet een geheel onbekend lader of apparaat. Ik weet echter niet of deze lader zo hoort te zijn aangezien er vaak genoeg "gefoefeld" wordt met li-ion laders voor 1 cel li-ion accu's en zeker niet de eerste keer is dat met IPV een laadchip gewoon de 5v doorlussen naar de accu. Een "China special"
Vandaar dus de vraag of het zo hoorde en t-sec heeft er dus al een antwoord op gegeven.
Ik ben nu benieuwd of ze allemaal deze "standaard" aanhouden want dat er wordt veel gekopieerd door de Chinezen en niet altijd goed :+
Of ze maken een eigen variant die precies op een standaard iets lijkt maar net niet is.

chinezen maken besparingsgewijs een grove fout.
ze gaan de onboard beveiligingschip van een losse cel gebruiken als laad IC. nu weet ik niet of die evape battery waar T-sec over spreekt daadwerkelijk nog een laadchip hebben of ze vertrouwen op de BMS chip.

normaal heb je een li-ion lader die de accu van 3,7 naar 4,2V zal opladen en als de stroom lager is dan 1/10 van de initiele stroom, zal de lader ermee stoppen.

nu hebben beveiligde li-ion cellen ook zo een chipje die de spanning afschakelt als die bv boven de 4.25V uit komt, dus denk de chinees: kan ik gewoon een 5V voeding gebruiken (met ergens een stroombeperkend weerstandje), die BMS print zal wel ingrijpen.
dan ga je niet op laadstroom afschakelen, maar als de cel overvol is en te hoog in spanning gaat.
ik ben van mening dat je beveiligingsprinten niet moet misbruiken als laadprint.
die BMS hoort NOOIT te werken, enkel als er wat foutloopt in de lader, hoort die in te grijpen.

die bms koppelen de cel ook af als die onder de 2,5V komt, maar eigenlijk hoort je verbruiker te zijn voorzien dat die uitschakelt als de accu lager dan 3,0V (of 3,3V) komt. chinezen besparen hier ook in.

een cel telkens van 2,5V tot 4,25 (vaak zelf 4,35V), dan zullen ze niet lang leven

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Al zal de naam Joyetech voor leken niet bekend klinken, het is een van de grotere merken in de e-cig wereld die redelijk wat aandacht besteden aan het juiste gebruik van de accu.

Merci voor de duidelijke uitleg fcapri.
Ik heb deze aansluiting bij veel meer merken gezien. Ik heb wel wat defecte of versleten vapers liggen uit een e-waste bak. Maar nog nooit opengehaald.
Ik geloof prima dat er merken zijn zoals Joyetech die wel letten op veiligheid.
Maar dat zal zeker niet voor alle merken zijn, zeker niet de goedkope meuk die je rechtstreeks in china via bv ali haalt.
Dus dat kan dus best gevaarlijk worden indien die niet de laadic in de vaper hebben ingebouwd maar wel de standaard aansluiting en behuizing gebruiken van deze laders. Ik moet ergens nog eentje hebben liggen maar waar :? Die eens openmaken en zien hoe die eruit ziet van binnen als ik hem vind.

hangt allemaal van de batterij af. als ze daar nog een eigen laad ic hebben ingepropt, of gewoon een standaard protected 18650 genomen.

dat is het probleem bij de chinezen.
fabrikant A maakt zo een e sigaret voor 30€, perfect veilig aan alles gedacht.
fabrikant B denkt, die kan ik maken voor 20€, dan verdien ik meer
fabrikant C zegt: datgene van fabrikant B, dat kan nog veel eenvoudiger.
fabrikant D krijgt dat spul van C in handen en denkt: bwa, voor 4€ krijg ik dat ook wel voor mekaar.
en dan heb je 10 versies van 1 apparaat, maar bij de laagste prijs gewoon op alles bespaart is.

ook hebben onze westerse fabrikanten er een handje in te roeren.
die ontwerpen iets, sturen dat naar china en zeggen: wij kopen er 100 000 stuks van als je de productie onder de 15€ kan krijgen. en de chinees levert wat ze vragen.
volgend jaar zegt die fabrikant weer: de verkoop gaat goed, je krijgt het volgende contract nog eens als je onder de 12€ kan blijven...

you pay peanuts, you get monkeys.
chinese maken niet perse rommel, het is de westere wereld die er achter vraagt. t moet goedkoop zijn en niet te lang meegaan zodat ze een nieuwe kopen

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken