Whirlpool inductieplaat ACM795; grote zone werkt maar half tenzij geopend

Wie weet er raad bij volgend mysterie...

Mijn schoonouders hebben vernoemde kookplaat. De grootste zone zijn eigenlijk twee inductiespoelen op één alu plaat.
Op zeker moment kloegen ze erover dat die grootste plaat niet voldoende kracht meer gaf. Blijkt nu dat enkel het middelste inductiespoel werkt.

Beide spoelen krijgen vermogen uit twee verschillende vermogenmodules.

Als men nu het glas van het toestel pakt en de kookpot direct op de inductiespoelen zet werken beide spoelen wel en levert het apparaat het gevraagde vermogen.
Glasplaat terug op het toestel en opnieuw enkel het middelste spoel dat werkt.

Hoe kan dit?
Het lijkt wel alsof de buitenste spoel de pot niet "herkent"

Enkele filmpjes proberen te uploaden die het fenomeen demonstreren...
https://www.icloud.com/iclouddrive/02bk5WkiP7hPgzzUzi69y7PNw#IMG_0235
https://www.icloud.com/iclouddrive/00dgeTTXZjaMvmd8VlACqa3tQ#IMG_0236

Bij de meeste pannen zit het (ferromagnetisch)metaal (dat in de binnelaag gewalst zit)niet tot aan de rand. Mss zit het op het randje en met het glas er af kan het nog net wel? Zoek met een magneetje(klein) de rand vh metaal op en vergelijk het met de zonegroote. Ook kijken of het voldoende "plakt" of dat het goedkoop spul is.
Toch geen pot(pan) met groffe (niet gladde) bodem? Ik zou testen met grote ijzeren plaat die gans de zone bedekt. Niet ideaal als inductiemateriaal maar het geeft een indicatie.

Dus eerst met de basics beginnen. Lukt dat niet dan kan het uiteraard in de "chineese" zooi print zitten.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

zie vaker dat mensen met pannen aanklooien die maar op 1 inductiepit werken of soms op 2 pitten nog werken. dat zegt al dat die pan niet geschikt is en beter als bloempot kan gaan dienen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Was ik nog vergeten te zeggen: aan het kookgerei ligt het 100% zeker niet hoor.

Schoonouders hebben diverse erg grote potten die het altijd al gedaan hebben en plots gaan ze allemaal niet meer.
De pot die ik in het filmpje gebruik is een pot van onszelf die we wekelijks op ons Siemens vuur met van die uitbreidingszones gebruiken. Warmt mooi gelijkmatig overal en elke zone herkent de pot.

Om echt 900% zeker te zijn plaatste ik ook nog een kollosale grillpan met water in op de plaat, precies hetzelfde fenomeen.

Dan is het helaas de print. Spoelen heb ik nog niet weten sneuvelen ivm panherkenning.
Als je wil knutselen zou ik met de condensatoren beginnen. De rest is vrij complex bij deze. Gaat het beter als plaat goed heet is? Of net slechter? (Of geen van beide)

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Zat ook al met die condensatoren in m’n hoofd.
Op zich is de print vrij goedkoop, toch met Miele gewend te zijn, maar de eerste 3 weken niet leverbaar.

Om op je vraag te antwoorden: zelf heb ik ze nog niet zó intensief getest, maar volgens schoonouders maakt koud of warm geen verschil.

Ik zie dat er printen zijn met grijze mkt's (meestal miserie veroorzakers) en met blauwe (verbeterde versie). Bij miele zie je dat ook gebeuren. Maar meestal krijg je igbt kortsluit problemen.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Er zitten in deze plaat inderdaad grijze in. Ik heb de ervaring bij Miele dat het pek eruit gekomen is als deze stuk zijn.

Ik vind het vooral eigenaardig dat hij perfect werkt als die pot dichterbij de spoelen staat. Het lijkt wel alsof dat gedeelte van de vermogenprint geen pot herkent met het glas erop en zo op die kant niks doet.

Hoe werkt zo'n panherkenning eigenlijk precies?
Dat ding stuurt bij de start een stroompje door de spoel en ziet of er stroom getrokken wordt, of hoe gaat dat?

Daar heb ik al eens een topic over gemaakt een paar jaar geleden. Wat ik geleerd heb: de stroomgrootte is niet zozeer van belang. Als ik er een dikke alu plaat op legde dan vloog die van de impulskracht er los af en het licht viel haast weg vd stroomstoot maar nog steeds geen herkenning. Enkel bij een resistieve factor in het aangebrachte materiaal volgde herkenning. Dus de detectie meet vooral faseverschuiving en bij een lagere verschuiving gaat hij overgaan tot herkenning. Dus ijzer (ferromagnetisch) met goede resistieve eigenschap (daarom dat gewoon plaatijzer of gietijzer niet ideaal zijn maar desondanks wel werken) of nonferro met hoge resistieve factor zoals alu folie.

Er zijn van Delhaize eens potten verdeeld met metaaldeeltjes gespoten op de bodem en daar een laklaagje over. Veel miserie en hoofdpijnen want ofwel herkenden inductieplaten ze soms niet ofwel sprongen de igbts er van stuk.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
jerome

Golden Member

Met wat "off-topic" mijn mening. Die dingen zijn veel te ingewikkeld voor een eindresultaat als warmte. Zo lang men geen 10 jaar garantie wil geven gaat dat bij mij nooit binnen komen. Krijg vaak verzoeken voor herstel, maar wil mijn handen daar niet aan vuil maken. Swappen is eenvoudig maar komt te duur, daar er ook nog een tweede bordje is met vaak dezelfde uren op de teller en gemene of ondermaatse componenten.

Uiteindelijk kan je zo voor alles en nog wat redeneren. Enkele blokken hout in de fik onder een rooster warmt je eten ook lekker op. Te voet kan je ook overal komen ipv met de wagen.
Ook lang geen inductievuur gehad, maar eens je het hebt kookt het wel heerlijk.

Even terug ontopic:
De feedback van de kookzones gaat via een spoeltje naar dat kleine printje op die vermogenmodule.
Niks speciaals op te zien, dus zonder schema geen beginnen aan. In het vermogendeel alle c’s nagelopen, alles ok.

Nog iets geks: aan die kant zitten twee identieke vermogenprinten. Zo bewijst het partnummer op sticker.
Snel even van kant wisselen dacht ik moet lukken.
Dan krijg ik op de linkse module twee fouten:
Verkeerde IPC gebruikt en de andere plaat op die module geeft NTC error. Omdat natuurlijk de grote plaat maar 1 NTC heeft en de andere vermogenkant van de grote plaat zijn NTC ingang blijft onbenut.

Optiecode opnieuw ingesteld, errors blijven.
Modules weer verwisseld, errors weg.

Hoe kan dat nou weer? Eens ingesteld, eeuwig ingesteld?

interessant om zo te testen. Het kan zijn dat de originele
OEM een vaste niet verstelbare instelling hebben en dat de nieuwe wel universeel en dus instelbaar zijn. Zoals bij de miele wasm printen. Die zonder eindtijd kan je niet wijzigen maar de vervangprinten wel.

Dan ga je de service info erbij moeten halen. Zelfde print, andere instelling.

Met 85 NR of foto typeplaatje komen we dan verder.

[Bericht gewijzigd door EricN op maandag 15 augustus 2022 15:21:59 (51%)

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Blijkbaar ben je niet alleen. Ik ga de info doorsturen. Wel ve random acm795. Dus mss niet voor jouw model.

[Bericht gewijzigd door EricN op maandag 15 augustus 2022 15:44:51 (32%)

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Heb een identieke kookplaat gehad met een identieke fout in de reparatie gehad. print lijkt als nieuw, tikt en pit herkenning werkt niet. Terugtraceren heeft ook bij mij niet geholpen en wisseltruuk werkte ook niet. Whirlpool (Indesit) was langs gekomen en heeft print gewisseld, kreeg hem niet geprogrammeerd. Daar weer een keer langsgekomen met geprogrammeerde print en die werkte. Was onder waarborg!

Ik heb een dikke drie maanden geleden precies dezelfde plaat bij een klant gehad, waar precies dezelfde module van defect was. De IGBT's, weer van die grote plaat lagen kort. Stukken eruit gevlogen.

Nieuwe module geplaatst, 36 foutcodes, maar even de juiste optioncode goed gezet (was 09, weet ik nog vanbuiten) en het toestel werkte meteen. Daarom dat ik zo verwonderd was dat uitwisselen bij deze niet lukt.

@smd: geeft me al goede hoop dat het toch van die vervelende print komt.

Inmiddels even wat foto's gepakt.

De bewuste module:

Typeplaatje:

De info voor jouw specifiek 85 nr is bedroevend weinig. Geen vermelding over miserie betreffende 5kw plaat.

De instelbaarheid vd optiecode voor een nieuwe vervangprint zegt niets over het al dan niet wijzigbaar zijn van de code op de OEM print.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Op 15 augustus 2022 20:03:51 schreef EricN:

De instelbaarheid vd optiecode voor een nieuwe vervangprint zegt niets over het al dan niet wijzigbaar zijn van de code op de OEM print.

Zoals je zelf al zei hebben we dat met Miele ook al gehad.

Ik zal maar eens beginnen met eerst een nieuwe vermogenmodule te bestellen. Hopelijk lukt dat zo vlot als met dat kookvuur bij die klant (was wel van 2014). Voor hetzelfde geld is alles dan opgelost.
Enkel jammer dat er 3 weken backorder tijd tussen zit. Zal ze intussen even terug moeten gaan inbouwen. De mensen zijn over 14 dagen weer thuis; kunnen ze toch nog iets koken.

Het vervelende is dat ze uit de Indesit fabriek komen.. Ik heb het idee dat (wat ik van de service technicus begreep) zijn er Open programmeerbare printen EN je heb Fixed printen. Met een Indesit tool benaderbaar en... die heb ik niet!!

maartenbakker

Golden Member

Dus Whirlpool kocht al uit de shit (in de shit?) in 2013? Fabrieksletters 14, dus dat had ik niet echt verwacht want inkoop kreeg vaak 99 en een later bijgekomen fabriek denk ik toch ook geen vrij laag nummer.

Aan de andere kant zie ik op de printplaat op de foto nergens 12NC's staan dus het is wel een (deels) ingekocht toestel. Toch bij Indesit of bij een gemeenschappelijke leverancier?

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op dinsdag 16 augustus 2022 20:35:09 (58%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Voor zover ik weet is het chinese inkoop. Pre indesit periode. Deze printen heb ik in geen enkele indesit aangetroffen. Geen aanrader in ieder geval.

De microgolven hebben rond die periode ook plots PH schroeven. Voor mij duidt dat op ching chang choeng makelij.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Er staat in alle geval de vermelding Whirlpool op die printen. Als je inzoomt op m'n foto's zie je normaal ook het partnummer op een sticker staan.
Ik heb in die periode en ervoor in Whirlpool inductievuren enkel dergelijke printen geweten en echt uit de pré Indeshit periode vond je ook EGO; precies dezelfde als in Miele.

Zeg erover wat je wilt, maar dat plaatje heeft z'n uurtjes al wel gehad bij de schoonouders. Die koken graag en veel. Eigenlijk is ze toch al 9 jaar oud en nu de eerste keer dat ze hapert. Een Miele had sowieso niet beter gedaan.

Hoe zit het eigenlijk tegenwoordig met keukenapparatuur van Whirlpool? Met een Miele center te worden verkopen we het nog amper.
In die periode (2013) en ervoor was ik best van Whirlpool apparatuur te spreken hoor.

Hun microgolfovens hebben altijd hoog in het lijstje gestaan bij mij... Heb er zelf eentje uit 2008. High end van high end uit die tijd en kan me geen beter toestel wensen. Alles wat die doet is tot in de puntjes.

Die goede oude tijd vd microgolfovens is wel voorbij vrees ik. Ik heb al een voorraad oudjes aangelegd voor als ik in panne val. Die nieuwe betrouw ik niet maar wel nog steeds met crisp.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
maartenbakker

Golden Member

Die waren altijd uitstekend gebouwd. Tot ze de vestiging in Zweden sloten en ze in een van de oorspronkelijke Italiaanse vestigingen gingen produceren. Uit die tijd dateren de modellen die zo nu en dan in een identiteitscrisis schieten doordat ze hun configuratie kwijt raken.

Op 16 augustus 2022 20:39:18 schreef EricN:
[...]
De microgolven hebben rond die periode ook plots PH schroeven. Voor mij duidt dat op ching chang choeng makelij.

De Chinese productie microgolfovens kregen fabrieksletters 42 of in geval van inkoop bij Galanz 99. Zweden had fabrieksletters 37. Italië 15. Dat zou dus snel vast te stellen moeten zijn.

Op 16 augustus 2022 20:39:18 schreef EricN:
Voor zover ik weet is het chinese inkoop. Pre indesit periode. Deze printen heb ik in geen enkele indesit aangetroffen. Geen aanrader in ieder geval.

Er is iets raars met die printen, maar de condensatoren lijken niet chinees. De kookplaat is gezien de typesticker ook wel echt in een oorspronkelijke Whirlpoolfabriek geproduceerd, ik weet alleen niet welke.

Terwijl ik begon te typen had ik het nog niet door, maar het dubbeltje is gevallen. Ik denk dat deze modules ontworpen en geproduceerd zijn door Delta (die uit Taiwan, niet die uit Zeeland), en vervolgens met Whirlpoolsoftware door Whirlpool in kookplaten verwerkt.

Het Whirlpoollogo op de print betekent in dit geval dat ze vóór Whirlpool en niet dóór Whirlpool geproduceerd zijn.

Als je gaat zoeken op de type-aanduiding EDPS-3700AP A (die zeer sterk lijkt op de typenummers die Delta voor voedingen gebruikt, zo staat 3700 voor het vermogen) dan tref je ook printplaten aan met andere merknamen en met typische Delta-codenummers.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op de koelventilator bijvoorbeeld staat duidelijk. China. Dit bewijst niet dat de printen uit china of taiwan (ik geloof je daar best) zijn maar het duidt er wel op dat de inhoud vd "doos" niet noodzakelijk iets met de stickers te maken heeft.

Wat maken jullie uit de kruisschroeven op?

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?