Beko WMB 51431 start niet meer (lampje "deur open" & "einde")

De wasmachine Beko WMB 51431 wil geen programma meer starten omdat het lampje "deur open" blijft branden. Ik had al opgemerkt dat ik de deur enkele keren opnieuw moest open en dicht doen om het programma te laten starten. Dit werkt niet meer. Ik heb de wasmachine al lange tijd uitgezet en ook de stekker uitgetrokken om de machine zo te proberen resetten, maar ook dit werkt niet. Als ik na het uitzetten een programma selecteer brandt eerst het lampje "einde". Omdat ik daardoor dacht dat de machine vast zit in een programma probeerde ik dit te annuleren, maar de reset/annulatie-knop inhouden doet niets. Zou het deurslot kapot zijn? Kan ik dit controleren?
Alvast bedankt voor de tips!

Het kan zijn dat de deurhaak niet goed in het deurslot valt en misschien is de deur stevig dicht drukken een optie. Als dat geen resultaat geeft dan is of de connector van het deurslot of het deurslot zelf defect. Controleren van het deurslot is geen optie omdat het deurslot pas gaat schakelen als de deur middels een bi metaal vergrendeld is.

Als je het manchet aan de buitenkant losmaakt en even naar binnen vouwt, kan je bij het deurslot waar ook de deurschakelaar in zit. Onderdeel is waarschijnlijk goed te vervangen, even informeren bij een onderdelenleverancier.

Statistics are like a bikini: What they show is suggestive, but what they hide is vital.

Kan waarschijnlijk zonder het manchet los te maken, met het bovenblad er af kun je een vaak ook bij. En manchet losmaken is zo gedaan maar terugplaatsen en de afdichtingsring met veer terugplaatsen kan nog een hele klus zijn.

Beko.. de laatste tijd is veel problemen met deurslot.. Vervang die maar is 10 min werk en je machine draait weer OK!! kost plm 19 Euro

Op 18 augustus 2022 19:04:37 schreef smd:
Beko.. de laatste tijd is veel problemen met deurslot.. Vervang die maar is 10 min werk en je machine draait weer OK!! kost plm 19 Euro

Deurvergrendeling/ deurslot/ deurrelais is vervangen. Toch blijf het lampje "deur open" branden. Het programma annuleren lukt door 2x op start te drukken. Helaas start er nog steeds geen nieuw programma.

Op 17 augustus 2022 12:32:11 schreef ronny530:
Het kan zijn dat de deurhaak niet goed in het deurslot valt en misschien is de deur stevig dicht drukken een optie. Als dat geen resultaat geeft dan is of de connector van het deurslot of het deurslot zelf defect. Controleren van het deurslot is geen optie omdat het deurslot pas gaat schakelen als de deur middels een bi metaal vergrendeld is.

Deurvergrendeling/ deurslot/ deurrelais is vervangen. Toch blijf het lampje "deur open" branden. Het programma annuleren lukt door 2x op start te drukken. Helaas start er nog steeds geen nieuw programma.

Dan heeft oude deurslot de tryac op print ook beschadigd, deze ook vervangen en dan wel werkende..