Pupinspoelen nog ergens te koop?

mel

Golden Member

Pupinspoelen komt uit de draadtelefonie. Die werden in serie in de lijn gezet om de capaciteit van de draden te compenseren, het zogenaamde Pupiniseren.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Hubie

Special Member

;-) @ex-fietser,Neen,neen, neen, driewerf neen, niet elke klos draad is een Pupinspoel,duidelijker als dit plaatje van wiki gaat het niet worden:

Op mijn foto hieronder staat het ook verkeerd,dat moet rood,rood boven zijn en groen,groen onder....

Of andersom natuurlijk...;-)

Arco

Special Member

Volgens mij werd pupiniseren alleen heel vroeger toegepast, later waren het actieve versterkers (wellicht ook gepupiniseerd)

Heb ooit nog wel eens een analoge 2 richtingsversterker voor een telefoonlijn reverse ge-engineerd.
Werkte prima, maar de exacte schakeling was moeilijk te doorgronden...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Leuk zo'n discussie over Pupinspoelen, ok, ik ben wat laat met reageren.

Eind 70 jaren werkte wij aan een 64Kbit/s duplexverbinding tussen de VU en SARA via onze lokale telefoonlijnen. Het zelfontwikkelde (DEM36) modem op het Dr. Neher Laboratorium van de PTT kon alleen goed werken als die Pupinspoelen werden verwijderd. Een Nederlands commercieel bedrijf zou dit modem wel even 'op de markt' brengen na re-enginering, dat is ze niet gelukt.

Hubie

Special Member

Was dat zo'n modem waar je de hoorn van de telefoon in rubber doppen moest drukken?
Zoiets als dit (foto)

Het bedrijf waar ik in 1990 werkte had een akoestisch modem voor 1 of andere Atari mini computer ontworpen.Dan kon je zelfs vanuit een telefooncel bestanden versturen.
Een heel gedoe met klittenband en elastiek om het spreek/luister gedeelte van de telefoonhoorn aan het modem te koppelen.Maar het werkte wel ;-)

blackdog

Golden Member

Hi Mel,

Je kan toch ook een commonmode spoeltje gebruiken, er zijn er daar zoveel van te koop van vele fabrikanten.

Ik zal een kijken of ik nog van die Philips ringkerntjes heb liggen, die van die metalen dekseltjes hebben, laat ik later vandaag even weten.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
mel

Golden Member

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Sine

Moderator

Ik betwijfel of die geschikt zijn, die hebben een hele 'lossy' kern (hoge permeabiliteit) en een relatief lage zelfinductie.

[Bericht gewijzigd door Sine op donderdag 18 augustus 2022 10:39:28 (14%)

blackdog

Golden Member

Hi Sine, :-)

Het commonmode spoeltje dat hier nu aan de RCL meter hangt zegt toch wat anders het is een Epcos2x 100mH 0,3-Ampere.
Dit meet ik: 120mH, Q van 130 bij een 10KHz meetfrequentie, niet slecht denk ik.

https://www.bramcam.nl/Diversen/Mel-01.png

.
De twee bouwpakket die ik beschikbaar heb, Philips of Siemens, weet het niet zeker..
https://www.bramcam.nl/Diversen/Mel-02.png

Moet nu weg, laters meer.
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Hubie

Special Member

Die LA 2 is van Mullard,daar heb ik er ook nog een "paar" van.

Ha mel,

Waar is die spoel voor bedoeld :? loopt daar een stroom of zo.
Vandaag de dag voor signaal zo'n spoel gebruiken is bijzonder !

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
mel

Golden Member

Henk, ik wil gewoon een telexconverter maken met spoelen.niks geks, het is gewoon laagfrequent.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Ha mel,

Dat is helder maar wil je daar zo'n klos garen voor gebruiken ( ik weet de oude doos ) of mag dit ook een oplossing zijn met een kunst spoel !
En als je dan die spoelen wil dan zou je de zoek tocht kunnen stoppen en zelf een paar spoelen wikkelen.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.