Kogelmolen maken

Beste leden,

Ik ben nieuw hier. Ik ben lid geworden omdat ik graag wat hulp krijg van iemand die meer verstand hebt van elektra dan Ik.

Ik wil een kogelmolen bouwen, en zojuist ben ik bij een elektrotechnisch bedrijf geweest en die kwam met een veel te dure oplossing.

Ik kan een kogelmolen kopen voor 540 en. Maar ik denk dat het goedkoper kan.

Ik zelf zat te denken aan een 0,18 kW 1 fase inductie motor met een 11 of 14 mm as. 2 poulies of tandriemschijven, 4 lagerhuizen + 2 assen en een spanningsregelaar en klaar.

Toerental moet rond de 35 a 100 r/pm instelbaar zijn. Als ik een 1000 r/pm 0,18 kW inductie motor heb en daar een poulie van 30 mm op zet en dan laat verlopen naar een 150 mm poulie dan is het toerental zonder regeling 200 r/pm.

Nu zegt de verkoper van de elektrotechnische groothandel mij dat het niet mogelijk is dat er een spanningsregelaar tussen geplaatst kan worden omdat de motor dan stuk gaat op den duur. En dat dit alleen op te lossen is met een vertragingskast of frequentie regelaar.

Ik vind dat een te dure oplossing want dan kan ik net zo goed de machine zelf kopen..

Wie kan mij exact vertellen wat ik nodig heb en wat er mogelijk is. Ik ben niet gigantisch kundig met elektra maar begrijp bepaalde dingen prima. Mij lijkt het niet al te spannend allemaal maar ik mis de kennis vandaar mijn vraag.

Alvast bedankt,

Met vriendelijke groet,

Knutsel

Voorbeeld staat in de bijlage

Lambiek

Special Member

Ten eerste welkom.

Op 17 augustus 2022 17:18:53 schreef Knutselclub:
Ik wil een kogelmolen bouwen,...

Hoe groot moet dat worden?

Ik kan een kogelmolen kopen voor 540 en. Maar ik denk dat het goedkoper kan.

Dat vermoed ik ook. Tenzij je mechanisch gezien handig bent natuurlijk. :)

Het vermogen dat je nodig hebt ligt ook geheel aan de grote van je tank en het totaal gewicht van tank plus inhoud.

Nu zegt de verkoper van de elektrotechnische groothandel mij dat het niet mogelijk is dat er een spanningsregelaar tussen geplaatst kan worden omdat de motor dan stuk gaat op den duur. En dat dit alleen op te lossen is met een vertragingskast of frequentie regelaar.

Daar kan hij een punt hebben, als je de motor gaat regelen en deze erg langzaam gaat lopen, kan de motor te warm gaan worden. Maar dat is eventueel op te lossen met een extra ventilator achter de motor.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Om heel traag te kunnen draaien een DC-motor gebruiken, met PWM-regeling?

Het vermogen dat je nodig hebt ligt ook geheel aan de grote van je tank en het totaal gewicht van tank plus inhoud.

De grootte (sic!) van de tank doet niet echt ter zake, wel de totale massa en de gewenste acceleratie. Aan die laatste zullen wel geen hoge eisen gesteld worden, veronderstel ik, dus kan het vermogen beperkt blijven.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

180w is prima te doen met een DC of BLDC motor. Als beginnende elektronicus kan je vrij eenvoudig kant en klare BLDC motoren met bijbehorende regelaars kopen bij de chinees, of bij nederlandse wederverkopers van chinees materiaal (kan soms bijna net zo goedkoop zijn, en veel sneller).

Wil je het analoog houden, dan kom je een eind met een PWM regeling en een DC borstelmotor zoals je in de oudere modellen elektrische stepjes vond. Let op, een chinese 10a pwm regeling kan géén 10a aan! Ik had er een chinese van Baco en dat ding werd loeiheet.

Er bestaan ook borstelmotoren/universeelmotoren voor duurbedrijf. Denk daarbij aan regelbare motoren van de wat goedkopere fitnessapparatuur (loopbanden, trilplaten). Die kun je heel eenvoudig met een triacregeling regelen.

Inductiemotoren/asynchroonmotoren zijn alleen netjes regelbaar met een frequentieregelaar. Met een variac of triacregeling kan je gebruik maken van de magnetische slip, maar dat is een lelijke oplossing waar ik jeuk van krijg.

Het benodigde vermogen wordt sterk beinvloed door de hoeveelheid materiaal in de tank. Ik zou even kijken naar de specificaties van fabrieks kogelmolentjes, wat voor motoren daar in zitten.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
benleentje

Golden Member

Toerental moet rond de 35 a 100 r/pm instelbaar zijn. Als ik een 1000 r/pm 0,18 kW inductie motor heb en daar een poulie van 30 mm op zet en dan laat verlopen naar een 150 mm poulie dan is het toerental zonder regeling 200 r/pm. .

MEn zegt dat een motor zonder extra koeling op minimaal 30/40% snelheid mag draaien. Voor een 200 rpm is dat dan 60/80 rpm. 35 RPM is wat dat betreft te laag. Maar dat is omdat de motor zich via zijn interne ventilator moet koelen en die draait op een bepaalt punt te langzaam.

Een externe ventilator kan dat probleem verhelpen.

2de probleem die ik zie is dat je enkelfase motor gaat gebruiken die laten zich slecht regelen.

En dat dit alleen op te lossen is met een vertragingskast of frequentie regelaar.

Om een 1 fase 230V motor te kunnen regelen heb je daar een een speciale 1 fase output frequentie regelaar voor nodig, met andere regelaars is het bijna niet te doen, maar lambiek heeft daar iets meer ervaring mee.

OM marktplaats oid is er toch wel een geschikte motor met vertraging te vinden die al gelijk op ca 100 rpm zit. Dan nog een 2de hands frequentieregelaar erbij of nieuw zijn ze ook niet meer zo duur en je bent er al bijna.

Ik zelf zat te denken aan een 0,18 kW 1 fase inductie motor met een 11 of 14 mm as. 2 poulies of tandriemschijven, 4 lagerhuizen + 2 assen en een spanningsregelaar en klaar.

Dan ben je echt goedkoper uit als je een motor zoekt met transmissie die gelijk 100 rpm draait. Poelies en riemschijven zijn ook niet goedkoop en dan heb je nog xtra lagers enz nodig.
Met een spanningsregelaar kan geen 1 fase 230V motor regelen. Of jij hebt een andere regelaar in je hoofd daar dan graag een voorbeeld van.

Ik kan een kogelmolen kopen voor 540 en. Maar ik denk dat het goedkoper kan.

Ja dat denk ik ook wel en toch valt het aan het eind altijd tegen heb daar zelf al genoeg ervaring mee. Er komt altijd meer onderdelen bij kijken dan je denkt. Dus het moet wel je hobby zijn om dat soort dingen te maken anders ben je zeker duurder uit.

Hieronder een advertentie NR 7 met een 140 rpm 0,18kW motor voor 65,-

https://www.marktplaats.nl/v/doe-het-zelf-en-verbouw/motoren/a13983671…

Hier een regelaar voor ca 70,-

https://www.marktplaats.nl/v/doe-het-zelf-en-verbouw/motoren/m18737609…

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Inductie motor, meest gangbare, zit tussen de 1300-1500 of 2800-3000 rpm.
Ligt aan het type, 4 polig of 2 polig.
1 fase 230Vac of 3 fase 230/400Vac maakt voor dit toerental niet uit.

Hier heb je dan een vertraging voor nodig om op de 100 rpm te komen.
En als je een frequentie regelaar gaat gebruiken, met 1x230Vac in en 3x 230 Vac uit, dan kun je gewoon elke kleine 3fase 230/400vac motor gebruiken.

Of iets met een DC motor maken van bv een loopband.

Als het vermogen daarvan voldoende is, dan kan je misschien ook een heel eind komen met de oude vertrouwde ruitenwissermotor. Goedkoop, vertraging ingebouwd, eenvoudig regelbaar, geschikt voor duurbedrijf.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Totaal gewicht wat erop komt te liggen zat rond de 25 a 30 kg zijn dus dat valt mee

Op 17 augustus 2022 17:43:08 schreef Lambiek:
Ten eerste welkom.

[...]
Hoe groot moet dat worden?

[...]
Dat vermoed ik ook. Tenzij je mechanisch gezien handig bent natuurlijk. :)

Het vermogen dat je nodig hebt ligt ook geheel aan de grote van je tank en het totaal gewicht van tank plus inhoud.

[...]
Daar kan hij een punt hebben, als je de motor gaat regelen en deze erg langzaam gaat lopen, kan de motor te warm gaan worden. Maar dat is eventueel op te lossen met een extra ventilator achter de motor.

benleentje

Golden Member

Goedkoop, vertraging ingebouwd, eenvoudig regelbaar, geschikt voor duurbedrijf.

Er zijn meerdere oplossingen mogelijk. Ik gok dat een ruitenwisser motor iets van 30 rpm doet op 12V. 100 rpm zou ca 36V /40V betekenen weet niet of ze dat nog leuk vinden.

Ze zijn eenvoudig regelbaar maar ook daar komt nog meer bij kijken je zal toch minimaal een geschikte voeding moeten vinden.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Daar zat ik ook over na te denken alleen weet ik niet hoelang de levens duur is daarvan als het zeg maar 4 uur continu zal draaien..

Op 17 augustus 2022 18:43:37 schreef Ledlover:
Als het vermogen daarvan voldoende is, dan kan je misschien ook een heel eind komen met de oude vertrouwde ruitenwissermotor. Goedkoop, vertraging ingebouwd, eenvoudig regelbaar, geschikt voor duurbedrijf.

Wordt te groot bij elkaar. Ik wil het compact houden en als het kan met een bekisting eromheen zodat het niet te veel herrie maakt..

Op 17 augustus 2022 18:36:06 schreef benleentje:
[...]
MEn zegt dat een motor zonder extra koeling op minimaal 30/40% snelheid mag draaien. Voor een 200 rpm is dat dan 60/80 rpm. 35 RPM is wat dat betreft te laag. Maar dat is omdat de motor zich via zijn interne ventilator moet koelen en die draait op een bepaalt punt te langzaam.

Een externe ventilator kan dat probleem verhelpen.

2de probleem die ik zie is dat je enkelfase motor gaat gebruiken die laten zich slecht regelen.

[...]Om een 1 fase 230V motor te kunnen regelen heb je daar een een speciale 1 fase output frequentie regelaar voor nodig, met andere regelaars is het bijna niet te doen, maar lambiek heeft daar iets meer ervaring mee.

OM marktplaats oid is er toch wel een geschikte motor met vertraging te vinden die al gelijk op ca 100 rpm zit. Dan nog een 2de hands frequentieregelaar erbij of nieuw zijn ze ook niet meer zo duur en je bent er al bijna.

[...]Dan ben je echt goedkoper uit als je een motor zoekt met transmissie die gelijk 100 rpm draait. Poelies en riemschijven zijn ook niet goedkoop en dan heb je nog xtra lagers enz nodig.
Met een spanningsregelaar kan geen 1 fase 230V motor regelen. Of jij hebt een andere regelaar in je hoofd daar dan graag een voorbeeld van.

[...]Ja dat denk ik ook wel en toch valt het aan het eind altijd tegen heb daar zelf al genoeg ervaring mee. Er komt altijd meer onderdelen bij kijken dan je denkt. Dus het moet wel je hobby zijn om dat soort dingen te maken anders ben je zeker duurder uit.

Hieronder een advertentie NR 7 met een 140 rpm 0,18kW motor voor 65,-

https://www.marktplaats.nl/v/doe-het-zelf-en-verbouw/motoren/a13983671…

Hier een regelaar voor ca 70,-

https://www.marktplaats.nl/v/doe-het-zelf-en-verbouw/motoren/m18737609…

Maar een bldc motor bv van een elektrische scooter, die motor draait verschrikkelijk veel toeren. Is dit terug te regelen met een pwm controller of moeten er dan even goed poelies komen om te vertragen?

Op 17 augustus 2022 18:19:27 schreef Ledlover:
180w is prima te doen met een DC of BLDC motor. Als beginnende elektronicus kan je vrij eenvoudig kant en klare BLDC motoren met bijbehorende regelaars kopen bij de chinees, of bij nederlandse wederverkopers van chinees materiaal (kan soms bijna net zo goedkoop zijn, en veel sneller).

Wil je het analoog houden, dan kom je een eind met een PWM regeling en een DC borstelmotor zoals je in de oudere modellen elektrische stepjes vond. Let op, een chinese 10a pwm regeling kan géén 10a aan! Ik had er een chinese van Baco en dat ding werd loeiheet.

Er bestaan ook borstelmotoren/universeelmotoren voor duurbedrijf. Denk daarbij aan regelbare motoren van de wat goedkopere fitnessapparatuur (loopbanden, trilplaten). Die kun je heel eenvoudig met een triacregeling regelen.

Inductiemotoren/asynchroonmotoren zijn alleen netjes regelbaar met een frequentieregelaar. Met een variac of triacregeling kan je gebruik maken van de magnetische slip, maar dat is een lelijke oplossing waar ik jeuk van krijg.

Het benodigde vermogen wordt sterk beinvloed door de hoeveelheid materiaal in de tank. Ik zou even kijken naar de specificaties van fabrieks kogelmolentjes, wat voor motoren daar in zitten.

Er is geen enkele motor die zonder vertragingsbak zo langzaam draait. Het gaat ook niet alleen om het toerental, maar ook om het koppel.

Je keuze is dus een motor met vertragingsbak, of een motor en zelf een vertraging er achter zetten.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
Lambiek

Special Member

Er zit een regelaar bij zo te zien.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Ja, dat dacht ik ook direct. Mij lijkt het dat deze motor best zou kunnen voldoen, maar allicht is het overkill. Ik ga helemaal mee met de suggestie voor een ruitenwissermotor: krachtig, traag, vlot en betaalbaar beschikbaar.

Wat is overigens een pdw-regelaar :) ?

@Sparky hieronder: dat is zo, ik ging uit van een stabiele massa maar dat klopt niet in dit geval.

[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op woensdag 17 augustus 2022 20:28:51 (16%)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Op 17 augustus 2022 17:47:36 schreef big_fat_mama:
De grootte (sic!) van de tank doet niet echt ter zake, wel de totale massa en de gewenste acceleratie. Aan die laatste zullen wel geen hoge eisen gesteld worden, veronderstel ik, dus kan het vermogen beperkt blijven.

Dat is niet waar; de trommel is immers niet gevuld tot het een massief geheel vormt, de inhoud daarvan is aan het bewegen, en veroorzaakt steeds onbalans.

Als jouw stelling waar zou zijn, zou je dit kunnen doen met een 0.1W motortje, zolang je lang genoeg kunt wachten op de acceleratie.

Het formaat van de trommel bepaald de maximale afstand van de inhoud tot de as, en je bent continue een deel van die massa aan het optillen, dus dat geeft een moment. Hoeveel vermogen dat kost, is afhankelijk van hoe "vloeibaar" de inhoud is.

Op 17 augustus 2022 19:37:47 schreef Ledlover:
Er is geen enkele motor die zonder vertragingsbak zo langzaam draait. Het gaat ook niet alleen om het toerental, maar ook om het koppel.

Direct-drive wielnaaf motoren van elektrische fietsen draaien ongeveer 200rpm bij 25km/h. Je zou zo'n motor (of een exemplaar met een overbrenging erin) kunnen gebruiken door er een riem omheen te leggen, die je vervolgens om de trommel legt. Ik denk dat 100rpm veel te hard is voor zo'n kogelmolen, en dus dat de verhouding tussen de diameter van de motor en de diameter van de trommel je een goede vertraging geeft.

@TS: bedenk wel dat je ook nog een 24 of 48V voeding nodig hebt voor zo'n motor.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Op 17 augustus 2022 20:08:28 schreef Knutselclub:
Pwm regelaar bedoel ik

Een PWM regelaar gebruik je alleen in combinatie met een gelijkstroommotor met koolborstels. De motor van jouw link is een borstelloze, en bovendien zit er al een regelaar bij (die geen pwm regelaar is).

Zo'n naafmotor heeft toch altijd een planeetwieloverbrenging er in zitten?

[Bericht gewijzigd door Ledlover op woensdag 17 augustus 2022 20:30:32 (11%)

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
GJ_

Moderator

Op 17 augustus 2022 19:37:47 schreef Ledlover:
Er is geen enkele motor die zonder vertragingsbak zo langzaam draait. Het gaat ook niet alleen om het toerental, maar ook om het koppel.

Te duur voor TS maar een servomotor of een gewone KA motor in closed loop kun je gewoon op 0RPM zetten. En van daaruit ieder gewenst toerental tot het maximum, en dat alles gewoon met koppel.

Ik heb er weinig/te weinig verstand van maar ik vind het leuk om te leren en te bouwen. En geld besparen natuurlijk.

Als iemand mij wilt helpen om een "boodschappen lijstje" samen te stellen dan wordt dat heel erg gewaardeerd..

Nu zie ik op aliexpress dit setje wat mij prima lijkt

€ 132,84 20%OFF | 300W 220V Ac Motor Speed Motor Met Een Versnelling Reductie Box Gear Motor 6GU3K-300K
https://a.aliexpress.com/_m00L4zW

Heeft al heel wat gesloopt en er soms iets van geleerd.

Ook een mogelijkheid is een wasmachine motor, die draaien ook heel langzaam

Jacques van Montfort
benleentje

Golden Member

Nu zie ik op aliexpress dit setje wat mij prima lijkt

Daar komt nog bijna 100,- verzendkosten bij + btw daarover.

k heb er weinig/te weinig verstand van maar ik vind het leuk om te leren en te bouwen. En geld besparen natuurlijk.

Als je het nog moet leren bouwen is dat prima maar geld besparen is als je het nog moet leren een stuk moeilijker.

Als zelfbouwer kan het vaak wel goedkoper maar dat is vooral met 2de spullen als je een nieuwe motor koopt + verzendkosten van 300,- dan word het al niet meer goedkoop.

Als iemand mij wilt helpen om een "boodschappen lijstje" samen te stellen dan wordt dat heel erg gewaardeerd..

Je lijstje in de startpost was zo slecht nog niet, veel meer is het niet. IK weet uit ervaring dat met poelies en snaren werken ook niet heel goedkoop is en vandaar koop je beter gelijk een motor met reductie die de goede snelheid is scheelt ook een hoop gedoe.

En dan nog een pdw regelaar erop?

Motor regelaars zijn er in veel soorten smaken elk type motor heeft zo een beetje zijn eigen regelaar. Dus noem gewoon een motor regelaar zit je altijd goed ;).

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.