Aardlek gaat uit bij onweer.

Huis in frankrijk. Bovengrondse leidingen.

Aardlek floept regelmatig uit als er onweer is in de buurt.

Omdat er mensen (huurders) zijn die niet bekend zijn met de systemen... is het onhandig dat de stroom dan steeds een dag uit is terwijl er iemand opgetrommeld moet worden om hem te resetten.

Ik zou hem wel automatisch willen resetten. Ik snap dat als ie uitgaat doordat er iemand tussen live en aarde ligt te creperen dat dan een onveilige situatie ontstaat. Daar ga ik zeker over nadenken.

Maar aan de andere kant... Wat zou de oorzaak zijn van het afschakelen. Weet iemand dit?

Als de bliksem in de buurt van ons laatste stukje bovengrondse kabel inslaat, dan verwacht ik dat er een common mode puls op zowel fase als nul komt. Waarom zou ie daarop reageren?

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
harry64

Golden Member

Zou kunnen zijn dat fase aanvoer en nul afvoer richting is. Met een emp op je bovengrondse leidingen krijgt waarschijnlijk zowel de fase als de nul een inkomende puls. Voor de aardlek is dan inkomend niet meer gelijk aan uitgaand.

En ik denk haast wel dat het emp is. Lijkt mij dat bij een volle hit heel de boel geroosterd is.

[Bericht gewijzigd door harry64 op woensdag 17 augustus 2022 13:48:41 (18%)

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

EATON heeft hiervoor een oplossing.
Een herinschakelautomaat voor aardlekschakelaars heet dat apparaat denk ik.
Je schroeft het tegen een bestaande aardlek (van Eaton) aan, paar draadjes.
Bij uitval van de aardlek probeert rpde schakelaar zich na xx tijd te resetten, doet dat max 5 x dach ik en denkt dan dat het een echte aardfout is, en blijft uit.Zit een klein schakelaartje op om de functie uit te zetten, bv als de aardlek uit moet voor werkzaamheden.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
mvdk

Golden Member

Deze situatie valt met wat aannames wel te verklaren. De puls naar het trafonulpunt loopt direct weg. De puls op de fasedraad gaat twee kanten op: door de trafowikkeling, waar ie een beetje tegenstand krijgt, en door de aardlek, waar die in de installatie vast wel een apparaat met ontstoorcondensatoren tegenkomt.
En anders slaat ie wel door de isolatie heen.

Edit: Maar Toeternietoe noemt een oplossing, daar heb je meer aan dan aan mijn bespiegelingen...

Bij mijn huis in NL, had ik dit verschijnsel ook. En hier geen bovengrondse leidingen. Ja de leidingen die in huis lopen.
Mijn leraar had hier een theorie over, dat de bedrading in je huis werkt als een spoel. De elektromagnetische straling die vrijkomt bij een blikskeminslag, creert een spanning op de bedrading, waar de aardlek automaat op afschakelt.

Fordman
vergeten

Golden Member

Op 17 augustus 2022 14:22:29 schreef Oane:
Bij mijn huis in NL, had ik dit verschijnsel ook. En hier geen bovengrondse leidingen. Ja de leidingen die in huis lopen.
Mijn leraar had hier een theorie over, dat de bedrading in je huis werkt als een spoel. De elektromagnetische straling die vrijkomt bij een blikskeminslag, creert een spanning op de bedrading, waar de aardlek automaat op afschakelt.

Zo'n grote spoel is die bedrading in huis nou ook weer niet, tenzij het zeer krom is aangelegd. :)
TS had het over:

Op 17 augustus 2022 13:42:17 schreef rew:
Aardlek floept regelmatig uit als er onweer is in de buurt.

Gaat dus over onweer in de buurt, geen blikseminslag, dan gaat ALLES uit :)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Hensz

Golden Member

Misschien is het simpeler. Een bliksemontlading is makkelijk 100 miljoen volt, vanaf 10 km hoogte kom je op een spanningsveld van 100V/cm. Als de draden 40cm uit elkaar hangen is het spanningsverschil al 4000V. Helemaal common mode is het dus niet, daar gaat wel een stroompje lopen. Dat is dan ongeveer in de bliksemschicht zelf, verderop neemt het vlot af, maar ik denk dat je nog onder de 4V moet komen om de aardlek in te laten blijven.
Op het Franse platteland is het mss toch weer anders. Ik geloof dat daar de afstanden overbrugd worden met 10 kV-leidingen met bijpassende trafo's. De inductiespanning (die dan wel hoger is omdat de draden verder uit elkaar hangen) wordt dan ook omlaag getransformeerd. Dat zou de reikwijdte van schadelijke spanningen moeten beperken.

Don't Panic!

Bij ons was het opgelost toen we de meterkast vernieuwd hadden. Ik dacht dat nieuwe aardlekschakelaars beter bestand waren tegen gelijkspanningspulsen.

Zo'n herinschakelautomaat vind ik een beetje eng voor huisinstallaties. Handig, dat wel.

Iets dergelijks dat eerst met een meetstroom van max 5 a 10mA bij de netspanning (DC om geen last te hebben van AC lekstroom door netfiltercondensatoren) aftast of er nog een mens tussen fase en nu hangt zou ik prettiger vinden.
Bijvoorbeeld een 10µF 400v elco opgeladen vanuit het net met een meter er aan die meet hoe lang het duurt voordat die elco leeg is als je 'm tussen fase en aarde zet via een serieweerstand. Duurt dat normaal-lang, dan mag de spanning opnieuw automatisch inschakelen. Is de elco eerder leeg dan gepland, dan niet automatisch inschakelen, maar handmatig.

De precieze uitvoering heb ik nog niet uitgedacht. Misschien bestaan er ook wel kant en klare aardwachters/isolatiebewakers die een signaaltje geven als alles (ab)normaal is.

Het is natuurlijk ook altijd goed om heldere instructies te geven over het resetten van de aardlekschakelaar. Een knoppie omzetten moet iedereen nog wel kunnen. Een beetje 'basic life skills'.
Dan wel een paar batterij backuplampjes voorzien die automatisch aanspringen bij stroomuitval.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
Lambiek

Special Member

Op 17 augustus 2022 13:42:17 schreef rew:
Aardlek floept regelmatig uit als er onweer is in de buurt.

Hebben we hier ook gehad. Wij hebben geen bovengrondse aansluiting, maar als de bliksem insloeg in het stuk land (zo'n 500 meter voor ons huis) dan was het iedere keer raak. Ik heb een nieuwe aardlek erin gezet en nu is het over, gewoon een 30mA type.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Arco

Special Member

Als de bliksem in de buurt van ons laatste stukje bovengrondse kabel inslaat, dan verwacht ik dat er een common mode puls op zowel fase als nul komt.

Bij zulke stromen is eigenlijk niets zeker. (ik denk ook niet dat de energie zich dan netjes gelijkmatig over beide draden verdeelt... ;) )
Meestal een rotte aardlekschakelaar die wat 'trigger-happy' is... (heb ik ook gehad)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

30mA is wel erg gevoelig he. In België gebruiken we 300mA voor het hele huis, en 30 voor de natte ruimtes etc. Mijn buren hadden vroeger 30 voor het hele huis en als ze op vakantie waren moesten we ook na ieder onweer even gaan kijken of de elektriciteit nog werkte. Terwijl mijn huis (300mA hoofddifferentieel) nooit problemen had.

Lambiek

Special Member

30mA is hier normaal, maar er zitten er meerdere in de groepenkast hier. Ik heb er in totaal drie inzitten.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Ook in Nederland kunnen de oude modellen aardlekschakelaars uitschakelen bij een blikseminslag in de buurt. Vervangen kan de oplossing zijn.
Volgens reacties in dit oudere topic reageert de interne spoel in een oude aardlekschakelaar op het inductieveld van de bliksem, of op DC pieken.

heb het ook al vaker gehoord, na vervanging aardlek of hele meterkast was het probleem weg met onweer. echter men denkt er vaak niet meer aan omdat het maar enkele keren op een jaar gebeurt.

de zelf herstellende aardlek ben ik eens tegengekomen in een huis, maar daar zat alleen de vuilwaterpomp op van de garage die onder straat niveau lag.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
pamwikkeling

Special Member

Er bestaan ook aardlekschakelaars met een tijdsvertraging.
Een selectieve aardlekschakaar heet zoiets.

pagina 3 :
Type BS : release residual current waveforms of type B with time delay.

pagina 10 :
Tripping time at I delta N
- selectief type : meer dan 130 ms
- normaal type : max 300 ms

benleentje

Golden Member

Aardlek floept regelmatig uit als er onweer is in de buurt.

Ik had dat ca 6 jaar geleden ook soms bij onweer en soms ook gewoon omdat hij daar zin in had. Het probleem werd steeds erger totdat om een gegeven moment de hele wijk in het donker zat. Een transformator in de wijk had het begeven en de brandweer moest het brandje blussen werd er gezegd. Echter 2 uur later deed alles het weer en verder geen uitvallende aardlekschakelaar meer gehad.

Ik geloof niet dat ze in 2 uur een trafo kunnen vervangen zal wel iets anders geweest zijn. Maar omdat de aardlek sindsdien niet meer onverklaarbaar is uitgevallen vermoed ik nog steeds dat het met elkaar te maken heeft gehad.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Onweer = (meestal) regen.

Kan het niet zijn dat vocht de boosdoener is? En dat als het droog is de aardlek weer ingeschakeld kan worden?

Na regenachtig weer worden wij als installateur plat gebeld met storingen, die meestal telefonisch weer op te lossen zijn door ze te vragen om de zekeringen van de netbeheerder weer omhoog te zetten, of de betreffende aardlek.

Op 17 augustus 2022 16:16:15 schreef KellyDK:
30mA is wel erg gevoelig he. In België gebruiken we 300mA voor het hele huis, en 30 voor de natte ruimtes etc. Mijn buren hadden vroeger 30 voor het hele huis en als ze op vakantie waren moesten we ook na ieder onweer even gaan kijken of de elektriciteit nog werkte. Terwijl mijn huis (300mA hoofddifferentieel) nooit problemen had.

Die 30mA is naar horen zeggen ontdekt door de Nazi's. Deze hebben, (te gruwelijk voor woorden) proefondervindelijk ontdekt wat de grens is wanneer een stroomsterkte gevaarlijk kan zijn. Dat is dus 30mA.

Op 17 augustus 2022 14:47:17 schreef Hensz:
Als de draden 40cm uit elkaar hangen is het spanningsverschil al 4000V.

Het is op het oog een enkele kabel. Denk aan "verlengsnoer van de gamma". Jaren 60 met de franse slag aangelegd. :-)

Op 17 augustus 2022 21:51:32 schreef Electricalengineer:
Onweer = (meestal) regen.

Kan het niet zijn dat vocht de boosdoener is?

Ik beschrijf de situatie daar meestal als volgt. Als de voorspelling zegt: "regen" dan zie je een paar wolkjes in de verte. Als de voorspelling zegt: "zware regen" dan hangen de wolken boven je hoofd. Als er gezegd wordt: "Noodweer, code oranje zware buien", dan vallen er een paar druppels. Huidig weer is volgens europese buienradar "noodweer", dus er zullen nu inderdaad een paar druppels vallen (Stop de pers, de straat is nat!).

Ik heb sterk NIET de indruk dat het terecht is dat ie afschakelt. Maar ik houd het in de gaten. Dank voor de suggestie.

Ik heb vier of vijf mensen gezien die suggereren dat een nieuwe aardlek wel eens uitkomst kan bieden. Ik denk dan: proberen waard. Stel dat ik die in Nederland wil kopen, niet de 600 euro digitale auto-reset van eaton, wat is dan een redelijke?

Volgens mij is de situatie daar dat er net als in belgie 300mA zit. De reden dat de regelmakers niet makkelijk zeggen: Wat in NL kan, dat kan hier ook, vanaf nu iedereen op 30mA! De reden is dat het in een bestaande installatie lastig foutzoeken is als de 30mA blijft trippen. Ik zou dan met zowel een 30 als een 300mA exemplaar die kant op vertrekken.

Gek genoeg zijn de 4 polige 300mA exemplaren goedkoper dan de enkelpolige. Als ik vind dat ik genoeg ruimte heb. ziet iemand bezwaar tegen de vierpolige? (mogelijk komt er 3fase binnen een jaar of twee).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
benleentje

Golden Member

Dat is dus 30mA.

Wat ik begrepen had en je ook vaak in tabellen ziet kan de stroom bij een gezond hart en lichaam vaak een heel stuk hoger zijn, en dan moet die stroom ook nog eens door je hart gaan wat gelukkig vaak niet het geval is.

Op zich vind ik het nog niets zo gruwelijk dat ze dat een keer op een persoon hebben getest maar om veel data te kunnen verzamelen moet je dat dus op heel veel mensen testen.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Op 17 augustus 2022 22:16:41 schreef rew:
[...]Het is op het oog een enkele kabel. Denk aan "verlengsnoer van de gamma". Jaren 60 met de franse slag aangelegd. :-) [...]Ik beschrijf de situatie daar meestal als volgt. Als de voorspelling zegt: "regen" dan zie je een paar wolkjes in de verte. Als de voorspelling zegt: "zware regen" dan hangen de wolken boven je hoofd. Als er gezegd wordt: "Noodweer, code oranje zware buien", dan vallen er een paar druppels. Huidig weer is volgens europese buienradar "noodweer", dus er zullen nu inderdaad een paar druppels vallen (Stop de pers, de straat is nat!).

Ik heb sterk NIET de indruk dat het terecht is dat ie afschakelt. Maar ik houd het in de gaten. Dank voor de suggestie.

Ik heb vier of vijf mensen gezien die suggereren dat een nieuwe aardlek wel eens uitkomst kan bieden. Ik denk dan: proberen waard. Stel dat ik die in Nederland wil kopen, niet de 600 euro digitale auto-reset van eaton, wat is dan een redelijke?

Volgens mij is de situatie daar dat er net als in belgie 300mA zit. De reden dat de regelmakers niet makkelijk zeggen: Wat in NL kan, dat kan hier ook, vanaf nu iedereen op 30mA! De reden is dat het in een bestaande installatie lastig foutzoeken is als de 30mA blijft trippen. Ik zou dan met zowel een 30 als een 300mA exemplaar die kant op vertrekken.

Gek genoeg zijn de 4 polige 300mA exemplaren goedkoper dan de enkelpolige. Als ik vind dat ik genoeg ruimte heb. ziet iemand bezwaar tegen de vierpolige? (mogelijk komt er 3fase binnen een jaar of twee).

Je kan gewoon 1 fase aardlek kopen, je gaf aan 3x aardlek te hebben, dan kan je als je overstapt op 3 fase net iedere fase aansluiten op een aardlek. Dat is goedkoper en neemt minder ruimte in beslag.

Op 17 augustus 2022 22:21:44 schreef benleentje:
Op zich vind ik het nog niets zo gruwelijk dat ze dat een keer op een persoon hebben getest maar om veel data te kunnen verzamelen moet je dat dus op heel veel mensen testen.

Ach, in ´40-'45 had Siemens joden genoeg om het uit te proberen.

Op 17 augustus 2022 22:26:33 schreef ohm pi:
[...]Ach, in ´40-'45 had Siemens joden genoeg om het uit te proberen.

Erg hè… alsof het geen mensen zijn.

Ja, in die tijd waren het voor de Nazi's Untermenschen.
Het is niet gek dat wij in die tijd een hekel aan die moffen hadden. (Ik wil mijn vaders fiets terug!!)